Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin kompura => Nyt toimii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jilvonen
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 78
    • Espoo

    Ilmastoinnin kompura => Nyt toimii

    Eli sellainen ongelma, että kompura kokoajan päällä. Autona E34 jossa automaatti-ilmastointi. Lämmönsäätö toimii kuten pitääkin, eli tulee tarvittaessa lämmintä tai kylmää. Kompura tuntuisi olevan kokoajan päällä vaikka ilmastoinnin ottaisi pois päältä tai lämmön säätää täysille - ainakaan kierrokset ei muutu mihinkään.

    Mikähän vikana?

    Autoon juuri vaihdettu uusi lauhdutin ja kuivuri. Olisiko joku paineanturi viallinen yms? Ei viitsisi rikkoa uutta lauhdutinta liian korkeilla painella...

    --
    Janne
    Last edited by jilvonen; 29-08-2006, 17:32.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10011
    • KVLA

    #2
    Originally posted by jilvonen
    Eli sellainen ongelma, että kompura kokoajan päällä. Autona E34 jossa automaatti-ilmastointi. Lämmönsäätö toimii kuten pitääkin, eli tulee tarvittaessa lämmintä tai kylmää. Kompura tuntuisi olevan kokoajan päällä vaikka ilmastoinnin ottaisi pois päältä tai lämmön säätää täysille - ainakaan kierrokset ei muutu mihinkään.

    Mikähän vikana?

    Autoon juuri vaihdettu uusi lauhdutin ja kuivuri. Olisiko joku paineanturi viallinen yms? Ei viitsisi rikkoa uutta lauhdutinta liian korkeilla painella...

    --
    Janne
    Aloitan veikkailun:Rele jumissa/hitsannut.Ei vapauta kytkentää.(Siis JOS kompura pyörii kaiken aikaa).

    Comment

    • Raine
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2603
      • N/A

      #3
      ..........
      Last edited by Raine; 24-06-2013, 01:12.
      ///Motorporot

      Comment

      • Happosetä
        Bimmer Rookie
        • Feb 2004
        • 171
        • Järvenpää

        #4
        matalapainepuolen anturi tod.näk. viallinen

        Comment

        • jilvonen
          Bimmer Rookie
          • Feb 2003
          • 78
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Heguli 31
          Aloitan veikkailun:Rele jumissa/hitsannut.Ei vapauta kytkentää.(Siis JOS kompura pyörii kaiken aikaa).

          Missähän kyseinen rele tarkalleen sijaitsee? Yritin etsiä relettä Bentleyn E34 oppaasta, mutta siellä oli vaan 1991-1994 e34 releiden sijainti. Omani on vm. 1995 ja sulake- & relerasia hieman erinäköinen kuin tuossa Bentleyn manuaalissa :-(

          Comment

          • jilvonen
            Bimmer Rookie
            • Feb 2003
            • 78
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Raine
            Lisää veikkauksia: kompuran magneettikytkin jumissa, ei päästä vapaalle pyörimään kompuraa. Ota remmi pois siitä kopuralta jos pelottaa, että sieltä jotain rikkoutuu. Näin ainakin varmistaa ettei sen vuoksi mene rikki, että pyörii koko ajan.

            Lisätään vielä se, että kun paineet oli poissa pelistä lauhdutinvuodon seurauksena, niin kompura ei ollut päällä! Silloin magneettikytkin ei liene jumissa? Mites sit se matalapuolen anturi - voiko sekään olla viallinen jos kompura ei ollut päällä kun ei paineita?

            Comment

            • jilvonen
              Bimmer Rookie
              • Feb 2003
              • 78
              • Espoo

              #7
              Originally posted by jilvonen
              Missähän kyseinen rele tarkalleen sijaitsee? Yritin etsiä relettä Bentleyn E34 oppaasta, mutta siellä oli vaan 1991-1994 e34 releiden sijainti. Omani on vm. 1995 ja sulake- & relerasia hieman erinäköinen kuin tuossa Bentleyn manuaalissa :-(

              Eli nyt rele löytyi ja se osoittautui täysin toimivaksi. Kun releen poistaa, niin kompura ei päällä, eli myös kompuran magneettikytkin toimii.

              Missä matalapainepuolen anturi sijaitsee? Pystyykö itse vaihtamaan? Mitä muita mahdollisia vikoja voisi olla?

              Comment

              • jilvonen
                Bimmer Rookie
                • Feb 2003
                • 78
                • Espoo

                #8
                Paineanturi taitaa tosiaan olla viallinen. Anturissa kaksi liitintä - toinen lienee yläpaine ja toinen alapaine? Anturi antaa 0,5ohmin arvoja molemmista liittimistä, eli taitaa olla viallinen. Toisen liittimen kun irroittaa, niin kompura kytkeytyy pois päältä. Toisen irroittaminen ei taas vaikuta toimintaan mitenkään.

                Uusi anturi maksaa bemarilla 79€ ja tarvikkeena ei taida saada :-(

                Anturin vaihto tarkoittanee myös järjestelmän uudelleen täyttöä? :-(

                Comment

                • Michael Haiden
                  Newbiemmer
                  • Apr 2006
                  • 14

                  #9
                  Nuo paineanturit ovat järjestelmässä ns. sulakkeena eli jos paine nousee liian korkeaksi tai laskee liian alas niin pysähtyy kompura, ettei paikat hajoaisi.
                  Normaalisti ilmastoinnin toimiesssa kompressorin pysäyttää ainoastaa virtakytkin tai höyrysitimen lämpöanturi, joka vahtii, ettei höyrystin jäädy.
                  Ensimmäisenä epäilisin, että täytös on vajaa, ettei höyrystin kylmene niin kylmäksi (yleensä n. -2°C), että anturi sammuttaisi kompuran tai ettei lämpöanturi/termostaatti toimi.

                  Comment

                  • jilvonen
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2003
                    • 78
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Michael Haiden
                    Nuo paineanturit ovat järjestelmässä ns. sulakkeena eli jos paine nousee liian korkeaksi tai laskee liian alas niin pysähtyy kompura, ettei paikat hajoaisi.
                    Normaalisti ilmastoinnin toimiesssa kompressorin pysäyttää ainoastaa virtakytkin tai höyrysitimen lämpöanturi, joka vahtii, ettei höyrystin jäädy.
                    Ensimmäisenä epäilisin, että täytös on vajaa, ettei höyrystin kylmene niin kylmäksi (yleensä n. -2°C), että anturi sammuttaisi kompuran tai ettei lämpöanturi/termostaatti toimi.
                    Mites kun mulla virtakytkimestäkään ei saa kompuraa pois päältä? Laite täytetty n. 1vk sitten, eli tuskin on vajaa etenkin kun heti täytönkin jälkeen kompura koko ajan päällä.

                    Vähän mietitytti, kun paineanturista tulee 2-pistoketta. Toisen pois ottaminen ei vaikuta mitenkään kompressoriin. Kun mittasin anturin antaman lukeman, niin se oli 0.5ohm, eli käytännössä oikosulku, eli kun liittimen irroittaa, niin jotain muutosta kompuran toimintaan pitäisi tapahtua?

                    Ei viitsisi vaihtaa paineanturia varmuuden vuoksi, sillä anturi+työ+täyttö on n. 200 euroa :-(

                    Eli edelleen otetaan vastaan vinkkejä mahdollisesta viasta.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10011
                      • KVLA

                      #11
                      Releen irroitustestissä varmaankin mittasit herätepuolelle tulevat sähköt?Eli toisin sanoen tarkastit,että käyttökytkimeltä ja eri antureilta tulee releelle jatkuvasti herätinvirtaa?Näinhän se ei saisi mielestäni olla.Tällöin vika olisi tosiaan varmaan jossain (esim.lämpötilatunnistin) anturissa.
                      Jos tuo rele on kytkeytyneenä ilman herätinvirtaa,niin silloin vika olisi todennäköisesti siinä.

                      Comment

                      • jilvonen
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2003
                        • 78
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by Heguli 31
                        Releen irroitustestissä varmaankin mittasit herätepuolelle tulevat sähköt?Eli toisin sanoen tarkastit,että käyttökytkimeltä ja eri antureilta tulee releelle jatkuvasti herätinvirtaa?Näinhän se ei saisi mielestäni olla.Tällöin vika olisi tosiaan varmaan jossain (esim.lämpötilatunnistin) anturissa.
                        Jos tuo rele on kytkeytyneenä ilman herätinvirtaa,niin silloin vika olisi todennäköisesti siinä.
                        Jep! Rele toimii kuten pitääkin - on testattu toisella varmasti toimivalla releellä ja mitattu mittarilla herätepuoli. Herätepuoli antaa jännitettä aina riippumatta onko ilmastointi edes kytketty päälle. Voiko lämpötilatunnistimen viallisuus vaikuttaa siihen, että kompura on päällä vaikka se olisi kytketty pois päältä?

                        Alkaa vähän epäilyttää, että vika jossain muualla kuin paineanturissa. Luulisi, että käyttökytkimellä ilmastoinnnin saisi aina pois päältä riippumatta paineanturin lukemasta - onko näin?

                        Comment

                        • jilvonen
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2003
                          • 78
                          • Espoo

                          #13
                          Tarkistin äsken myös höyrystimen lämpötila-anturin ja sekin on ihan kunnossa, eli antaa oikeita arvoja.

                          Alkaa ideat vähitellen loppua :-(

                          Voisiko vika ilmastoinnin keskusyksikössä oireilla tällä tavalla?

                          Comment

                          • jilvonen
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2003
                            • 78
                            • Espoo

                            #14
                            Nyt yhteenveto mitä on tehty ja havaittu:

                            -1: Paineanturi todettu toimivaksi.
                            -Ensimmäinen liitin antaa aina arvon 0.4Ohm -> alapaineen anturi
                            -Toinen liitin antaa aluksi avoimen piirin ja vähän ajan kuluttua arvon 0.4Ohm -> yläpaine
                            -Alapaineen anturin irroitus sammuttaa kompuran
                            -Yläpaineen anturin irroitus ei tee mitään

                            -2: Rele todettu toimivaksi

                            -3: Höyrystimen lämpötila-anturi toimii oikein

                            Ilmastoinnin kytkimellä ei saa kompuraa pois päältä. Kuuluuko kompuran aina sammua heti kun kytkimestä sammutetaan ilmastointi?

                            Minne noi paineanturin johdot kulkevat? Olisikohan yläpaineen johdot vioittuneet matkalla?

                            Muuta ideaa?
                            Last edited by jilvonen; 23-08-2006, 17:31.

                            Comment

                            • jilvonen
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2003
                              • 78
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by jilvonen
                              Nyt yhteenveto mitä on tehty ja havaittu:

                              -1: Paineanturi todettu toimivaksi.
                              -Ensimmäinen liitin antaa aina arvon 0.4Ohm -> alapaineen anturi
                              -Toinen liitin antaa aluksi avoimen piirin ja vähän ajan kuluttua arvon 0.4Ohm -> yläpaine
                              -Alapaineen anturin irroitus sammuttaa kompuran
                              -Yläpaineen anturin irroitus ei tee mitään

                              -2: Rele todettu toimivaksi

                              -3: Höyrystimen lämpötila-anturi toimii oikein

                              Ilmastoinnin kytkimellä ei saa kompuraa pois päältä. Kuuluuko kompuran aina sammua heti kun kytkimestä sammutetaan ilmastointi?

                              Minne noi paineanturin johdot kulkevat? Olisikohan yläpaineen johdot vioittuneet matkalla?

                              Muuta ideaa?
                              Hitto kun menee hankalaksi. Tutkin sähkökaavioita ja en enää olekaan varma onko paineanturi toimiva. Näyttäisi siltä, että se johto jonka luulin olevan yläpaineen anturi kiertääkin jäähdyttäjän lämpöanturin kautta flektin releelle (normaali nopeus), eli ei taidakaan olla yläpaineen anturi?

                              Onko jollain varmaa tietoa mitä paineanturin kahdesta liittimestä pitäisi tulla ulos? Onko tuohon samaan anturiin yhdistetty ylä- ja alapaine?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎