Originally posted by aae30
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Sähköinen termostaatti ja maxxecu
Collapse
X
-
-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
-
-
Originally posted by böntti View PostSulla ei taida olla hajuakaan siitä että miten nämä termostaatit toimivat?
https://bmwteka.com/wds/en/e39new/df285474#, kun et vaikuta itsekään tietävän.
Sorry I'm Not Sorry
E34 540iA 93 sedan
E34 540iA 93 sedan
E39 530iA 00 touring
Comment
-
-
Pikasilmäilyllä katottuna siis termari avataan sähköllä aiemmin kuin se muuten aukeasi, kun vaan tietyt olosuhteet toteutuu. Eli vähän niinkuin ennakoivasti saadaan termari avattua. Aukeaa kyllä itsestäänkin toki avautumislämpötila taisi olla aika korkea.
Lopulliseen jäähdytystehoon tällä ei minun tietääkseni ole vaikutusta, eli tilanteeseen, jossa kone meinaa ylikuumentua, ei sähkötermarista ole apua.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
No ei tietenkään ole apua, kuten ei apua ole mistään termari sta tai siitä onko termaria ollenkaan. Siinä vaiheessa kun moottori meinaa ylikuumentua, on joka ikinen termari auki. Jos ei ole, se on silloin rikki. Termari edelleenkin säätää moottorin käynti lämpötilan sopivaksi. Ei se määrittele millään tavalla mikä on jäähdytysjärjestelmän maksimi teho, joka taasen sanoo lopulta sen keittääkö yli vai ei.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Originally posted by aae30 View Postsovitaan sitten vaikka niin, mutta suosittelen sullekin lukemaan täältä siitä lisää:
https://bmwteka.com/wds/en/e39new/df285474#, kun et vaikuta itsekään tietävän.
Jos yhtään ymmärrät itse linkkisi asiaa, niin asiassa ei ole mitään epäselvää. Sähkötermostaatti alkaa normaalisti aukeamaan 103 asteessa. Juu, vesi kiehuu noin 100 asteessa kattilassa, mutta ei moottorissa. Moottori ei lähelläkään ylikuumentumista vielä siinä vaiheessa. Tehdas on valinnut kyseisen asteluvun siksi, että korkeampi käyntilämpötila parantaa moottorin hyötysuhdetta normaaliajossa, mutta paras teho saadaan hieman kylmemmällä moottorilla.
On totta, ettei 103 astetta ole paras mahdollinen lämpötila viritettyyn moottoriin. Kuten tässäkin on jo moneen kertaan sanottu, niin termaria on helppo ohjata manuaalisesti, jos purkki ei siihen jostain syystä pysty. Manuaalisen ohjauksenvoi laittaa vaikka painekytkimen taakse eli käyntilämpötila tippuu heti, kun buusti pääsee valloilleen.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Niin tosiaan moottori tulee turbo käyttöön ja on tiedossa että vakiona näissä moteissa ja uudemmissa vedenlämmöt huitelee yli 100asteen. Moottorissa kaikki uutta ja syyläri myös, niin eipä tuo mitään haittaa vaikka kävis 130asteisena jos niin olis tarkoitettu, mutta siitä ei haittakaan ole jos virikäytössä kävis vähän viileämpänä. Elikkä eculta maadotusta ja käskee kytkemään päälle halutun lämpötilan mukaan :think
Comment
-
-
Originally posted by turbobliz View PostSaako kyseiseen termostaattikoteloon asennettua, jonkin muun moottorin perinteistä termostaattia alemmalla aukeamislämpötilalla?Last edited by ssuuhr; 18-04-2023, 23:48.
Comment
-
Comment