Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takapuskuri & ruostetta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LASTU
    Bimmer Rookie
    • Dec 2003
    • 104
    • Espoo

    Takapuskuri & ruostetta

    Edelleenkin takapuskurin irroitusprojekti on käynnissä. Takaa löytyi pari isoa tähtiruuvia joista puskurin pitäisi irrota (jos olen oikein ymmärtänyt). Koska kyseessä on vaivaiset 14 vuotta vanha kiesi, on ko. ruuvit niin vi**un ruosteessa että tähtiavaimella sain aikaiseksi vain pyöreän kolon ruuviin eli hyviä ideoita miten ko. paskan saisi irti (on varsin v-mäinen paikka) ja mistä löytyisi tilalle uutta ruuvia (vai mikä lie sieltä irtoaakaan).

    Hauska detalje on myös se, että miksi autossa käytetyt ruuvit on jotain perus thaimaa rautaa eikä ruostumaton terästä? Kaikki pellit on varsin siistissä kunnossa, mutta joka vi**n ruuvi on syvässä ruosteessa. Ei luulisi näkyvän hinnassa vaikka käyttäisi ruostumattomia ruuveja...

    auto on siis e36 sedan
    Last edited by LASTU; 09-05-2005, 21:08.
  • Bmw_e30
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1260
    • joutseno

    #2
    jaa mikähän automahtaa olla kyseessä..
    ex 325i -85 325i
    325i soupe -92 325i

    Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

    Comment

    • Guest's Avatar

      #3
      Heh ei ehkä auta mutta iteltä päästin e30 -88 etupuskinta niin mullakin oli pultti jossa ei oo kantteja. No päätinpä hitsata siihen mutterin kiinni no hitsaus piti mutta pultti puolesta välin poikki. Purin puskurin ympäriltä ja jätin rungon uuden "tuning" puskurin alle! Vain oli hymy herkässä kun makasin hallin lattialla metrin jatkon kanssa ja takaraivo kipeenä

      Comment

      • Bmw_e30
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2004
        • 1260
        • joutseno

        #4
        onks ne ruuvit takakontin sisältä kii vai puskurin takanta?
        eikäi sielläny välii et millane ruuvinpää on kuha kierre vaa täsmää
        ex 325i -85 325i
        325i soupe -92 325i

        Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

        Comment

        • Mikkomies84
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1055
          • Siilinjärvi

          #5
          Yritinpä kanssa etupuskimesta avata niitä kahta pulttia sieltä alhaaltapäin... toinen oli vitun jumissa ja se vaan nuljaantu eikä pyöriny mihinkään. Toinen pyöri, mutta pyöri vaan tyhjää, eikä auennut.

          Comment

          • LASTU
            Bimmer Rookie
            • Dec 2003
            • 104
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Bmw_e30
            onks ne ruuvit takakontin sisältä kii vai puskurin takanta?
            eikäi sielläny välii et millane ruuvinpää on kuha kierre vaa täsmää
            Puskurin alta yritin irroitella. Jos joku tietää miten tuon oikeasti saa irti niin kertoa saa... Samahan se on millainen ruuvin pää on kun sitä ei voi pyörittää mitenkään... eli tähti muuttui ympyräksi. Siihen reikään on turha meisseliä työntää... kaksi parasta vaihtoehtoa jotka olen keksinyt ovat joko a) "mutterin" reunojen viilaus suoraksi ja väätö siitä tai loven sahaus mutteriin ja siitä sitten väätämään. Paskempi homma on jos ruuvi on ruostunut kiinni siihen reikään... ehkäpä unohdan koko homman. Haluuko joku ostaa peruutustutkan halavalla? :(

            Comment

            • Jk-81
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 335

              #7
              Originally posted by LASTU
              Puskurin alta yritin irroitella. Jos joku tietää miten tuon oikeasti saa irti niin kertoa saa... Samahan se on millainen ruuvin pää on kun sitä ei voi pyörittää mitenkään... eli tähti muuttui ympyräksi. Siihen reikään on turha meisseliä työntää... kaksi parasta vaihtoehtoa jotka olen keksinyt ovat joko a) "mutterin" reunojen viilaus suoraksi ja väätö siitä tai loven sahaus mutteriin ja siitä sitten väätämään. Paskempi homma on jos ruuvi on ruostunut kiinni siihen reikään... ehkäpä unohdan koko homman. Haluuko joku ostaa peruutustutkan halavalla? :(
              ota se alahelma irti puskurista, torx 45 on avain millä se lähtee irti alapuolelta irti, ja sit vielä parit nastat irti takarenkaan takaa pyöräkotelosta
              e36 328 touring *projekt*
              Opel Fazira -08 *muumimobiili*
              Opel Corsa -00 *kauppakassi*
              ex:e32 730ia

              Comment

              • LASTU
                Bimmer Rookie
                • Dec 2003
                • 104
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Jk-81
                ota se alahelma irti puskurista, torx 45 on avain millä se lähtee irti alapuolelta irti, ja sit vielä parit nastat irti takarenkaan takaa pyöräkotelosta
                Jeps! Näin juuri yritin, vaan mun torx 45 muuttui reikä 45 malliksi eli tähden sakarat oli niin ruosteessa että varisivat alas. Vinkkiä edelleen kaivataan mistä kannattaisi ko. osia ruveta metsästämään täältä pk-seudulta... sillä irtihän se aina lähtee, takaisin saamisessa voi tulla sitten ongelma

                Comment

                • Öhkyrä
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2005
                  • 21
                  • Haukipudas

                  #9
                  Originally posted by LASTU
                  Jeps! Näin juuri yritin, vaan mun torx 45 muuttui reikä 45 malliksi eli tähden sakarat oli niin ruosteessa että varisivat alas. Vinkkiä edelleen kaivataan mistä kannattaisi ko. osia ruveta metsästämään täältä pk-seudulta... sillä irtihän se aina lähtee, takaisin saamisessa voi tulla sitten ongelma

                  Saat sen puskurin helpoiten irti irroittamalla takaluulun sisäpuolelta 4*mutterit, jotka sijaitsevat sen muovin alla mikä kiertää takaosan lamppujen alla... Näin tehtäessä niihin torxeihin ei tarvi koskea olleskaan vaan koko paketti lähtee semmosenaan irti...

                  Comment

                  • LASTU
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2003
                    • 104
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Öhkyrä
                    Saat sen puskurin helpoiten irti irroittamalla takaluulun sisäpuolelta 4*mutterit, jotka sijaitsevat sen muovin alla mikä kiertää takaosan lamppujen alla... Näin tehtäessä niihin torxeihin ei tarvi koskea olleskaan vaan koko paketti lähtee semmosenaan irti...
                    Jos näin on niin erittäin JEES! Enkä taida olla ainoa jota tämä auttaa. Ehkäpä se meidän neiti saa sittenkin sen peruutustutkansa...

                    Comment

                    • Öhkyrä
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 21
                      • Haukipudas

                      #11
                      Originally posted by LASTU
                      Jos näin on niin erittäin JEES! Enkä taida olla ainoa jota tämä auttaa. Ehkäpä se meidän neiti saa sittenkin sen peruutustutkansa...
                      Jeps, noin irtosi coupesta joten eiköhän se lähde sedanistakin samalla konstilla...

                      Comment

                      • antti79
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 2499
                        • Littoinen

                        #12
                        Originally posted by Öhkyrä
                        Jeps, noin irtosi coupesta joten eiköhän se lähde sedanistakin samalla konstilla...
                        No lähtee lähtee, mä vähän ihmettelinkin että mitä vitun torxeja täällä sorvataa??
                        sigpic
                        Originally Posted by jari kihlman
                        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                        Comment

                        • LASTU
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2003
                          • 104
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by Öhkyrä
                          Saat sen puskurin helpoiten irti irroittamalla takaluulun sisäpuolelta 4*mutterit, jotka sijaitsevat sen muovin alla mikä kiertää takaosan lamppujen alla... Näin tehtäessä niihin torxeihin ei tarvi koskea olleskaan vaan koko paketti lähtee semmosenaan irti...
                          Näinhän se oli. Puskuri tosiaan irtosi neljän mutterin irroituksella. Muttereihin oli vähän paha päästä tosin käsiksi ja kontista pitää ennen sitä irroitta lähes kaikki muoviosat, ei tosin paha rasti, ellei kontti ole täynnä autohifiä (kuten mulla). Lisäksi pitää irroittaa takarenkaiden "kotelosta" pari muovi kiinnitintä (per puoli) ja yhdet ruuvit.

                          Tuli sitten se peruutustutkakin asennettua. Ohessa infoa siitä jos jotakuta kiinnostaa. Puskuri piti vetää vielä palasiksi, jotta pääsi poraamaan reijät itse muoviin. Muovi oli (ainakin mulla) kiinni noin 20:llä pyöreällä muovisella kiinnittimellä ja parilla ruuvilla. Aika viddumaista noita oli irrotella, mutta sisäpuoleltakun ensin vähän työnsi tappia niin johan sen ulkopuolelta sai vedettyä ulos.

                          Tutkapaketin mukana tuli sopiva poranterä ja sillä veivasin neljä reikää sekä puskuriin, että siihen mustaan listaan joka tulee puskuriin kiinni. Sensorit kiinni puskuriin ja puskuri paikalleen. Tutkan keskusyksikön tuuppasin vasemman lampun päälle (parempaakaan paikkaa en keksinyt) ja itsenäytön vasemmalta takapenkin takaa ja keskikonsolista eteen.

                          Sensorit pitää vielä kiinnittää liimalla tai sikafleksillä tms. jottei niitä voi repiä ihan helposti irti. Ei paha homma tällaiselle aloittelijallekaan.

                          Hintaa tuli 50 euroa (huuto.net) ja hyvin pelittää.
                          Tosin nyt emäntä valittaa kun tutka piippaa liian kova äänisesti...

                          Comment

                          • HarzaTheMan
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 458
                            • Sawo

                            #14
                            Mites tuossa E30:ssä lähtee takapuskuri helpoiten irti? Siinä on myös 2 torx ruuvia puskurin alla kokoa 55 ja kokeilin toista vääntää vääntövarrella auki niin se napsahti poikki eikä puskuri löystynyt yhtään.

                            Kontissa ois 2 pulttia takavalojen alla ja 2 pulttia helmapellin takana (tosin ihan alustamassaa täynnä), niin pitäiskö ne sit yrittää avata? Entä miten puskuri on sivuilta takapyörien takaa kiinni?

                            Auto siis E30 325i -89 vakio muovipuskureilla.
                            ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                            Comment

                            • J.L
                              Minimi-Jakke
                              • Oct 2002
                              • 846
                              • .

                              #15
                              ......
                              Last edited by J.L; 05-12-2013, 18:04.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎