Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sähköinen ahdin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • .:miksu:.
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 352

    #31
    No en nyt mollais periaatetta, vaan noita TV-shop 99,99€ viritelmiä.

    Sähköturbolla dynolla todettuja tehon lisäyksiä (amerikassa) Nissan Altima pyöriltä 115hp:0psi ->208hp:8psi (Turbo magazine, kesäkuu)

    Ihan sama se on miten ylipaine saadaan imupuolelle, tässä tapauksessa käytety 3kpl sähkömoottoreita ja näille akusto. Tämähän toimii vain kun on akut ladattu, eli ei voi ihan rajatonta aikaa vedättää täysillä paineilla.

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #32
      "Ihan sama se on miten ylipaine saadaan imupuolelle, tässä tapauksessa käytety 3kpl sähkömoottoreita ja näille akusto...."

      Olen samaa mieltä, tosin en tainnut sitä selvästi ilmaista aikaisemmin. Sama tehdäänlö se turbolla, kompressorilla, ruuviahtimella tai föönilläm kunhan tuotto riittää.

      Mutta mutta, jos ko. kikkuloita tarvitaan kolme, niille oma akusto ja ohjauselektroniikka ==> samalla rahalla saa jo tod.näk. oikean systeemin.

      Monesti noita kamppeita mainostetaankin vetoamalla tuollaiseen 3 föönin systeemiin, saa näin ja näin paljon tehoa. Mutta unohdetaan mainita että siinä autossa niitä oli N kappaletta, lisäksi 5 kertaluokkaa parempia, lisäksi erikoisakusto ja erikoisohjausjärjestelmä niille fööneille. Ja tyhmä lankeaa ansaan, luullen saavansa omaan kuppakupeeseen samat tehot pikkuföönillä.

      t: Timo

      Comment

      • .:miksu:.
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 352

        #33
        Jep toi tekniikkana on vaan mielen kiintoinen, periaatteessa saadaan pidettyä maksimi ahto koko kierros alueen läpi, aikas mukavat dynokäyrät jos tollanen saatais toimiin töydellisesti.
        Sähkömoottorin ongelma on pitkään käytettynä lämpiäminen ja kestoikä jos koko on pieni ja tarvitaan suuri vääntö/teho moottorista.

        Comment

        • Shuko
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 739
          • Forssa

          #34
          Originally posted by Suutari
          Jees..saahan sitä myydä mitä vaan :lol: . Auto tehtaat on kehitelly kyllä ihan oikeitakin Sähköllä pyöriviä ahtimia, mutta on ollu kait hiukka ongelmallista saada niitä ohjattua eri kuormitustilanteissa joten ei vielä markkinoilla.. :lol:. Ne on sitten jo ihan oikeita vehkeitä joilla saadaan ahtojakin..
          Eipä luulisi ohjauksenkaan olevan suuri ongelma, ehkä suurempi syy miksei markkinoilla ole ko. tekniikkaa on kustannukset. :/

          Näin teoriassa on ainakin varsin simppeli; boksista saadaan koneen kierrosluku yms tarvittava tieto, jotta voidaan määrittää haluttu paine. Sähköahtimessa on aivan tavallisesti toimiva sähkömoottori, jonka kierrokset määrää ahtopaineen. Tämän moottorin kierroksia voidaan säätää sille annettavan sähkön taajuutta muuntamalla. Tämä voidaan toteuttaa vehkeellä nimeltä invertteri, jotka maksaa perkeleesti, mutta niillä voidaan syöttää juuri sellaista sähköä kuin halutaan, ja kalliimmat mallit eivät välitä mitä niille syöttää (tasa- vai vaihtosähköä).

          Yksi ongelma on kuitenkin tarvittavan sähkövirran määrä, koska auton tavallisen laturin teho ei riitä. Tämä voidaan tietysti ratkaista hankkimalla tehokkaampi laturi tai vaikka laittamalla kaksi laturia. :o

          Jos olisi pihalla joku rupinen e30, niin voisi vaikka ihan urheilun vuoksi tuollaisen harrastella, kun sattuu tuossa lattialla olemaan töistä "lainattu" 12VDC->230VAC invertteri. :wink:
          G31 520d M-Sport '18
          Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Paljonkos se parin ylimääräisen tuottavan laturin pyörittäminen taas vie tehoa?

            Comment

            • Shuko
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 739
              • Forssa

              #36
              Originally posted by Hemi
              Paljonkos se parin ylimääräisen tuottavan laturin pyörittäminen taas vie tehoa?
              Riippuu hyötysuhteesta, sehän ottaa sen verran kuin antaaki ja vähän päälle. Ei ole tullut katsottua minkä tehoinen laturi tuossa bemus on, mutta noissa isän 70-luvun harrastetojotissa on jotain 500W luokkaa. Eli sellainen varmaankin haukkaa yhden jotakin 1kW or so. Kuitenki, jos ahtamalla saadaa vaikka about "tuplattua" koneen tehot niin ei se yksi kW mitää merkkaan.
              G31 520d M-Sport '18
              Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

              Comment

              • Balle
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3413
                • UKI, Suomen New York

                #37
                Originally posted by Shuko
                Originally posted by Hemi
                Paljonkos se parin ylimääräisen tuottavan laturin pyörittäminen taas vie tehoa?
                Riippuu hyötysuhteesta, sehän ottaa sen verran kuin antaaki ja vähän päälle. Ei ole tullut katsottua minkä tehoinen laturi tuossa bemus on, mutta noissa isän 70-luvun harrastetojotissa on jotain 500W luokkaa. Eli sellainen varmaankin haukkaa yhden jotakin 1kW or so. Kuitenki, jos ahtamalla saadaa vaikka about "tuplattua" koneen tehot niin ei se yksi kW mitää merkkaan.

                Mahdattekohan nyt ihan ymmärtää minkä suuruusluokan tehoista on kyse kun moottorin ahdetaan ilmaa... :roll:

                Muistaakseni esimerkiksi tämä ASA:n turbomex I remmiahdin (Joka löytyy mm. allekirjoittaneen pellin alta), hukkaa noin 20% moottorin tehosta itsensä pyörittämiseen. 0.2x350hv= 70hv :shock: 70hv=51.5kW= 51,500 W!! Siinä ei parit 500W laturit taida riittää...

                Sitäpaitsi 70hv tasavirta sähkömoottori alkaa olemaan jo perässä hinattavaa mallia. :lol: AC moottorit voi unohtaa heti kättelyssä kun niillä pikkuinverttereillä ei varmaan ruokita 70hv moottoria.

                Toi on ihan spedeilyä koko homma noiden sähköisten ahtimien kanssa! :juo
                Possuja ja Bemareita

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Mutta olisihan se niin mukavaa kun vaan laturista tai kahdesta otettaisiin 0.5-1.0bar ahtoja, ilman tai lähes ilman hävikkejä...

                  Comment

                  • LASSI-S
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 4918
                    • hattula/hämeenlinna.

                    #39
                    tuollaisen voi tunkea vaikka perseeseen ja kun menee paskalle niin laittaa johdon seinään niin paska tulee jättimäisellä paineella ja näin suoli tulee 0.000001 sekunnissa tyhjäksi ja säästyy selvää aikaa ja rahaa.

                    kaikille firmojen johtajille ehdoton uudistus työntekijöiden wc käynteihin.
                    ja jos tilaat näitä 200 kpl 5 minuutin sisällä niin saat elektrooonisesti ahdetun pöntön joka vetää supervauhdilla tulleet ripulipaskat salamannopeasti alas ja eikä siinä vielä kaikki, saat myös ahdetun hanan jolla käsienpesu sujuu super nopeasti kun vesi tulee 15 bar paineella, tällaisella setillä paskallakäynti sujuu 1 sekunnissa ja kallista työaikaa säästyy.


                    tätä mieltä olen tuollaisesta pörriäisestä.
                    E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                    Comment

                    • Shuko
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 739
                      • Forssa

                      #40
                      Balle, tässä keskustellaan ihan niiden toimintaperiaatteista ja teoriasta, eikä siittä kuinka toteuttamiskelvottomia tai "spedejä" ne on. Sitä paitsi, tuo sinun remmisi hyötysuhde ei liity mitenkään näihin laskutoimituksiin, koska esim. about 2.5 kW (200A):n laturilla hyötysuhde on reilu 90%. Tämä siis laskettuna yhden laturivalmistajan antamilla tiedoilla; esimerkissä 150A laturi otti noin 10-12hp, n. 1hp per 15A. Hukkaa tulee luonnollisesti lisää matkalla, jos (kun) sähkö viedään erinäisten laitteiden läpi.

                      Olipa tuolla valmistajalla tarjolla synkronoitivehkeitä, jotta voidaan useampi laturi laittaa kiinni. On paha sanoa ahdon määrää ja siitä saatavaa lisätehoa, mutta luulisi, että riittää esim. kahden 200A motin pyörittämiseen. Nuo tuottaa about 5kW, josta, kun laskeetaan hyötysuhteet jäädään ainakin 4kW, jolla jo luulisi saavan ilmaa hieman liikkumaan, pienempiin koneisiin ehkä jopa ahtoakin.

                      Näissä sähköahdinjutuissa mietityttää eniten ahtimen suunnittelu, siipi- jne. ratkaisut, jotta teho olisi mahdollisimman hyvä. Netissä on monenlaisia versioita näkynyt, mutta suurin osa on aivan naurettavia.

                      Sähkömoottori tulisi myös olla normaalista poikkeava, eli korkeita kierroksia kestävä jne. Eikä pidä unohtaa edelleenkään akkuja. Vaikka nykyään on jos jonkilaisia uusia teknologioita yms. keksitty, niin kyllä ne edelleen painavat ja niitä tarvitaan runsaasti. :? Kuten "mesa" nimimerkillä esiintyvä henkilö jo TM:n foorumeilla kirjoittikin varsin tyhjentävästi: "Jos olisi ihan pakko käyttää sähkömoottoria ahtopaineen tuottamiseen niin tarvitaan kolmivaihesähköa (400v) ja vähintään muutaman kilowatin tilaustyönä käämitty oikosulkumoottori. Moottori pitää olla käämitty siten että sillä päästään riittäviin kierroslukuihin suht alhaisella taajuudella ja siinä pitää olla erikoislaakerointi. Ensin ongelma on siinä mistä saada riittävän tehokas invertteri eli vaihto suuntaaja joka muutta DC:n AC:ksi ja kolmivaiheiseksi ja joka on virrankestoltaan riittävä. Tarvitaan myös taajuusmuuttaja jolla saadaan kierrosluvut ylös ja sen ohjelmointi ja synkronointi siten että kierrosluvut nousevat kaasua painettaessa (potenttiometri ehkäpä)..."

                      Niin ja, jotta tulee selväksi niin nämä on ihan henkilökohtaisesti kiinnostavia teoriointia, kun sähköalalla sattuu oleen hommissa. Noi ebayn yms härpäkkeet ny on aivan kusetusta.
                      G31 520d M-Sport '18
                      Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #41
                        Originally posted by LASSI-S
                        tuollaisen voi tunkea vaikka perseeseen ja kun menee paskalle niin laittaa johdon seinään niin paska tulee jättimäisellä paineella ja näin suoli tulee 0.000001 sekunnissa tyhjäksi ja säästyy selvää aikaa ja rahaa.

                        kaikille firmojen johtajille ehdoton uudistus työntekijöiden wc käynteihin.
                        ja jos tilaat näitä 200 kpl 5 minuutin sisällä niin saat elektrooonisesti ahdetun pöntön joka vetää supervauhdilla tulleet ripulipaskat salamannopeasti alas ja eikä siinä vielä kaikki, saat myös ahdetun hanan jolla käsienpesu sujuu super nopeasti kun vesi tulee 15 bar paineella, tällaisella setillä paskallakäynti sujuu 1 sekunnissa ja kallista työaikaa säästyy.


                        tätä mieltä olen tuollaisesta pörriäisestä.
                        :juo
                        Juu ihan vaan sellanen kommentti tähän väliin että turboahdin lienee edelleen ahtamisessa hyötysuhteeltaan viisain tehonlisäyskonsti polttomoottoriin so far. Pakokaasun voima kun jää muutoin hyödyntämättä :juo
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • Balle
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3413
                          • UKI, Suomen New York

                          #42
                          Originally posted by Shuko
                          Balle, tässä keskustellaan ihan niiden toimintaperiaatteista ja teoriasta, eikä siittä kuinka toteuttamiskelvottomia tai "spedejä" ne on. Sitä paitsi, tuo sinun remmisi hyötysuhde ei liity mitenkään näihin laskutoimituksiin, koska esim. about 2.5 kW (200A):n laturilla hyötysuhde on reilu 90%. Tämä siis laskettuna yhden laturivalmistajan antamilla tiedoilla; esimerkissä 150A laturi otti noin 10-12hp, n. 1hp per 15A. Hukkaa tulee luonnollisesti lisää matkalla, jos (kun) sähkö viedään erinäisten laitteiden läpi.

                          Olipa tuolla valmistajalla tarjolla synkronoitivehkeitä, jotta voidaan useampi laturi laittaa kiinni. On paha sanoa ahdon määrää ja siitä saatavaa lisätehoa, mutta luulisi, että riittää esim. kahden 200A motin pyörittämiseen. Nuo tuottaa about 5kW, josta, kun laskeetaan hyötysuhteet jäädään ainakin 4kW, jolla jo luulisi saavan ilmaa hieman liikkumaan, pienempiin koneisiin ehkä jopa ahtoakin.

                          Näissä sähköahdinjutuissa mietityttää eniten ahtimen suunnittelu, siipi- jne. ratkaisut, jotta teho olisi mahdollisimman hyvä. Netissä on monenlaisia versioita näkynyt, mutta suurin osa on aivan naurettavia.

                          Sähkömoottori tulisi myös olla normaalista poikkeava, eli korkeita kierroksia kestävä jne. Eikä pidä unohtaa edelleenkään akkuja. Vaikka nykyään on jos jonkilaisia uusia teknologioita yms. keksitty, niin kyllä ne edelleen painavat ja niitä tarvitaan runsaasti. :? Kuten "mesa" nimimerkillä esiintyvä henkilö jo TM:n foorumeilla kirjoittikin varsin tyhjentävästi: "Jos olisi ihan pakko käyttää sähkömoottoria ahtopaineen tuottamiseen niin tarvitaan kolmivaihesähköa (400v) ja vähintään muutaman kilowatin tilaustyönä käämitty oikosulkumoottori. Moottori pitää olla käämitty siten että sillä päästään riittäviin kierroslukuihin suht alhaisella taajuudella ja siinä pitää olla erikoislaakerointi. Ensin ongelma on siinä mistä saada riittävän tehokas invertteri eli vaihto suuntaaja joka muutta DC:n AC:ksi ja kolmivaiheiseksi ja joka on virrankestoltaan riittävä. Tarvitaan myös taajuusmuuttaja jolla saadaan kierrosluvut ylös ja sen ohjelmointi ja synkronointi siten että kierrosluvut nousevat kaasua painettaessa (potenttiometri ehkäpä)..."

                          Niin ja, jotta tulee selväksi niin nämä on ihan henkilökohtaisesti kiinnostavia teoriointia, kun sähköalalla sattuu oleen hommissa. Noi ebayn yms härpäkkeet ny on aivan kusetusta.
                          Juurikin näin!

                          Sitä en tosin ymmärrä että miten mun ahtimen hyötysuhde EI liity tähän?
                          Jos tollasella turbon puolikkaalla (joka muotonsa puolesta virtaus/ahto ominaisuuksiltaan on sieltä parhaimmasta päästä tähän tarkoitukseen) ei päästä parempaan hyötysuhteeseen, niin miten ihmeessä sitä hyötysuhdetta voi parantaa muuttamalla moottorin luovuttamaa energiaa välillä sähköksi ja vasta sen jälkeen pyöriväksi liikkeeksi... :roll:

                          Ja tarkoitus oli tosiaan antaa suuruusluokkaa tähän keskusteluun. Tuo TM:stä poimittu teksti puhuu aika hyvin puolestani...
                          Possuja ja Bemareita

                          Comment

                          • Shuko
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 739
                            • Forssa

                            #43
                            Originally posted by Balle
                            Sitä en tosin ymmärrä että miten mun ahtimen hyötysuhde EI liity tähän?
                            Jos tollasella turbon puolikkaalla (joka muotonsa puolesta virtaus/ahto ominaisuuksiltaan on sieltä parhaimmasta päästä tähän tarkoitukseen) ei päästä parempaan hyötysuhteeseen, niin miten ihmeessä sitä hyötysuhdetta voi parantaa muuttamalla moottorin luovuttamaa energiaa välillä sähköksi ja vasta sen jälkeen pyöriväksi liikkeeksi... :roll:
                            Sanoin ehkä hieman jyrkästi, mutta pointtina oli, että remmin hyötysuhteella ei tee mitään, kun lasketaan sähköahtimen hyötysuhdetta. Kyllähän se tähän liittyy, kun käsitellään laajemmin tätä kokonaisuutta, esim. tehdään vertailuja. Remmin paremmuutta en ole kiistänyt missään vaiheessa, tietysti remmi on näistä kahdesta vaihtoehdosta tehokkaampi ja yksinkertaisempi.
                            G31 520d M-Sport '18
                            Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

                            Comment

                            • NHB
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 1120

                              #44
                              Originally posted by Kentsu
                              Nk. Ram Air -systeemillä on varmasti enemmän vaikutusta kuin tuolla rupelilla. Eli imuilman ottoputki kohti ajoviimaa, eikä oo kallis eikä takuulla pudota koneen tehoja koska "ahto" ajoviimasta on ilmaista :wink:
                              Aika vähäistä on patopaine tässä käytössä. Esim. uusin PS-lehti testasi uusimpien katukyykkyjen ramair-tehot. Alle 200 nopeuksissa vaikutukset olivat kautta linjan aika olemattomia. Pyörien huippunopeuden tuntumassa, eli kolmessa sadassa, parhaiten toimiva systeemi toi jotain 10 hevosta. Paras systeemi oli R1:ssä.

                              Comment

                              • NHB
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2003
                                • 1120

                                #45
                                Originally posted by ankkuli
                                onko toimivaa sähköturboa koskaan muuten rakennettu... linkkejä??
                                BorgWarnerilla on ollut kehitteillä jonkin aikaa turbo jota voidaan pyörittää sähkömoottorilla niissä tilanteissa joissa pakokaasut eivät oikein vielä saa ahdinsiipeä liikkeelle. Tarkoituksena on parantaa matalien kierrosten toimintaaa ja nopeuttaa kaasuvastetta.
                                We deliver innovative and sustainable mobility solutions for the vehicle market aiming to support a clean, energy-efficient world.

                                Ja kun tuo on jo noin valmiin oloinen ja tutkimustyötäkin on tehty, niin en ihmettelisi ollenkaan vaikka tuo jostain autosta piakkoin löytyisikin. Onhan noilla BW:n sivuilla myös samankaltaista dokumenttia turbojärjestelmästä joka muistuttaa hyvin paljon 535d:n vastaavaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎