Announcement

Collapse
No announcement yet.

"tuunaus" xenonien laillisuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Jos umpioista löytyy hyväksynnät, autosta tarvittavat varusteet ja xenon-satsi on hyväksytty niin miksikäs ei menisi läpi? Ircissä tästä keskusteltiin, e34:n vakioumpiot ainakin on tarvittavilla merkinnöillä ja sellaisia on jopa katsastettu jälkiasennusxenoneilla. Saattaa myös uudemmista löytyä, linssivalot kun ovat. Toki noita ohjeita voi soveltaa monella tavalla, katsarista se paljon riippuu.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • KFZ-Koenig
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2900

      #17
      Originally posted by Cell
      Jos umpioista löytyy hyväksynnät...vakioumpiot ainakin on tarvittavilla merkinnöillä ja sellaisia on jopa katsastettu jälkiasennusxenoneilla.
      Onko valot katsastettu niin, että katsari on todella tiennyt mihin on leiman laittanut, vai onko mennyt vaan sattumalta läpi?

      Nykyään kaikissa on xenonmerkinnät laseissa, koska lasiosat on samat halogeeneissa ja xenonumpioissa. Pelkän lasin merkintä ei kyllä kerro vielä mitään siitä, miten laillisesti ne sisäosat on valoissa toteutettu...
      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

      Comment

      • jmp2002
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 5727
        • Rovaniemi

        #18
        Tietääkö joku mikä merkki siinä pitää olla, että xenonit on lailliset??

        edit: pitäähän kaikki muutkin olla kohallaan..
        E30 325i Touring -89
        E30 325i touring -88 m50tbo
        G20 330e M-Sport -20

        Comment

        • Moonshine
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1018
          • Järvenpää

          #19
          Originally posted by KFZ-Koenig
          Jos niitä aken ohjeita tulkitsee, niin xenonit on oltava alkuperäset xenonetuvalot (ei siis ite sekaosista kasatut), sitten pesurit keulalle ja jos auto uudempi kuin 10.10.1998, niin tarvii olla automaattikorkeussäätö. 9.10.1998 tai vanhemmassa riittää manuaalikorkeussäätö.
          No jopas laitoinkin sekavasti. Niin tarkoitus oli udella että minkälainen operaatio on istuttaa ajovalopesurit e39:n keulalle? Ahdistaa ajella pidempää matkaa kun valot katoaa ihan täysin.
          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

          Comment

          • Northstar
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 745
            • Järvenpää

            #20
            Olisi mukava lukea jostakin virallisemmasta linkistä noiden xenoneiden ehdot, eli jos joku tietää tuommoisen linkin (mieluusti suoraan sinne kohtaan) mistä sen voi lukea, niin olisi hieno juttu.
            Eli jos autossa on alkuperäiset xenonit mitkä ovat ehdot mitä polttimoiden pitää täyttää? Millä se katsastusasemalla mitataan että polttimot ovat kyseisen ehdon mukaset jos jotain ehtoja on täytyttävä?
            sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

            Comment

            • KFZ-Koenig
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2900

              #21
              Originally posted by Moonshine
              No jopas laitoinkin sekavasti. Niin tarkoitus oli udella että minkälainen operaatio on istuttaa ajovalopesurit e39:n keulalle? Ahdistaa ajella pidempää matkaa kun valot katoaa ihan täysin.
              Kato EBA-ohjelmasta. Siellä on suoraan bemarin alkuperänen ohje. Jos et löydä ohjelmaa mistään, voin koittaa ettiä sen pdf:nä sulle.
              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

              Comment

              • h.n
                Bimmer Rookie
                • Dec 2004
                • 35
                • Sauvo

                #22
                moro

                Originally posted by KFZ-Koenig
                Jos niitä aken ohjeita tulkitsee, niin xenonit on oltava alkuperäset xenonetuvalot (ei siis ite sekaosista kasatut), sitten pesurit keulalle ja jos auto uudempi kuin 10.10.1998, niin tarvii olla automaattikorkeussäätö. 9.10.1998 tai vanhemmassa riittää manuaalikorkeussäätö.


                Soitin katsastuskonttorille ja kysyin pitääkö autossani (11/-98) olla automaattinen korkeudensäätö, jos laitan xenon umpiot halogenien tilalle. Ni se äijä sanoi, voit laittaa. Vasta 2000 jälkeen rekisteröidyt vaativat ns. kuorman tuntevan automaattisen korkeuden säädön.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by h.n
                  Soitin katsastuskonttorille ja kysyin pitääkö autossani (11/-98) olla automaattinen korkeudensäätö, jos laitan xenon umpiot halogenien tilalle. Ni se äijä sanoi, voit laittaa. Vasta 2000 jälkeen rekisteröidyt vaativat ns. kuorman tuntevan automaattisen korkeuden säädön.
                  Samoin vastasi AKE minulle kun asiaa taannoin kysyin. Eikä tullut ongelmia katsastuksessa, mutta en asiaa mitenkään erikseen enää siellä kysynyt, katselin vaan katsastajan touhuja.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Jonez
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2002
                    • 109
                    • Joensuu

                    #24
                    Tietääkös kukaan miksi pitää olla ne ajovalojenpesurit xenonvalojen kanssa? Kiinnoistas vaan että että mikä pointti siinä on? miks ne vaaditaan?

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by Jonez
                      Tietääkös kukaan miksi pitää olla ne ajovalojenpesurit xenonvalojen kanssa? Kiinnoistas vaan että että mikä pointti siinä on? miks ne vaaditaan?
                      Luultavasti siksi, että lika lisää valon leviämistä jolloin valot häikäisee vastaantulijoita.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • RiiQuu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 1367

                        #26
                        Kävin myös E34:sella huvikseen kokeilemassa katsastusta Xenoneilla, huomattiin samantien kun testasivat pitkiä ja lyhyet olivat valmiiksi päällä (valon väriero).

                        Ensinnäkin alkuperäisumpioissa on merkinnät halogeenivaloille. Eli itse umpiot pitää olla Xenon -malliset, vaikka ne ei teknisesti eroavaisikaan toisistaan. Toiseksi pitää aina olla pesurit. Ja kolmanneksi noin vanhassa pommissa pitää olla ajovalojen korkudensäätö sisältä (mikä siinä kylläkin on ja toimii.) Jos pilkkua nussitaan, ei E30 ja E34 valoja saa millään lailliseksi kaasupurkausvaloilla, koskaan ei löydy umpion laseja missä olisi tarvittavat merkinnät. Eri asia on sitten tajuaako katsastusmies tarkistaa umpioiden merkinnät. Ja kun on kyse tavallisesta muutoksesta joka EI vaadi edes muutoskatsastusta, saa jännittää joka vuosi uudelleen meneekö läpi (ellei sitten ota niitä pois, huh, 5 minuutin homma.. )

                        Eiköhän jokatoinen katsastusmies kohta tajuaa tänkin homman, kun tätä on jo niin paljon täällä(kin) vatvottu.

                        P.S. Oli muuten tarkin katsastusmies IKINÄ! Tarkisti ihan kaiken mahdollisen. Jopa lukkoperäkin piti tarkistaa ettei vaan ollut KEMPPI (okej, menin vahingossa sanomaan että sellainen siellä on..) Madallusjousien laillisuus piti ohjekirjasta tarkistaa, auto syynattiin muutenkin aivan julmettoman tarkkaan. Noh, eipä asemalla silloin muita asiakkaita ollutkaan.

                        P.S. 2. Ainiin, ja kaasupurkausvaloista tuli HUOMAUTUS, lähinnä puuttuvien pesureiden takia. Auto ei siis hylätty katsastuksessa. Inssi sanoi että normaalisti tulisi hylsy, mutta ajovalot oli oikein säädetty niin ei hän siitä kehdannut hylätä kun auto muutenkin oli kunnossa.
                        "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
                        - - -
                        E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
                        Cäbi©

                        E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
                        G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

                        Comment

                        • wj
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 3253
                          • Järvenpää

                          #27
                          http://ffp-motorsport.com/tuning/pdf/xenon_ake.pdf

                          Tuosta on juttua ettei ennen -95 tarvitse olla pesureita eikä korkeus-säätöä.
                          Sama tieto löytyi myös katsastajat.comista
                          Muttei selvinnyt mikä merkintä pitää olla umpiossa jos se on hyväksytty xenon polttimolle?

                          Esim e30 tarvikelinssiumpiosta löytyy: "HC 4" "A 02" "E1" "E11" ja "0228" "0227"
                          - 2006 Mustang cabriolet
                          - Sleekcraft Enforcer 28'

                          Comment

                          • jmp2002
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 5727
                            • Rovaniemi

                            #28
                            Originally posted by Wittu_joo
                            http://ffp-motorsport.com/tuning/pdf/xenon_ake.pdf

                            Tuosta on juttua ettei ennen -95 tarvitse olla pesureita eikä korkeus-säätöä.
                            Sama tieto löytyi myös katsastajat.comista
                            Muttei selvinnyt mikä merkintä pitää olla umpiossa jos se on hyväksytty xenon polttimolle?

                            Esim e30 tarvikelinssiumpiosta löytyy: "HC 4" "A 02" "E1" "E11" ja "0228" "0227"
                            Minun mielestäni tuolla lukee selvästi, että kaikissa xenon valoissa pitää olla pesimet.. heti toisella rivillä... vai olenko sokea??

                            edit: ja DC merkintä niin linssi soveltuu xenon käyttöön..
                            Last edited by jmp2002; 31-01-2006, 18:08.
                            E30 325i Touring -89
                            E30 325i touring -88 m50tbo
                            G20 330e M-Sport -20

                            Comment

                            • bmw e34
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2002
                              • 633
                              • raahe

                              #29
                              kävin minäkin näyttämässä tuota pommiani konttorilla, tai oikeastaan lähdin hakemaan vikalistaa ilman minkäänlaisia kuvitelmia että saisi leimaa kun siinä on noita askartelu kohteita sen verran monta ja xenonit keulilla. ajattelin että jos ei päästöistä / rikkinäisestä pakoputkesta pomppaa niin viimeistään noista xenoneista, vaan miten kävikään. läpi meni että heilahti. ei sanonut muuta kuin että vänkärinpuolen valo näyttää vähän liian ylös ja sumuvalojen kuviot huonot !.olin aivan ihmeissäni kun se inssi vihdoinviimmein avasi sanaisen arkkunsa ja totesi että hyvä tämä on ja lätkäsi leiman paperiin. kun se syynäsi niitä lähivaloja tarkkaan niin odottelin että milloin kuuluu kommenttia " mitä vittua tämä homma oikeen on näitten valojen kanssa ". ilmeisesti tulikin lopputulokseen että linssivalot = xenonit alkuperäisvaruste ?, kun ei kerran mitään niistä sanonut.

                              ja paikallaan on 6500K setti, eli varmasti huomaa eron tavis valoihin.en todellakaan valita kun sain leiman, mutta tuntuu että kaikki inssit ei ole tehtäviensä tasalla jos on uskominen siihen AKE :n pykälään noista jälkiasennus xenonien laillisuudesta.

                              Comment

                              • wj
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 3253
                                • Järvenpää

                                #30
                                Originally posted by jmp2002
                                Minun mielestäni tuolla lukee selvästi, että kaikissa xenon valoissa pitää olla pesimet.. heti toisella rivillä... vai olenko sokea??

                                edit: ja DC merkintä niin linssi soveltuu xenon käyttöön..
                                Tulkintavirhe
                                - 2006 Mustang cabriolet
                                - Sleekcraft Enforcer 28'

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎