Announcement

Collapse
No announcement yet.

AGM akun lataaminen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • uusauto
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2016
    • 224
    • Espoo

    AGM akun lataaminen ?

    Onko tuo AGM akku ladattava jollakin AGM laturilla, vai kelpaako ihan tavan laturi ? Motonetista kun hakee uuden, niin on vain kuulemma tehdaslatauksessa, mitä se lie tarkoittaakin :think
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Asennat autoon kiinni ja isket sen tulille. Kyllä se siella latautuu.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Macke
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1134
      • Porvoo

      #3
      CTEK ja muissakin älylatureissa varmaankin löytyy ihan AGM ohjelma, tuuppaa sitä jerkkua sinne akkuun käsittääkseni semisti korkeammalla jännitteellä.

      Lataa täyteen se vaan kertaalleen, viimeset 20-vuotta on ainakin mulle jauhettu joka käänteessä mantraa että auton laturi ei akkua täysin täyteen lataa jos se otetaan suoraan hyllystä käyttöön. Niin tai näin, niin ei se täyteen lataaminen ainakaan sitä akkua riko

      Niin ja jos toi eka täyteen lataus on täyttä utsjoki-kevoa niin saa toki oikaista. Järkeenkäypäähän se kyllä on ainakin nykypäivän autoilla jotka haukkaa sitä virtaa kaikenmaailman himmeleitten takia huolella, ja kai sillä päivittäisellä ajosuoritteellakin jotain merkitystä on...

      Comment

      • Kaimu
        BTCF Member
        • Nov 2011
        • 464
        • Turun kupeessa

        #4
        Itse ainakin ilman ongelmia latasin ihan normaalilla "halpis" älylaturilla uuden Agm akun täyteen ja iskin autoon kiinni.
        Ei mitään ongelmia ole ollut ja akussa on ollut kokoajan varaus hyvässä iskussa
        sigpic

        E82 n55

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Näillä keleillä kannattaa ehdottomasti ladata se akku ennen autoon asennusta. Mikäli käytettävissä on vain tavan laturi, niin latautuu se silläkin melko täyteen.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            Näillä keleillä kannattaa ehdottomasti ladata se akku ennen autoon asennusta. Mikäli käytettävissä on vain tavan laturi, niin latautuu se silläkin melko täyteen.
            Eli rivienvälistä voisi lukea että jos auto "vanhalla tekniikalla" eli tavalliselle akulle, ei AGM kuitenkaan tavallaan toimi ihan niinkuin pitäisi, vai?
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by Esal View Post
              Eli rivienvälistä voisi lukea että jos auto "vanhalla tekniikalla" eli tavalliselle akulle, ei AGM kuitenkaan tavallaan toimi ihan niinkuin pitäisi, vai?
              No kyllä kuule toimii. Jos siinä patterissa on niin paljon varausta että jaksaa auton päräyttää tulille ni no problem. Kyllä se auton laturi sen täyteen lataa. Virtaakin irtoo 20 kertaa se mitä pienestä irtolaturista.

              Älkää ny tehkö tästä liian vaikeeta.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #8
                AGM:ssä ei ole ylimääräistä vettä eli jos lataa tavallisella laturilla niin pitää pitää huolta että ei lataa yli, ns älylaturit osaa lopettaa lataamisen kun jännite nousee 14,4-14.7 volttiin.

                Eli voi ladata ihan hyvin tavallisella einhellillä mutta vain täyteen, laturia ei pidä jättää pitkäksi aikaa lataamaan. Tuommoinen einhell yms. laturi nostaa täyteen virtaa vastaanottamattomaan akkuun latausjännitteen jonnekin 17-20 volttiin mikä kuivattaa AGM akun nopeasti pilalle.

                Comment

                • Jamppa81
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2015
                  • 445
                  • Helsinki

                  #9
                  Latasin AGM akun täyteen pienellä jollain ctek (tai kopio) laturilla, kaksi ja puoli vuorokautta se eteisessä +22 asteessa lataili sitä. Otin laturin pois ja olen nyt antanut akun olla eteisessä lämpöisessä, sekä aina aamuisin yleismittarilla mitannut siitä jännitteet. Heti latauksen jälkeen oli 13,7v ja nyt se on vakiintunut kahden vuorokauden aikana siihen 12,68v. Voidaanko tästä päätellä, että akku olisi kunnossa? Vai pitääkö siihen tehdä jokin rasitustesti? Oliko se niin, että reippaalla kulutuksella paukutetaan joku vartti sitä akun kapasiteettia ja sitten odotellaan tovi ja mitataan jännite? Ja sen pitäisi nousta jonnekin +12v tienoille?

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Jamppa81 View Post
                    Latasin AGM akun täyteen pienellä jollain ctek (tai kopio) laturilla, kaksi ja puoli vuorokautta se eteisessä +22 asteessa lataili sitä. Otin laturin pois ja olen nyt antanut akun olla eteisessä lämpöisessä, sekä aina aamuisin yleismittarilla mitannut siitä jännitteet. Heti latauksen jälkeen oli 13,7v ja nyt se on vakiintunut kahden vuorokauden aikana siihen 12,68v. Voidaanko tästä päätellä, että akku olisi kunnossa? Vai pitääkö siihen tehdä jokin rasitustesti? Oliko se niin, että reippaalla kulutuksella paukutetaan joku vartti sitä akun kapasiteettia ja sitten odotellaan tovi ja mitataan jännite? Ja sen pitäisi nousta jonnekin +12v tienoille?
                    Ei tuosta voi päätellä onko akku kunnossa vai ei. On tullut vastaan akkuja, joissa lepojännite on ok, mutta virta ei silti riitä käynnistämään autoa. Rasitustesti onnistuu monissa akkuliikkeissä, varaosaliikkeissä jne.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎