Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d webasto ei käy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keke530d
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 3

    530d webasto ei käy

    Nii. Mitä voisin tehdä webastolle kun ei lähde käyntiin pakkasellakaan.
    Siis pitäs lähtä automaattisesti mut ku ei.
    Webasto on käytetty irti ja testattu, pitäs toimia.
    Voiko siinä olla joku häiriö päällä? Miten kuitataan?
  • Hartza´s garage
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 137

    #2
    On kuulemma ollut aivovammaakin liikenteessä...
    E39 528i vm. -96

    Comment

    • dama
      Bimmer Rookie
      • May 2004
      • 77
      • Helsinki

      #3
      Mulla tekee samaa silloin tällöin. Luulen että se johtuu siitä että akun napa/lepo jännite tippuu liikaa. Silloin webasto menee "lukkoon" että ei vie viimeisiä virtoja startilta. Itse "kuittaan" sen silleen että akun napa hetkeksi irti ja tietysti akun lataus täyteen. Ja jees kyllä pelittää... T dama
      dama
      ex.530d Touring M-Sport -99 260tkm

      Comment

      • bemu-freak
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 277
        • Kerava

        #4
        Webasto ei käynnisty

        Lainaan tätä topikkia. Searc toiminolla löytyy kyllä aika paljon, mutta ei ratkaisu ehdotuksia minun ongelmaan.

        Auto on e39 530d, jossa webasto thermotop Z/C 5kw, autossa navi ja kaukokäynnistys laite webastolle. Ongelma on se, kun webasto ei edes yritä käynnistyä. Ei kaukokäynnistyksellä, eikä direct modella navin näytöstä (punainen valo kyllä alkaa vilkkua).

        Jos näissä BMW:ssä on jotku lämpörajat (ei toimi jos lämpötila yli +7), joissa toimivat, niin miten niitä voi huijata? Mitä kytketään ja mihin? Vai käynnistyykö teidän webastot näilläkin keleillä. Mitkä nuo toiminta rajat ovat? Aika vaikeahan noita on korjata, kun tyypillisesti kuitenkin auto ajetaan sisään ennen korjauksia myös talvella.

        Niin ja aika paha niitä on käyttää kerran kuussa, jos on jotkut lämpötilarajat toiminnalle. Eikös tuota webastoa pitäisi kerran kuussa käyttää, jotta pysyy käynti kunnossa?

        Olisiko jollain sähkökaaviota tuosta webaston kytkennästä?
        Mitä pitäisi kytkeä ja mihin nastoihin, jotta voisi koittaa pelkän webaston toiminnan.
        Last edited by bemu-freak; 18-09-2006, 13:38.
        BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
        ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

        Comment

        • Rale
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 1482
          • Porvoo

          #5
          webasto

          Originally posted by bemu-freak
          Lainaan tätä topikkia. Searc toiminolla löytyy kyllä aika paljon, mutta ei ratkaisu ehdotuksia minun ongelmaan.

          Auto on e39 530d, jossa webasto thermotop Z/C 5kw, autossa navi ja kaukokäynnistys laite webastolle. Ongelma on se, kun webasto ei edes yritä käynnistyä. Ei kaukokäynnistyksellä, eikä direct modella navin näytöstä (punainen valo kyllä alkaa vilkkua).

          Jos näissä BMW:ssä on jotku lämpörajat (ei toimi jos lämpötila yli +7), joissa toimivat, niin miten niitä voi huijata? Mitä kytketään ja mihin? Vai käynnistyykö teidän webastot näilläkin keleillä. Mitkä nuo toiminta rajat ovat? Aika vaikeahan noita on korjata, kun tyypillisesti kuitenkin auto ajetaan sisään ennen korjauksia myös talvella.

          Niin ja aika paha niitä on käyttää kerran kuussa, jos on jotkut lämpötilarajat toiminnalle. Eikös tuota webastoa pitäisi kerran kuussa käyttää, jotta pysyy käynti kunnossa?

          Olisiko jollain sähkökaaviota tuosta webaston kytkennästä?
          Mitä pitäisi kytkeä ja mihin nastoihin, jotta voisi koittaa pelkän webaston toiminnan.
          Kyllä direct valinnalla pitäisi käsittääkseni lämmittää. Lämmöistä piittaamatta.
          kokeile ottaa tonne http://www.ripoil.fi/ yhteyttä, ja siellä ainakin joskus on ollu bmw-webastojen asiantuntemusta.

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Joskus kun olen yrittänyt yli +10 asteessa Webastoa päälle, se on tehnyt vain puhallusta mutta ei lämmitystä. Eli on se aika vaikea testata ilman viileää keliä tai sähkökaavioita.

            Yksi helppo tapa karsia jännitevähyys pois on jättää akkulaturiin illalla ja ajastaa webasto starttaamaan aamulla. yleensä yön aikana auto ja ilma ovat jäähtyneet niin että se starttaa edes vähäksi aikaa. Akkulaturi varmistaa että virtaa ainakin riittää. Liian vähä virta selviää sitten seuraavana aamuna kun saman tekee ilman laturia.
            ---

            Comment

            • bemu-freak
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 277
              • Kerava

              #7
              Ajattelin viikonloppuna tutustua webasto ongelmaan. Apuna EBA:sta tulostettu ohje lämmittimen asentamiseksi. Löytyy ainakin kaikki asiaan liittyvät osat. Ainakin aluksi mittaan tuleeko laitteelle jännitteet ja ohjausjännite. Taukotuuletus toimii ajastimella, mutta lämmitys ei. Myöskään tuo REST toiminto ei toimi. Olisikohan asioilla mitään tekemistä keskenään? Kenelläkään ei ilmeisesti tietoa noista webaston lämpötiloista, että missä lämpötiloissa pitäisi toimia.

              Niin ja se kysymys. Miten lähtee irti keskikonsolissa oleva ilmastoinnin ohjausyksikkö?
              BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
              ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

              Comment

              • insp
                BTCF Member
                • Sep 2002
                • 827
                • Iittala

                #8
                Onko 530d malleissa myös lisäakku takakontissa? Sen huono kunto voisi selittää myös tuon ongelman.
                ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                Comment

                • jykä
                  Bimmer Rookie
                  • May 2003
                  • 123
                  • Pohojanmaa

                  #9


                  Tuolta löytyy manuaali ja vianetsimiskaavio jne ko. laitteeseen.
                  Löytyy myös vikatilan kuittausohje, eli sulake irti 10 sekunniksi kun auto on käynnissä tai 60s sammuttamisen jälkeen.
                  Ex:325i,328i,523i,528iA,525dA
                  Current: F11 520d M-sport

                  Comment

                  • bemu-freak
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 277
                    • Kerava

                    #10
                    Nyt on tullut vähän mittailtua. Webaston liittimeen X2 (2napainen) tulee 12V ihan OK ja maadoitus on kunnossa. X1 (6napainen, johon tulee 3 johdinta napoihin 1,2,6) liittimen nastaan 2 tulee koko ajan noin 11V jännite ja nastan 1 jännite nousee 0V:stä 10,4V:hen, kun yrittää käynnistää webaston kaukosäätimellä.

                    Eli ainakin kaukosäädin toimii, mutta mitä pitäisi näkyä nastassa 2, joka on joku K-BUS ilmeisesti. Miten K-BUS toimii? Kun laittaa virran päälle niin 2 nastassa on havaittavissa jotain jännite muutoksia yleismittarilla. Pitäisikö K-bus olla aina aktiivinen. Onkohan joku tehnyt kytkennän, jossa K-bus on pimennetty ellei virta ole päällä?

                    Nasta 6 ilmeisesti on jonkun pumpun johdin joka ei ilmeisesti vaikuta kännistymiseen?

                    Webaston ohjeissa lukee, että 3 nastasta pitäisi käynnistyä (12V on X1 pin 3 with timer/switch on), mutta onko tämä BMW webasto jotenkin erilainen, kuin normi weba? Uskaltaako kytkeä jännitteet nastoihin 1 ja 3.
                    BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                    ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                    Comment

                    • GTO
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2006
                      • 50

                      #11
                      Käytä autoa testerissä, saat selvyyden ongelmaasi. Yleensä noissa on hehku/liekkivahti sökönä ja merkkiliikkeestä tarjoavat sulle ainoana vaihtoehtona uutta lämmitintä, koska bmw varaosaluettelosta ei löydy webaston sisuksia. Merkkiliikkeeseen testeriin ja korjaus kannattaa tehdä itse tai viedä johonkin edullisempaan puljuun korjaukseen.

                      Comment

                      • jantsu
                        Bimmer Rookie
                        • May 2004
                        • 168
                        • siilinjärvi

                        #12
                        Webasto toimii

                        Minulla webasto toimii aivan normaalisti sekä ajastamalla että suoralla käytöllä.Toimii ajossa siihen asti kunnes moottorin lämpötila normaali.Seuraavassa huollossa tai ennemmin kytketään se ajon aikainen toiminta pois, koska parkkilämmitys riittää(turhaan puhisee ajossa).Webaston toiminnan kannalta on tärkeää, että antaa sen puhaltimen pysähtyä ennen ajoon lähtöä, ei pääse karstoittumaan.Suuri syy webaston ongelmiin on käytön vähyys.Auto 530da -02 suomiauto.
                        En tiedä onko autooni ohjelmoitu webastoa jotenkin.
                        Webasto on mallia thermo top z/c 5kw

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Originally posted by jantsu View Post
                          Webaston toiminnan kannalta on tärkeää, että antaa sen puhaltimen pysähtyä ennen ajoon lähtöä, ei pääse karstoittumaan
                          Täh??
                          ---

                          Comment

                          • jantsu
                            Bimmer Rookie
                            • May 2004
                            • 168
                            • siilinjärvi

                            #14
                            Tarkoitin, että webaston on hyvä sammua ennen ajoon lähtöä ja myös ku tulet ajosta, niin älä sammuta autoa ennen kuin weba on pysähtynyt.
                            Eli käytännössä kun käyt kioskilla niin tee pitempi lenkki ennen kotiin tuloa.
                            Tämän takia kytken jatkuvatoimisuuden pois seuraavassa huollossa.
                            Selvittikö!

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #15
                              Originally posted by jantsu View Post
                              Selvittikö!
                              No ei.

                              En ymmärrä miten tuo parantaa minkään osan kestoa tai toimivuutta.. Miksi ihmeessä pitäisi odottaa että Webasto sammuu ennenkuin auton käynnistää? Ja pelkäätkö Webaston karstoittumista niin paljon että jätät sen mieluummin pois päältä lyhyiden ajojen ajaksi kuin että auttaisit moottoria edes hieman oikealle käyntilämpötilalle?

                              Kuulostaa siltä että sinulla on huonoja kokemuksia lisälämmittimistä? Oletko kenties entinen Volvoilija?
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎