Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siirtyminen coilover jousitukseen takapäässä ja korin vahvistaminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15225
    • Ajamisen Iloa

    Siirtyminen coilover jousitukseen takapäässä ja korin vahvistaminen?

    Tämä olisi ehkä osunut tuonne alusta alaketjuunkin mutta koska vahvistukset ja rasitukset tulevat koriin niin kysyn täällä.

    Eli omassa tapauksessani Z3 Coupe, mutta yleisellä tasolla sopinee E30, E36 ja muihin... Mikä on ns. gold standard jäykistyksissä jos haluaa siirtyä vakio paikalla olevasta takajousesta kokonaan coil overiin, ja olisko jotain kuvia että miten nuo jäykistykset kannattaa hoitaa ja millä materiaalilla?

    Lisäksi kiinnostaa että onko katsastuslaillisesti oikein, jos sen jälkeen poistaa vakio jousipaikat esim kokonaan? Painonsäästöähän tuossa saisi aikaiseksi eikä ainakaan itsellä olisi enää ikinä näin reilusti muokatun auton kanssa tarvetta palata takaisin normaaliin.

    Lisäksi jos osaatte sanoa että miten tälläinen siirtyminen on vaikuttanut ajettavuuteen, kuormankanto kuitenkin siirtyy täysin eripaikkaan coiloverilla, joten muuttuuko ajettavuus merkittävästi?
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot
  • Freak
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2540
    • .

    #2
    Mikäli jäykistystä ei tartte huomaamattomasti suorittaa, niin itse tekisin iskarin kiinnityspisteiden välille ristikkomallisen putkikehikon, joka pultataan myös lattiaan kiinni. Eikös jossain siinä main mene pohjassa runkopalkki johon myös perämurikka kiinnittyy? Parempi olisi, jos laittaisi puolikaaret joiden takatukiin saisi yläpäät tuettua. Painonsäästöä ei kyllä taida tulla. Ehkä jopa päinvastoin riipuen vahvistusten määrästä.

    Eikö katsastuskysymys selviä katsastusasemalla?

    Joustomatkaa ainakin saadaan lisää siirtämällä jousi iskarin yhteyteen, mutta ei se ole tainnut ongelma olla ennenkään. Ei siitä katukäytössä muuten oikein mitään hyötyä saada.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15225
      • Ajamisen Iloa

      #3
      Mulla on hiilikuituinen mieto poikkituki siinä yläpuolella mutta ei se nyt oikeasti mikään tuki vielä ole, peltialue on ihan omillaan.
      Coil over helpottaa erittäin paljon, kolme kesää katsonut ja kuunnellut niitä tynnyrijousia ja arponut niille erilaisia aluskumeja ja ne oikeastaan hakee paikkaansa siellä ikuisesti säätölautasen alla. (säätölautanen on kanssa saanut laikkaa aivan riittävästi) Massan lisääminen auton alaosaan ei haittaisi jos sitä tulee vähän. Tällähetkellä massakeskipiste on noussut aivan liikaa ikkunoiden ja peltisen C-pilarin ja katon takia ylöspäin takana. Aiheuttanut helposti vakavaa kiikkeryyttä erilaisissa ohjaus ja jarrutustilanteissa ellei alusta olisi niin tontissa kun se on.

      Mulla on siellä todella ruman näköinen läpi pultattu tuki sille 2 korvaiselle perämurikan kannelle.

      Jonkun forumilaisen näin aikoinaan toteuttaneen todella overkill tyyppisen tuennan siihen väliin Z3 Coupeen. Mutta en muista nimimerkkiä enkä nimeä.

      Ja kyllä joustomatka on myös ollut massiivinen pulma tässä. (myös suomen perunapeltokaupungeissa ulospäin joustossa jossa jousi on perinteisessä mallissa vapaa irtoamaan päädystä hetkeksi) Toki siellä ottaa tukivarret koriin kiinni jos menee yhtään alemmaksi.
      Last edited by Remotion; 09-03-2021, 14:45.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • Iemel
        BTCF Member
        • Oct 2007
        • 1654
        • Muhos

        #4
        Auton peräpään massahan lepää tuollaisen muutoksen jälkeen täysin iskaritornin yläpään varassa, joten sieltä ne voimat olisi jollain tapaa hyvä tuoda runkopalkkiin johon vakiojousi on alunperin nojannut.

        Ainakin e30:ssä tuo runkopalkki on suoraan iskaritornin vieressä, joten oli kätevä kahdella pystyvahvikkeella sitoa iskaritornin yläpää runkopalkkiin näin

        Noiden väliin tekisin sitten V-muotoisen tuen joka menisi iskaritornin yläpäästä yläpäähän ja keskellä olisi jollain tapaa vielä sidottu perän kiinnityksiin, muodostaisi sellaisen kivan kiinteän paketin.

        Omassa e30:ssä tein samalla tuon jousilautasen poiston, pistehitsit auki, käikäle *ttuun, paikan siistiminen ja epoksilla + röpelömassalla viimeistely. En kysellyt katsurilta etukäteen eikä huomannut katsastuksessa mitään.

        Kyllähän tuollainen coilover ratkaisu ainakin joustomatkaan auttaa ja säädöt helpompi hakea kun jousi ja iskari on ns. lineaarisempi paketti.
        Se näkyykö se tällaiselle sunnuntaiajelijalle mitenkään, en tiedä, tein koska rata-ajo kiinnosti.
        Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
        Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
        Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
        Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
        Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15225
          • Ajamisen Iloa

          #5
          Iemel oiskos kuvaa tuosta V-muodosta minkä mainitsit. No kyllä mä tuolla kopilla huomaan jo ihan kaiken alustasta, siellä on muutenkin jo AST:n E30 M3 kilpaiskarit tällähetkellä ja se tynnyrihän vaihtaa geometriaansa joustomatkan mukaan.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #6
            Onko näissä Zetoissa heikompi rakenne takajousituksen kiinnityksessä kuin esim E46Coupe ?
            Mulla on coupessa kynäjouset ja pelkkä poikkituki, ei toistaiseksi havaittavaa periksi antautumista.
            Näihinkin taitaa olla saatavilla iskarin yläpään ja rungon väliin vahvikelätkää.

            Comment

            • Iemel
              BTCF Member
              • Oct 2007
              • 1654
              • Muhos

              #7
              Originally posted by Remotion View Post
              Iemel oiskos kuvaa tuosta V-muodosta minkä mainitsit. No kyllä mä tuolla kopilla huomaan jo ihan kaiken alustasta, siellä on muutenkin jo AST:n E30 M3 kilpaiskarit tällähetkellä ja se tynnyrihän vaihtaa geometriaansa joustomatkan mukaan.


              Tuossa on kuva omasta ratkaisusta jonka tein 5v sitten, on tehty putkesta mitä sattui löytymään ja on vähän overkill, nyt tekisin paljon siistimmän ja siromman version.
              Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
              Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
              Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
              Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
              Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

              Comment

              • MikeDry
                BTCF Member
                • May 2006
                • 6168
                • Helsinki

                #8
                Mä tein kylmästi noin


                Näin jälkiviisaana pitänyt kylmän viileästi tehdä tuo iskarin potero kokonaan uusiksi, niin että olisi saanut lisää tilaa coilover iskarille..No mutta menee noin, nuo kolmio palikat on 2mm pellistä väännetty, siis yhtenäisestä palasta, putket tein tälläisestä, ideana jos joskus tulee kaaret https://martelius.com/turvakaaret/tu...utki-38x25mm-m Myös tuossa on mahdollisuus perä pultata tuohon kiinni. Myös ajattelin tehdä sellaisen että tuo yläputki tulisi keskikohdalta V tohon keskelle..Mut sitten tuli ajatus, että tuonne takapenkin ja putken väliin saat vaikka koreja, missä vaikka tuulilasipesu kannu tms..
                Last edited by MikeDry; 09-03-2021, 20:48.
                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                Comment

                • Juho_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2016
                  • 1062
                  • Suomi

                  #9
                  Mites se, että haluaako coiloverin asentaa jousen vai iskarin tilalle?
                  Ite laittaisin iskarin paikalle vaan eli jousen paikka jäis tyhjäks.

                  Jos sitä tässä tarkoitettiin?
                  YouTube
                  Instagram // Juhon Moottoripaja

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15225
                    • Ajamisen Iloa

                    #10
                    Jees varmasti toimivia ratkaisuja tuon kolmioinnin osalta mutta suht brutaalin näköisiä kun menis keskeltä konttia ja joutuis hiilaritkin fiksaa uusiksi sinne. Se perän ripustus tulee kontinläpi ja myös pohjassa paksua rosteria mitkä taivuttelin Lahtinen & kumpp 300 tonnin prässillä muotoihin.
                    Itellähän ei ole autossa massaa kuin 250kg per tolppa takana mutta sit tulee ajettua suht brutaalisti ja ajatus ois että kestää isältä pojalle, ja toistaiseksi ne pojatkin tekemättä...


                    Originally posted by Juho_ View Post
                    Mites se, että haluaako coiloverin asentaa jousen vai iskarin tilalle?
                    Ite laittaisin iskarin paikalle vaan eli jousen paikka jäis tyhjäks.

                    Jos sitä tässä tarkoitettiin?
                    Kyllä eli iskariin vain jousilautanen kierteille ja siihen jousi. En edes usko että toisella tapaa kukaan on tehnyt.
                    Last edited by Remotion; 09-03-2021, 21:20.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎