Announcement

Collapse
No announcement yet.

Peltiosien laatu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M325i
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 1529
    • Etelä-pohjanmaa

    Peltiosien laatu

    Kellään kokemusta aiheesta,tutkin tuossa merteilin sivuja ja niillä näyttäisi olevan kaupan alkuperäisiä helmapellejä e30:seen. Onko laatu huomattavasti parempi ja pelti paksumpi kun tarvikeosassa,ostin meinaan tarvikeosat jo ennen joista toinen jo liimattu paikalleen ja pelti on aivan olemattoman ohutta...noin 0,6mm.

    Orkkikset maksais vähän päälle 70;-/kpl Ostaisin kyllä semmoiset jos vain tietäisi että ovat myös huomattavasti paksumpaa.

    Nimim. joka vuosi ei huvittaisi vaihtaa.
    E30 ja E46 ///M
  • Bmw_e30
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1260
    • joutseno

    #2
    0.6 helmapelti riittää kyl iha hyvi jos muistaa vaa laittaa sinne takapuolelle kotelosuoja ainetta ja itsestää selvyytenä ulkopuolelle helmamassaa
    ex 325i -85 325i
    325i soupe -92 325i

    Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Peltien paksuudella ei ole mitään merkitystä ainakaan ruostumisen kannalta, jos tässä sitä haetaan. Se yksi-kaksi lisäkymppiä viivyttää toki läpiruostumista muutaman kuukauden, mutta oleellisempaa on vaihto-osan perusraaka-aineen laatu(mm.rikittömyys) ja sen erilaiset pintakäsittelyt, (mm.sinkkaus, pohjavärit,ym.). Venäläinen tekee paskasta pellistä vahvan, mutta ruostuuhan se x100 nopeammin kuin nykyjapsien kaljatölkin ohuet sinkatut/muovitetut rakenteet.

      Comment

      • M325i
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 1529
        • Etelä-pohjanmaa

        #4
        Kyllä helmoihin laittaisi mahdollisimman paksut pellit silti koska ne on talvella aina märkänä ja paska/suolaliejussa ui. Vaikka ne kuinka suojaisi niin tahtoo mädäntyä. Olen nähnyt muutaman vuoden ikäisiä Hondia joissa kivisuihku hakannut helmat puhki...eikä vielä edes kerinnyt ruostumaan! Ja kyllä se paksumpi pelti auttaa enemmän jos siihen tulee pintaruostetta niin ei heti mene puhki kun hiomaan alkaa! Vertaappa vaikka 240 volvon peltiä tämän päivän hondan peltiin...

        Huvittais vaan tehdä homma kunnolla kun auto menee maalaukseen ja sekin maksaa hunajaa.
        E30 ja E46 ///M

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Usko tai älä mutta tämän päivän Hondan helmakotelo kestää yli 10-vuotta vaikka ilman maalejakin... Toisin kuin 240 Volvon tai vm.-87 Honda Accordin tai Opel Astran/Kadetin/Vectran joita saa olla "tervaamassa" joka kevät ja syksy jotta ei lahoa käsiin. Siis täysin riippumatta niiden näennäisestä ainevahvuudesta.
          Mielelläni muuten kuulisin pienen tarkennuksen siitä mikä 25-vuoden koritakuun nykyhonda mätänee helmoistaan?

          Comment

          • M325i
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 1529
            • Etelä-pohjanmaa

            #6
            Accord se muistaakseni oli tämä oli muutama vuosi sitten jolloin ko. auto oli myös muutaman vuoden ikäinen,enkä puhunut mätänemisestä vaan siitä että kivet oli hakannut helman puhki.Tutun korjaamolla oli korjattavana. Jos nämä ohuet pellit on mielestäsi hyviä niin mitenkä perustelet että miksi uudet mersut lahoaa käsiin jos esim. honda kestää vaikka ilman maaleja.

            Onko nämä Klokkerholm "punaiset" tai muut tarvike "mustat" peltiosat mielestäsi sitten hyvää laatua että kestää? Ei ole tarkoitus väittää vastaan eikä kyseenalaistaa tietämystäsi haen vaan erilaisia mielipiteitä.
            E30 ja E46 ///M

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5152
              • Kouvola, Savisto

              #7
              Kestäähän se ohuempikin pelti vaikka ikuisesti jos ei ala ruostumaan, eli kestämisen kannalta kannattaa panostaa siihen ruostesuojaukseen, ei pellin paksuuteen, koska kun se rupeaa ruostumaan niin ruostuu se 2mm peltikin, tosin pienen hetken kauemmin kestää se läpiruostuminen mut silti.

              Kun tarkotushan on ettei se pelti ylipäätäänsä rupea ruostumaan. ei se että kuinka kauan se kestää ruostuneena.
              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                #8
                Originally posted by vwtyp1
                mitenkä perustelet että miksi uudet mersut lahoaa käsiin.
                Perustellaan se sillä että näissä uusissa mersuissa oli sama valmistusvika kuin foordeissa eli niissä oli huonoa saumamassaa. ja siksi ruostuivat
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Juuri näin. Nykyään on niin että mikäli jonkin automerkin kantavissa törmäysvoimia ottavissa rakenteissa tapahtusi pientäkin rakenteita heikentävää korroosiota, asetettaisiin ko.auto/autot välittömästi käyttökieltoon. Näillä muutamien Saksalaismerkkien(MB,Ford, BMW) luukkujen saumausongelmilla on vain kosmeettinen vaikutus, eikä se tarkoita minkäänlaista kantavien korirakenteiden korroosiota.
                  Nykyiset erittäin...siis: ERITTÄIN lujat ja kompleksiset korirakenteet on pakko rakentaa käytännössä 100% ruostumattomiksi(bemulla mm.koko keulaosa apurunkoineen liimattua alumiinia), jotta kolariturvallisuus ei missään tapauksessa koko auton elinkaaren aikana heikkene uuden vastaavan tasosta.
                  Jos näin tapahtuu, ei rakenteita saa enään korjata hitsaamalla, vaan auto on välittömästi käyttökiellossa ja käytännössä romutettava. Eli jos/kun nykyautojen rakenteiden tuuletusjärjestelmä mennään jälki"suojaamalla" tukkimaan, voi jossain vaiheessa edessä olla koko auton ennenaikaisesti tuhoava toimenpide. Tästä on jo ihan selviä viitteitä.
                  Nykyiset helmarakenteet ovat mm.monissa nykyisissä ja jo hieman vähemmän "ylisuojatuissa" Ranskalaismerkeissä (jokin -89 405 pösö näkee merenpohjassakin vuoden 2500) jo vuoden-kahden kuluttua etupyörien takaa/helmakotelojen etupäästä hioutuneet peltipuhtaiksi, mutta mitään pientä pinnan ruskistumista lukuunottamatta ei näissäkään tapahdu mikäli aluetta ei mennä kotikonstein "korjailemaan"/massailemaan. mm.Citikan Xantian kohdalla näin tapahtui jo alle vuoden kuluttua käyttöönotosta ja nyt kymmenen vuotta myöhemmin ei pienintäkään pelkoa puhkiruostumisesta tai edes materiaalin ohenemisesta ole, mikäli jokin TI-mies ei ole päässyt aluetta "korjaamaan"/"suojaamaan". Siis mikäli alueelta on ruskeaksi oksidoitunut sinkkipinta hiottu ja päälle sutattu paksu, hautova piki, on aluella puhkireikä jo reilun vuoden kuluttua.
                  No, se pointti on kuitenkin kuten makkiskin jo esille toi, eli sillä 0.2mm:n vahvuuden lisäyksellä ei ole mitään merkitystä ruostumisen kannalta, vaan vaihto-osan ja tehdyn työn laadukkuus ratkaisee miten ko.rakenne kestää korroosiota.

                  Comment

                  • oppipoika
                    Newbiemmer
                    • Jan 2006
                    • 18

                    #10
                    On mersusta kadonnut 30 vuoden puhkiruostumattomuustakuu. Ruoste leviää muualtakin kuin saumoista. Sekin "takuu" mikä ennen oli korvasi vain kotelon sisältä ulospäin alkaneet läpiruostumiset ja edellytti merkkiliikehuoltojen käyttöä eli korjauskustannusten rahastointia. Mersunkin korin, ovien ja luukkujen sekä alustan (ml. lokasuojien) ruostumattomuuden säilyttää vain uutena tai hyvin puhdistettuna tehty ruostesuojaus. Olisi tyhmää katsella omaa mersua takaluukun tai ovien alaosat taikka pyöränkaaret läpiruostuneina. Näitä näkee uudehkoissakin autoissa. Viisas omistaja ruostesuojaa autonsa.

                    Ei ole ruosteongelmia ollut perheen omistamissa kolmessa mersussa ja neljässä bemarissa vaikka 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun mersuissa ruostuminen on ollut yleinen ongelma. Ei ole samasta syystä ollut ruostetta muissakaan autoissa. Siksi niille on aina löytynyt ostaja lehti-ilmoituksella. Tälläkin hetkellä autotallissa on pelleiltään ruostesuojatut ja uudenveroiset bemari ja CDI-mersu.

                    Comment

                    • NHB
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 1120

                      #11
                      Originally posted by oppipoika
                      Mersunkin korin, ovien ja luukkujen sekä alustan (ml. lokasuojien) ruostumattomuuden säilyttää vain uutena tai hyvin puhdistettuna tehty ruostesuojaus. Olisi tyhmää katsella omaa mersua takaluukun tai ovien alaosat taikka pyöränkaaret läpiruostuneina. Näitä näkee uudehkoissakin autoissa. Viisas omistaja ruostesuojaa autonsa.
                      Mikä suojauskäsittely vaikuttaa luukkujen ja ovien alareunojen kestävyyteen?

                      Comment

                      • oppipoika
                        Newbiemmer
                        • Jan 2006
                        • 18

                        #12
                        Sillä vaatimattomalla kokemuksella, minkä autopuuhastelu vuodesta 1964 alkaen on tuonut mukanaan vastaan siten, että yhdessäkään perheen autossa 1970 jälkeen ovien alareunat tai etu- tai takaluukut, eivätkä autot muiltakaan osin ole ruostuneet. Tämä koskee kahden aikuisen ja kahden lapsen käytössä olleita autoja. Tiedossa on yleisesti, että 2000-luvulla markkinoille on päässyt huonon tuotekehityksen tuloksena autoja, joissa käytetty korikitti on ollut aiheuttamassa ruostumista ja näissä autoissa ruostesuojaus ei olisi poistanut ruostumista.

                        Muistan kun n. 1964-1965 auton ruostesuojasin Ferrexillä. Oli Opel Kadett ilman lokareita. Maalin käytöstä oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Eipä ollut yleisesti tietoakaan olemassa. Harkintaa on oltava ja ammattimiehillä on taitoa välttää mokia mm. ruostesuojatessa airbag-antureiden tai -laitteiden ympäristöä.

                        Useimpien maahantuojien teknisestä neuvonnasta saa tietoja mitä ruostesuoja-aineita he suosittelevat tai mitä ovat ylipäänsä asiasta mieltä. Asiasta oli kerran TM:ssä juttukin. Tunnettu maahantuoja on myös tutkinut Suomessa myytävien ruostesuoja-aineiden yhteensopivuutta valmistajan käyttämien kemikaalien kanssa ja tällaisen tuotteen nimen voi saada maahantuojalta. Jätän sen mainitsematta.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Todellakin... pitää todella olla "AMMATTITAITOA" sutata pikipaskoilla mitä tahansa airbagjärjestelmiin liittyvää??? Tietysti jos ne "urakkalitrat" pikilimaa pitää sutata A-pilareiden yläosiin tai katon sisäpintaan, niin onhan ne sivuverhot vaarassa nekin suttaantua. Malleissa missä sivubagit ovat ovissa, on ne kosteussulkujen sisäpuolella jolloin ilman rakenteiden rikkomista "hyvässä tarkoituksessa" ei niitäkään kyllä saa tahrittua.
                          Tosi saahan ne vedenpoistoreijät sitten tukittua ainakin muutaman vuoden kuluttua kun kaikki oveen kertyvä isompi kokkare tarttuu tahmeaan poistoreikään tukkien lopulta sen. Onneksi nykyiset sinkkirakenteet kestävät tämän tyyppistä "suojaamista" kohtuullisen hyvin, mutta löytyyhän näistä "suojatuista" ovista sitten homepilkkua ja erilaista kontaktivikaa sähköistä/lasinnostimissa kun vesi lilluu ovenpohjalla kuukausitolkulla Suomen lämpimässä syksyssä. Sama pätee kantaviin kotelorakenteisiin kun niihin rakennettu tuuletusjärjestelmä muutaman vuoden kuluttua "suojaamisesta" tukkeutuu. Siinä sitten iloisesti ilman koritakuuta siirretään "suojauksen" hyödyt seuraaville omistajille ja ollaan ihan varmoja 50-60-lukujen autoihin kehitettyjen pikilimojen hyödyistä nykyautoissa...muovilla pinnoitetun vähärikkisen tuuletetun sinkkipellin päällä.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Originally posted by NHB
                            Mikä suojauskäsittely vaikuttaa luukkujen ja ovien alareunojen kestävyyteen?
                            Tähän kysymykseen itsekin haluaisin vastauksen.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • oppipoika
                              Newbiemmer
                              • Jan 2006
                              • 18

                              #15
                              Tieto Lisää Tuskaa

                              On täysin totuuden vastaista esittää kaikkien nykyautojen säilyvän ruosteettomina tehdaskäsittelyjen jäljiltä Suomen tai edes Saksan olosuhteissa. Katsastusmiehilläkin on objektiivista tietoa ja kannattaa myös lukea, jos asia todella kiinnostaa, esimerkiksi Ruotsissa Korrosionsinstitutet SCI AB:n tekemä puolueeton ja ammattimaisesti tehty eri automallien (1998-2001) puhkiruostumisherkkyyttä koskeva tutkimus.

                              Raportin sivulta 44. ”Takalokasuojien saumoista noin 5% oli huomattavasti ruostuneita 3-4 vuoden käytön jälkeen… 5-6 vuotta käytössä olleiden vuosimallin 1998 ja 1999 ajoneuvojen huomattavasti ruostuneiden osuus oli 11% ja kasvoi huomattavasti vuosimalleissa 1996/1997, kahdessa vuodessa noin 27%:n. Tämä johtuu todennäköisesti monien mallien heikosta EC-pohjamaalikerroksesta, tiivisteaineiden käyttö vaikeuttaa EC-pohjamaalin tunkeutumista saunojen pintoihin…Kun tiivistysaine kuluu parin vuoden käytön jälkeen, ei pintaan jää sinkkikerroksen lisäksi muuta suojaa ruostetta vastaan, jolloin ruoste alkaa levitä nopeasti.”…”Valitettavasti joissakin tutkimuksessa mukana olleista malleista sideaineet on lisätty huonosti ja noin 2% tutkituista ovien ja konepeltien helmoista on pahoin ruostuneita jo 3-4 vuoden käytön jälkeen.”

                              Sivu 47. ”Tutkimuksessa on tutkittu yli tuhat eri autoa yleisimmistä mallisarjoista pohjoismaissa.”…”Tulokset osoittavat suuren eron ruostumisherkkyydessä eri automallien ja myös näiden yksittäisten mallien korinosien välillä”.

                              Sivu 48. Autonomistajien, jotka haluavat parantaa ja pitkittää auton korroosionkestävyyttä, on syytä pestä auto säännöllisesti ja suorittaa täydentävä käsittely ruosteenestoaineilla. Tämä on erityisen tärkeää niiden automallien osalta, joihin valmistaja ei ole suorittanut tai on suorittanut riittämättömän kotelonsuojauksen valmistusvaiheessa”.

                              Sivulta 52 käy ilmi 3-sarjan bemarin (41 autoa, 1998-2001) huomattavan ja pintaruostumisen määrät ja ja 5-sarjan tiedot ovat sivulla 53.

                              Projektin rahoittajina on ollut autonvalmistajia (kuten BMW AG ja Daimler-Chrysler AG), teräksentuottajia, kuluttajajärjestöjä, ruosteenestoaineiden valmistajia sekä Swedish Corrosion Institute.

                              Tieto lisää tuskaa. Muistan kun isä osti v. 1951 Bemarin ja minkälaiset pellit siinä oli, itse ostin ensimmäisen bemarin vm. 1964 ja onhan niitä tullut ostetuiksi senkin jälkeen ja on sellainen kakkosautona tälläkin hetkellä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎