Eli suomeksi invertteri polttaisi todennäköisesti kokoajan sulakkeensa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Köyhän miehen Webasto.....
Collapse
X
-
Tässä muutamia otantoja kahdesta TM:n akkuvertailusta 18/1999 ja 18/2003, jotka kannattaa myös huomioida.
Lämpötila vaikuttaa akun kykyyn luovuttaa energiaa: 100% kapasiteetti +25 asteen lämpötilassa antaa n. 50% kapasiteetin -18 asteessa.
Tyhjä ja osittain varauksessa oleva akku voi jäätyä. Akun jäätyminen vaurioittaa akun pysyvästi ja voi aiheuttaa kotelon rikkoutumisen. Kun akku on 10-prosenttisesti varattu, se jäätyy n. -10 asteessa.
Akku vastaanottaa varausta heikosti kylmässä. Vertailussa akut vastaanottivat 0,69-2,13 Ah kymmenessä minuutissa -20 asteen pakkasessa.BMW X3 -15
BMW 530D -08
BMW 320D -99
BMW 525TDSA Touring -98
BMW 318IS -90
Comment
-
-
Originally posted by PlutoJos bilteman invertteri on 200€ ja optiman akku 250€ laturi jonkun 50€ saadaan hinnaksi 500€ ja kauhee kikkailu johdonkanssa jokapäivä. Kaverille just tilattiin ja saapuikin jo saksasta uusi webasto postikuluineen 590€. Että kannattaako tommonen kikkailu?
Mistä tilasitte Webaston? Ebaysta vaiko jostain kaupasta?
Comment
-
-
Ei sinne kannata invertteriä lämmityskäyttöön laittaa.
Eikös noissa TD-pakuissa Fiat tms. käytetä vesiletkussa maahantuojan teettämää blokkia, jossa on muutamia dieselhehkuja lämmittämässä jäähdytysvettä.
Tuolle voisi sitten laittaa lisäakun (vapaa-ajan akun, joka kestää paremmin täyspurkautumista).
Ja koneen käydessä ohitusrele, jolla sitten kytketään bloki suoraan laturiin.
Noissa hehkuissa se hyvä puoli, että ainakin uudemmat mallit pienentävät ottotehoaan automaattisesti lämmetessään.
Kuulemma pienenee päästöt koneen lämmetessä nopeammin, mutta ennenkaikkea lämpenee nopeammin.
Boschin kiertovesipumppu taisi olla n.100e tarjouksessa, sellaisen voisi laittaa sitten kylkeen, jos haluaa kierron aikaiseksi.
Jos joku tietää tuollaisen blokin tai sen koneistuksen hinnan, voisi ilmoitella mullekin YVnä.Z3BMW3
Comment
-
-
Originally posted by kanalaMistä tilasitte Webaston? Ebaysta vaiko jostain kaupasta?Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?
E30 325i Cabrio M-Tech II -91
EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
EX: E61 530xdAT -07
EX: E60 520dA Sedan -08
EX: F30 320dA xDrive Sport -13
EX: E39 530dAT -02
EX: E36 320iA -91
EX: R1150RT -03
Comment
-
-
Originally posted by LaxaSama heräsi mieleen? Eli mistä?
http://cgi.ebay.de/WEBASTO-BMW-Stand...QQcmdZViewItem
Comment
-
-
Foorumilla joku kauppasi webastoja http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...45&postcount=2
edit: löytyi oikea osoitekki, http://www.lappeencaravan.fi/ mutta on tainnu myynti muuttua ammattimaisemmaksi->hinnat pompsahtaneetKaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!
Comment
-
-
Originally posted by Z3BMW3Ei sinne kannata invertteriä lämmityskäyttöön laittaa.
Eikös noissa TD-pakuissa Fiat tms. käytetä vesiletkussa maahantuojan teettämää blokkia, jossa on muutamia dieselhehkuja lämmittämässä jäähdytysvettä.
Tuolle voisi sitten laittaa lisäakun (vapaa-ajan akun, joka kestää paremmin täyspurkautumista).
Ja koneen käydessä ohitusrele, jolla sitten kytketään bloki suoraan laturiin.
Noissa hehkuissa se hyvä puoli, että ainakin uudemmat mallit pienentävät ottotehoaan automaattisesti lämmetessään.
Kuulemma pienenee päästöt koneen lämmetessä nopeammin, mutta ennenkaikkea lämpenee nopeammin.
Boschin kiertovesipumppu taisi olla n.100e tarjouksessa, sellaisen voisi laittaa sitten kylkeen, jos haluaa kierron aikaiseksi.
Jos joku tietää tuollaisen blokin tai sen koneistuksen hinnan, voisi ilmoitella mullekin YVnä.
Tuommosen blokinhan nyt väsätä itsekkin, ainakin takapotku transporterin hehkuissa oli ihan joku normi kierre. M8 ehkä?
Comment
-
-
Originally posted by kanalaKas perkules! Tuossahan vois olla ideaa.
Tuommosen blokinhan nyt väsätä itsekkin, ainakin takapotku transporterin hehkuissa oli ihan joku normi kierre. M8 ehkä?
Toinen, mikä on ollut mielessä, on ns. lämpöakun (500-600e) korvaaja;
10005 Lämminvesivaraaja Elgena KB 3, 600 / 200 W 225 Eur
Säätöalue +30 - + 80 astetta, tilavuus 3 l, halkaisia 14 cm, pituus 27 cm, 230V 660W.sekä 12V 200W
Olisi myös 600w "lohko", 200w 12V + kevyt lämpöakku samassa paketissa.
Tuon eristävyydestä ja paineenkestosta en tiedä, mutta olisi myös oikein termostaattiohjattu. Saksasta ehkä puoleen hintaan?
Pitäisi veden kauemmin lämpimänä ja saisi tolppaan tarvittaessa.
Tietty sellainen lämpöakku, eli 3-5l eristettynä kelpaisi, mutta kaupallinen malli aivan liian kallis. Jossain voisi tuollaisen teettää? Eli kaksi pönttöä ja väliin alipaine/tyhjiö kylmälaitefirmassa.Z3BMW3
Comment
-
-
niin tosiaan dieselit käyttää normaali hehkuja veden lämmitykseen. esim vw tdi koneet.niitä on 3kpl siinä ja tietokone ohjaa niitä laturin vapaan kapasiteetin mukaan 1,2 tai kaikki 3kerralla.
hehkut on lämppärille menevässä letkussa.
jos normaali lohkolämmitin on noin 550w ja jos taas on joku alumiinilohko auto jossa säteilylämmitin niin ne on noin 300w tehoiltaan.
perus hehku ottaa virtaa noin 20Ah kylmänä ja hehkuessaan noin 10Ah.ja maksaa noin 13euroa.
jos vesiletkuun sellaisen laittaisi ja kiertovesipumpun kierrättämään niin 20Ah hehku 12v jännitteellä olisi 240W joten jos sitä tunnin eri akulla pyörittää niin pitäisi olla lämmin kone, ei kuuma mutta lämmin.
edit.hehkuksi kannattaa laittaa esim vw transportterin hehku esim 2.4d tai vanhempi 1.6td moottorin hehku (sama hehku melkein kaikki vw:eet) 032 loppunumero bosch osana. ja suosittelen vielä että se tosiaan on bosch hehku duraterm tekniikalla.Last edited by larmatin; 22-12-2005, 18:22.
Comment
-
-
Originally posted by larmatinniin tosiaan dieselit käyttää normaali hehkuja veden lämmitykseen. esim vw tdi koneet.niitä on 3kpl siinä ja tietokone ohjaa niitä laturin vapaan kapasiteetin mukaan 1,2 tai kaikki 3kerralla.
hehkut on lämppärille menevässä letkussa.
jos normaali lohkolämmitin on noin 550w ja jos taas on joku alumiinilohko auto jossa säteilylämmitin niin ne on noin 300w tehoiltaan.
perus hehku ottaa virtaa noin 20Ah kylmänä ja hehkuessaan noin 10Ah.ja maksaa noin 13euroa.
jos vesiletkuun sellaisen laittaisi ja kiertovesipumpun kierrättämään niin 20Ah hehku 12v jännitteellä olisi 240W joten jos sitä tunnin eri akulla pyörittää niin pitäisi olla lämmin kone, ei kuuma mutta lämmin.
edit.hehkuksi kannattaa laittaa esim vw transportterin hehku esim 2.4d tai vanhempi 1.6td moottorin hehku (sama hehku melkein kaikki vw:eet) 032 loppunumero bosch osana. ja suosittelen vielä että se tosiaan on bosch hehku duraterm tekniikalla.
Eli siis, pystyykö jäähdytysneste virtaamaan riittävän huljakkaasti kiertovesipumpun läpi kun auto on käynnissä?
Jos siihen tulee haaroitus, niin siinähän pitäis olla magneettiventtiilit jotka sulkeutuu kun tuo "hehkuweba" napsahtaa päälle ja avautuu kun auto käynnistyy. Muuten tuo nesteen kierto ei välttämättä toteudu.
Comment
-
-
Originally posted by kanalaTulisko tuo hehku/kiertovesipumppuhässäkkä ihan suoraan lämppärille menevään letkuun, vai pitäiskö siihen tehdä haaroitus.
Eli siis, pystyykö jäähdytysneste virtaamaan riittävän huljakkaasti kiertovesipumpun läpi kun auto on käynnissä?
Jos siihen tulee haaroitus, niin siinähän pitäis olla magneettiventtiilit jotka sulkeutuu kun tuo "hehkuweba" napsahtaa päälle ja avautuu kun auto käynnistyy. Muuten tuo nesteen kierto ei välttämättä toteudu.
tuollaisen sähköpumpun jos laittaa niin kannattaa kytkeä se pyörimään aina kun auto käy( jos ei ole vesiventtiileitä sulkemassa vedenkiertoa)
sitten siihen saa kytkettyä taukolämmitys toiminnon samalla suht helposti.
vedenkiertosuunta pumpulla pitää tietysti olla oikein päin mutta ehkä sen hehkun laittaisin lämppäriltä koneeseen tulevaan letkuun.
Comment
-
-
Originally posted by kanalaMistä tilasitte Webaston? Ebaysta vaiko jostain kaupasta?BMW F32 435d
Comment
-
Comment