Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sähköinen ahdin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ankkuli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 938
    • Hyvinkää

    #16
    Originally posted by Wittu_joo
    Originally posted by Hemi
    Ps. ikiliikkujan käsitteeseen kannattaisi muuten ehkä vielä hieman perehtyä...
    No tommosen käsityksen sain joskus yläasteella
    Mutta lisätään lauseeseen että sen jälkeen se liikkuu lakkaamatta.

    Enks toi saanukkaan voimaansa sähköstä?
    Sitten käsitin väärin
    tossahan on kaks eri laitetta. toinen on "sähköturbo" joka teoriassa voisi toimiakkin. toteutus on vain yhtä vähän vakuuttava kun tossa spu:n esittelemässä värkissä.

    toinen sitten on atomiaaltoja ja kuskin auraa pyörinnällään optimoiva imuilman virtauksesta energiansa saava taikalaatikko tjsp.

    onko toimivaa sähköturboa koskaan muuten rakennettu... linkkejä??
    Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

    Comment

    • Toipis
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 122
      • Kotka

      #17
      Originally posted by ankkuli
      tossahan on kaks eri laitetta. toinen on "sähköturbo" joka teoriassa voisi toimiakkin. toteutus on vain yhtä vähän vakuuttava kun tossa spu:n esittelemässä värkissä.

      toinen sitten on atomiaaltoja ja kuskin auraa pyörinnällään optimoiva imuilman virtauksesta energiansa saava taikalaatikko tjsp.

      onko toimivaa sähköturboa koskaan muuten rakennettu... linkkejä??
      Aivan joo, lähemmin tarkasteltuna nuo ovat erilaisia. Tuo sähköinen vehjehän on tarkoitettu täyskaasukiihdytyksissä lisäponneksi jonka käyttämä energia otetaan akusta ja ladataan sitten kun lisäpuhtia ei enää "tarvitse".
      ex. E39 528iA -96
      ex. E61 530xdA -08
      ex. E91 320iA Touring -08
      ex. E39 525iA Sedan -02
      ex. E36 318is Coupe -92

      Comment

      • ankkuli
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 938
        • Hyvinkää

        #18
        Originally posted by ankkuli
        tossahan on kaks eri laitetta. toinen on "sähköturbo" joka teoriassa voisi toimiakkin. toteutus on vain yhtä vähän vakuuttava kun tossa spu:n esittelemässä värkissä.
        nojuu, tylsää kun oli niin rupesin miettimään voisko toimia ja totesin että teoreettisesti voi, tosin vehkeiden pitää olla eri kaliberia. googletin ja joku oli sitten jo laskenu mun puolesta: http://www.a-car.com/wwwboard/messages/1899.html

        So, how much power does it take to drive an efficient supercharger like a screw type? The most efficient type of supercharger, flowing 265 cfm and developing a boost of 11.5 psi, takes 14.5kW to drive it.
        noissa teholuokissa se kai pyörii. tavallinen 15kW sähkömoottori on ulkoiselta kooltaan jossain ämpärin ja saavin välimaastossa, eikö?
        Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

        Comment

        • Toipis
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 122
          • Kotka

          #19
          Tuo laskuissa käytetty 11,5psi vastaa 0,7935bar eli ~0,8bar. Joka käsitykseni mukaan aika paljon.
          "...flowing 265 cfm and developing a boost of 11.5 psi, takes 14.5kW...
          Harmi kun tuossa ei ole ilmoitettu kaavaa miten nuo ilmamäärä (cfm) paine (psi) tarvittava teho (kW) liittyvät toisiinsa, jolla tuota on laskettu.

          Eli jos haluaisin vain pienet paineet (esim. 0,2bar) niin tehoa tarvii paljon vähemmän tuohon ahtimeen?

          Kieltämättä nuo vaikuttaa mikkihiiren keksinnöiltä eikä muutenkaan kovin järkeviltä, mutta olisi ainakin helppo asennus.
          ex. E39 528iA -96
          ex. E61 530xdA -08
          ex. E91 320iA Touring -08
          ex. E39 525iA Sedan -02
          ex. E36 318is Coupe -92

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            #20
            Odotan innolla turbomiesten kommentteja
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • Z3BMW3
              Bimmer Rookie
              • Jun 2004
              • 159
              • Tampere

              #21
              Originally posted by Kentsu
              Nk. Ram Air -systeemillä on varmasti enemmän vaikutusta kuin tuolla rupelilla. Eli imuilman ottoputki kohti ajoviimaa, eikä oo kallis eikä takuulla pudota koneen tehoja koska "ahto" ajoviimasta on ilmaista :wink:
              Bemareissa yleensä jo jonkinlainen ilmanotto keulasta, joskin aika ahtaalla putkella.
              Tärkeintä kait on, että ilma on mahd. kylmää -> suurempi tiheys ja pienempi nakutusherkkyys. Ja jos nakutuksentunnistimella varustettu verme, osaa säätää ennakkoa lisää -> suurempi hyötysuhde -> enemmän tehoa.
              Z3BMW3

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #22
                Originally posted by Z3BMW3
                Originally posted by Kentsu
                Nk. Ram Air -systeemillä on varmasti enemmän vaikutusta kuin tuolla rupelilla. Eli imuilman ottoputki kohti ajoviimaa, eikä oo kallis eikä takuulla pudota koneen tehoja koska "ahto" ajoviimasta on ilmaista :wink:
                Bemareissa yleensä jo jonkinlainen ilmanotto keulasta, joskin aika ahtaalla putkella.
                Tärkeintä kait on, että ilma on mahd. kylmää -> suurempi tiheys ja pienempi nakutusherkkyys. Ja jos nakutuksentunnistimella varustettu verme, osaa säätää ennakkoa lisää -> suurempi hyötysuhde -> enemmän tehoa.
                Aivan noin. Joo on tossa munkin koneessa ilman otto vähän sinne päin jo tehtaalta... Tosin hyötyä tulee jos on todellakin kunnon "sieraimet" ja muutenkin ilmalla mahdollisimman suora reitti suodattimeen/koneeseen. Vois kuvitella ton kokoiselle koneelle esim. sumuvalon paikalta ilman otto...
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • Suutari
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 3059
                  • Suomi

                  #23
                  Jees..saahan sitä myydä mitä vaan :lol: . Auto tehtaat on kehitelly kyllä ihan oikeitakin Sähköllä pyöriviä ahtimia, mutta on ollu kait hiukka ongelmallista saada niitä ohjattua eri kuormitustilanteissa joten ei vielä markkinoilla.. :lol:. Ne on sitten jo ihan oikeita vehkeitä joilla saadaan ahtojakin..
                  Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                  -Official BTCF-Sauna Team-
                  -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                  -Team BTCF Top Alcohol-
                  -Team Pimp My Bride-
                  TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                  R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                  R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                  526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                  Comment

                  • Sene
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 925
                    • Enschede, The Netherlands

                    #24
                    Ikiliikkujan periaatteeseen kuuluu että hyötysuhde on yli 100%. Eli vaikka moottori joka tuottaa akulle enemmän virtaa mitä se itse käyttää olisi ikiliikkuja.
                    F11 LCI 535xi


                    Ex.

                    E36 320i sedan
                    E36 LCI 328i coupe
                    E61 LCI 530xi

                    Comment

                    • tth78
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2003
                      • 346
                      • Turku

                      #25
                      Vanhaa tarinaa TV-Shop juttuja. Hiukan kaivamalla löysin lisää asiaa

                      http://www.autospeed.com/cms/A_0237/...popularArticle :lol:
                      Mini Countryman PHEV 2018
                      -
                      ex. Primera 05
                      ex.E36 318iS coupe ´92

                      Comment

                      • TONI_VAAN
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 210

                        #26
                        NAURETTAVAA

                        laittakaa vaa poijat TURBO ja jättäkää akoille noi föörnit vai että sähköinen ahdin sallikaa mun nauraa EEEEEEHEHEHEHEHEHEHEHEHEHHEHEHEEEEEEEEEEEEEHEHEEHE HHEHE :lol: tuokaa tuskin mittää lisätehoja tuo vaan vie entisetki ja teiltä maineet jos meette tuommoset asentaa :lol: :f:

                        Comment

                        • Tykki
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 197
                          • Ii

                          #27
                          voi jeesus. ootteko muuten koskaan ajatellut että kuinka nuo jenkit on tyhmiä? huippu on se, että tuotakin per***n rapsutinta on myyty varmaan 50000 kpl valloissa. ja se ei oo vitsi. olympia-kisoissakin oli jenkit minusta aika "tummia". käykääpä Dallasissa lomaillessa katsomassa paikallisen Mäkkärin tiskillä, montako tommosta tummaa ja hoikkaa olympia kisaajaa sielä maisemissa liikkuu? aika hiljaista on. joo, sori offtopic mutta tuo oheinen "turbo"-tuote sai vähän avautumaan.
                          :oops:
                          "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                          -Andy McCoy

                          Comment

                          • sqxo
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 902
                            • no man's land

                            #28
                            Originally posted by Tykki
                            voi jeesus. ootteko muuten koskaan ajatellut että kuinka nuo jenkit on tyhmiä? huippu on se, että tuotakin per***n rapsutinta on myyty varmaan 50000 kpl valloissa. ja se ei oo vitsi. olympia-kisoissakin oli jenkit minusta aika "tummia". käykääpä Dallasissa lomaillessa katsomassa paikallisen Mäkkärin tiskillä, montako tommosta tummaa ja hoikkaa olympia kisaajaa sielä maisemissa liikkuu? aika hiljaista on. joo, sori offtopic mutta tuo oheinen "turbo"-tuote sai vähän avautumaan.
                            :oops:
                            Sellainen kansa kuin johtaja.. George Bush Jr:hän on viisas kuin.... saapas. :?

                            Comment

                            • tihuovin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1422
                              • Oulu

                              #29
                              Olen käynyt Dallasissa, ja olen nähnyt paikallisen lihatason. Ostin T -paidan kaupasta, kun pääsivät loppumaan. Otin lokerosta "L", mutta unohdin tarkistaa oliko se todella "L". Vasta hotellilla huomasin että lapussa luki XXXL. Oli se pojat sellainen puolijoukkue teltta, holahdin sukkana kaula-aukon läpi. Suuremmitta tuskitta olisin mahtunut myös käsiaukosta, ilman että olisi paita edes revennyt.

                              Noi sähköföönit toimii, ihan varmasti eikä toista puhetta. Mutta paskaa on se mitä ne lupaa. 1 barin ahtoja niillä saa johonkin kinneriin, tarpeeksi pieneen koneeseen. Mutta laitappa se isompaan myllyyn. Ja taas köyhää kusettetiin... a'la "TV Shit" esittää, "eikä tässä vielä kaikki...".

                              Katsokaapa huvikseen noita dynolukemia. Jos saa naurettavat 7 heppaa lisää, sen saa melkein "tehochipillä" kuin chipillä. Ja tulee halvemmaksi.

                              t: Timo

                              Comment

                              • DiisseliKiisseli
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2004
                                • 550
                                • Uusimaa

                                #30
                                Sama kai se millä sinne koneeseen sitä painetta lisätään. Hihnalla, pakokaasulla tai sähköllä mitäs väliä sillä on. Mutta jos kytkee jonkun sähkövirityksen ilmanottoon ilman mitään muutoksia niin eihän se kovin hyvin voi toimia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎