Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D Webasto lämittelee itsekseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azvaltti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 89

    530D Webasto lämittelee itsekseen

    Sellainen ongelma 530D:n kans tuli, että weba jäi ajonjälkeen päälle (ei siis normaalisti hurisemaan pariksi minuutiksi alasajon ajaksi vaan oikeasti päälle) ja tyhjensi akun. Ensi yrittämällä huollossa arvelivat tämän johtuvat kiinni jumiutuneesta weban ohjausreleestä. Toiseen merkkihuoltoon soittaessa arvelivat syyn olevan siinä itse webassa kiinni olevassa ohjausyksikössä...

    Autossa on siis alkuperäinen weba ohjauksineen, ei siis mitään jälkikäteen asennettuja kelloja tms. Onko tuossa jokin rele weballe? Missä sijaitsee? Entäpä tuo ohjausyksikön sekoilu, voiko tosiaan jäädä päälle vaikka auto on sammutettuna, webaa ei oo MID:in kautta laitettu päälle ja avaimet kuljettajan taskussa?! Luulisi, että sähköt katkaistaan webalta (ja sen ohjausyksiköltä), kun virrat autosta katkaistaan. Tällöin jautossa (ei webassa) mahd. olevan releen päällejumiutuminen kuulostais loogiselta syyltä tuohon itsekseen lämmittelyyn.
  • sand
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 155
    • palokka

    #2
    Minkä vuosimallin 530D? Tuon perusteella voisi lähteä antamaan asiantuntemattomia arvauksia.

    Comment

    • azvaltti
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 89

      #3
      Vuosimalli on -99

      Comment

      • sand
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 155
        • palokka

        #4
        Originally posted by azvaltti View Post
        Vuosimalli on -99
        03/99 eteenpäin tuli väyläohjattu webasto. Siinä webastolle tulee 3 piuhaa; jatkuva jännite +12, GND ja k-bus. Webaston toimintaa ohjaa lämmitys/ilmastointiyksikkö (IHKA/R) k-bus väylän kautta. Eli sen pitäisi lähettää sammutuskäsky Webastolle, kun auto sammutetaan.

        Arvauksia:
        * IHKA/R ei lähetä sammutuskäskyä
        * IHKA/R lähettää sammutuskäskyn, muttei saa vastausta -> vikakoodi
        * Väyläliikenne ok, webasto sekoilee muuten vaan -> webaston piirikortti rikki. Tässä tapauksessa vikakooditkin voivat olla mitä sattuu

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3449
          • Janakkala

          #5
          Jos häiriö toistuu niin kannattaa käydä luetuttamassa häiriökoodit.
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • TROCK
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 435
            • Tampere

            #6
            Vähän asiaa liipaten...

            Joskus aiemmin toisessa topicissa kerroin ettei omassa 530d:ssä (ensirek. 12/98) webasto ole koskaan toiminut Suomessa olon aikana. Samalla kerroin, ettei auto välttämättä tarvitse tuota varustetta pitääkseen lämpömittarin neulan kohti taivasta ja sisätilat lämpimänä.

            Noh, olen kuitenkin alkanut haaveilemaan toimivasta webastosta lähinnä sisätilojen lämmittämiseksi ennen ajoon lähtöä. Tuollaisessa 530d:ssähän webasto on mallia "ajon aikaiseen lämmitykseen". Onkohan nyt niin, että vaikka tuon saisi toimimaan ja liitettyä siihen erillisen kellon, sitä ei saa lämmittämään sisätiloja? Tämä tuli vaan mieleen sillä perusteella, että jos laite on kerran tarkoitettu vain ajon aikana tulistamaan jäähdytysnestettä, niin miksi sitä olisi edes kytketty auton omaan puhaltimeen? Kyllähän puhallin hoitaa ajon aikana lämpöä sisälle ilmankin, jos sitä vaan webasto+moottori saavat toimitettua, eikö? Ja onko tosiaan totta , että webasto muuttui 3/99?

            Taustatiedoksi vielä, että autossa ei ollut Saksasta ostettaessa erillistä MID:ä, joten ajatuskäyttö tai muu käskyttäminen ei onnistu sieltä käsin. Nykyisin tuollainen on, mutta tuo ominaisuus taitaa enemmänkin liittyä isoon ajotietokoneeseen ja sellaista tuossa omassa ei ole.
            - - - - - - -
            F10 520dA
            ex E61 530dA, ex E39 530dA

            Comment

            • sand
              Bimmer Rookie
              • Aug 2004
              • 155
              • palokka

              #7
              Originally posted by TROCK View Post
              Tämä tuli vaan mieleen sillä perusteella, että jos laite on kerran tarkoitettu vain ajon aikana tulistamaan jäähdytysnestettä, niin miksi sitä olisi edes kytketty auton omaan puhaltimeen? Kyllähän puhallin hoitaa ajon aikana lämpöä sisälle ilmankin, jos sitä vaan webasto+moottori saavat toimitettua, eikö?
              Kyllä sisätilat lämpiävät, jos Webaston toiminnallisuuden esim. ohjelmoittaa esilämmittimeksi.
              Originally posted by TROCK View Post
              Ja onko tosiaan totta , että webasto muuttui 3/99?
              Ei Webasto ole varsinaisesti muuttunut, ainoastaan Webaston sisäinen elektroniikka ja sen ohjaustapa digitaaliseksi.

              Comment

              • azvaltti
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 89

                #8
                Aukaisin oman weban (auto valmistettu 98 lopulla) ja kyllä tuossa on BMW:n oma ohjauskortti (toki Hellan tekemä) webassa. Se ojauskortti, joka tulee mukana saman weban "yleismallissa" ei käy bemuun (jos haluaa, että toimii ajon aikana/MID:stä käsin). Mikä on siis muuttunut 03/99? Taitavat olla kaikissa 530D E39:ssa kuitenkin väyläohjattuja (ja digitaalisia?)...

                Comment

                • sand
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 155
                  • palokka

                  #9
                  Originally posted by azvaltti View Post
                  Aukaisin oman weban (auto valmistettu 98 lopulla)
                  Montako johtoa webastolle tulee?

                  Comment

                  • azvaltti
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 89

                    #10
                    Muistaakseni 2 erillistä piuhanippua tuli autosta webaan...

                    Comment

                    • sand
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 155
                      • palokka

                      #11
                      Analogisesti ohjatussa ->03/99 Webastolle tulee:
                      *+12 jatkuva
                      *GND
                      *+12 (voltage wake up line)
                      *Diagnoosi
                      *+12 (voltage feedback line)

                      IHKA/R siis juttelee webaston kanssa kahdella jännitelinjalla.
                      Last edited by sand; 25-01-2007, 18:48. Reason: jännitteen syöttö lisätty

                      Comment

                      • TROCK
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 435
                        • Tampere

                        #12
                        Olisi tarkoitus ensi viikolla koittaa vaihtaa webasto uuteen, mutta sitä ennen tarvittaisiin vielä vähän tietoa...

                        Kuten edellä kerroin auto on 530d 12/98 ilman isoa ajotietokonetta. MID löytyy nykyisin, mutta sitä ei ole mitenkään koodailtu vaan vaihdettu vain kasettihärvelin tilalle.

                        Ongelmana siis sisätilojen lämmittäminen sillä uudella webastolla. Voisiko joku vielä rautalangasta vääntää, mitä konkeloita tuolle tarvitsee tehdä. Helpoin juttu olisi käyttää jo autossa olevaa vanhaa johtosarjaa, mutta saanko homman toimimaan sillä? Tuohon tosin liittäisin sen webaston oman kellolaitteen. Toinen vaihtoehto on asentaa webaston mukana tuleva johtosarja, mutta miten silloin auton oma puhallin saadaa peliin mukaan?

                        Olisko mahdollisesti jollakin myös kytkentäkaaviota kyseiseen ongelmaan.
                        - - - - - - -
                        F10 520dA
                        ex E61 530dA, ex E39 530dA

                        Comment

                        • TROCK
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 435
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by TROCK View Post
                          Olisi tarkoitus ensi viikolla koittaa vaihtaa webasto uuteen, mutta sitä ennen tarvittaisiin vielä vähän tietoa...

                          Kuten edellä kerroin auto on 530d 12/98 ilman isoa ajotietokonetta. MID löytyy nykyisin, mutta sitä ei ole mitenkään koodailtu vaan vaihdettu vain kasettihärvelin tilalle.

                          Ongelmana siis sisätilojen lämmittäminen sillä uudella webastolla. Voisiko joku vielä rautalangasta vääntää, mitä konkeloita tuolle tarvitsee tehdä. Helpoin juttu olisi käyttää jo autossa olevaa vanhaa johtosarjaa, mutta saanko homman toimimaan sillä? Tuohon tosin liittäisin sen webaston oman kellolaitteen. Toinen vaihtoehto on asentaa webaston mukana tuleva johtosarja, mutta miten silloin auton oma puhallin saadaa peliin mukaan?

                          Olisko mahdollisesti jollakin myös kytkentäkaaviota kyseiseen ongelmaan.
                          Itse itseäni lainaten...

                          Eikö kukaan osaa tosiaan neuvoa ongelmassa? Sandilla esim. tuntui olevan kovasti tietoa.

                          Webaston maahantuoja kertoi tänään, että ainoa vaihtoehto olisi tehdä kokonaan uusi asennus uusine johtosarjoineen ja sitten liittää se jotenkin auton puhaltimeen. Jokin tarvitsisi ilmeisesti saada aukaisemaan vesiventtiiili ja käskemään vielä puhaltimen päälle.

                          Uskoisin että tällaisia asennuksia on tehty, mutta kuka osaisi neuvoa noissa kytkennöissä. Weban maahantuojalta bemaritietämystä ei hirveästi taida löytyä.
                          - - - - - - -
                          F10 520dA
                          ex E61 530dA, ex E39 530dA

                          Comment

                          • zeizei
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2004
                            • 147
                            • Oulu

                            #14
                            Laita email-osoite privana niin laitan pari Eberin E39:n kytkentäohjetta, jotka soveltuvat myös Webastoon. Niissä tosin käytetty BMW:lle suunniteltuja asennustelineitä ja ylimääräisiä vesiventtiileitä joita en itse käyttänyt. Sisäpuhaltimen ohjaus menee siis ohjeiden mukaan näin.
                            1. Otat lämpötilaohjauspaneelin mankan alapuolelta irti. säätimen takaa etsit sinisen riviliittimen (X610).
                            2. Yhteen liittimessä puuttuvaan nastaan (nro 24) liität pysyvän 12V jännitteen 5A sulakkeen takaa.
                            3. Katkaiset yhden riviliittimeen menevän johdon (vihreäkeltainen nro 1) ja laitat sen kiertämään lämmittimen releen kautta. Lämmitin ohjaa releen kiinni asentoon, kun tietty veden lämpötila on saavutettu ja käynnistää näin sisäpuhalluksen.
                            Olen ymmärtänyt, että vesiventtiilit siirtyvät aina auki asentoon, kun auto sammutetaan jolloin niitä ei tarvitse erikseen ohjata. Puhallin käynnistyy tällä kytkennällä sillä teholla, mitä ennen auton sammuttamista säätimelle olit jättänyt. Suuret puhallusnopeudet ja esim. auto-asento tyhjentävät akun aika sukkelaan. Itse jätän puhallusnopeudeksi 1 pykälän.
                            BMW X3 -15
                            BMW 530D -08
                            BMW 320D -99
                            BMW 525TDSA Touring -98
                            BMW 318IS -90

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎