Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sähköflekti (pyörii koko ajan)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M_Power
    Moderator
    • Jul 2003
    • 2760
    • Espoo, HML

    Sähköflekti (pyörii koko ajan)

    Eli flekti pyörii myös silloin, kun ei pitäisi. Saa olla kone vaikka ihan kylmä.
    Anturivikaa epäilin, ei olisi paha homma. Löytyykö muita vaihtoehtoja?
    Alavesiletkusta jos ottaa sen 3 napaisen anturin irti ei vaikuta mitenkään flektiin.
    Eli pyörii edelleen. En ole sähkökaavioita sen tarkemmin vielä tutkinut.

    Täällä on porukka varmasti noita asennellut, joten tietoa kaivataan.
    Kyseessä siis E30 M3 -89, samaa anturia käytetty tietääkseni myös esim. 325i:ssä.
    BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
    BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

    Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
    Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
    Team vier Zylinder!
  • cassius
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 11

    #2
    joo samaa ongelmaa ollu kans, mut auto on z3 M... välillä jää pyöriin vaikka virratkin sammuttaa ja kaikkee... se toimii niinkun varmaan 2 viikon välein oikein ja sit se taas rupee tekeen sitä :( ei jaksas enään kauaa juoksennella napaa akusta irrotteleen..
    ex 316 e36 -92
    now z3 m roadster -97

    Comment

    • Sickness
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 1923
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by M_Power
      Eli flekti pyörii myös silloin, kun ei pitäisi. Saa olla kone vaikka ihan kylmä.
      Anturivikaa epäilin, ei olisi paha homma. Löytyykö muita vaihtoehtoja?
      Alavesiletkusta jos ottaa sen 3 napaisen anturin irti ei vaikuta mitenkään flektiin.
      Eli pyörii edelleen. En ole sähkökaavioita sen tarkemmin vielä tutkinut.

      Täällä on porukka varmasti noita asennellut, joten tietoa kaivataan.
      Kyseessä siis E30 M3 -89, samaa anturia käytetty tietääkseni myös esim. 325i:ssä.
      Jos se pyörii myös sammuttamisen jälkeen, niin silloinhan plussa on kytketty suoraan akulle (toivottavasti sulakkeen kautta ). Tarkastapa pääseekö maadoittumaan jostain väärästä paikasta. Jos vaikka anturille menevä piuha on hiertynyt rikki ja maadoittaa runkoon, niin silloinhan flekti pyörii koko ajan.
      E39 520iA -02

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Voisin kuvitella että moinen flekti nielee virtaa, joten uskoisin vahvasti että virta flektille menee releen kautta. Jos puhallin puhaltaa kokoajan, veikkaisin rele vikaa, tavalla tai toisella. Rele voi olla söko tai sitten piuhoissa on vikaa.

        Uskoisin että releen kytkentä on "simppeli", eli se normaali. Releen pinnille 30 tulee jatkuva virta akun + navalta, pinni 85 (vetokelan maa) kytketty maihin ja pinni 86 (vetokelan + pinni) kytketty lämpötila-anturiin/antureihin, pinni 87 sitten puhaltimelle (puhaltimen käyttöjännite). Joskus niitä lämpöantureita on 1, joskus 2 eli "puolinopeusanturi" (virta etuvastuksen kautta => flekti pyörii hitaammin) ja "täysnopeusanturi" (virta suoraan flektille).

        Etsippä se rele, todennäköisesti löydät sen sulakerasiasta (rele K6?). Kun olet paikallistanut sen, ota se rele irti.

        Kun vika on "päällä", irroita rele ja mittaa yleismittarilla jännitteet releen kannalta.
        - Mittaa pinni 87 releen kannalta. +12V vai 0V? Jos +12V, jossain on oikosulku, johto ottaa yhteen jonkun toisen "+12V" piuhan kanssa. Jos 0V, kaikki kunnossa siinä "linjassa/piuhassa".
        - Mittaa pinni 86 releen kannalta. Onko +12V vai 0V? Jos 0V (eli anturilta ei tule "ohjausisgnaalia" (eli +12V:ia) => rele on sökö, . Jos +12V, joko anturi on sökö (kytkeytynyt päälle oli lämpöä tahi ei). Tai sitten anturin piuha releen pinnille 86 on oikkarissa toisen "+12V" piuhan kanssa ja siten ohjaa releen päääle kokoajan.

        Onko siellä vain yksi anturi vai löytyisikö sieltä toinenkin? Lämpöanturi on yksinkertainen kytkin, kun lämpötila ylittää asetetun arvon, kytkin sulkeutuu ja johtaa käyttöjännitteen pinnistä toiseen. Eli lämpöanturin toisessa pinnissä on jatkuvasti +12V, kun lämpötila ylittää anturin arvon => kytkin menee kiinni/sulkeutuu ja +12V pääsee releen vetokelalle => rele "vetää" (releen pinnit 30 ja 87 yhdistyvät) => flekti pyörii. Näin sen pitäisi toimia

        Timo

        Comment

        • M_Power
          Moderator
          • Jul 2003
          • 2760
          • Espoo, HML

          #5
          Kiitokset erityisesti tihuovin:lle asiallisesta selvityksestä.

          Toisena vaihtoehtona oli tosiaan mielessä tuo rele, minkä kautta kyseinen puhallin toimii.
          Omalla kohdallani homma korjautui, kun irroitin releen sekä anturin johdot ja laitoin takaisin.

          Käsittääkseni E30 on ollut 03/87 asti antureita, jotka ovat kaksinapaisia;
          ykseireleisinä 91 CEL sekä tuplareleisinä 82/91 CEL.
          03/87 jälkeen on kolminapainen anturi, joka ns. tuplareleinen 91/99 CEL.
          BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
          BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

          Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
          Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
          Team vier Zylinder!

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Jos releen irroittaminen ja takaisin laittaminen poisti ongelman, syynä lienee takerteleva rele. Ei mitenkään harvinainen vika. Mutta jos se kertaalleen jumitti, se jumittaa todennäköisesti vastaisuudessakin. Kandee hommata uusi.

            Yleensä se jumittuu ihan virran vaikutuksesta, releen "kielien" (kontaktipintojen) läpi menee sen verran virtaa että ne osin hitsautuvat kiinni toisiinsa. Mitä "röpelöisempi" pinta kontakteissa (lue, mitä vanhempi ja kuluneempi rele), sitä todennäköisempää hitsautuminen.

            Timo

            Comment

            • M_Power
              Moderator
              • Jul 2003
              • 2760
              • Espoo, HML

              #7
              Aivan. On jo hankinnassa hyllytavaraksi kyseinen rele.
              BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
              BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

              Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
              Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
              Team vier Zylinder!

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #8
                rele

                sulla ei onneksi ole ilmastointia??
                se monimutkaistaisi vielä tota flekti hommaa......
                hyvä että tuli kuntoon
                Aprilia RSV4

                Comment

                • cojama
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1421
                  • www.e30m3.fi

                  #9
                  Joko tuli kuntoon?

                  Comment

                  • M_Power
                    Moderator
                    • Jul 2003
                    • 2760
                    • Espoo, HML

                    #10
                    Hyvin on tosiaan toiminut siitä asti, kun releen kerran irroitti.
                    Ilmastointia ei ole. Pääsee ainakin kesätunnelmaan nahkapenkeillä
                    BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                    BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                    Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                    Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                    Team vier Zylinder!

                    Comment

                    • silbersix
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 770

                      #11
                      old school vehkeissä ei ilmastointia kaipaa, kovaa ajoa vain.
                      Last edited by silbersix; 17-05-2005, 18:26.
                      E39 530DA -02 touring M-sport schwarz II
                      E36 325i coupe M-tech mauritiusblau metallic

                      Ex E36 320i sedan sterlingsilber metallic

                      Comment

                      • cojama
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 1421
                        • www.e30m3.fi

                        #12
                        Oliko kyseessä K6 rele vai mikä?

                        Comment

                        • M_Power
                          Moderator
                          • Jul 2003
                          • 2760
                          • Espoo, HML

                          #13
                          Käsittääkseni releet K1 ja K6 ovat tuolle kaksinopeuksiselle sähköflektille.
                          K1 91 CEL ja K6 99 CEL. Omalla kohdallani vika oli releessä K6.
                          BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                          BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                          Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                          Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                          Team vier Zylinder!

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎