Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kiveniskemien paikkamaalaus -yhdistetty topikit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TMW
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 145
    • Kempele

    Kiveniskemien paikkamaalaus -yhdistetty topikit

    Moi
    Oletteko käyttäneet Bemarin omia paikkamaali "kyniä" vai oletteko hoitaneet homman jotenkin paremmin...ja vinkkejä tekniikasta tehdä se oikein...nykyiset edellisen omistajan tökötykset aika rumia. Maalina mulla on silber titan...
    -TEijo
    Last edited by petrolhead; 11-01-2012, 18:29.
  • easy_ac
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 452
    • Tampere

    #2
    eipä niilllä kynillä/pensseleillä oikein saa mitään ihan huomaamatonta jälkeä, sentään kun laittaa samaa väriä päälle mitä muu auto, mulla sininen ja joku mustalla töhriny

    Comment

    • jani73
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 4328
      • Turku

      #3
      Mä yritin joskus harjoitella noiden käyttöä, enkä saanut tunninkaan treenauksen jälkeen tyydyttävää tulosta aikaan.
      No jos sitä maalia ohentaa sopivalla aineella (ksyleeni?), niin se ei kuivaa heti siihen siveltimen kärkeen ja helpottaa hommaa jonkin verran. Kannattaa myös hommata joku pieni sivellin, koska korkissa oleva sivellin on ainakin kriittisempiin paikkauksiin turhan krouvi.

      Comment

      • an13
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 260

        #4
        Maalikaupasta auton väriin sävytettyä maalia semmoisessa pienessä muovipullossa jossa korkissa on suti. Vaihtoehtoisena samaa tavaraa spraypulloon pakattuna, kumpi tuntuu kätevämmältä. Maksoi muistaakseni 10-15e pikkupullo josta riittää muutaman kymmenen neliösenttiä. Pohjamaali alle ja lakka päälle, hieman häivytystäkin voi yrittää. Käyttöautossa saa luvan kelvata.
        ex-535iA E34

        Comment

        • JNIJNI
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1485

          #5
          Kannattaa levittää maali kiveniskuihin hammastikun kanssa. Saa tarpeeksi pienen määrän juuri oikeaan kohtaan.
          G21 LCI 330e xDrive 2022
          E93 M3

          Comment

          • Moonshine
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 1018
            • Järvenpää

            #6
            Kiveniskemän korjaus maalipinnasta

            Kuinkas fiksataan oikeaoppisesti kiveniskemä maalipinnasta? Tässä tapauksessa potilas on e39 ja keulaan tullut kivi on aiheuttanut ruoste-efektin, todennäköisesti kuitenkin sinkkikerroksessa. Eli pitääkö se ruosteen näköinen aine sieltä kaivaa pois, ja jos, niin kuinka käy sinkkauksen?

            Hyväähän tuosta nyt ei varmaankaan itse saa tekemälläkään, kun aseistuksena on merkkihuollosta käyty maali&lakka pakkaus...
            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #7
              Omalta osaltani oikeappinen menetelmä noilla "kynsilakkamaaleilla" on tämä:
              (Akku)porakoneeseen sellainen hiontakivi jolla skrabataan ruoste pois. Puhdistus liuotinpesuaineella. Maalia tippa hammastikun päähän, jolla maali töpsäytetään korjauskohteeseen (kannattaa testata johonkin muuhun kohteeseen). Tämän jälkeen annetaan kuivua jonka jälkeen samalla menetelmällä / maalipurkin pienellä pensselillä lakkaa päälle paikatun alueen yli.
              Jos on ruostetta, niin käsittääkseni ei ole muuta järkevää keinoa kuin hioa ruoste pois, jolloin tietenkin siitä lähtee sinkkaus jos sitä nyt ruostuneessa kohdassa onkaan. Nylon-laikalla voi hioa maalipintaa ilman että sinkkaus lähtee, mutta ruostekohdistahan kun hioo ruosteen niin ei siinä enää sinkkausta ole.
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • Petri
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 3156
                • Nummela

                #8
                Täällä hieman samanlaisia ongelmia... Coupen oikeaan takahelmaan on tullut yksi pienehkö kiveniskemä, joka on kuplinut ja nyt siinä on ruostettakin!

                Milläs helvetillä tuon saisi fiksattua, hionta ja maalaus pitäisi ilmeisesti tehdä aika laajalta alueelta?
                E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                Comment

                • Haggis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1570
                  • Wackyland

                  #9
                  Kaverini raaputtaa ruosteen pois puukolla ja laittaa sit vaan päälle "meikki" maalia. Kolo kyl jää. En ole vihtinyt sanoa mitään,kun ei ole bmw
                  Käyttis:Kia Optima TF

                  Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                  Comment

                  • Anzafin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 3747
                    • Kajaani

                    #10
                    Lakkaus?

                    En viitsinyt uutta threadia tehdä pikkukyssärin vuoksi...

                    Eli: Auto on menossa ensi viikolla maalipinnan kiillotukseen (myllytys) ja olen tässä paikkailemassa suurimmat kiveniskemät piiloon. Puhutaan nyt semmosista maks. nuppineulanpään kokoisista koloista. Putsaus + paikkaus onnistuu ihan ok, mutta mites tuo lakkaus?

                    Voinko laittaa lakkaa sen verran, että paikatun iskemän päälle jää pienen pieni lakkakohouma? Tasoittuuko se myllytyksessä vai jääkö näkyviin?
                    Mikäli homman voisi näin hoitaa, tulisi paikoista käytännössä huomaamattomat.

                    Vai pitääkö töpätä lakkaa niin vähän, että pinta jää käytännössä vähän "montulle". Muun maalipinnan tasalle lakkaaminen kun näyttää olevan mahdotonta.

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9156
                      • Oulu

                      #11
                      Palstan maalarimestarit voivat antaa tarkempia ohjeita, jos tänne eksyvät. Tällaista neuvoa aiemmin tarttunut: Pohja puhtaaksi, pohjalle väri. Sitten lakkaa, joka jää hieman koholle maalipinnasta. Kuivumisen jälkeen vesihiomapaperilla (esim. 2000) vesissä vedetään yli, kunnes paikkakohta on muun pinnan tasossa. Tämän jälkeen normaali myllytys. Pieni sävyero tuostakin takuulla jää, ei vain paista niin kauas.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Anzafin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 3747
                        • Kajaani

                        #12
                        Joo kiitosta

                        Eipä tullu itellä mieleen että hiomaan alkaisi... Mutta eipä kai sitä muuten.
                        Eli tietenkin pitänee yrittää hioa vain sitä kohoumaa eikö? Vai ottaako se alkuperäinen maalipinnan lakka siinä ympärillä kovin herkästi kyttyrää jos sitä paperi välillä koskettaa?

                        Kyllähän sen paikkauksen toki varmasti huomaa, mutta värinä on musta niin ei ehkä paista niin pahasti. Tiedä häntä, sen näkee sitten.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9156
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Anzafin View Post
                          Joo kiitosta

                          Eipä tullu itellä mieleen että hiomaan alkaisi... Mutta eipä kai sitä muuten.
                          Eli tietenkin pitänee yrittää hioa vain sitä kohoumaa eikö? Vai ottaako se alkuperäinen maalipinnan lakka siinä ympärillä kovin herkästi kyttyrää jos sitä paperi välillä koskettaa?

                          Kyllähän sen paikkauksen toki varmasti huomaa, mutta värinä on musta niin ei ehkä paista niin pahasti. Tiedä häntä, sen näkee sitten.
                          Ajatuksena on varmaankin hioa esim. korkkituen kanssa, jolloin tietysti suurin paine työstettäessä kohdistuu siihen koholla olevaan knööliin. Yksi konsti on myös käyttää esim. partakoneen terää lappeellaan siklin tavoin, kun lakka on hieman kuivunut mutta vielä elastista.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • rampale
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2004
                            • 249

                            #14
                            Kiveniskujen paikkamaalausta.

                            Muutamasta kiveniskusta oli lähtenyt lievästi ruoste leviämään. Hioin sen ruosteen pois, mutta miten nuo nyt saisi jotenkin fiksusti maaliin, kun en mitään maalauskalustoa omista? Onko joku maalaillut ihan jollain kynäruiskulla? Maalattavat kohdat ovat tosiaan todella pieniä.

                            Myydäänkö kaupoissa jotain pensselillä levitettävää pohjamaalia? Sprayllä ei noihin pikkukohtiin oikein voi sitä maalia levittää, ja joku pohjamaali olisi varmaankin suositeltavaa.

                            Comment

                            • bmwbil
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2007
                              • 230
                              • Varsinais-Suomi

                              #15
                              En tiedä miten nuo isommat alueet saisi tehtyä itse. Minulla on samanlainen homma edessäni. Yksittäiset pienet kiveniskemät saa siistittyä värikynällä, mutta isommat alueet täytyy varmaan antaa maalarin hoitaa. Vien itse autoni maalarille paikkamaalattavaksi, olen kerran aiemminkin tehnyt niin. Työn jälki oli niin hyvää, ettei autosta pystynyt millään erottamaan mitkä kohdat oli maalattu jälkeenpäin.
                              Tuollaisilla olen tässä vuosien varrella ajellut.

                              Fiat 600 -71, Ford Cortina -72, Saab 99 -72, Bmw 316- 78, Bmw 315 -82, Bmw 316 -84, Bmw 316 -85, (Chevrolet Corvette -85 summercar, Toyota corolla -87, Nissan -87 wintercars), Bmw E34 (91), Corvette C4 (94). Porsche 911 Carrera 4S (07)

                              Now: Lamborghini Gallardo 2006
                              Bmw E39 520 i M5 look (98)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎