Onko tuo AGM akku ladattava jollakin AGM laturilla, vai kelpaako ihan tavan laturi ? Motonetista kun hakee uuden, niin on vain kuulemma tehdaslatauksessa, mitä se lie tarkoittaakin :think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
AGM akun lataaminen ?
Collapse
X
-
Asennat autoon kiinni ja isket sen tulille. Kyllä se siella latautuu.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
-
-
CTEK ja muissakin älylatureissa varmaankin löytyy ihan AGM ohjelma, tuuppaa sitä jerkkua sinne akkuun käsittääkseni semisti korkeammalla jännitteellä.
Lataa täyteen se vaan kertaalleen, viimeset 20-vuotta on ainakin mulle jauhettu joka käänteessä mantraa että auton laturi ei akkua täysin täyteen lataa jos se otetaan suoraan hyllystä käyttöön. Niin tai näin, niin ei se täyteen lataaminen ainakaan sitä akkua riko
Niin ja jos toi eka täyteen lataus on täyttä utsjoki-kevoa niin saa toki oikaista. Järkeenkäypäähän se kyllä on ainakin nykypäivän autoilla jotka haukkaa sitä virtaa kaikenmaailman himmeleitten takia huolella, ja kai sillä päivittäisellä ajosuoritteellakin jotain merkitystä on...
Comment
-
-
Näillä keleillä kannattaa ehdottomasti ladata se akku ennen autoon asennusta. Mikäli käytettävissä on vain tavan laturi, niin latautuu se silläkin melko täyteen.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostNäillä keleillä kannattaa ehdottomasti ladata se akku ennen autoon asennusta. Mikäli käytettävissä on vain tavan laturi, niin latautuu se silläkin melko täyteen.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Originally posted by Esal View PostEli rivienvälistä voisi lukea että jos auto "vanhalla tekniikalla" eli tavalliselle akulle, ei AGM kuitenkaan tavallaan toimi ihan niinkuin pitäisi, vai?
Älkää ny tehkö tästä liian vaikeeta.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
AGM:ssä ei ole ylimääräistä vettä eli jos lataa tavallisella laturilla niin pitää pitää huolta että ei lataa yli, ns älylaturit osaa lopettaa lataamisen kun jännite nousee 14,4-14.7 volttiin.
Eli voi ladata ihan hyvin tavallisella einhellillä mutta vain täyteen, laturia ei pidä jättää pitkäksi aikaa lataamaan. Tuommoinen einhell yms. laturi nostaa täyteen virtaa vastaanottamattomaan akkuun latausjännitteen jonnekin 17-20 volttiin mikä kuivattaa AGM akun nopeasti pilalle.
Comment
-
-
Latasin AGM akun täyteen pienellä jollain ctek (tai kopio) laturilla, kaksi ja puoli vuorokautta se eteisessä +22 asteessa lataili sitä. Otin laturin pois ja olen nyt antanut akun olla eteisessä lämpöisessä, sekä aina aamuisin yleismittarilla mitannut siitä jännitteet. Heti latauksen jälkeen oli 13,7v ja nyt se on vakiintunut kahden vuorokauden aikana siihen 12,68v. Voidaanko tästä päätellä, että akku olisi kunnossa? Vai pitääkö siihen tehdä jokin rasitustesti? Oliko se niin, että reippaalla kulutuksella paukutetaan joku vartti sitä akun kapasiteettia ja sitten odotellaan tovi ja mitataan jännite? Ja sen pitäisi nousta jonnekin +12v tienoille?
Comment
-
-
Originally posted by Jamppa81 View PostLatasin AGM akun täyteen pienellä jollain ctek (tai kopio) laturilla, kaksi ja puoli vuorokautta se eteisessä +22 asteessa lataili sitä. Otin laturin pois ja olen nyt antanut akun olla eteisessä lämpöisessä, sekä aina aamuisin yleismittarilla mitannut siitä jännitteet. Heti latauksen jälkeen oli 13,7v ja nyt se on vakiintunut kahden vuorokauden aikana siihen 12,68v. Voidaanko tästä päätellä, että akku olisi kunnossa? Vai pitääkö siihen tehdä jokin rasitustesti? Oliko se niin, että reippaalla kulutuksella paukutetaan joku vartti sitä akun kapasiteettia ja sitten odotellaan tovi ja mitataan jännite? Ja sen pitäisi nousta jonnekin +12v tienoille?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Comment