Announcement

Collapse
No announcement yet.

Li-on akun lataaminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7520
    • Jyväshyvä

    Li-on akun lataaminen?

    Pari ämmää pihassa joissa Li-On akut ja maksimi latausjännite 13.6V

    Näyttää litiumi akun laturit maksavan maltaita,
    mitäs mieltä foorumin sähkötietäjät on,
    kannattaako/uskallanko ladata akkua CTEKin 10A laturilla jossa saa ylläpitotoiminnon (13.6V) ilman jännitteen tarkkailua ja pitää laturia kiinni vain muutaman tunnin kerrallaan kun auto herjaa akun purkautuneen?

    Vai onko parempi kävellä kauppaan ja ostaa erillinen laturi noille?

    Akku maksaa uutena vaivaiset 1200€+++,
    ts. säästänkö väärässä paikassa ;-)
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Pari ämmää pihassa joissa Li-On akut ja maksimi latausjännite 13.6V

    Näyttää litiumi akun laturit maksavan maltaita,
    mitäs mieltä foorumin sähkötietäjät on,
    kannattaako/uskallanko ladata akkua CTEKin 10A laturilla jossa saa ylläpitotoiminnon (13.6V) ilman jännitteen tarkkailua ja pitää laturia kiinni vain muutaman tunnin kerrallaan kun auto herjaa akun purkautuneen?

    Vai onko parempi kävellä kauppaan ja ostaa erillinen laturi noille?

    Akku maksaa uutena vaivaiset 1200€+++,
    ts. säästänkö väärässä paikassa ;-)
    Maksaa maltaita? Suomestakin saa alle 50€ ostettua, joten ei nyt mielestäni ihan maltaita maksa.:think Itse en kyllä alkaisi noin kallista akkua pilaamaan väärällä laturilla.

    Edit: vähän erikoinen latausjännite lithium-ion akulle. Maksimi yleensä on 4.2V/kenno, joten kolmella kennolla 12.6V ja neljällä 16.8V
    Last edited by HTK12; 22-01-2021, 13:47.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • MakeH
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1170
      • Vantaa

      #3
      Ihan Biltemasta löytyy nykyisin.

      Comment

      • TON-III
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2018
        • 480
        • Turku

        #4
        Itellä motskassa Li-on akku ja ihmetellyt tätä samaa asiaa ja vähän toiselta kantilta:mistä se mopo tai auto tietää millä tapaa sitä akkua tulee ladata ? :think
        F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

        Comment

        • kno1
          BTCF Member
          • Nov 2012
          • 41
          • Vantaa

          #5
          Li-ion laturi

          Tässä esimerkki laturista. Tuskin kannattaa rikkoa noin kalliita akkuja väärän laturin takia.

          Ctek Lithium XS 12V 5A akkulaturi (109e)

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2162
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by TON-III View Post
            Itellä motskassa Li-on akku ja ihmetellyt tätä samaa asiaa ja vähän toiselta kantilta:mistä se mopo tai auto tietää millä tapaa sitä akkua tulee ladata ? :think
            Latauksessa on älyä mukana, siitä se tietää.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #7
              Toimiiko auton laturi vain Li-Ion akuille ja mitä älyä siinä on, onko laturi kuinka erilainen perusauton laturiin verraten :think

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7400
                • Oulu

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Edit: vähän erikoinen latausjännite lithium-ion akulle. Maksimi yleensä on 4.2V/kenno, joten kolmella kennolla 12.6V ja neljällä 16.8V
                Liekö kyseessä kuitenkin LiFePO4-akku jossa kennojännite on matalampi?
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9146
                  • Oulu

                  #9
                  Tuolla imax:lla nyt lataa melkein mitä eteen sattuu tulemaan.

                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7520
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    No jaa, kävin jo hakemassa Nocon Genius 10:n jossa on valittavissa lion akun lataus, 140€ maksoi. Sitä kun voi käyttää myös normi ja AGM akkujen kera...

                    Siinä mielessä maksaa maltaita että vastaavan 10A laturin ilman litiumin latausta saa alle puoleen hintaan...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4595
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      No jaa, kävin jo hakemassa Nocon Genius 10:n jossa on valittavissa lion akun lataus, 140€ maksoi. Sitä kun voi käyttää myös normi ja AGM akkujen kera...

                      Siinä mielessä maksaa maltaita että vastaavan 10A laturin ilman litiumin latausta saa alle puoleen hintaan...
                      Missä autossa on tuollainen litiumakku? Toimittaako se normiakun virkaa vai jotain muuta?
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9146
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Missä autossa on tuollainen litiumakku? Toimittaako se normiakun virkaa vai jotain muuta?
                        M5 juttuja, kuten Major jo edellä laittoi. Normaalin käynnistysakun virkaa ajaa.

                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7520
                          • Jyväshyvä

                          #13
                          Myös M3 ja M4 F8x lion-akku...

                          Akku siis maksaa uutena sen 1200-1500€ mitä keväällä noita kyselin kun yhdestä M3:sta akku kuoli,
                          en tiedä hajosko sen takia että latasin sitä normaalilla laturilla...

                          Ostin siihen käytetyn...

                          Akku on kallis mm. senkin takia että se sisältää latauselektroniikkaa ainakin M3/M4 malleissa.
                          Last edited by MajorDrake; 22-01-2021, 22:26.
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #14
                            Yllämainituissa autoissa akut sisältävät myös akunhallinta elektroniikkaa ja "ibs: tunnistimen.

                            Akussa myös sisäinen erotuskytkin yli/alijännitteen, lämpötilan ja oikosulun varalle. Tällöin akun navoista katkeaa yhteys kennoille.

                            Nimellisjännite 13.2V ja maksimi latausjännite 14V. Yli 14.4V jos mennään tapahtuu akun suojairroitus.

                            Laturin tulisi sisältää tyhjän akun palautus ja/tai manuaalinen latauksen aloitustoiminto jotta laturi tunnistaa akun ja lataus voisi alkaa.

                            *Ja Lion akun kemialle tyypillisesti akun lämpötilan olisi hyvä olla latauksen aikana 15-25 asteen luokkaa.
                            Last edited by zakspeed; 22-01-2021, 22:30. Reason: *Lisäys
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4595
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by zakspeed View Post
                              Yllämainituissa autoissa akut sisältävät myös akunhallinta elektroniikkaa ja "ibs: tunnistimen.

                              Akussa myös sisäinen erotuskytkin yli/alijännitteen, lämpötilan ja oikosulun varalle. Tällöin akun navoista katkeaa yhteys kennoille.

                              Nimellisjännite 13.2V ja maksimi latausjännite 14V. Yli 14.4V jos mennään tapahtuu akun suojairroitus.

                              Laturin tulisi sisältää tyhjän akun palautus ja/tai manuaalinen latauksen aloitustoiminto jotta laturi tunnistaa akun ja lataus voisi alkaa.

                              *Ja Lion akun kemialle tyypillisesti akun lämpötilan olisi hyvä olla latauksen aikana 15-25 asteen luokkaa.
                              Latausvirta pitää ainakin olla alhaisempi kylmänä.



                              Teksti akun päällä johtikin sylttytehtaalle


                              Kemia näyttää olevan LiFePo4, tuossa oli akusta enemmän.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎