Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin kanssa ongelmia.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ändi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1292
    • Pori

    Ilmastoinnin kanssa ongelmia.

    Terve.
    Sellanen ongelma että auto on ihan huurussa sisältä. hyvä kun ikkunoista ulos näkee.
    sitä kosteutta alkaa olemaan jo pikkuhiljaa joka paikassa. mattojen altakin tuntuu kosteelta.
    Ilmeisesti ilmastoinnissa o jotain ongelmaa. ilmastointi on mallia automaattinen ja auto on 328-96.

    antakaas vinkkejä mistä pitäis alkaa vikaa etsimään nja miten aletaan korjaamaan.

    perkele menee kohta hermot ku auto ei kuivu ikinä... =(
    sigpic
    E46 2d 330 -02
    EX.
    E36 2d 328 -97
    e92 335d -07
    330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
    Audi S4 -99 (324hp/497nm)
    Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
    Bmw 325 iA 2D -93
    Bmw 325 4d -92
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17837
    • PKS

    #2
    Eihän lämppärin kenno ole särki ja vuoda lattialle tavaraa?
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • huoppa81
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 638
      • Nastola

      #3
      Mahtaakohan raitis ilma suodatin olla vaihdettu milloin? Se kun kostuu niin auto ei kyllä kuivu ikinä.
      Garage:

      E21 323i -79
      E21 323i -82
      E30 325i Cabriolet -91
      E30 316i -89
      E39 520i -01
      Kadett C 1,2 -76

      Lynx Rave RE 600 -08

      Comment

      • da_bemma
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 23

        #4
        jaha

        Kaveri oli volvolla duunissa. Sinne toi joku täti vastaavassa tilanteessa olevan uuden volvon. Kävi ilmi ettei autossa ollut mitään vikaa. Täti oli aina vaan tullut autoon lumisilla kengillä ja matot oli kastunu. Kun ajetaan vain lyhyttä matkaa matot eivät ehdi kuivua mutta tuuletin puhaltaa kosteuden matoista ikkunoihin. Emmä nyt välttämättä usko "Ändi" näin tyhmä ois mut tällee kuiteski.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 9990
          • KVLA

          #5
          No ihan ensin:Häviääkö jäähdytysjärjestelmästä nestettä?Jos häviää,niin liemet voi olla matoillasi.
          Jos ei hukkaa nesteitä,niin kosteus on kulkeutunut autoon "ulkopuolelta".Esim.lumisista kengistä.
          Selvitäppä tuo ensin ja sitten vaan mattoja levälleen ja kuivaukseen.
          Jos lämmityslaite vuotaa "makeaa" sisälle on vuoto tietysti korjattava.

          Comment

          • 525TDS Touring
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 483
            • Sahalahti

            #6
            Ilmastoinnista ei ole talvipakkasilla apua huurujen poistoon.
            Ex-525TDSa Touring -98
            Ex-MB E220T CDi -02
            E61 520D -09
            F11 518d -16

            Comment

            • Ändi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1292
              • Pori

              #7
              Tutkiskelin pikkusen konepellin alla missä kaikki putket kulkee.
              Vika tais perkule löytyä.

              Se säiliön näkönen laite siellä apukuskin puolella keulassa (onks se nyt kuivuri tai joku) siitä oli päältä sellanen putkenpätkä mennyt poikki :( ...
              eli se on vissiin rikki.
              Mitäs nyt sit pitäis tehdä?
              onks sieltä nyt kaikki kylmäaineetkin päässy harakoille?
              sigpic
              E46 2d 330 -02
              EX.
              E36 2d 328 -97
              e92 335d -07
              330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
              Audi S4 -99 (324hp/497nm)
              Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
              Bmw 325 iA 2D -93
              Bmw 325 4d -92

              Comment

              • Masinol
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 988
                • "Turku"

                #8
                Originally posted by Ändi
                Tutkiskelin pikkusen konepellin alla missä kaikki putket kulkee.
                Vika tais perkule löytyä.

                Se säiliön näkönen laite siellä apukuskin puolella keulassa (onks se nyt kuivuri tai joku) siitä oli päältä sellanen putkenpätkä mennyt poikki :( ...
                eli se on vissiin rikki.
                Mitäs nyt sit pitäis tehdä?
                onks sieltä nyt kaikki kylmäaineetkin päässy harakoille?

                Luultavasti pieru päässyt karkuun... Mutta ei se tuota huuruuntumista selitä. Usko nyt ettei se liity ilmastointiin mitenkään. Eihän ilmastointi edes lähde käymään talvikeleillä.
                Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                Comment

                • heikki81
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2003
                  • 176
                  • Rauma

                  #9
                  Niin, ettei ilmastointi lähde käyntii talvella..perusteluja tähän? Tästähä on ollu ennenki vääntöö täällä molemmin pualin ja ainaki itellä lähtee käymää..
                  Tapaturmassa irronnut käsi pystyy jo vähän vasaroimaan.
                  Otsikko Aamulehdessä 12.1.

                  Comment

                  • 525TDS Touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 483
                    • Sahalahti

                    #10
                    Originally posted by heikki81
                    Niin, ettei ilmastointi lähde käyntii talvella..perusteluja tähän? Tästähä on ollu ennenki vääntöö täällä molemmin pualin ja ainaki itellä lähtee käymää..
                    Mitenkähän todistat kompressorin käyntiinlähdön. Jos ulkolämpötila on vaikka -10, ja auto on seissyt vaikka yön yli, niin ei TAKUULLA lähde kompura käyntiin!! Jos lähtee, niin silloin on painekytkimessä tai magneettikytkimessä vikaa. Syy miksi kompura ei lähde käyntiin on se, että höyrystimen kenno JÄÄTYISI!!
                    Tämän voit vaikka varmistaa liikkestä, mikä tekee työkseen ilmastointilaitteiden korjauksia jos et muuten usko.
                    Ex-525TDSa Touring -98
                    Ex-MB E220T CDi -02
                    E61 520D -09
                    F11 518d -16

                    Comment

                    • Ändi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1292
                      • Pori

                      #11
                      Onks tää ny kakka puhetta, et jos kuivurin vaihtaa niin sen tarvii olla ihan uus ettei käytetty vois olla. sikakallis sellanen uus kuivuri´.
                      sigpic
                      E46 2d 330 -02
                      EX.
                      E36 2d 328 -97
                      e92 335d -07
                      330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                      Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                      Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                      Bmw 325 iA 2D -93
                      Bmw 325 4d -92

                      Comment

                      • heikki81
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2003
                        • 176
                        • Rauma

                        #12
                        Originally posted by Ändi
                        Onks tää ny kakka puhetta, et jos kuivurin vaihtaa niin sen tarvii olla ihan uus ettei käytetty vois olla. sikakallis sellanen uus kuivuri´.
                        KL-varaosista joku 78erkkii muistaakseni?
                        Tapaturmassa irronnut käsi pystyy jo vähän vasaroimaan.
                        Otsikko Aamulehdessä 12.1.

                        Comment

                        • 525TDS Touring
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 483
                          • Sahalahti

                          #13
                          Originally posted by Ändi
                          Onks tää ny kakka puhetta, et jos kuivurin vaihtaa niin sen tarvii olla ihan uus ettei käytetty vois olla. sikakallis sellanen uus kuivuri´.
                          Ei oo kakkapuhetta. Sen kuivaimen tarkoitus on poistaa kosteus kylmäaineesta, ja käytetty kuivain on imenyt jo kosteutta joko vähän tai paljon. Irroitettu ja tulppaamaton kuivain imee ilmasta kaiken mahdollisen kosteuden. Aineella on sama toimintaperiaate kuin joidenkin sähkölaitteiden pakkauksissa olevilla pusseilla, missä on rakeita sisällä. Samanlailla kuivaimessa on rakeita. Sitten kun ne kastuvat riittävästi, sieltä lähtee kylmäaineen mukana kiertoon "rae"mössöä, joka tukkii ensimmäisenä höyrystimessä olevan paisuntaventtiilin, ja ilmastointi on pois pelistä. Järjestelmä missä on kuivain menny pilalle on tosi hankala saada puhtaaksi, tai oikeastaan mahdoton. Eli sitten homma tulee tosi kalliiksi.
                          Ex-525TDSa Touring -98
                          Ex-MB E220T CDi -02
                          E61 520D -09
                          F11 518d -16

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #14
                            Originally posted by 525TDS Touring
                            Sitten kun ne kastuvat riittävästi, sieltä lähtee kylmäaineen mukana kiertoon "rae"mössöä, joka tukkii ensimmäisenä höyrystimessä olevan paisuntaventtiilin, ja ilmastointi on pois pelistä.
                            Totta. Minulle kävi näin. Laitoin systeemiin kuivaimen, jonka ikää en tiennyt enkä myöskään tiennyt kauanko se oli ollut tulppaamattomana. Expansioventtiili meni tukkoon ja sen vaihtaminen/putsaaminen on massiivinen työmaa tässä automallissa (E30 "sivukiertoilmastointi").

                            Puhdistaminen tapahtuu puhaltamalla typpeä systeemiin vaikkapa vielä eri suuntiin.
                            ---

                            Comment

                            • 540iA Tapsa
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2005
                              • 97
                              • Kangasala

                              #15
                              Kuivuri täytyy aina vaihtaa uuteen ja myös kompressorin öljyt!! Auton kompressorissa käytettävä öljy on täyssynteettistä ja sen ominaisuus on että se kerää hetkessä kosteutta iteensä. Putket eivät saa olla kauan auki, muuten öljyt pilalla. Ei edes tunteja..

                              (teen työkseni kylmäalan hommia)
                              -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                              Auto: e46 330d manual touring -00
                              -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                              -ex: e34 525tds touring -94
                              -ex: e34 540iA
                              -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                              Moottoripyörät:
                              Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                              KTM EXC-F 250 -08
                              ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                              ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                              ex: Gas Gas EC300
                              ex: Husqvarna CR125

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎