Announcement

Collapse
No announcement yet.

Keskimmäisen PDC-anturin vaihto M-puskuriin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tipe
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 112
    • Turku

    #16
    Originally posted by KaKaRa View Post
    Vaihdoin omaan 530d touringiin, jossa on m-puskurit, taakse keskelle anturin. Kun nostaa autoa hieman ylös, että näkee kunnolla puskurin sisään, niin homma on pala kakkua. Eli kahteen keskimmäiseen anturiin pääsee käsiksi alakautta. Itse anturi lähtee sisäkautta irti. Hiukan raottaa anturin kylkeen kiinnittyvää klipsua ja vetää anturin irti puskurista. Puskuria siis ei tarvitse irrottaa. Näin ainakin touringissa, sedanista en osaa sanoa.
    Sain nyt aikaiseksi kokeilla anturin vaihtoa. Käsitykseni on, että -00 M-puskurillisesta sedanista ei ole mahdollista vaihtaa keskimmäisiä antureita puskuri paikallaan. Puskurin keskiosasta käsi ei mahdu anturille saakka (ja ei, mulla ei ole läskit kädet ). Anturit ovat alhaalta päin näkymättömissä ja vielä jonkin puskurin sisällä olevan styroksitangon alla niin että niitä ei suoraan näy edes puskurin ollessa irrallaan ennenkuin ko styroksi on heivattu pihalle. Kulmien anturit näkyvät tässäkin autossa puskurin alle katsomalla ja niiden vaihto varmaan onnistuu alakautta.

    Ilokseni huomasin, että hommaamani käytetty anturi ei sovi autooni . No, vaihdoin nyt puskurin irti ollessa temppuilevan anturin kulmapaikalle, ehkä sen vaihto siitä onnistuu kivuttomammin jahka saan sopivan anturin tilalle.

    Comment

    • KaKaRa
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 130
      • Turku/Kuopio

      #17
      Originally posted by Tipe View Post
      Ilokseni huomasin, että hommaamani käytetty anturi ei sovi autooni . No, vaihdoin nyt puskurin irti ollessa temppuilevan anturin kulmapaikalle, ehkä sen vaihto siitä onnistuu kivuttomammin jahka saan sopivan anturin tilalle.

      Sedanissa ja touringissa on erilaiset tutkat (ainakin facelifteissä), sedaneissa on 90 asteen kulma joten liitin osoittaa alaspäin ja touringeissa on suora tutka, eli liitin osoittaa suoraan taaksepäin (vai oliko toisinpäin?!). Näissä tutkissa on erilaiset liittimimet, ns u-hahlo on eri puolella. Eli touringin tutka ei sovi sedaniin, ellei hieman veistele auton päässä olevaa liitintä... Itse hieman veistelin sitä liitintä ja sain liittimet sopimaan hyvin toisiinsa! Pinnijärjestys näissä on sama, joten näin voi tehdä.
      E61 530dAT -08, M-sport, Imola Red
      E90 330d -06
      E36 328iT -96, "M-sport"
      VW junakeula -64

      Comment

      • Tipe
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 112
        • Turku

        #18
        Originally posted by KaKaRa View Post
        Sedanissa ja touringissa on erilaiset tutkat (ainakin facelifteissä), sedaneissa on 90 asteen kulma joten liitin osoittaa alaspäin ja touringeissa on suora tutka, eli liitin osoittaa suoraan taaksepäin (vai oliko toisinpäin?!). Näissä tutkissa on erilaiset liittimimet, ns u-hahlo on eri puolella. Eli touringin tutka ei sovi sedaniin, ellei hieman veistele auton päässä olevaa liitintä... Itse hieman veistelin sitä liitintä ja sain liittimet sopimaan hyvin toisiinsa! Pinnijärjestys näissä on sama, joten näin voi tehdä.
        Tässä kävi niin, että ostin väärän ikäisestä (liian vanhasta) pre-faceliftistä olevan anturin. Kummassakin liittimet osoittavat taaksepäin, mutta pinnit ovat täysin erilaiset. Auton alkuperäisessä anturissa pinnien koko on suuruusluokkaa neula, toisessa taas luokkaa naula.

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #19
          Originally posted by Thuppu View Post
          Missähän tuo parkkitutkan ohjausyksikkö tarkalleen ottaen majailee e39 touringissa?
          Originally posted by Clavurion View Post
          Sekä sedanissa, että touringissa PDC-yksikkö löytyy akun ylä/etupuolelta. Musta muovilaatikko ->9/2000-> valkoinen boksi.
          Ok, eli parkkitutka pitäis saada hiljaiseksi. Ei tuntunut auttavan mitään mustan boksin johtojen irrottaminen. Missähän summeri on sijoitettuna?

          Edit. toisaalta kun heitin tuon valkoisen boksin numerosarjan googleen niin antaa PDC-boksiin linkkiä, joten ilmeisesti tuo valkoinen laatikko on sittenkin parkkitutkan boksi..? Vm. siis 6/2000. Voinko nypätä nuo johdot kylmästi irti? Vai tuleeko vikakoodeja?

          Edit. huomasin justiin että lukeehan tuossa valkoisessa boksissa "PDC".

          Last edited by Thuppu; 21-03-2008, 13:48.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎