Announcement

Collapse
No announcement yet.

ilmastoinnin tehonvienti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jamoc8
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 277
    • Oulu

    ilmastoinnin tehonvienti

    Ellikäs autona e39 523i -97, Nyt kun lämmin saapui myös tänne pohjoiseen ja kun alussa aut ilmastointi käy täysillä, niin alaväännöt on hävinneet mun koneesta, alle 2500rpm ei tapahdu käytännössä mitään ja on tosi ärsyttävä ajaa. Eli kompura vie kyllä ison siivun tehoista matalilla kierroksilla ja varmasti nostaa kulutuksen kaupunkiajossa koviin lukemiin. Onko tämä ominaisuus vai jonkin sortin vika?

    No niin, seuraava probleema tuli tässä päälle. Ilmastoinnin flekti on myös rikki(mitattu on) ja alkukesän kesti käyttää kuitenkin ilmastointia muttei enää, pukkaa hirveät paineet jäähdytysjärjestelmään ja nesteet tulee pihalle. Luulin ensin termostaatin jumiutuneen, mutta sama vaihdon jälkeen, tarkistin myös vesipumpun kunnon samalla. Kansi ei taida olla halki, kun eilenkin n 30km siivun ajoin ongelmitta ilman ilmastointia. Eli ilm flektin täytynee vaihtaa..
    Last edited by jamoc8; 16-08-2006, 07:59.
    ---- Bee äm dapl juu ----
  • de Flesta
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 242
    • Suomi

    #2
    Originally posted by jamoc8
    Ellikäs autona e39 523i -97, Nyt kun lämmin saapui myös tänne pohjoiseen ja kun alussa aut ilmastointi käy täysillä, niin alaväännöt on hävinneet mun koneesta, alle 2500rpm ei tapahdu käytännössä mitään ja on tosi ärsyttävä ajaa. Eli kompura vie kyllä ison siivun tehoista matalilla kierroksilla ja varmasti nostaa kulutuksen kaupunkiajossa koviin lukemiin. Onko tämä ominaisuus vai jonkin sortin vika?
    Kylla mullakin tuntuu auto huomattavasti laiskemmalta, kun on ilmastointi paalla. Kulutus nousisi varmasti n.1l/100km, jos ilmastointi olisi kokoajan paalla.
    ex e36 coupé -94

    *vanhat kuvat*


    Myydään:
    e36 osaa - madallusjouset ym.
    15" renkaat
    Ps2-pelejä

    Comment

    • Mr_Doctor
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 226
      • Parolannummi

      #3
      Mun autossa on sellanen että ajaessa tuntuu välillä pieniä nykäyksiä kun ilmastointi on päällä. Ja täyskaasulla kiihyttäessä tuntuu vähän huonommin kiihtyvän. Auto siis E36

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Ajotietokoneen kanssa seuraillut että 328:ssa ilmastointi nostaa kulutusta matka-ajossa 0,5 litraa sadalle, mutta eipä tuo ilmastointi menohaluihin vaikuta millään lailla ainakaan persdynolla mitattuna. Ja ainahan ne koneen kierrokset käy tyhjäkäynnillä hetkellisesti hieman alempana kun kompura lähtee pyörimään ja sitten taas tasottuu "oikeaksi". Toki "heilahdus" voi olla pienemmällä moottorilla hieman suurempi...
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • jamoc8
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 277
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Gonzalez
          Ajotietokoneen kanssa seuraillut että 328:ssa ilmastointi nostaa kulutusta matka-ajossa 0,5 litraa sadalle, mutta eipä tuo ilmastointi menohaluihin vaikuta millään lailla ainakaan persdynolla mitattuna. Ja ainahan ne koneen kierrokset käy tyhjäkäynnillä hetkellisesti hieman alempana kun kompura lähtee pyörimään ja sitten taas tasottuu "oikeaksi". Toki "heilahdus" voi olla pienemmällä moottorilla hieman suurempi...
          Jep, persdyno sanoo mulla pahimmillaan että useita kymmeniä Nm:ä häipyy ja tuntuu, että jalkoihin jää, 3000 jälkeen taas melkeen renkaat vingahtaa kun voima saadaan takaisin. Ja silloin kun koittaa matalilta kiihdyttää niin kulutusmittari on tapissa, pitkään, pitää erilailla opettella ajamaan, oihan tuo kyllä välillä ihan normaalinkin tuntuinen vaikka kylmää puhalsi. En tiä katellaan tilannetta, ilmastoinnin teho ok, muutamassa minuutissa 4 asteeseen keskiputkesta, minimiä ei tullut mitattua. Tyhjäkäynnissä ei ongelmia, mutta toi vääntö..
          ---- Bee äm dapl juu ----

          Comment

          • Gonzalez
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 2632
            • Seinäjoki

            #6
            Outoa että vaikuttaa noinkin paljon. Tosin nää kesähelteetkin tekee sen lämpöefektin että kone ei oo aivan pirteimmillään. Eron huomaa varsinkin kaupunkipörräämisessä...
            530d GT F07 2010
            325i E30 Cabriolet 1987

            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

            Comment

            • an13
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 260

              #7
              E34 Bentley sanoo kaasun asennon tunnistimessa loppupäässä olevan alue, jolla ilmastoinnin kompura lähtisi päältä kun polkee kunnolla. En kyllä ohmimittarilla sitä huomannut, enkä ajossakaan vielä testannut kunnolla. Tyhjäkäyntihän tunnistuu mikrokytkimellä. Vai onko tuo kickdown kytkimessä, TPS rikki vai eikö semmoista olekaan?
              ex-535iA E34

              Comment

              • dsl Bimmer
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 358

                #8
                Mikä on "UUC underdrive pulleys" -setti. Onkohan se joku hihnapyörä? Mitä siis jos vaihtaisi kompressorin välityksiin hihnapyörää? Suomen oloissa ei kompuran tarvitsisi pyöriä niin lujaa kuin Keski-Euroopassa. Livedataa kun olen DME:ltä ottanut, niin tämän kesän kuuminpinakaan päivinä kompura ei ollut kuin noin 50% ajasta päällä. Siis voisiko kierrosnopeutta laskea jopa puolella?

                Toisaalta parkeista lähdettäessä kestää auton viilennys kauemmin.

                Ps. jos joku sorvaa uutta hihnapyörää, niin mulle kans.

                Comment

                • TheLoial
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 1109
                  • Helsinki

                  #9
                  Tää ei nyt oo täysin vertailukelpoinen mutta E28:n käyttöohjekirjassa on ilmoitettu kompuran viemä teho, noin 4 kW. Että näin tässä mallissa.

                  Comment

                  • juhape
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2004
                    • 321
                    • Pieksämäki

                    #10
                    Minä en ole omassani huomannut perstuntumalla kuluissa mitään eroa oli ilmastointi päällä tai ei. Kylmää kyllä tulee hyvin.
                    Tässä ei edes tunnu sitä pientä nykäystä ajossa mun kompura kytkeytyy niinkuin esim. Mersussa.
                    -BMW 530d Touring -14 LCI
                    -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                    -Zetor 6245-89
                    -David Brown 996 -76
                    -MF 35 -58
                    -Tunturi Super Sport -85
                    -Tunturi Super Sport -77

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7397
                      • Oulu

                      #11
                      E39 523i täälläkin, enkä ole havainnut alaväännön katoa, huipputehokatoa enkä myöskään nykäyksiä. Edes kulutuksessa en ole havainnut mitään. Kylmää tulee kohtuudella, ei hirveästi mutta jäähtyy kuitenkin.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • reddewil
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 3015
                        • West Coast

                        #12
                        e39 540i kylmää tulee, eikä liikkeessä huomaa eroa
                        ...

                        Comment

                        • jamoc8
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 277
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Petri.Kekkonen
                          E39 523i täälläkin, enkä ole havainnut alaväännön katoa, huipputehokatoa enkä myöskään nykäyksiä. Edes kulutuksessa en ole havainnut mitään. Kylmää tulee kohtuudella, ei hirveästi mutta jäähtyy kuitenkin.
                          kiitokset, vikaa mulla sitten ajoittain on, pitää yrittää selvitellä..
                          ---- Bee äm dapl juu ----

                          Comment

                          • dsl Bimmer
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2005
                            • 358

                            #14
                            Originally posted by TheLoial
                            kompuran viemä teho, noin 4 kW.
                            mutta silloin kun se lähtee käyntiin, niin hetkellinen tehon tarve voi olla jopa yli 20kW.

                            Nykäisyä ei myöskään tunnu paljoa, jos on/laittaa oikein painavan vauhtipyörän autoon.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Petri.Kekkonen
                              E39 523i täälläkin, enkä ole havainnut alaväännön katoa, huipputehokatoa enkä myöskään nykäyksiä. Edes kulutuksessa en ole havainnut mitään. Kylmää tulee kohtuudella, ei hirveästi mutta jäähtyy kuitenkin.
                              Nyt pitää erottaa taas kerran 9/98 vanhemmat ja uudemmat. Eli vanhemmissa tuon kytkeytymisen huomaa helposti, mutta uudemmissa tuplavanoksisessa on jo sen verran kehittynyt ohjauselektroniikka joka hoitaa tuon ilmastoinnin "näkymättömiin".
                              Toki tällöinkin eron huomaa aivan maksimikiihdytyksissä n.20hv:n puuttumisena, mutta eroa teho/vääntökäyrässä ei käytännössä ole eikä pumpun kytkeytymistä pidä havaita jos kaikki on kunnossa.
                              8/98 vanhemmissa kutoskoneisissa tuon kytkeytymisenkin pääsääntöisesti kyllä huomaa ja se vaikuttaa myös teho/vääntökäyrään myös alapäässä. Kasikoneisissa vääntö hoitaa myös vanhemmissa tuon pumpun tehohävikin kompensoinnin.
                              Eli Jamoc8:n kysymykseen: 8/98 vanhemmissa "ongelmasi" on ominaisuus ja uudemmissa vika.
                              Last edited by Hemi; 23-06-2006, 11:39.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎