Eli olen siis ajatellut asentaa autooni kiinteästi akkulaturin (ctek) auttamaan auton omaa akkua pakkaspäivinä webaston käytön ja lyhyen työmatkan vuoksi, mutta nyt ongelmana on se että pitäisikö se laturi asentaa webaston omalle lisäakulle vai auton pääakulle?... (kyseessä siis on tehtaan alkuperäisasennus webasto + akku ja auto 540 e34..) Vai lataako samalla pikkuakkua jos lataa laturilla käyttöakkua? Eli toisinsanoen jos kytken laturin esim. konehuoneessa olevaan plus napaan niin lataako pikkuakkua?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kiinteä akkulaturi tupla-akulliseen autoon...
Collapse
X
-
Lataa se..
Itse meinasin kanssa laittaa lohkolämppärin piuhan jatkeeksi tommonen, jotta aina kun lämmittäusi autoa, latautuisi myös akku, ja startti pakkasaamuina olisi aivan varma...mutta eipä siitä käytännössä itselläni ainakaan olisi mitään hyötyä.
Jos auton laturi ja akku on kunnossa, ja autolla ajetaan yli 5km startin jälkeen ei moisia systeemejä tarvi..
-
-
Originally posted by K.S. View PostLataa se..
Itse meinasin kanssa laittaa lohkolämppärin piuhan jatkeeksi tommonen, jotta aina kun lämmittäusi autoa, latautuisi myös akku, ja startti pakkasaamuina olisi aivan varma...mutta eipä siitä käytännössä itselläni ainakaan olisi mitään hyötyä.
Jos auton laturi ja akku on kunnossa, ja autolla ajetaan yli 5km startin jälkeen ei moisia systeemejä tarvi..
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kyllä pistää akun koville, itselläni on omakohtaista kokemusta siitä että vaikka autossa olisi kuinka hyvässä kunnossa ( uusi) akku+laturi niin se 5 km ei välttämättä riitäkkään.
Mikäli autossa on jotain sähkövarusteita ( esim. ovet avatessa säätää penkin+peilit muistipaikkojen mukaan , ja sytyttää 12 sisävaloa niinkuin grand voyagerissä ...) niiin akku on saatanan kovilla. Varsinkin kevyessä ja lyhyessä työmatka-ajossa oman akun varaus ei enää välttämättä riitäkkään.
Mulla oli kans Ctek edellisessä autossa ja hemmetin kätevä se oli. Sitä en valitettavasti tiä kuinka se kannattas siihen sun autoon kytkeä. Jos ne on yhteydessä niin toisen + ja toiseen - ?
Comment
-
-
Originally posted by aaronp View PostPolttoainekäyttöinen lisälämmitin kyllä pistää akun koville, itselläni on omakohtaista kokemusta siitä että vaikka autossa olisi kuinka hyvässä kunnossa ( uusi) akku+laturi niin se 5 km ei välttämättä riitäkkään.
Mikäli autossa on jotain sähkövarusteita ( esim. ovet avatessa säätää penkin+peilit muistipaikkojen mukaan , ja sytyttää 12 sisävaloa niinkuin grand voyagerissä ...) niiin akku on saatanan kovilla. Varsinkin kevyessä ja lyhyessä työmatka-ajossa oman akun varaus ei enää välttämättä riitäkkään.
Mulla oli kans Ctek edellisessä autossa ja hemmetin kätevä se oli. Sitä en valitettavasti tiä kuinka se kannattas siihen sun autoon kytkeä. Jos ne on yhteydessä niin toisen + ja toiseen - ?
Tommoseen vehkeeseen joka on lyhyessä ajossa sitten tietysti käytännössä kannattaa jo laturi laittaakkin
Comment
-
-
Akku on tällä hetkellä 95ah exide, mutta kun oikeesti ajaa vaan niitä muutaman kilometrin matkoja niin eihän sitä mikään akku kestä kovilla pakkasilla... Mutta eikö kukaan nyt tiedä kumpaan akkuun laturi kytketään??????
Niin ja autossa on suurinpiirtein kaikki sähköllä...(jopa takalasin verho ym... vakiovaruste?)Last edited by Gasbag; 14-02-2007, 07:48.
Comment
-
-
Sun autossa akut yhdistetään releen avulla vasta kun kone käy / virrat on päällä. Siksi molemmat akut ei lataudu yhdellä laturilla ilman lisäkytkentöjä. Siinäpä onkin miettiminen sitten, mikä on järkevä kytkentä.. Jos taas akut yhdistää toisiinsa eli ohittaa releen, mennään ketjussa heikoimman lenkin mukaan. Tarkoitan sitä, että jos toinen akku on huonompi kuin toinen, parempi purkaa itsensä huonompaan, joka ei välttämättä pysty ottamaan kaikkea virtaa vastaan (nimim. kokemusta on ).
Oma mielipiteeni on, että jos et jaksa tehdä hyvää kytkentää molempien akkujen lataamiseksi, lataa vain webaston akkua.
Oma kokemus: Ostin BOSCHin akun, joka oli samalla numerolla kuin BMW:n alkuperäinen akku (ilm. BOSCH:n valmistama). 15 asteen pakkasilla akku ei jaksanut antaa virtaa webastolle riittävästi -> laitoin tavallisen akkulaturin kaveriksi (5,4A) ja toimi hyvin. Sitten kun tuli 25 ja 30 asteen pakkaset, ei edes laturi riittänyt -> kone ei lämmennyt. Päätin sitten, että eihän tällä akulla mitään tee ja vein takas liikkeeseen. Kytkin webaston toimimaan auton pääakulla (varta 85Ah) ja hyvin pelaa. Tavoitteena olisi kyllä tehdä tilaa peräkonttiin isommalle akulle luokkaa 45 - 55Ah. Silloin lähteminen olisi paljon varmempaa..
Syyn tuolle boschin 25Ah:n huonoudelle arvelin olevan siinä, että kyljessä oli moottoripyörän kuva. Kyllähän sen arvaa, ettei akkua ole pakkasiin tehty.
Comment
-
-
Sellainen kyssäri että onko noissa CTEKin 3.6A ja 7A latureissa automaattinen käynnistys?
Eli jos laturin kytkee kiinteästi autoon ja auto on ajastetussa tolpassa 2h kellolla, niin lähteekö laturi lataamaan automaattisesti kun ajastin lyö virrat päälle?
Siinä halvimmassa laturissa 0.8A on käsittääkseni tuo ominaisuus.
Comment
-
-
Originally posted by jani73 View PostSellainen kyssäri että onko noissa CTEKin 3.6A ja 7A latureissa automaattinen käynnistys?
Eli jos laturin kytkee kiinteästi autoon ja auto on ajastetussa tolpassa 2h kellolla, niin lähteekö laturi lataamaan automaattisesti kun ajastin lyö virrat päälle?
Siinä halvimmassa laturissa 0.8A on käsittääkseni tuo ominaisuus.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
Comment