Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startti epäilys. e61 530d -05 ei starttaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tommipommi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 225
    • sastamala

    Startti epäilys. e61 530d -05 ei starttaa.

    Heippa kaikille! Nyt se ajamisen ilo lakkas ja piti preemiumifynffi työnnellä talliin ehjättäväksi. Akku on pitkään ollut heikko ja nyt startatessa kuuluu vain naks ja naks, mutta starttimoottori ei lähde pyörimään(moottori ei ainakaan pyörähdä). Akku vaihdettu samankokoiseen 90Ah uuteen ilman ns. ilmoitteluja autolle. Diagnostiikkavehkeitä ei oikein löydy tällä hetkellä. Pari kertaa auto on lähtenytkin käyntiin jostain syystä, mutta pääosin vaan naksahtelee startatessa ilman käynnistymistä tai siis edes yritystä/pyörimistä. Silloinkin kun se lähti niin naksahti ja olin jo hellittämässä virta avaimesta, kun ikään kuin 1 sek viiveellä M57 jyräyttikin itsensä tulille

    Osaakohan joku sanoa heti missä vika(otollisia hapettumispaikkoja johdotuksissa? vaiko vaikuttaako tämä ohjelmalliselta ongelmalta kenties?) Pahoittelut ettei vikakoodeja ole luettu! Ajattelin irroitella starttia tuosta ihan suosiolla, E12 Torxilenkki on jo hommattu startin kahta kiinnityspulttia varten, semmosella ne kuulemma irtoaa.

    Öljyn tihkuntaa on tuolla puolen konetta ollut koko auton meilläoloajan 7v ja 250tkm ja jossain ulkomaan palstalla oli että pieneltäkin tuntunut öljyvuoto imusarjan alta olisi voinut päätyä startille kohtalokkain seurauksin. Vai onko näissä starteissa ollut yleisesti jotain ongelmia jo näillä kilsoilla +350tkm.

    Sitten kun startti alkaa pyöriin niin pyörii kyllä hyvän tuntuisesti!

    Kiitos etukäteen jos jollakin on jotain mukavaa kerrottavaa aiheesta
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    Solenoidi rikki ennemminkin kuin koko startti. Tosin sama kai se on vaihtaa kerrasta koko mötikkä kun irti joutuu ottaa kuitenkin.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • tommipommi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2011
      • 225
      • sastamala

      #3
      Originally posted by BeamR View Post
      Solenoidi rikki ennemminkin kuin koko startti. Tosin sama kai se on vaihtaa kerrasta koko mötikkä kun irti joutuu ottaa kuitenkin.
      Kiitos. Kyllä se siltä tuntuisi itsestäkin hyvin vahvasti, täytyy innostua huomenillalla kai ruuvaan mötikkää irti..

      Comment

      • tommipommi
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 225
        • sastamala

        #4
        Mötikkä irrotettu, ylempi Pultti olikin oikein Soma aukoa, muutaman voimasanan ja santtutötterön se kyllä otti

        Comment

        • tommipommi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 225
          • sastamala

          #5
          Nyt olisi hyvät neuvot kalliit.

          Akku ja startti on nyt tosiaan vaihdettu uusiin ja solkku vaan naksuu, mutta ei pyöritä. Autosähköliikkeessä sanottiin että vanha startti oli oikosessa, enkä itekkään saanu sitä kyllä irroitettuani yhtään pyörähtään kun koitin akkukaapeleilla antaa suoraan virtaa starttimoottorille. Onko tuolle isolle starttivirralle missä sulake( esim. hanskalokerossa tai Akun IBS-paketissa??) Tai mikä voisi aiheuttaa tällaisen tilanteen, että kun mittailin jännitemittarilla startilta, niin heräte virtaa tai jännitettä tulee startatessa ja solkku naksuu hienosti. Paksua plussakaapelia tuleva jännite tulee solkulle aina ja virta avaimen ns. 1 ja 2 asennoissa, mutta kun starttaa, jännite katoaa kokonaan isosta syöttökaapelista ja tosiaan startti/moottori ei yritäkään pyörähtää? Eli voiko tässä olla tuon ison virran sulake palanut, vaikka ennen starttia johtoon tuleekin jännite(jotain muuta kautta kenties?) vai onko oikkariin mennyt vanha startti heittänyt jonkun käynnistyksen eston päälle? Vai mikä tässä mättää, johdotukset ja liitokset minusta näyttää ihan hyviltä mitä olen vähän mittaillut ja silmäillyt, mutta onko sielä auton alla joku plussajohdon jatkos tjms. joka voisi juuri tällaista aiheuttaa??

          Tänkjuu:-)
          Last edited by tommipommi; 05-03-2019, 19:20.

          Comment

          • JepJap
            Bimmer Rookie
            • Feb 2018
            • 49
            • Suomi

            #6
            Piuha sieltä on märäntynyt auton alta. https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=233568

            Comment

            • tommipommi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2011
              • 225
              • sastamala

              #7
              Ei se vaikuttaisi tuo pohjan plussa piuha olla nyt syyllinen, mutta startatessa vaan naksuttaa??

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #8
                Jännitehäviömittaus käynnistinmoottorin plus linjalle ja tarvittaessa miinuspuolelle.
                Perus asiat ensin selville niin ei tarvitse sitä sen enempää sitten arpoa.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Kun akku ja startti on vaihdettu, niin eiköhän se vika löydy tuosta plus kaapelista. Kuten edellä todettiin, niin mittaamalla se selviää eikä tarvitse arpoa. Yleismittari riittää, joten helppo itsekin mitata.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • tommipommi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2011
                    • 225
                    • sastamala

                    #10
                    Kyllä olitte pojat oikeessa, plussa piuha oli märäntynyt käytännössä irtipoikki pohjasta! Kiitokset vinkistä!
                    Menin ensin vipuun sen kanssa kun vastusmittaus näytti nollaa ohmia, tietenkin pieni mittausvirta siitä vielä kulki iloisesti läpi. Kun vielä vedin jonkun halppismallin huono starttikaapelit perästä eteen plussakaapelin rinnalle ja silloinkaan ei startannut, ajattelin että muualla vika!

                    Nyt on kaapeli korjattu kuparilla, hopeella ja tinalla takasin iskuun ja tärähtää käyntiin ilosemmin kuin koskaan, kiitokset isälle Tästä!!

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by tommipommi View Post
                      Kyllä olitte pojat oikeessa, plussa piuha oli märäntynyt käytännössä irtipoikki pohjasta! Kiitokset vinkistä!
                      Menin ensin vipuun sen kanssa kun vastusmittaus näytti nollaa ohmia, tietenkin pieni mittausvirta siitä vielä kulki iloisesti läpi. Kun vielä vedin jonkun halppismallin huono starttikaapelit perästä eteen plussakaapelin rinnalle ja silloinkaan ei startannut, ajattelin että muualla vika!

                      Nyt on kaapeli korjattu kuparilla, hopeella ja tinalla takasin iskuun ja tärähtää käyntiin ilosemmin kuin koskaan, kiitokset isälle Tästä!!
                      Yleismittarin vastusmittaus ei kerro mitään kaapelin virranläpäisy kyvystä. Piiri pitää kuormittaa, että nähdään kulkeeko riittävä virta läpi. Samalla mittaa jännitehäviön, niin näkee onko siinä ongelma vai ei. Tuollainen iso kaapeli vaatii ison kuorman.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9158
                        • Oulu

                        #12
                        Juu. Eihän siellä kaapelissa tarvi olla kuin yksi karva ehjänä, niin yleismittarin vastusmittaus näyttää 0 ohm, eikä kerro mitään kaapelin kunnosta.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          #13
                          Päävirtakaapelin olisit saanut uuden asennettuna suurella todennäköisyydellä bmw:n piikkiin. Näissä kun oli takaisinkutsut liittyen kyseiseen kaapeliliitäntään aikoinaan. Ovat ottaneet suhteellisen vakavasti siihen liittyvät vaivat jälkikäteen näihin päiviin saakka.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2857
                            • Tampere

                            #14
                            Meinaatko sitä valohoitotakaisinkutsua missä liitoksen sisäpuoli (takakontista) tarkastettiin ja rasvattiin?
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • MarQu
                              Moderator
                              • Mar 2006
                              • 5520
                              • Vaasa

                              #15
                              Se takaisinkutsu missä rasvailtiin päältäpäin oli kyllä aikamoinen aivopieru.
                              edit:
                              Mutta kun nyt lukee zakin viestejä niin taisi siinä olla ihan pointtikin kun sen muovin uusivat. Aina oppii uutta.
                              Last edited by MarQu; 09-04-2019, 12:13.
                              sigpic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎