Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webaston ohjainkortti (mistä?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikasare
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 241
    • Lohja

    Webaston ohjainkortti (mistä?)

    Se on syksy taas ja kylmä tulee. Ja täällä on taas paljon juttua webastosta.
    En kuitenkaan löytänyt onko joku jo keksinyt mistä saisin E39 5/2000 webasto thermo top Z/C bensamalliin

    OHJAINKORTIN?

    Näyttää siltä että monilta muiltakin on mennyt rikki sama osa.
    Laakkoselta ei saa kun koko webaston ja se maksaa 1000€
    Lohja
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Tiettävästi se Laakkonen on oikeassa

    Tavalliseen jälkimarkkinalaitteeseen sensijaan saa niitä kortteja (n.300.-) ja voi sen asentaa siihen BMW-laitteeseenkin pienin kytkentämuutoksin. Silloin ne auton omat hienoidet/huonoudet jäävät pois siitä lämmittimestä.
    Last edited by Jürgen_; 24-09-2008, 23:58.
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • mikasare
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 241
      • Lohja

      #3
      Kerro lisää...

      Originally posted by Jürgen_ View Post
      Tiettävästi se Laakkonen on oikeassa

      Tavalliseen jälkimarkkinalaitteeseen sensijaan saa niitä kortteja (n.300.-) ja voi sen asentaa siihen BMW-laitteeseenkin pienin kytkentämuutoksin. Silloin ne auton omat hienoidet/huonoudet jäävät pois siitä lämmittimestä.
      Mikä se kortti on?
      Onko tietoa varaosa nimikkeestä tai numerosta jolla kysyä?
      Mitkä ne pienet muutokset on, eli miten sitä sitten ohjataan?

      Alkuperäiset hienoudet on kyllä todella erinomaisia.
      Kaukosäätimestä jopa puolenkilsan päästä päälle/pois.
      Automaattisesti 30min päällä. Ei tarvi kyttää kelloa.
      Ohjelmointi aamu/iltapvä helposti. Oli se vaan saakelin hyvä toimiessaan.

      Oikein ketuttaa jos ei saa toimimaan.
      Letkutukset vaihdettiin niin että vesi kiertäisi nyt myös moottorissa.
      Toimi kerran sen jälkeen. (viime syksynä)
      Lohja

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        #4
        Jos Webasto on alkuperäisvaruste, se on väyläohjauksella varustettu, eikä sitä ohjainkorttia saa erikseen. Webastohuolloista kyselemään Thermo Topin bensamallin ohjainkorttia, joka on niissä kaikissa jälkiasenteisissa.

        Originaalissa Weba ohjaa väylän kautta ilmastointiyksikköä. Jälkiasenteisen kortilla puhaltimen ohjaus täytyy tehdä kuten jälkiasennuksessa. Weban 6-napaisen liittimen pinniltä 4 (puhaltimen ohjaus) aktivointi vaihtoreleelle. Rele tulee muistaakseni sulakkeelta F20 ilmastointiyksikölle lähtevän linjan väliin (vihr./kelt.). Rele lepotilassa A/C-yksikkö saa normaalisti aktivointijännitteen virtalukon kautta (F20). Virrat sammutettuna, releen vetäessä A/C-yksikkö saa aktivointijännitteen tuon vaihtoreleen kautta. Releen syötölle saa jännitteen sulaketaulun alkupäästä (pienet numerot). Siellä on yleensä joku sulakepaikka tyhjänä ja tuo alkupää on jatkuvan jännitteen kiskossa. Siitä kiskon vastakkaiselta puolelta vain puuttuu kontaktit.

        Weban käynnistysaktivointi on originaalissakin tuolla kauko-ohjaimella jänniteaktivointina 1-pinniin, joten siihen ei tarvi tehdä muutoksia.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #5
          Clavurion osasikin hienosti selvittää ne pienet muutokset

          Ne huonoudet ovat:
          -ei lähde päälle jos on liian kylmä (oliko -20 se raja?)
          -ei lähde päälle jos on liian vähän sähköä (oliko 12.6v se raja?)
          eli ihan normaalit arvot jotka estävät sen lämmittimen toiminnan
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9138
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Jürgen_ View Post
            -ei lähde päälle jos on liian kylmä (oliko -20 se raja?)
            Onko noissa jälkiasenteisissa tosiaan "pakkasrajoitus". Minä olen ymmärtänyt, että ainakin BMW:n omalla ohjauksella tuo on legendaa. Toki kovalla pakkasella akun napajännitteen tippuessa, tuo jänniterajoitus estää käynnistymisen.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Noppe
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 535
              • Kuopio

              #7
              Ei ole jälkiasennus vehkeissä pakkasrajaa...

              Ja tais olla 10,2 jännite raja muistaakseni.

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                Olen kuullut että tuo pakkasraja on orkkis BMW laiteissa, tai oikeammin auton omassa järjestelmässä laitettu estämään akun tyhjenemisen lämmitintä käytettäessä. Saksassahan joku -20 on ihan hirveä pakkanen jota tavataan yleensä ainoastaan jossain pohjois/etelänavalla No en muista onko se tuo -20 vai ehkä -25. Se jänniteraja 12.6v on melko korkea ja ilmeisesti vain ja ainoastaan auton käynnistyksen turvaamiseksi.
                Jälkimarkkinalaitteessa se on esim. 9.73v (vaihtelee ohjaimen version mukaan) ja vaatii että jännite putoaa vähintään 20sek. ajaksi tuon rajan alle. Tuo jänniteraja ei ole akkujännite vaan se joka tulee itse laitteelle.
                Jänniterajan alittuminen tapahtuu käytännössä lämmittimen syttymisen aikana kun hehkutulppa tarvii paljon sähköä, vielä jos lämppärin puhallin lähtee päälle niin sähkönkulutus aiheuttaa helposti liiallisen jännitteen alenemisen. Akulla tuo tilanne on normaalisti jotain 10.5-12v joten sen orkkislaitteen toiminta loppuu aika lyhyeen.
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9138
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Jürgen_ View Post
                  Olen kuullut että tuo pakkasraja on orkkis BMW laiteissa, tai oikeammin auton omassa järjestelmässä laitettu estämään akun tyhjenemisen lämmitintä käytettäessä. Saksassahan joku -20 on ihan hirveä pakkanen jota tavataan yleensä ainoastaan jossain pohjois/etelänavalla No en muista onko se tuo -20 vai ehkä -25. Se jänniteraja 12.6v on melko korkea ja ilmeisesti vain ja ainoastaan auton käynnistyksen turvaamiseksi.
                  Jälkimarkkinalaitteessa se on esim. 9.73v (vaihtelee ohjaimen version mukaan) ja vaatii että jännite putoaa vähintään 20sek. ajaksi tuon rajan alle. Tuo jänniteraja ei ole akkujännite vaan se joka tulee itse laitteelle.
                  Jänniterajan alittuminen tapahtuu käytännössä lämmittimen syttymisen aikana kun hehkutulppa tarvii paljon sähköä, vielä jos lämppärin puhallin lähtee päälle niin sähkönkulutus aiheuttaa helposti liiallisen jännitteen alenemisen. Akulla tuo tilanne on normaalisti jotain 10.5-12v joten sen orkkislaitteen toiminta loppuu aika lyhyeen.
                  Sanoisin edelleenkin, että tuo puhdas "pakkasraja" on legendaa. Omassa kiesissä on CTEK:in laturi kiinteänä ja ainakin sen avulla Webasto on lähtenyt käyntiin n. -30°C.

                  Ote WDS:stä:

                  Undervoltage cutout

                  Fundamental prerequisite for the operation of the independent heating system is a sufficient battery charge. The undervoltage threshold depends on the outside temperature and is compared with the terminal 30 voltage applied at the operating unit. If this voltage at the operating unit drops below the calculated value, operation of the independent heater is ended.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Sanoisin edelleenkin, että tuo puhdas "pakkasraja" on legendaa. Omassa kiesissä on CTEK:in laturi kiinteänä ja ainakin sen avulla Webasto on lähtenyt käyntiin n. -30°C.

                    Ote WDS:stä:

                    Undervoltage cutout

                    Fundamental prerequisite for the operation of the independent heating system is a sufficient battery charge. The undervoltage threshold depends on the outside temperature and is compared with the terminal 30 voltage applied at the operating unit. If this voltage at the operating unit drops below the calculated value, operation of the independent heater is ended.
                    Kuten kirjoitinkin että olen kuullut...siis isotpojat kertoneet

                    Oikeastaan käy kyllä aikahyvin samoihin tuo alijännite kun se akun jännite laskee samaa vauhtia elohopean kanssa.
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • Noppe
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 535
                      • Kuopio

                      #11
                      Itsellä bensa eberi parhaillaan lähemmäs -35 astetta. Kovempia pakkasia odotellessa...

                      Comment

                      • cba
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 3464
                        • Ylivieska

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Jos Webasto on alkuperäisvaruste, se on väyläohjauksella varustettu, eikä sitä ohjainkorttia saa erikseen. Webastohuolloista kyselemään Thermo Topin bensamallin ohjainkorttia, joka on niissä kaikissa jälkiasenteisissa.

                        Originaalissa Weba ohjaa väylän kautta ilmastointiyksikköä. Jälkiasenteisen kortilla puhaltimen ohjaus täytyy tehdä kuten jälkiasennuksessa. Weban 6-napaisen liittimen pinniltä 4 (puhaltimen ohjaus) aktivointi vaihtoreleelle. Rele tulee muistaakseni sulakkeelta F20 ilmastointiyksikölle lähtevän linjan väliin (vihr./kelt.). Rele lepotilassa A/C-yksikkö saa normaalisti aktivointijännitteen virtalukon kautta (F20). Virrat sammutettuna, releen vetäessä A/C-yksikkö saa aktivointijännitteen tuon vaihtoreleen kautta. Releen syötölle saa jännitteen sulaketaulun alkupäästä (pienet numerot). Siellä on yleensä joku sulakepaikka tyhjänä ja tuo alkupää on jatkuvan jännitteen kiskossa. Siitä kiskon vastakkaiselta puolelta vain puuttuu kontaktit.

                        Weban käynnistysaktivointi on originaalissakin tuolla kauko-ohjaimella jänniteaktivointina 1-pinniin, joten siihen ei tarvi tehdä muutoksia.
                        Hyvä ohje, kiitoksia! Sain varmuuden tuosta ilmastointiyksikön herätteen toiminnasta käytettäessä pelkkää puhallusta.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎