Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jatkuvasti vilkutteleva polttimoiden merkkivalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zamppa86
    Newbiemmer
    • Jul 2016
    • 27
    • Uusimaa

    Jatkuvasti vilkutteleva polttimoiden merkkivalo

    Auto on e90 330iA -08 pre facelift

    Reilu kuukausi sitten alkoi säännöllisen epäsäännöllisesti polttimoiden merkkivalo, eli siis se keltainen hehkulamppu, vilkutella ajon aikana silloin tällöin, ehkä kerran viikossa. Lopulta se alkoi vilkutella jokaisen käynnistyksen yhteydessä ja vein auton liikkeeseen sillä idealla, että uusitaan nyt sitten ne palaneet polttimot.

    Palaneita polttimoita ei löytynyt. Sen sijaan löytyi pysyvä ja toistuva vikakoodi takajarruvaloilta, jonka pystyi poistamaan, mutta joka ilmaantui uudestaan jokaisella käynnistyksellä. Tarkistettiin kaikki liittimet, polttimot, ohjainlaitteen liittimet jne. Niistä ei löytynyt vikaa, joten olivat yhteydessä maahantuontiin, jonka jälkeen korjausideana oli, että vika todennäköisesti on ohjainlaitteen/moduulin sisällä ja ajatuksena, että vaihdetaan se + ohjelmoidaan. Hinta hommalle olisi ollut noin 750 euroa.

    Jäin miettimään asiaa sillä hetkellä. Merkkivalo syttyi liikkeen pihasta lähtiessä ja olin jo aika valmis seuraavana päivänä soittamaan liikkeeseen ja tilaamaan sen ohjainlaitteen/moduulin + ohjelmoinnin...Mutta kas, se valo ei sitten seuraavana päivänä enää syttynytkään! Se pysyi poissa tasan kuukauden, kunnes tällä viikolla alkoi vaivata taas uudestaan ja hyvin äkkiä taas jokaisella käynnistyksellä.

    Miltä vika kuullostaa foorumistien korviin? Onko kyseessä oikeasti uuden ohjainlaitteen/moduulin vaativa vika vai onko tuolla takana vaan joku paikka, johon näillä etelän märillä keleillä jossain vaiheessa pääsee sen verran kosteutta, että tuollainen vilkuttelu alkaa? Mietin, että kannattaako tuollainen "todennäköisesti tällä tulee kuntoon"-tyylin korjaus tehdä 750 eurolla, vai voiko tuon merkkivalon vaan antaa olla? Kyseessä kuitenkin puheiden mukaan korin/valojen ohjainlaite/moduuli, josta minulle on jäänyt sellainen kuva, että pahimmillaan sekaisin mennessään voisi saada koko näyttötaulun joulukuuseksi ja autosta ajokelvottoman?
    Last edited by Zamppa86; 05-02-2017, 11:14.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Näissä on jonkun verran ollut ongelmaa, että ne polttimon kannan kontaktit ei ole riittävän tiukasti kiinni polttimossa, jolloin noita ilmoituksia tulee. Yksi ratkaisu tähän on taivuttaa niitä sisäänpäin, jolloin ne ottavat tiukemmin kiinni polttimoon.

    Marmorille sitä autoa ei ainakaan kannata viedä tuon moduulin vaihtoon, kun uusi alkuperäinen saksassa maksaa ~330€. Joku foorumilainen voi sen koodata autoon toimivaksi. Kannattaa myös harkita, että ostaisi käytetyn moduulin, joita saa kohtuullisen edullisesti esim. Ebay:stä tilattua.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Zamppa86
      Newbiemmer
      • Jul 2016
      • 27
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Näissä on jonkun verran ollut ongelmaa, että ne polttimon kannan kontaktit ei ole riittävän tiukasti kiinni polttimossa, jolloin noita ilmoituksia tulee. Yksi ratkaisu tähän on taivuttaa niitä sisäänpäin, jolloin ne ottavat tiukemmin kiinni polttimoon.

      Marmorille sitä autoa ei ainakaan kannata viedä tuon moduulin vaihtoon, kun uusi alkuperäinen saksassa maksaa ~330€. Joku foorumilainen voi sen koodata autoon toimivaksi. Kannattaa myös harkita, että ostaisi käytetyn moduulin, joita saa kohtuullisen edullisesti esim. Ebay:stä tilattua.
      Kiitokset tiedoista! Täytyy noita kantojen kontakteja katsoa, josko vika olisikin lopulta niin simppeli...

      Tuosta koodauksesta tuli mieleen, että onko se oikeasti noin helppo juttu? Kun asiasta aikaisemmin keskusteltiin, niin minulle väitettiin, että "koodaus maksaa 300 euroa, koska kaikki softat pitää ajaa uudestaan". Käsitin, että "työn" hinta on noin korkea siksi, että pelkkää valomodulia ei voisi tuossa kohtaa koodata, vaan pitäisi asentaa samalla uudet moottoripäivitykset jne.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by Zamppa86 View Post
        Kiitokset tiedoista! Täytyy noita kantojen kontakteja katsoa, josko vika olisikin lopulta niin simppeli...

        Tuosta koodauksesta tuli mieleen, että onko se oikeasti noin helppo juttu? Kun asiasta aikaisemmin keskusteltiin, niin minulle väitettiin, että "koodaus maksaa 300 euroa, koska kaikki softat pitää ajaa uudestaan". Käsitin, että "työn" hinta on noin korkea siksi, että pelkkää valomodulia ei voisi tuossa kohtaa koodata, vaan pitäisi asentaa samalla uudet moottoripäivitykset jne.
        Uuden moduulin koodaaminen on niin helppo homma, että ei siitä todellakaan kannata maksaa 300€. Toki vaatii sopivat ohjelmat ja piuhat, mutta näitä nyt löytyy foorumilaisilta ympäri Suomea. Marmorilla nyt aina ajavat uudet päivitykset autoon, mutta pystyy ne koodaukset tekemään ilmankin. Kun kysyt marmorilta vaikka AUX-koodaamista niin sanovat, että kaikki auton softat joutuu päivittämään. Ei niitä tarvitse päivittää, mutta marmorilla on käytäntö, että aina päivitetään. Eli kyllä se oikeasti on noin helppo juttu sellaiselle, joka näitä on ennenkin tehnyt. Uudeltamaalta löytyy useita foorumilaisia, joilla koodaus onnistuu paljon edullisemmin. Jokainen toki itse omat hintansa määriittää, mutta tulet yllättymään positiivisesti kun ensin olit jo varautunut tuon maksamaan koodauksesta.

        Foorumilaiset tekee paljon koodauksia, jotka ei marmorilla onnistu. Itsellekkin on tullut autoja kun Laakkosella ei kuulemma onnistu syystä x.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10070
          • KVLA

          #5
          Onko näissä ollut samaa ongelmaa,kuin E60:ssä? Eli takavalojen maadoitukset ei ole riittävät. Uudella lisämaadoituksella alkaa toimimaan.

          Comment

          • Zamppa86
            Newbiemmer
            • Jul 2016
            • 27
            • Uusimaa

            #6
            Alkaa tuntumaan "onneksi" kosketushäikältä, koska onnistuin paikallistamaan vikavalon syttymisen jarrupolkimen "puolikovaan" painamiseen. Koska auto on automaatti, niin tavallinen tapa on ollut pitää jarrua painettuna käynnistyksen jälkeenkin sen aikaa, kunnes olen kässärin vapauttanut ja kytkenyt D:n tai R:n. Tänään satuin jostain syystä kokeilemaan niin, että vapautin jarrun heti moottorin käynnistyttyä, eikä valo syttynyt. Vasta sitten syttyi, kun pakitin auton ruudusta pois ja pysäytin jarrulla. Sama valon syttyminen toistui myös ihan paikallaan, kun kokeilin kotipihassa ihan vain parkissa. Laitoin käyntiin ja annoin olla noin 30 sekuntia ja sitten painoin jarrua "puolikovaa" ja pim, valo syttyi ja jäi muistiin.

            Keskiviikkona pajalle vähän tutkimaan asiaa. Tällä haavaa siis kuulostaa kontaktiongelmalta tai hapettumalta. Täytyy vaan toivoa, ettei ole joku johtosarjan johto rispaantunut mistään kovin syvältä auton sisältä, että tulisi tarve purkaa puoli sisäverhoilua tuollaisen jutun takia...

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1832
              • N/A

              #7
              Originally posted by Zamppa86 View Post
              Alkaa tuntumaan "onneksi" kosketushäikältä, koska onnistuin paikallistamaan vikavalon syttymisen jarrupolkimen "puolikovaan" painamiseen. Koska auto on automaatti, niin tavallinen tapa on ollut pitää jarrua painettuna käynnistyksen jälkeenkin sen aikaa, kunnes olen kässärin vapauttanut ja kytkenyt D:n tai R:n. Tänään satuin jostain syystä kokeilemaan niin, että vapautin jarrun heti moottorin käynnistyttyä, eikä valo syttynyt. Vasta sitten syttyi, kun pakitin auton ruudusta pois ja pysäytin jarrulla. Sama valon syttyminen toistui myös ihan paikallaan, kun kokeilin kotipihassa ihan vain parkissa. Laitoin käyntiin ja annoin olla noin 30 sekuntia ja sitten painoin jarrua "puolikovaa" ja pim, valo syttyi ja jäi muistiin.

              Keskiviikkona pajalle vähän tutkimaan asiaa. Tällä haavaa siis kuulostaa kontaktiongelmalta tai hapettumalta. Täytyy vaan toivoa, ettei ole joku johtosarjan johto rispaantunut mistään kovin syvältä auton sisältä, että tulisi tarve purkaa puoli sisäverhoilua tuollaisen jutun takia...
              Eihän tuo olisi jarruvalokatkaisija? Vanhemmissa malleissa oireilee jotakuinkin noin.
              Nyt:
              BMW 530e (g30)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              BMW 850i (e31)
              BMW 320i (e30)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              • Zamppa86
                Newbiemmer
                • Jul 2016
                • 27
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by bmw323it View Post
                Eihän tuo olisi jarruvalokatkaisija? Vanhemmissa malleissa oireilee jotakuinkin noin.
                Mietin itse asiassa ihan samaa, että on joko hapettuma, rispaantunut johto tai katkaisija. Eipä kai tuossa jarruvalopiirissä oikein muutakaan sellaista voi olla...

                Comment

                • Zamppa86
                  Newbiemmer
                  • Jul 2016
                  • 27
                  • Uusimaa

                  #9
                  Unohdin aikanaan tämän vian korjaannuttua käydä kuittaamassa, että jarruvalokatkaisijan vaihdolla tuli tosiaan kuntoon. Toivottavasti vastaus nyt auttaa jotain muutakin foorumistia vikaa hakiessa.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎