Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kattoluukun jälkiasennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dsl Bimmer
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 358

    #16
    Onko bemariin useanlaisia alkuperäisiä luukkuja?

    Mulla on joku tumma lasi ja sen alla käsin vedettävä lippa. Jos aurinko porottaa sisään liikaa, niin lippa kiinni. Samoin lippa toimii talvella lämpöeristyksenä.

    Onko lähes kaikissa malleissa kaksi päällekkäistä luukkua? Vai onko joissakin vain yksi peltinen?

    Comment

    • KFZ-Koenig
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2900

      #17
      Originally posted by dsl Bimmer
      Onko bemariin useanlaisia alkuperäisiä luukkuja?

      Mulla on joku tumma lasi ja sen alla käsin vedettävä lippa. Jos aurinko porottaa sisään liikaa, niin lippa kiinni. Samoin lippa toimii talvella lämpöeristyksenä.

      Onko lähes kaikissa malleissa kaksi päällekkäistä luukkua? Vai onko joissakin vain yksi peltinen?
      E38:ssa on peltiluukku ja se kangasverhoilu on aina siinä edessä. Lasiluukkua en ole E38:ssa ikinä nähnyt, sellaista ei taida olla olemassakaan. E39:ään on olemassa kumpaakin.
      Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

      Comment

      • Blindi
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 524
        • Järvenpää

        #18
        Kylläpä vain omien kokemuksien mukaan luukusta on apua. Ei se autosta helteellä viileää tee (ei voi verrata ilmastointiin), mutta parhaiten sitä kautta poistuu se kuumin ilma.

        Esimerkiksi kun auto seisoo auringossa ja lämpötila sisällä senku nousee, niin jokainen osaa varmaan päätellä onko siitä apua kun avaa luukun kokonaan, kun lämmin ilma nousee ylöspäin. Itse teen aina töistä lähtiessä niin että ennen kuin istahdan sisälle, avaan luukun kokonaan, katson kuinka pahin lämpö nousee luukusta väreilynä, ja istahdan jo hieman mukavampaan autoon.

        Ajossa tietysti luukku aina auki, isommissa nopeuksissa "lippa" -asennossa, ja kun oikein kuuma on (esim. juuri töistä lähtiessä) niin ikkunoita vähän auki että ilma kiertää.

        Comment

        • vekkuli
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1321
          • Liminka

          #19
          Originally posted by KFZ-Koenig
          E38:ssa on peltiluukku ja se kangasverhoilu on aina siinä edessä. Lasiluukkua en ole E38:ssa ikinä nähnyt, sellaista ei taida olla olemassakaan. E39:ään on olemassa kumpaakin.
          Kyllä E38 lasiluukkuja on, varuste koodi 403 ja kyllä sen verhoilun saa siitä edestä pois.
          Last edited by vekkuli; 10-07-2006, 11:46.
          E93 ///M3
          E60 530dA aka M5
          F11 525dA Xdrive
          Tesla model 3 LR MY22

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by KFZ-Koenig
            No joo lisätään sen verran, että kyllä siitä luukusta on jonkun verran hyötyä esim. kun jättää auton luukku takalaidasta raolleen päiväksi parkkiin aurinkoon esim. duuniparkkikselle tms.
            Kyllä luukun hyöty on tuossa (ja muutenkin) lähes olematon, mutta ajastettu tuuletus (aux ventilation) on osoittautunut mainioksi eikä sen tarvitse olla kuin 5 minuuttia päällä ennen töiden päättymistä niin auto on jo selvästi viileämpi kuin koko päivän raollaan olleen kattoluukun kanssa. Tuon tuuletuksen sai huollossa aktivoitua vaikka Webastoa ei autossa olekaan. Se taitaa olla sama ohjelmointi jolla 525/530D mallien Webastoja on aktivoitu navin/midin kautta toimiviksi.
            E39 528iA

            Comment

            • KFZ-Koenig
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2900

              #21
              Originally posted by vekkuli
              Kyllä E38 lasiluukkuja on, varuste koodi 403 ja kyllä sen verhoilun saa siitä edestä pois.
              Ahaa no eipä ole tullut yhtäkään lasiluukkua vielä vastaan. Lasiluukuissa sen verhoilun nyt saa tietysti pois, mutta peltiluukuissa tietystikään ei (ja sitä tarkoitin tekstilläni). Tai saa sen verhoilun peltiluukuissakin korjausta varten liu'utettua taakse, muttei siitä muuten mitään iloa ole.

              Originally posted by TJJ
              Kyllä luukun hyöty on tuossa (ja muutenkin) lähes olematon, mutta ajastettu tuuletus (aux ventilation) on osoittautunut mainioksi eikä sen tarvitse olla kuin 5 minuuttia päällä ennen töiden päättymistä niin auto on jo selvästi viileämpi kuin koko päivän raollaan olleen kattoluukun kanssa. Tuon tuuletuksen sai huollossa aktivoitua vaikka Webastoa ei autossa olekaan. Se taitaa olla sama ohjelmointi jolla 525/530D mallien Webastoja on aktivoitu navin/midin kautta toimiviksi.
              Saako tuon aux ventilationin myös jotenkin prefacelift bensakoneellisiin, vai pelkkiin diisseleihin?
              Last edited by KFZ-Koenig; 10-07-2006, 12:28.
              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by KFZ-Koenig
                Saako tuon aux ventilationin myös jotenkin prefacelift bensakoneellisiin, vai pelkkiin diisseleihin?
                Ainakin minulla sai, siis 2/99 528iA. Minulla tosin oli ohjelmoinnin aikana kiinni ilmastoinnin säätöpaneeli joka on Webastolle tarkoitettu joten en tiedä onko sellainen pakko olla. Nyt tuo kuitenkin toimii vakiopaneelillakin vaikka luulin, että tuo erilainen paneeli olisi pakko olla ja että pitäisi vielä asentaa lisärele puhallinta varten. Paneeleissa siis on erona yksi lisäliitin tuota relettä varten, tämä siis vain 3/99:ää vanhemmissa. Uudemmissa tuo on kokonaan väyläohjattu eikä relettä enää ole. Mutta ilmeisesti aux ventilation on vanhemmissakin väyläohjattu ja rele olisikin tarpeellinen vain Webaston puhallusta tms. varten.
                E39 528iA

                Comment

                • -Tate-
                  Moderator
                  • Jan 2004
                  • 3210
                  • Nurmijärvi

                  #23
                  Perkeleen pojat, eihän kesä tunnu kesältä jos autossa ei ole kuuma. Kylmä ja viileä on sitten talvella... Ikkunat auki ajossa ja luu ulkona
                  I Believed I Would Die.

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4320
                    • Turku

                    #24
                    Mulla on ton OBC:n lisäksi se taukotuuletus, joka auttaa pahimmilla helteillä töistä lähtiessä. Mulla se vaan vaatii melkeen sen tunnin käytön ennen kuin auto alkaa olla siedettävän lämpöinen, penkit ja sisustus kun kuitenkin varaa sitä lämpöä.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by jani73
                      Mulla on ton OBC:n lisäksi se taukotuuletus, joka auttaa pahimmilla helteillä töistä lähtiessä. Mulla se vaan vaatii melkeen sen tunnin käytön ennen kuin auto alkaa olla siedettävän lämpöinen, penkit ja sisustus kun kuitenkin varaa sitä lämpöä.
                      Onko autossasi ilmastointi? Minulla tuo tuuletus tuntuu puhaltavan ulkoilmaa viileämpää ilmaa vaikka auto olisi ollut auringossa parkissa 6 tuntia. En vaan tiedä mistä se sitä viileää löytää sillä ilmastoinnin kennonhan pitäisi olla jo lämmin eikä kompura pyöri...?
                      E39 528iA

                      Comment

                      • jani73
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 4320
                        • Turku

                        #26
                        TJJ, ei ole ilmastointia. Jos sulla on joku hemmetin kylmäakku siellä.

                        Comment

                        • BMW3
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2008
                          • 131
                          • Kuopio

                          #27
                          itse olen bemmiin aatellut että voisi asentaa ton kattoluukun, autoa en vaihtaa jaksa, mistä kattoluukun asentajia? vai pitääkö vaihtaa koko katto?
                          e30 m40b16

                          Comment

                          • r.w.
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2007
                            • 2510
                            • Länsirannikko

                            #28
                            Originally posted by BMW3 View Post
                            itse olen bemmiin aatellut että voisi asentaa ton kattoluukun, autoa en vaihtaa jaksa, mistä kattoluukun asentajia? vai pitääkö vaihtaa koko katto?
                            Ei kannata. Mikäli kyseessä on signaturestasi löytyvä E30 niin vielä vähemmän.

                            Jälkiasennusluukut kannattaa tosiaan unohtaa. Eivät todellakaan ole ilmaisia nekään ja design sekä toimivuus ihan hanurista alkuperäiseen verrattuna. Jos taas haluaa alkuperäisen niin hankintaan menee itse luukku mekaanisine ja mahdollisesti elektronisine (ei veiviä, OOH) osineen. Lisäksi kattopelti ja kattoverhoilu menevät uusiksi.

                            Järjettömyys kulkee toki käsi kädessä autoharrastuksen kanssa, mutta meikästä tuollaisen operaation toteuttaminen on jo vähintään seinähullua. Jos on pakottava tarve päästä askartelemaan, asenna ilmastointi, siinäkin riittää varmasti itkua ja hampaiden kiristelyä riittäväksi kerta-annokseksi.
                            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                            Comment

                            • ZoMbiE
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2003
                              • 2583
                              • Lohja, Virkkala

                              #29
                              En itselle ole laittamassa, mutta tuli piipahdettua tuolla Uudenmaan Autovarusteessa, ja he asentavat kaksitoimisia lasikattoluukkuja. Merkki taisi olla Webasto. Oli todella siistin näköinen ja muistutti todella paljon alkuperäistä luukkua. Eli jos pitää jälkiasennuksena saada luukku, niin sieltä kannattaa ainakin kysyä hintaa. Taisivat olla vielä ainoa suomessa kun noita luukkuja laittaa.

                              Comment

                              • Esko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 11680
                                • Kouvola

                                #30
                                Webasto on melkein ainoa aftermarket-merkki jolta löytyy nättejä jälkiasennusluukkuja. Mitä nyt esim. edellisessä E30:ssä oli luukku, niin ei se mikään "must to have" varuste ollut. Taajaman ulkopuolella ei viittiny pitää kuin korkeintaan takareunaa ylhäällä lähinnä metelin takia. Ihme ininää porukalta, kun ostetaan korkeintaan parin tonnin autoja ja ihmetellään miksei niissä ole luukkua tai ilmastointia. Sen minkä hinnassa säästää, on jostain muualta pois

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎