Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köyhän miehen Webasto.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kanala
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 169
    • Jämsä

    Köyhän miehen Webasto.....

    Olen haaveillut tuohon 525 TDS:ssään Webastoa tms. lämmitintä.
    Emäntä kun ei saa autoa lämmitykseen työpaikalla ja hirvittää kun se jyräyttää diisselin käyntiin kovilla pakkasilla kylmiltään.

    Noh, tulipa sitten mieleen että mitäs jos takakonttiin laittais esim. 88Ah:n akun ja sen perään invertterin. Invertteriin ajastinkellon ja siitä normaali lämppärinjohto lohkolämppärin töpseliin.

    Kuinkahan kauan tuommosessa 88Ah:n akussa riittäis potkua lohkolämppärin käyttöön?
    Olisko 2h ihan liikaa vaadittu? Lohkolämmittimen tehohan on vissiin yleensä 500w.
  • Rossifumi
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1030
    • Hamina

    #2
    Originally posted by kanala
    Olen haaveillut tuohon 525 TDS:ssään Webastoa tms. lämmitintä.
    Emäntä kun ei saa autoa lämmitykseen työpaikalla ja hirvittää kun se jyräyttää diisselin käyntiin kovilla pakkasilla kylmiltään.

    Noh, tulipa sitten mieleen että mitäs jos takakonttiin laittais esim. 88Ah:n akun ja sen perään invertterin. Invertteriin ajastinkellon ja siitä normaali lämppärinjohto lohkolämppärin töpseliin.

    Kuinkahan kauan tuommosessa 88Ah:n akussa riittäis potkua lohkolämppärin käyttöön?
    Olisko 2h ihan liikaa vaadittu? Lohkolämmittimen tehohan on vissiin yleensä 500w.

    Käytännössä tuskin päästään ihan 2h mittaiseen aikaan koska invertteri imaisee välistä tehoa ja tuon akun antama voima on harvoin täysin luvattua tasoa. 1,5h varmaan menee ihan hyvin tuollakin kunhan akku on täysi ja tuore.
    Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

    On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

    Comment

    • okko
      BTCF Honorary Member
      • Apr 2005
      • 1764
      • Honkajoki

      #3
      miten ton akun lataus hoituisi, jollain relekytkennällä vai ihan kotona iltaisin? Mahtaa kyllä maksaa invertteri +500w yhen lämmittimen verran
      When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

      Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10043
        • KVLA

        #4
        Huomioitava myös,että mitä kylmempi ilma,sitä huonommin akku luovuttaa virtaa.Ja silloinhan tuota energiaa eniten tarvittaisiin.

        Toinen asia on tuo akun jäätyminen.Jos "vesiakku" tyhjenee kokonaan kovalla pakkasella on seurauksena jäätyminen ja luultavasti akun tuhoutuminen.
        Last edited by Heguli 31; 20-12-2005, 10:35.

        Comment

        • zeizei
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 147
          • Oulu

          #5
          Suurin ongelma taitaa olla se, että akut ei kestä raskasta käyttöä ja syväpurkauksia. Lyijyakku ei ota täyttä varausta enää koskaan käytyään tyhjänä. Jos vaihdat uuden akun konttiin parin viikon välein niin ehkäpä sitten. Normaali webastokäyttökin, alle 100W, on jo raskasta akulle.
          BMW X3 -15
          BMW 530D -08
          BMW 320D -99
          BMW 525TDSA Touring -98
          BMW 318IS -90

          Comment

          • kanala
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 169
            • Jämsä

            #6
            500W:n invertteri maksaa Biltemassa 119€ ja 110Ah:n akku 79€.
            Olishan tuo systeemi n.1000€ halvempi kuin uusi webasto asennettuna.

            Mut jos se sillä ole mahdollisuuksia toimia, niin antaapa olla. Höh.

            Comment

            • okko
              BTCF Honorary Member
              • Apr 2005
              • 1764
              • Honkajoki

              #7
              hanki agregaatti sinne muijan työpaikan parkkiruutuun, saa emäntäkin taukoliikuntaa kun käy nykimässä ip:n tauolla käyntiin
              When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

              Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

              Comment

              • jopeh
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 694
                • Tampere

                #8
                Originally posted by zeizei
                Suurin ongelma taitaa olla se, että akut ei kestä raskasta käyttöä ja syväpurkauksia.
                Eikös Optimalla ole syväpurkausakkuja? Noi Optiman akut kestävät jaksoittaista käyttöä aika hyvin, myös pakkasella. Latauksessa voi käyttää muistaakseni 300 amppeerin virtaa, joten akun saa ladattua aika nopeastikin.
                "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

                Comment

                • HellFire
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 280
                  • Turku

                  #9
                  Mun mielestä 500W lohkolämmittimen tehoksi on ehkä hiukan alakanttiin, kannattaisi varmaan laskea vähintään 600W mukaan. Ainakin pakettiautoissa voi mielestäni olla jopa 750W lohkari.
                  I wanted a faster horse.

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6741
                    • PK-seutu

                    #10
                    Esim. Optima Yellow Top on syväpurkaus-akku. (muistaakseni luvataan kestävän yli 10 000 syväpurkausta). Pahempi paikka mun mielestä on se tehokas invertteri. vajaa 1000w mahtaa maksaa jo muitakin marjoja, kuin mansikoita.

                    Ja jos tuon ylimääräisen akun latauksen hoitaa auton omalla laturilla releen kautta, niin pitää olla jo vähän pidempi työmatka, että täyttyy molemmat akut.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #11
                      Soveltuvan akun(Optima?) lisäksi tarvitaan tietysti akkulaturi, joka lataa akun täyteen aina, kun auto saadaan roikan päähän.

                      Hakkuriperiaatteella toimivien invertterien hyötysuhde on varsin hyvä, yleensä 85-90%. Valtaosassa vaikuttaa olevan myös akun jännitteen seuranta, eli ei ime akkua aivan tyhjäksi. Epäselväksi tosin jää, riittääkö virtaa enää auton käynnistämiseen. Paras tietysti olisi, jos lämmityskäyttöön olisi oma erillinen akku. Kaiken kaikkiaan sellainen purkkavirityksen maku tästä siltikin syntyy.
                      Ohessa muutamia invertterimalleja.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • jopeh
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 694
                        • Tampere

                        #12
                        Mites olisi, jos kytkisi akut toisiinsa automaattireleellä. Kun auton sammuttaa, niin se katkaisisi yhteyden käynnistysakun ja lämmittimen akun väliltä. Tämä lisäakku olisi kytkettynä erillisellä käyttökytkimellä lohkolämmittimeen, jonka kävisi napsauttamassa päälle tuntia ennen ajoon lähtöä.

                        Kun auto on yön yli tolpassa, niin samaan aikaan lataisi lisäakkua. Pelkästään auton on omalla laturilla lataaminen kestää aika pitkään.
                        "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

                        Comment

                        • kanala
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2004
                          • 169
                          • Jämsä

                          #13
                          Niin, meinasin tosiaan laittaa takakonttiin ylimääräisen akun ainoastaan tuota lämmityskäyttöä varten.
                          Akku olis laturin perässä aina kun autoa ei käytetä, kotipihassa työpäivän jälkeen, seuraavaan aamuun asti. n.12h siis.
                          Akku ei olis missään tekemisissä auton oman sähköjärjestelmän kanssa.

                          Biltemassa 1000W:n invertteri näkyy olevan 199€

                          Mites jos tuo invertteri olis vain 500W ja lohkolämmittimen teho n.700W, käsittääkseni lohkolämppäri toimis silloin vain max. 500W:n teholla.
                          Oonko ihan väärässä?

                          Comment

                          • Pluto
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 1860
                            • Raisio

                            #14
                            Jos bilteman invertteri on 200€ ja optiman akku 250€ laturi jonkun 50€ saadaan hinnaksi 500€ ja kauhee kikkailu johdonkanssa jokapäivä. Kaverille just tilattiin ja saapuikin jo saksasta uusi webasto postikuluineen 590€. Että kannattaako tommonen kikkailu?
                            BMW F32 435d

                            Comment

                            • okko
                              BTCF Honorary Member
                              • Apr 2005
                              • 1764
                              • Honkajoki

                              #15
                              ei

                              se lohkon vastus yrittäis ottaa sitä omaa maksimitehoa siltä invertteriltä. joo ja moro
                              When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

                              Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎