Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motronic-tietäjille kyssäreitä!!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sickness
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 1923
    • Helsinki

    Motronic-tietäjille kyssäreitä!!?

    No perkeles kun rupesin soossia lyömään lissää tuohon motronic-peliin (-89 520i) niin käy niin huonosti että tyhjäkäynnin tuntumassa rupeaa käynti aaltoilemaan eikä meinaa alakierroksilla toimia ollenkaan. Eli pudottelee kierroksia 400 rpm tuntumaan, korjaa 7-800rpm, tippuu taas, korjaa...

    Jos palauttaa alkuperäiseen säätöön niin toimii "hienosti", mutta heti jos koskee ilmamäärämittarin säätöihin yhtä naksua enempää niin ongelmat alkaa. Ja ongelmia on siis tullut kun on laittanut enemmän kuin 2 pykälää lisää soossia ilmamäärämittarilta. Ja kaikki ongelmat on alakierroksilla. Tänään en meinannut takaisin kotia päästä kun kävin testilenkillä laitettuani ilmamäärämittarista 6 naksua rikkaammalle :shock: Piti linkuttaa Nesteen pihaan vääntämään säädöt uusiksi välissä, että pääsi takaisin kotiin. No, tulipahan samalla tutustuttua erääseen harrastelijaukkeliin, jolla oli E28 518i Bavaria -88 (170tkm mittarissa :shock: ) ja ilmeisesti vähän vanhempi E30 (yli 15v omistuksessa) yms. vanhoja Autoja...

    Sellainen jännä juttu oli vielä, että kun säätö oli tuolla rikkaammalla asetuksella ja oli konepelti ylhäällä ja väänsi kaasun vaijerin päästä nollilta pohjaan tai melkein, niin oikein "pamautti" ilmanputsarin tienoilla kun vetäisi oikein kunnolla ilmaa sisään. Ei vaikuttanut ihan normaalilta...

    Mitäs tuolle pitäisi tehdä? Saako tuossa koneessa jotenkin tyhjäkäynnin tuntumassa säädettyä enemmän ilmaa koneelle (kun tuntuisi ettei riitä) ja miten ylipäätään Motronicillisessa säädetään tyhjäkäyntiä? Nyt saa tyhmälle kertoa enemmänkin koneen "sielunelämästä".

    Kiitos ja anteeksi.

    T:opi
    E39 520iA -02
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Tuolla säädellään ainakin M30:n ilmamäärämittareita, en kyllä kerennyt lukea mitä sillä haettiin...
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Toisin kuin l-jetissä, niin motronikin tyhjäkäyntiä ei voine säätää kovinkaan paljoa kun imusarjassa ei ole sitä "säätösarvea" josta l-jetissä voi säätää tyhjäkäynnin nopeutta.

      Onko motronikillisen ilmamäärämittarissa se kuusikoloruuvi perusseoksen säätöä varten? Voisiko olla että ilmamäärämittarin löysentäminen vaatii tämän säädön uusimista pakokaasutesterissä?

      Sullahan ei kulutusmittari toimi... Yksi vaihtoehto olisi toimimaton kaasuläpän asentoanturi, kone ei oikeasti kävisi silloin tyhjäkäyntiä ollenkaan, vaan tyhjäkäynnilläkin kone käyttäisi ilmamäärämittarin mittatuloksia :arrow: Motronikin oma tyhjäkäyntisäätökään ei silloin ole ihan pelissä mukana.

      Comment

      • Sickness
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 1923
        • Helsinki

        #4
        Kiitos Lekalle hyvästä artikkelista. Täytyy kurkata löytyykö tuo artikkelissasi mainittu "tyhjäkäyntisäätöruuvi" omastakin laitteessa ja katsoa kuinka sen vääntely auttaa. Toivottavasti ei mene ihan koko setti pieleen...

        Originally posted by Kyytsis
        Toisin kuin l-jetissä, niin motronikin tyhjäkäyntiä ei voine säätää kovinkaan paljoa kun imusarjassa ei ole sitä "säätösarvea" josta l-jetissä voi säätää tyhjäkäynnin nopeutta.

        Onko motronikillisen ilmamäärämittarissa se kuusikoloruuvi perusseoksen säätöä varten? Voisiko olla että ilmamäärämittarin löysentäminen vaatii tämän säädön uusimista pakokaasutesterissä?

        Sullahan ei kulutusmittari toimi... Yksi vaihtoehto olisi toimimaton kaasuläpän asentoanturi, kone ei oikeasti kävisi silloin tyhjäkäyntiä ollenkaan, vaan tyhjäkäynnilläkin kone käyttäisi ilmamäärämittarin mittatuloksia :arrow: Motronikin oma tyhjäkäyntisäätökään ei silloin ole ihan pelissä mukana.
        Mä en tosiaan ole tajunnut katsoa löytyykö sille tyhjäkäynnille omaa ruuvia, mutta eihän sen tarkistaminen iso homma ole. Samoin voi käyttää sen kaasuläpän irti ja katsoa löytyykö sieltä samanlaisia ylläreitä kuin sinulta aikanaan Ei ole onneksi iso homma eli mahdollisesti jo huomenna ehtisi...
        E39 520iA -02

        Comment

        • Kyytsis
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 3472
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Sickness
          Mä en tosiaan ole tajunnut katsoa löytyykö sille tyhjäkäynnille omaa ruuvia, mutta eihän sen tarkistaminen iso homma ole. Samoin voi käyttää sen kaasuläpän irti ja katsoa löytyykö sieltä samanlaisia ylläreitä kuin sinulta aikanaan Ei ole onneksi iso homma eli mahdollisesti jo huomenna ehtisi...
          Itse asiassa löytyy, samanlainen ruuvi kuin lekan laittamassa linkissä kuvan 7 vasemmassa ylänurkassa. FFP-llä on muuten artikkeleissa motronikista teoriaa.

          Kokeile ensi nypätä siltä kaasuläpän asennonhaistelijalta piuha pois. Jos käynti ei muutu niin se ei ainakaan pelitä ihan täysin.

          Comment

          • Sickness
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 1923
            • Helsinki

            #6
            Sen verran ehdin kokeilla, että (kylmällä koneella) kun nykäisi lisäilmaventtiililtä piuhan pois niin kone sammui (toimii siis oikein...?). Edelleen kylmänä tyhjäkäynnillä kun nykäisee ilmamäärämittarin piuhan pois niin ei tapahdu mitään ja kun tekee saman tempun kaasuläpälle, niin tyhjäkäynti nousee tasaiseen 1500-1600rpm:n. Tästä voisi siis päätellä, että kone ei ainakaan käytä ilmämäärämittarin arvoja tyhjäkäynnin säätämiseen.

            Mites tuo kaasuläpän juttu? Miksi kierrokset nousee kun sieltä nykäisee piuhan pois? Onko koneessa silloin oletuksena, että käynti on tyhjäkäyntialueen ulkopuolella ja käytetään ilmamäärämittarin antamaa arvoa?

            Sellainen havainto vielä, että tyhjäkäynnillä (edelleen kylmänä) pakokaasu on valkeaa/harmaata ja tuoksahtelee voimakkaasti. Oma veikkaus on että seos on tyhjäkäynnillä rikkaalla...?
            E39 520iA -02

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Sickness
              Mites tuo kaasuläpän juttu? Miksi kierrokset nousee kun sieltä nykäisee piuhan pois? Onko koneessa silloin oletuksena, että käynti on tyhjäkäyntialueen ulkopuolella ja käytetään ilmamäärämittarin antamaa arvoa?

              Sellainen havainto vielä, että tyhjäkäynnillä (edelleen kylmänä) pakokaasu on valkeaa/harmaata ja tuoksahtelee voimakkaasti. Oma veikkaus on että seos on tyhjäkäynnillä rikkaalla...?
              Eli kun otat kaasuläpältä piuhan pois, niin kone alkaa mittaamaan koneen imemää ilmaa ja syöttää "kakkua" sitten sen mukaan. Koska kaasuläpän piuhan irroitus ei muuta koneen imemän ilman määrää (koska kaasuläppä ei avadu) niin ECU muuttaa syöttöä vastaamaan ilmankulutusta. Jotenkin tästä voisi ajatella että jos kierrokset nousevat -> syöttöä lisää? -> kaasuläppäanturin kanssa seos laihalla?

              Asiaan tosin vaikuttaa aika paljon se, että samalla tippuu pois pelistä lisäilmaluistin säätövaikutus ja lisäksi motronik alkaa ohjaamaan sytytystä... Eli varmaan tyhjäkäynnille on motronikissa myös oma sytytysennakko...

              Viisaammat saavat (taas) korjata.

              t.Ville

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #8
                tyhmä kysymys

                miks säädät lisää soppaa koneeseen??
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Sickness
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 1923
                  • Helsinki

                  #9
                  Re: tyhmä kysymys

                  Originally posted by jannmann
                  miks säädät lisää soppaa koneeseen??
                  Kulutus on ollut korkeahkoa, nykimistä alakierroksilla ja epätasaista tyhjäkäyntiä esiintyy kylmällä koneella.

                  Pienessä päässäni olen päätellyt että voisivat kaikki johtua laihasta seoksesta. Pakokaasuarvoista en liiemmin ymmärrä, mutta saivat kehuja huoltomieheltä, tosin vain tyhjäkäynnillä mitattuna.
                  E39 520iA -02

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #10
                    kulutus

                    jos olet koskenut ilmamäärämittarin jouseen, kai merkitsit alkuperäisen paikan? 6 hammasta on jo varmasti liikaa. oletko myös varma että olet kääntänyt sitä oikeaan suuntaan tai mitannut päästöt rukattuasi säätöjä.
                    Yleensä autossa on joku muu vika jos seosta joutuu muuttamaan tehdasasetuksista enemmän kuin ehkä sen 2 hammasta....
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • Lanttu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 1643

                      #11
                      Mikähän ihmeen idiotismi täällä vallitsee, kun moni luulee että laiha seos nostaa kulutusta :?:

                      Comment

                      • Shuko
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 739
                        • Forssa

                        #12
                        Originally posted by Lanttu
                        Mikähän ihmeen idiotismi täällä vallitsee, kun moni luulee että laiha seos nostaa kulutusta :?:
                        En ota kantaa puoleen tai toiseen, mutta jotku varmaankin olettaa, että kun käy laihalla niin joutuu painaa poljinta enemmä, jotta saataisiin normiseoksen tasoinen teho? :roll:
                        G31 520d M-Sport '18
                        Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

                        Comment

                        • Sene
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 925
                          • Enschede, The Netherlands

                          #13
                          On tuo kulutus asia käyty täällä mielestäni läpi aiemmin ja viisaammat näin on sanonu että laihalla kuluttaa enemmän. En muista missä threadissa.
                          F11 LCI 535xi


                          Ex.

                          E36 320i sedan
                          E36 LCI 328i coupe
                          E61 LCI 530xi

                          Comment

                          • Sickness
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 1923
                            • Helsinki

                            #14
                            Re: kulutus

                            Originally posted by jannmann
                            jos olet koskenut ilmamäärämittarin jouseen, kai merkitsit alkuperäisen paikan? 6 hammasta on jo varmasti liikaa. oletko myös varma että olet kääntänyt sitä oikeaan suuntaan tai mitannut päästöt rukattuasi säätöjä.
                            Yleensä autossa on joku muu vika jos seosta joutuu muuttamaan tehdasasetuksista enemmän kuin ehkä sen 2 hammasta....
                            Alkuperäinen asetus on toki merkattuna, että voidaan palata takaisin siihen mistä lähdettiinkin. Päästömittaukset tehtiin ennen ilmamäärämittarin rämppäämistä. Tällä hetkellä jousta on löysennetty kahden tai kolmen hampaan verran ja toimii ihan mukavasti noita alakierrosten ongelmia ja tyhjäkäyntiä lukuunottamatta.

                            Originally posted by Sene
                            On tuo kulutus asia käyty täällä mielestäni läpi aiemmin ja viisaammat näin on sanonu että laihalla kuluttaa enemmän. En muista missä threadissa.
                            Vetoan ylläolevaan. En mene väittämään vastaan jos joku perustellusti kertoo mulle miksi näin ei ole. Nyt se ei kuitenkaan ole pääasia, vaan jättäisin mielelläni nuo seokset siihen mitä ne olivat jos saisin tuon nykimisen ja tyhjäkäynnin seilauksen pois.

                            Olen vastikään käyttänyt irti ja putsannut mm. lisäilmaluistin. Ko operaatiolla ei ollut erityistä vaikutusta oikeastaan mihinkään runsaasta irronneesta likamäärästä huolimatta. Tulpat ja suodattimet ovat myöskin uusia. Voisiko sytytyspuolella jokin (ikääntynyt puola tms?)aiheuttaa tällaista käytöstä? Itsekin nimittäin epäilen ettei tuo johdu seoksista, kun ongelmia esiintyy tyhjäkäynnillä (lämpimänä pysyy tasainen ~800rpm) ja kierrosalueella 1000-2000. Yli kahden tonnin nykimistä ei tapahdu, paitsi ehkä joskus kylmänä moottorijarrutuksissa. Parempiakaan ajatuksia ei itsellä enää ollut, joten...
                            E39 520iA -02

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎