Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rättikaton takaikkuna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Herbert
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 75
    • Suomi

    Rättikaton takaikkuna

    Onnistuin pistämään zetasta takaikkunan paloiksi pakkasella, uusi maksaa laakkosella 198e ja metroautossa 202e, kuitenkin aika villainen hinta siihen nähden, että kyseessä on pala muovia...

    Eli onko joku ollut näppärä ja korjannut tuota itse? Ameriikassa, maassa jossa kaikki on suurta, joku hehkutti itse ommelleensa vetoketjun kiinni uuteen vinyylin palaan ja hop... Tuloksena uusi takalasi...

    Mutta ainakaan itse en ole paikantanut sopivan paksua läpinäkyvää muovia, ja en ole lainkaan varma saako tuota ikkunaa enään takaisin ilman kaupasta ostetun ikkunan mukana tulevia asennuskaluja...

    Kevääseen ei ole enään pitkä matka, ja se ikkuna on kohta aika korjata...
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #2
    hinta

    Ei millään pahalla mutta sun autos maksaa vähintään sen 20k eskoa ja sulla ei ole varaa uusia rättikattoon lasia..? Maksaahan normaalit huollotkin jo helposti sen 200e, miksi on vaikea hyväksyä että autoilu maksaa. Ymmärtäisin narinan pleksin hinnasta jos se maksaisi 1000e, mutta 200e ei voi olla ylitsepääsemätön hinta osasta joka sopii suoraan paikoilleen ja on alkuperäinen juuri siihen käyttöön tarkoitettu.


    Akkuna maksaa sakuissa sen 110e ja on halvin avo bmw:n pleksi.
    e36 n.240e ja e30 n.200e sakulandiassa.


    ainahan sen voi korjata ilmastointi teipillä, sellaisia korjauksia näkyy liikenteessä joka kesä, kalliimmissakin vehkeissä...


    kunhan kaljoissani kirjoittelen..
    Aprilia RSV4

    Comment

    • ART
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 305

      #3
      Originally posted by jannmann
      Ei millään pahalla mutta sun autos maksaa vähintään sen 20k eskoa ja sulla ei ole varaa uusia rättikattoon lasia..?
      Ei taida joku '96 1.8 enää halvimmillaan maksaa kuin 15-16k, tiedä sitten millanen pirssi kirjoittajalla on. Mutta sehän on kuitenkin tosiasia, että 200e muovinpalasta on paljon, ja siinä ei ole mitään väärää jos haluaa rahaa säästää siitä mistä voi, jotta sitä voi käyttää siihen mihin haluaa!

      Mutta kuten ensimmäinen vastaaja totesi, taitaa ainoa toimiva halvempi ratkaisu olla tarvikemallin lasi, ja mainitsemansa "sakuista tilattu" taitaa olla ebayssä mainostavan emiata.com:in jannun tekemä, ja tulee siis jenkeistä. Ei kuitenkaan pitäisi mennä hirveän paljon toiselle sadalle tulleineenkaan. Sieltä tilaisin itse, se satku nimittäin heilahtaa aika nopsasti kun alat etsimään sopivan materiaalin ja tekemään/teettämään siitä...

      Comment

      • Herbert
        Bimmer Rookie
        • Feb 2006
        • 75
        • Suomi

        #4
        No ollaampa sitä kitkerällä tuulella, hahah...

        Joo, saksa on vaihtoehto... Ja kysyin myös sen takia, että muovinen takaikkuna on kuitenkin naarmuilla viikko sen asentamisen jälkeen, eikä niitä nyt kuitenkaan ihan joka viikko jaksa ostella...

        Se on ollut huono jo suunnittelupöydällä...

        Tai mä ehkä pistän siihen ruskeaa paketointiteippiä, se on aina vaihtoehto...

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #5
          Originally posted by ART
          Ei taida joku '96 1.8 enää halvimmillaan maksaa kuin 15-16k, tiedä sitten millanen pirssi kirjoittajalla on. Mutta sehän on kuitenkin tosiasia, että 200e muovinpalasta on paljon, ja siinä ei ole mitään väärää jos haluaa rahaa säästää siitä mistä voi, jotta sitä voi käyttää siihen mihin haluaa!

          Mutta kuten ensimmäinen vastaaja totesi, taitaa ainoa toimiva halvempi ratkaisu olla tarvikemallin lasi, ja mainitsemansa "sakuista tilattu" taitaa olla ebayssä mainostavan emiata.com:in jannun tekemä, ja tulee siis jenkeistä. Ei kuitenkaan pitäisi mennä hirveän paljon toiselle sadalle tulleineenkaan. Sieltä tilaisin itse, se satku nimittäin heilahtaa aika nopsasti kun alat etsimään sopivan materiaalin ja tekemään/teettämään siitä...

          Toi 20ke oli vain hatusta veto, mutta kuitenkin 100000mk auto johon n.1000mk osan osta on "liikaa" ... Ihmettelin vaan että mites sitten ne muut auton pakolliset menot.. öljyt biltemasta, pinnatut renkaat.. jne... niinhän sitä myös voi säästää...
          Ei tota plexiä nyt niin usein vaihdeta että siitä tulisi se "päämenoerä" sen auton historiassa, eli taitaa se 200e hautautua moninkertaisesti isompien kulujen alle.
          Kirjoittajahan kyllä kertoi että se on jo kuitenkin viikonpäästä naarmuilla.. sillon vois kyllä säästää eniten ja antaa sen vanhan olla paikoillaan, niin ei tarvitsisis taas ensi viikolla olla uutta ostamassa.



          Se sakun hinta oli kyllä ihan BMW orkkis plexin hinta... maahantuoja näyttää ottavan siitä 100e välistä....
          kannattaa kysellä jos joku tois sen suoraan sakuista..

          Onhan noita venekuomujen tekijöitä jotka ehkä pystyy tekemään sen, myös osa verhoilijoista myy tarvike plexejä edullisesti, muutamia olen nähnytkin, yleensä alkuperäisiä ohuempia ja lerpumpia..
          Se 200e ei mun mielestä ole siitä liikaa.

          Mitä muuten teet sille jos saat sen jo viikonpäästä naarmuille?
          Mulla oli e30 cabissa alkuperäinen plexi(13v vanha) ja vielä oli hyväkuntoinen...
          Aprilia RSV4

          Comment

          • ART
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 305

            #6
            Originally posted by jannmann
            Mitä muuten teet sille jos saat sen jo viikonpäästä naarmuille?
            Mulla oli e30 cabissa alkuperäinen plexi(13v vanha) ja vielä oli hyväkuntoinen...
            Liekkö E30:ssä vähän fiksummin suunniteltu tuo sitten. Z3:ssa todellakin se ikkuna naarmiintuu ("sumuuntuu") nopeasti, jos sen katon vain laskee alas, eikä käytä esimerkiksi hardtopin mukana toimitettavaa takalasin suojaliinaa tai vaikka froteepyyhettä siellä välissä. Se ikkuna menee ensinnäkin aika tiukalle taitokselle, ja tuo taitos sitten vielä lisäksi hinkkaa yhteen katon mekanismin tangoista.

            Tuo sumuuntuminen nyt ei kuitenkaan ole syy ostaa "joka viikko uutta lasia", vaan jokainen itseään kunnioittava cabrio-bemarin omistajahan tietää että sen muovisen takalasin hoitoon on olemassa oma aineensa, millä sen saa jälleen kirkkaaksi. Jos tätä ainetta ei muualta halua etsiä, niin sitä saa esimerkiksi BMW:n oman Cabrio-hoitosatsin mukana, ja ko.satsia saa lähimmältä ystävällisen & asiantuntevan BMW-liikkeen varaosatiskiltä.

            Comment

            • Z3BMW3
              Bimmer Rookie
              • Jun 2004
              • 159
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Herbert
              Onnistuin pistämään zetasta takaikkunan paloiksi pakkasella, uusi maksaa laakkosella 198e ja metroautossa 202e, kuitenkin aika villainen hinta siihen nähden, että kyseessä on pala muovia...
              Ehkä jokin kuomuliike, kohta tosin jo noillakin kiire;


              Jos joku tuntee poltetta laittaa 200e muoviin, voisi samalla lahjoittaa noi vaikka mulle

              Miten tuo meni hajalle? Voisiko laminoida molemmin puolin esim. tummennuskalvoilla?

              Tai sitten tilaa tuolla mustalla kankaalla sen ikkunan...

              Kuitenkin tuo muovi on liian pehmeää, heti naarmuinen. 200e/kesä on kuitenkin paljon. Jaa, mistäkö tiedän?

              Tiivistä samalla sisäkkäiset saumat ja ehkä myös vetoketju sisältä silikoonilla, ei tule vesi sisään. Tuossa vanhassa katossa raaka-ainevika, kangas kutistuu ja saumoista tulee vesi sisään. Vaihtoivat jenkkilässä noita ilmaiseksi. Täällä Neuvostolandiassa kait turhaa edes kysyä...
              Z3BMW3

              Comment

              • ART
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 305

                #8
                Originally posted by Z3BMW3
                Kuitenkin tuo muovi on liian pehmeää, heti naarmuinen. 200e/kesä on kuitenkin paljon. Jaa, mistäkö tiedän?
                Katsopas yllä, sen saa kyllä kirkkaaksi takas. Ja ei se ihan "heti" ole kyllä naarmuinen, riippuu tietysti monista asioista (puhtaudesta, rätin käytöstä jne). Saattaa siihen kuitenkin olla paremminkin sopivaa materiaalia olemassa, ainakin emiata:n jannu kehuu omansa olevan vähän paremmin kulutusta kestävää kuin BMW:n alkuperäinen.

                Originally posted by Z3BMW3
                Miten tuo meni hajalle? Voisiko laminoida molemmin puolin esim. tummennuskalvoilla?
                Tulis varmasti vähän helkkarin hieno. Tuolle linjalle jos lähdetään, niin suosittelen sitä kirkasta pakkausteippiä...

                Originally posted by Z3BMW3
                Tiivistä samalla sisäkkäiset saumat ja ehkä myös vetoketju sisältä silikoonilla, ei tule vesi sisään. Tuossa vanhassa katossa raaka-ainevika, kangas kutistuu ja saumoista tulee vesi sisään. Vaihtoivat jenkkilässä noita ilmaiseksi. Täällä Neuvostolandiassa kait turhaa edes kysyä...
                Ja tätä nyt ei kannata ehkä ihan ilman lähdekritiikkiä hyväksyä. Elikkäs, se takalasi on syystä taikka toisesta nimenomaan tarkoitettu verrattain helposti vaihdettavaksi. Täten sitä silikooooonia ei kannata silmät ummessa tursutella mihin sattuu. Permatex Black Siliconea (maltillisia määri&#228 on harrastajat käyttäneet tiivistämään ja pitämään se kangas siellä sen tiivistelärpäkkeen alla, se kun tahtoo sieltä paeta sitten kun se alkup.tiivisteaine alkaa vanheta.

                Itse en äkkiseltään muista mistään kutistumisista lukeneeni bimmerforumsilta tai roadflyltä, mutta kyllähän sekin varmasti mahdollista on.
                Last edited by ART; 24-03-2006, 14:52.

                Comment

                • Herbert
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2006
                  • 75
                  • Suomi

                  #9
                  Se hajosi kun otin kiulun ulos tallista ja heitin sillä alkutalvesta pikku lenkin, pakkasella, ja pitihän sitä tyhmän kokeilla pistää katto alas, krak... Oudosti tuli pystysuuntainen halkeama keskelle lasia, koko pleksi halki...

                  Ja noista tiivisteongelmista mäkin olen kuullut, mutta eipä ole tähän asti ollut ongelmaa...

                  Ja onhan se kyllä niin että jos auto maksaa 25.000e niin pakkohan se on olla rahaa siihen ostella 200e takaikkunoita, siis pakko, ei ole muuta vaihtoehtoa, muuten on köyhä, pitää varmaan myydä toi auto pois että saa osteltua varaosia... Njoo, mutta jos tuossa nyt pystyy sen 100e säästään hyvin mielin, niin suottako sitä maksaa liikaa kun halvemmallakin saa...

                  Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa....
                  Last edited by Herbert; 24-03-2006, 22:50.

                  Comment

                  • ART
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 305

                    #10
                    Originally posted by Herbert
                    Se hajosi kun otin kiulun ulos tallista ja heitin sillä alkutalvesta pikku lenkin, pakkasella, ja pitihän sitä tyhmän kokeilla pistää katto alas, krak... Oudosti tuli pystysuuntainen halkeama keskelle lasia, koko pleksi halki...
                    Hehee, harrastajafoorumit on yleensä syksyllä enemmän tai vähemmän täynnä näitä, kun uudet omistajat ovat asiaa sen kummemmin ajattelematta laskeneet katon alas. :P Eli älä huoli, et ole varmasti ainoa. Se muovi tosiaan tahtoo kylmässä sen verran jäykistyä, että kun siinä on joku pienikään pystytaite kun se lähtee laskostumaan, niin se on varma että se halkeaa. Samaa ilmiötä voi testata kertakäyttö-oluttuopilla; painat peukalolla sen "lommolle" ja siirrät peukaloa vaaka-akselin suunnassa ympäri. Painauman "päähän" joko jää valkoinen taitejälki tai sitten se halkeaa. Luonnollisestikin noissa ikkunoissa sitten sitä herkemmin hajoaa mitä vanhempi se lasi on, kun muovi on jo ollut ties missä happosateissa ja menettänyt joustavuuttaan.

                    Eli: ei kattoa alas muuten kuin helkkarin varovasti alle +10C -kelillä. Helkkarin varovasti onnistuu kylmemmälläkin siten, että avaat kattoa vähän raolleen ja käyt painelemassa ikkunan käsin "taitteelle" oikeasta kohdasta, ja sitten varovasti lasket kattoa edelleen, tarkkaillen ettei siihen tule niitä pystytaitoksia.

                    Comment

                    • JD
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1194
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by jannmann
                      Ei millään pahalla mutta sun autos maksaa vähintään sen 20k eskoa ja sulla ei ole varaa uusia rättikattoon lasia..?
                      Eli heti kun elämäsi aikana olet tuhlannut esim. 100 000e niin et saa enää ikinä edes harkita mitään halvempaa kuin ensimmäisenä tarjottu, vai missä summassa menisi raja...? No ei ole kaikilla elämä helppoa periaatteidensa kanssa...

                      100 e rahalla saa yhtä monta mäyräkoiraa oli autosi hinta mikä tahansa, eikö?

                      Takalaseja saa vaikka joistakin autoverhoomoista, aitoa ja hyvää materiaalia.

                      Kuulostaako tutulta jos sanon että muutama vuosi sitten syksyllä ajokauden jälkeen ajoin cabrion nollakelista talliin ja kun avasin katon tallissa niin kuului kräks...

                      Sillon aikoinaan irroitettuun kattoon maksoi lasi + sen ompelu 500mk tuolla:
                      Tapiolan Autoverhoilu Oy
                      Osoite/Address
                      Niitttykatu 3, 02200 Espoo
                      Puh/tel
                      09-8881516
                      Last edited by JD; 25-03-2006, 11:18.
                      Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                      https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #12
                        Originally posted by JD
                        Eli heti kun elämäsi aikana olet tuhlannut esim. 100 000e niin et saa enää ikinä edes harkita mitään halvempaa kuin ensimmäisenä tarjottu, vai missä summassa menisi raja...? No ei ole kaikilla elämä helppoa periaatteidensa kanssa...

                        Ei ole helppoa ei.. Mutta ainakaan en ole parkumassa täällä foorumilla että autoni ylläpitäminen maksaa ja vieläpä joutuu ite maksamaan...

                        Eikö yleensä ole niin että mitä kalliimpi/harvinaisempii auto, sen isommat on menot auton eliniän aikana? Esim. 850i vs. 316i

                        Täällä foorumilla kun on tapana esittää asia näin:

                        -Voi vittu kun toi jäähdytysnesteen anturi maksaa 18e, vittu kun on kallis

                        Eikö voi vaan tiedustella paikkaa mistä muualta saa plexejä kuin maahantuojalta ja jättää se hinnasta parkuminen pois ja pitää omana tietonaan se mikä on omasta mielestä kallista tai halpaa.

                        Voi mennä joskus tulevaisuudessa auto helpommin kaupaksikin kun ostajat ei tiedä millainen kitupiikki huoltojen ja varaosien suhteen myyjä on ollut.( tämä ei ollut tarkoitettu topicin aloittajalle, vaan ihan yleensä)

                        Täällä saa jatkuvasti lukea miten nerokkaat autoharrastajat "vähissä" rahoissaan tekevät autoistaan karvalakki malleja. Esim. check panel pois käytöstä, huoltovalot pois, vesiventtiilit pois jne. Tollanen auto on varmaan kiva osta ja tuntuu täälläkin foorumilla olevan sellaisia aloittelevia bemaristeja joille tuollainen huippukuntoinen peli on myyty.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • JD
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 1194
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by jannmann
                          Täällä foorumilla kun on tapana esittää asia näin:

                          -Voi vittu kun toi jäähdytysnesteen anturi maksaa 18e, vittu kun on kallis
                          Outoa jos kallista ei julkisesti saa sanoa kalliiksi... 200e tuollaisesta muovinpalasesta ylittää kiskurihinnat moninkertaisesti, sillehän tulee neliöhintaakin jotain 1000e/m2 luokkaa.
                          Ja koska kyse ei ole mistään sotateollisuudesta niin tuollaisen ulosmyyntihinnat tehtaalta lienee lähinnä luokkaa 10e/m2, tuskin sitäkään. 25% Laakkosen hinnasta olisi jo hyvin kannattavaa bisnestä, loppu on kiskontaa. Ja jonkun mielestä tätä ei saa sanoa ääneen silloin jos auton hinta on xx eikä silloin saa ostaa ihan samaa tai parempaa tuotetta halvemmalla...?

                          Tai joku nesteanturi, kun sitä katsoo niin näkee heti että siinä on vähintään mäyräkoiran verran kiskontaa kannattavan hintatason päälle laitettuna, miksi siitä pitäisi vaieta...?

                          Vaan niinhän se on ettei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka mukisematta maksaa.
                          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Se on juuri näin... Pointti on kuitenkin aina siinä että: Kaikki mitä ei tarvitse maksaa, voi pitää.

                            Comment

                            • Esko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 11687
                              • Kouvola

                              #15
                              Asiallista tekstiä Jannmannilta...

                              Ei minunkaan mielestä 200€ euroa ole raha eikä mikään varsinkin jos auton arvo on siellä 20k€ luokassa. Mutta jos Saksasta kerran saa puolet halvemmalla niin pyydä ihmeessä jotain tuomaan sieltä uuden mukanaan.

                              Tai kato ebaystä mitä on tarjolla "BMW Z3 heckscheibe" hakusanalla esim.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎