E38:n penkkejä ei kannata alkaa väsäämään E34:een, jos ei puserosta löydy reilusti seikkailunhalua ja kädentaitoja. Etupenkit saattavat mahtua paikoilleen, mutta kiskot ja johdot pitää sitten soveltaa itse. Takapenkin sovittaminen meneekin sitten pilkkomiseksi.
Eikös noiden muistillisten penkkien toiminnot ole jotenkin yhteydessä sivupeileihin, vai muistanko aivan väärin? Eli E38:n penkkien muistitoimintoa ei saa aivan pienellä työllä toimimaan, vaikka penkit saisikin kiinni lattiaan ja sähkömoottoreille saisi virrat...
Eli suosiolla vain E34:n sisustaa etsimään, tai vaihtoehtoisesti ahtamaan sitä E32:n takapenkkiä paikoilleen, jos väkertäminen kiinnostaa.
Just haettiin kaverin autoon etu- ja takapenkit, ovipahvit ja konsolit 175tkm ajetusta Belgian-tuonti M5:sta. Nelipaikkainen musta buffaloleederi sporttisisusta sähkösäädöillä, grilleillä ja muisteilla. Takaniskatuetkin sähköllä. Oli aikalailla plug and play 535:teen kun muisti ottaa johtosarjan mukaan. Jopa peilit saa muistiin mukaan
Juuri näin. Penkin alla olevat virta/muut liitin härpäkkeet vain soviteltava jotenkin kun ovat keskenään eriparia
Mitähän tää tahtoo kertoa?
Liitin on erilainen ja/vai liittimen sähköistyskin eri? Ei varmaan selviä johtojen värikoodeilla jos räpeltäisi itse. Entä turvavyösysteemi.
Seiskaan vain on asennettu niin eksoottisia penkkejä joita harvoin e39;ssä tapaa. Sopivien penkkien sattuessa kohdille vaihto kyllä kiinnostaisi. e39:n virtaliitintä ei viitsisi vaihtaa e38 penkkeihin kun tällöin näiden myynti voi olla vaikeaa
editti: eli asian aihe on e38 etupenkit e39 koriin kun tuo tekstin lainaus meni överiksi.
Liitin on erilainen ja/vai liittimen sähköistyskin eri? Ei varmaan selviä johtojen värikoodeilla jos räpeltäisi itse. Entä turvavyösysteemi.
Seiskaan vain on asennettu niin eksoottisia penkkejä joita harvoin e39;ssä tapaa. Sopivien penkkien sattuessa kohdille vaihto kyllä kiinnostaisi. e39:n virtaliitintä ei viitsisi vaihtaa e38 penkkeihin kun tällöin näiden myynti voi olla vaikeaa
editti: eli asian aihe on e38 etupenkit e39 koriin kun tuo tekstin lainaus meni överiksi.
Raapaset E38 purkuautosta korin puolen liittimet mukaan ja laitat siihen omaan koppaan rinnalle. Saa sit vakiopenkit vaikka takaisin.
Tuon ikäisissä voisi kuvitella sähköistyksen olevan samanlainen, koska ymmärtääkseni nuo ovat läheistä sukua monin tavoin, mikä on ihan ymmärrettävää. Jos yleismittari pysyy kädessä niin tuskin on monen tunnin homma selvittää mikä johtoo menee mihinkin ja mitä tekee.
Johtoja nuissa E39 korisissa vaan ei tahdo enää olla ylimääräisiä, toisin kuin vielä E34 korissa vaikkapa, vaan johtosarjat on aika pitkälti "yksilöllisiä". Tämä tuli esiin kun yritti navia retrofittailla.
Penkkien fyysisistä sovituksista en tiedä juuri mitään, mutta sähköhommia voi yrittää miettiä
///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Käsittääkseni E38 ja E39 etupenkit ovat identtiset.
Näin minäkin epäilen mutta kun varmaa tietoa asiasta ei ole eikä e38:aa ole liiemmin päässyt lähemmin tutkimaan edes purkaamolla saati naapurissa.
Meinaan vain että olen kyllä senverran rämäpää että voin ostaa ko. jakkarat vaikka kuvien perusteella kauempaakin ulkomailta niin ikävä olisi vain huomata että penkki olekaan plug n play.
Hyvin usein kuvissa seiskassa tapaa penkkejä, joissa on kaikki mahdolliset vipstaakkit mitä penarin inssi on siihen keksinyt.
Minkälainen operaatio olisi sovittaa E65 tai E60 comfort-jakkarat e39:siin.
Sähköjä et saa toimimaan luultavasti millään ilman mittavaa moduulien asennusta. Kaikki tieto penkkeihin menee tietokoneen kautta ja säätimet ei säädä suoraa mitään vaan niidenkin info menee tietsikalle. Manuaalisia comfortteja ei taida olla olemassa.
Tietty jos rakennat kokonaan omat säätönamiskat niin varmaan moottorit saa tottelemaan Mutta eri asia on, onko siinä mitään järkeä kun tuskin systeemistä saa kovin hyvää. Alkuperäiset säätimet ei voi käsitellä kun pieniä virtoja, eli releitä kuluu jos niitä käyttää ohjaukseen.
///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Sähköjä et saa toimimaan luultavasti millään ilman mittavaa moduulien asennusta. Kaikki tieto penkkeihin menee tietokoneen kautta ja säätimet ei säädä suoraa mitään vaan niidenkin info menee tietsikalle. Manuaalisia comfortteja ei taida olla olemassa.
Kiitos tästä. Tätä tietoa juuri kaipasinkin, eli jo sähköt teettää reilusti töitä, vaikka penkkiä katsomalla voisi luulla että toimii kuten e39 + muistit on integroitu myös penkkiin. Onko havaintoa miten mekaaninen sopivuus e39:een, meneekö heittämällä vai joutuuko jumppaamaan kiinnikkeitä?
Kiitos tästä. Tätä tietoa juuri kaipasinkin, eli jo sähköt teettää reilusti töitä, vaikka penkkiä katsomalla voisi luulla että toimii kuten e39 + muistit on integroitu myös penkkiin.
Nuo penkin säätönappulat keskustelee keskikonsolin näppäinpaneelin kanssa k-bus:in välityksellä ja näppäinpaneeli keskustelee penkissä olevan moottoreiden ohjainmodulin kanssa kahden can-väyläjohdon välityksellä. Mutta onkohan se äly kuitenkaan pelkästään tuossa näppäinpaneelissa vai kiertääkö vain väylät sitä kautta. Vai onko äly sittenkin tuossa moottoreiden ohjausmodulissa. Olisi kyllä mielenkiintoista testailla saisiko säädöt toimimaan jos nuo vaan kytkisi yhteen. Mutta eipä taida hommat olla enää yhtä yksinkertaisia kuin E39:ssä eikä väylät taida lähteä toimimaan pelkästään noin.
Nuo penkin säätönappulat keskustelee keskikonsolin näppäinpaneelin kanssa k-bus:in välityksellä ja näppäinpaneeli keskustelee penkissä olevan moottoreiden ohjainmodulin kanssa kahden can-väyläjohdon välityksellä. Mutta onkohan se äly kuitenkaan pelkästään tuossa näppäinpaneelissa vai kiertääkö vain väylät sitä kautta. Vai onko äly sittenkin tuossa moottoreiden ohjausmodulissa. Olisi kyllä mielenkiintoista testailla saisiko säädöt toimimaan jos nuo vaan kytkisi yhteen. Mutta eipä taida hommat olla enää yhtä yksinkertaisia kuin E39:ssä eikä väylät taida lähteä toimimaan pelkästään noin.
Nimimerkki buksin tämän asian kanssa on pähkäillyt, enkä nyt muista mikä se moduuli oli johon tieto vielä kiertää. Mutta tietyt mallisarjan sisäiset retrofitit kyllä toimii suoraan, eli E60 comfort-jakkaroiden paikalle voi kyllä heittää esim M5-jakkarat ja lähtee toimimaan kunhan sen keskikonsolin näppäinmoduulinkin vaihtaa. Mutta tuossa on se että comfortit on jo täysin sähköistetyt kuten ämmäsenkin.. Eli penkin sisäiselle moduulille menee jo kaikki tarvittava.
Kaiken kyllä varmasti saa toimimaan kun sähköstä puhutaan, mutta siihen menee joko hemmetisti rahaa ja/tai vaivaa. Eikä lopputulos aina ole kuin elokuvissa.
Pitäskö laittaa omat comfortit myyntiin että voi joku ostaa ne ja kokeilla
///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Nimimerkki buksin tämän asian kanssa on pähkäillyt, enkä nyt muista mikä se moduuli oli johon tieto vielä kiertää.
Ilmeisesti KGM tai SGM vuosimallista riippuen. Eli body gateway module tai safety and gateway module. Kovin vaikeaksi taitaa mennä.. Jos penkki vaatii tuon, niin tuo moduli varmaan menee kuitenkin vikatilaan kun muu auto puuttuu väylästä. Eli pitäisi rakentaa KGM/SGM CAN-väyläemulaattori tms.
Ilmeisesti KGM tai SGM vuosimallista riippuen. Eli body gateway module tai safety and gateway module. Kovin vaikeaksi taitaa mennä.. Jos penkki vaatii tuon, niin tuo moduli varmaan menee kuitenkin vikatilaan kun muu auto puuttuu väylästä. Eli pitäisi rakentaa KGM/SGM CAN-väyläemulaattori tms.
Tai kylmästi tekee uuden elektroniikan säätämään penkkiä. Mutta sitten pitää olla jo vähän ymmärrystä aiheesta, ja mennään mun mielestä perse edellä puuhun, kun E38/E39 sukupolveenkin on saanut jo tehtaalta varsin mainioita jakkaroita. Onko E39 aikakautisissa jo väyläohjausta penkeissä?
///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment