Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lakkapinnan hionta - MITEN?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

    #16
    Originally posted by Matti_83 View Post
    Omaa autoa kiillottaessa en käyttänyt paperia ollenkaan, vaahtomuovilaikka kiillotus koneeseen ja 3M hiomatahnaa laikkaan. Hävittää aika tehokkaasti appelsiinipinnan ja naarmut, vaatii ihan kunnon kiillotuskoneen ja pienet kierrokset että onnistuu.

    Itse olen huomannut että spray maalit tahtovat poikkeuksetta tukkia paperin ja jäädä pyörimään sen alle riippumatta kuivumisajasta. Tämän takia kannattaa kokeilla hiomista tahnoilla.
    Nuo 3M:n kamat ovat pirun hyviä. Karkealla tahnalla saa jo erittäin nopeaa jälkeä ja perään sinikorkkista kiiloitusainetta.

    Originally posted by Joba View Post

    Lesonalilta saa 2k-lakkaa spray purkissa.
    ...jos yhtä hyvää tavaraa on, kuin kyseisen lafkan 2k-hiontaväri, niin paras käyttötarkoitus on saunan kiukaan sytytysaineena.
    Miksi porukka käyttää edes sprayta? Hakee parin kympin sata-kopion Honkkarista ja samalla satkun/parin kompuran - ei ole iso investointi ja ehkä hieman mukavempaa hommaa sen jälkeen vrt. spreiailuihin.
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #17
      Originally posted by Rockford View Post
      Miksi porukka käyttää edes sprayta? Hakee parin kympin sata-kopion Honkkarista ja samalla satkun/parin kompuran - ei ole iso investointi ja ehkä hieman mukavempaa hommaa sen jälkeen vrt. spreiailuihin.
      Luutavammin useimmille sen ruiskun pesu on niin hirveän suuritöinen operaatio ettei siihen viitsitä ryhtyä...laiskureita sanon minä
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • Silvio
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 293
        • *

        #18
        Originally posted by Rockford View Post
        ... Hakee parin kympin sata-kopion Honkkarista ja samalla satkun/parin kompuran - ei ole iso investointi ja ehkä hieman mukavempaa hommaa sen jälkeen vrt. spreiailuihin.
        Minkälaiset spkesit kompuralta riittää tuohon hommaan, minä en mistään mitään tiedä mutta jostakin jäänyt semmoinen käsitys että pitäisi olla iso ja kallis kompura - mistä johtuen jäänyt vielä hankkimatta.
        ...

        Comment

        • Rockford
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 8028
          • Pinsiö

          #19
          Originally posted by Silvio View Post
          Minkälaiset spkesit kompuralta riittää tuohon hommaan, minä en mistään mitään tiedä mutta jostakin jäänyt semmoinen käsitys että pitäisi olla iso ja kallis kompura - mistä johtuen jäänyt vielä hankkimatta.
          Siis toki toki. Kesällä hommasin isoimman mitä kompura-firmasta löytyi, niin loppui ongelmat. Ennen kun esim. hiekkapuhalteli, niin piti linkata pari pienempää yhteen, että hommasta tuli jotain.
          Kuitenkin maalannut paljon taannoin ihan pienelläkin kompuralla, joka riittää mainiosti, jos ei kovin paljon maalaile. Ei muuta vikaa, mutta pieni säiliö -> tyhjä nopeasti, joten kompura käy usein ja paineet heittelee. Mutta ihan keskikokoisella peruskompuralla maalaa kyllä perusjamppa jo vaikka mitä.
          -Dodge Charger -73
          -Mercedes-Benz GLK
          -VW Transporter

          Comment

          • Matti_83
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2004
            • 491
            • Korpilahti

            #20
            Ei tosiaan kannata yrittää noilla halpahallien naulapyssy kompuroilla mitään isompia maalaushommia tehdä, maalauksen jälkeen voi paistaa makkarat kompuran lohkon päällä
            BMW E38 730 manuaali
            ex E30 318i -91 cabrio

            Comment

            • Silvio
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 293
              • *

              #21
              Lisää OT:

              No eipä tässä koko autoa olla maalaamassa, lähinnä satunnaisesti irto-osia jne. Eli minkä kokoinen/tehoinen (?) vähintään pitäisi olla että tuommoista sunnuntaimaalailua voisi harrastaa ja pääsisi vähän jyvälle hommasta sekä eroon noista "#%#¤%&¤:een paukkupulloista?

              Toki isompi parempi mutta liikaa euroja vaatisi.
              ...

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3019
                • Kuopio

                #22
                Originally posted by Silvio View Post
                Lisää OT:

                No eipä tässä koko autoa olla maalaamassa, lähinnä satunnaisesti irto-osia jne. Eli minkä kokoinen/tehoinen (?) vähintään pitäisi olla että tuommoista sunnuntaimaalailua voisi harrastaa ja pääsisi vähän jyvälle hommasta sekä eroon noista "#%#¤%&¤:een paukkupulloista?

                Toki isompi parempi mutta liikaa euroja vaatisi.
                Minä ainakin olen maalannut reilun sadan euron perus kompuralla ihan onnistuneesti. Ei tuolla ehkä koko autoa maalaa, mutta useammat puskurit ja muut korin pikkuosat on tullut maalattua ja vielä hyvin toimii. Pienempien osien maalauksessa ilmaa kuluttavat yhtämittaiset vedot on kuitenkin lyhyempiä.

                Tähän 2K lakka aiheeseen olisi maalareille kysymys, että kuinka pian auto on ajokunnossa maalauksen jälkeen, jos käyttää kunnon ruiskulla vedettävää 2K lakkaa ja kuivatus on +20 asteen lämmössä? Entä mikä on ihanteellinen kuivatus lämpötila ja kuinka paljon lämpötilan nostolla saa kuivumisaikaa lyhennettyä?
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  #23
                  Originally posted by Silvio View Post
                  Lisää OT:

                  No eipä tässä koko autoa olla maalaamassa, lähinnä satunnaisesti irto-osia jne. Eli minkä kokoinen/tehoinen (?) vähintään pitäisi olla että tuommoista sunnuntaimaalailua voisi harrastaa ja pääsisi vähän jyvälle hommasta sekä eroon noista "#%#¤%&¤:een paukkupulloista?

                  Toki isompi parempi mutta liikaa euroja vaatisi.
                  Nuohan taitaa yleensä lähteä näistä halvoista 25L säiliöllä varustetuista liikkeelle, joka on pieni. Sellaisellakin taannoin jouduin hätätilassa maalaamaan, mutta huutaa käytännössä kokoajan ja käy kuumana pikkuosiakin ruiskiessa. Yksi jopa leikkasi kiinni, kun linkkasin niitä sarjaan. Tuosta seuraavaa kokoa, niin alkaa olemaan perus keskikokoinen sarja ja niillä vetelee jo irto-osia komeasti.
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • Silvio
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 293
                    • *

                    #24
                    Nyt lupaan tämän olevan osaltani viimeinen paskanjauhanta tässä tredissä mutta opastakaa nyt apinaa ihan kädestä: meinaatte siis että esim TUOLLA pääsisi alkuun jo vallan mainiosti?

                    Kiitos ja anteeksi.
                    ...

                    Comment

                    • Rockford
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 8028
                      • Pinsiö

                      #25
                      Originally posted by Silvio View Post
                      Nyt lupaan tämän olevan osaltani viimeinen paskanjauhanta tässä tredissä mutta opastakaa nyt apinaa ihan kädestä: meinaatte siis että esim TUOLLA pääsisi alkuun jo vallan mainiosti?

                      Kiitos ja anteeksi.
                      ...tuo on juurikin sellainen pienin malli, jolla kyllä maalaa, mutta toosa huutaa kokoajan säiliön ollessa mitätön. Biltsun sivuilta en löytänyt, mutta tuosta on snadisti isompiakin keskikoon malleja aika samaan hintaan - löytää halvalla tavarataloista yms.
                      -Dodge Charger -73
                      -Mercedes-Benz GLK
                      -VW Transporter

                      Comment

                      • MarttiKK
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 1637

                        #26
                        Entäs tämmöinen? http://www.biltema.fi/osteri/data/we...e/17-620_l.jpg

                        Ilmasäiliö 50 litraa, moottorin teho 3 hv, tuotto ilman vastapainetta 345 l/min, tuotto vastapaineella 260 l/min, maksimi työpaine 9 baaria, kaksisylinterinen, suoraveto, paino 60 kg , 230 V/1-vaihe230.
                        Last edited by MarttiKK; 22-03-2009, 16:33.

                        Comment

                        • 325E
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1227
                          • LAHTI

                          #27
                          Vihtaasi on kustu sinulla ei ole 2-K Lakkaa vaan keinohartisia pullossasi..

                          Originally posted by MarttiKK View Post
                          Piti oikein käydä testaamassa varastossa olevaa 2-k lakkapurkkia. Lämpötila on se 15 astetta ja hyvin suihkii. Ostin sen 2 viikkoa sitten...

                          Eiköhän tämä 2-k lakkapurkkijuttu ollu tässä ja palataan asiaan.

                          Ilmeisesti 2-k lakan kanssakin saa odotella tovin ennen kuin hioo. Mutta se kysymys, että mistä pirusta ne naarmut tulee vaikka hioo 2000:lla?
                          Hemi on oikeassa se Oikea 2-K Lakka kovettuu ja jos sinun pulossasi oleva lakka ei kovetu olet saanut 2-K Lakan hinnalla keinohartsilakkaa ei vihtaasi on kustu ..sori...

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1637

                            #28
                            En ole ostanut keinoharteita vaikka omat pakkaa aamulla olemaan jumissa.

                            Vihtaa en ole kesän jälkeen käyttänyt. Taas kohta alkaa olla koivussa lehtikin, niin sitten saa.

                            Comment

                            • 325E
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1227
                              • LAHTI

                              #29
                              1. Kysymys miten...

                              Originally posted by MarttiKK View Post
                              En ole ostanut keinoharteita vaikka omat pakkaa aamulla olemaan jumissa.

                              Vihtaa en ole kesän jälkeen käyttänyt. Taas kohta alkaa olla koivussa lehtikin, niin sitten saa.
                              1. Kysymys miten 2-K Lakka voi olla kyseessä koska se tarvii ns. Härterin kovettuakseen ja siinä alkaa tapahtua kemiallinen kovettumis reaktio ja sinä kirkkain silmin väität purkissasi olevan 2-K Lakkaa..perustele väiteesi..joku muukin asiaan tunteva voisi osallistua keskusteluun...

                              Tapauksessasi teksin jos se olisi minulla työn alla..karhentaisin ns. turkilla koko alueen ja hioisin vesissä P600:lla alueen (Kevyesti)ns. roskista ne poikki ja ruiskuttaisin kokoalueen oikealla ilmaruiskulla uuden 2-K lakkakerroksen tämän toimen piteen tehtävä on täyttää appelsiinimäinen pohja jotta siinä on ns. hiottavaa tavaraa jotta appelsiinimäinen johja voidaan hioa suoraksi ja tämän kuivuttua sen hiotaan uudelleen P600:lla ja ruiskutetaan sitten lopullinen lakkakerros siksi toimen pide kahteen kertaan jotta ensin saadaan täyttöä ja eka hionta tehdään kevyesti mutta, huolellisesti jotta mattaus ja naarmua on joka paikassa estäen myöhemmän lakan hilseilyn ja myöskin jotta alla oleva base ei mene rikki ja paljasta pohjalla olevaa baseväriä.
                              Tapauksessasi epäilen todellakin kyseessä olen keinohartisi lakan joten ruiskuttaisin pohjalle eriste värin 2-K tavaran sealer transparentin joka estää heinohartin ollessa pohjalla sen kiehahtamisen..joka tehdään varovasti keveitä ruiskutuksia suorittaen jotta saadaan pitoa...
                              Last edited by 325E; 22-03-2009, 19:38.

                              Comment

                              • 325E
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 1227
                                • LAHTI

                                #30
                                Optimi lämpötila on 20-astetta

                                Originally posted by markok View Post
                                Minä ainakin olen maalannut reilun sadan euron perus kompuralla ihan onnistuneesti. Ei tuolla ehkä koko autoa maalaa, mutta useammat puskurit ja muut korin pikkuosat on tullut maalattua ja vielä hyvin toimii. Pienempien osien maalauksessa ilmaa kuluttavat yhtämittaiset vedot on kuitenkin lyhyempiä.

                                Tähän 2K lakka aiheeseen olisi maalareille kysymys, että kuinka pian auto on ajokunnossa maalauksen jälkeen, jos käyttää kunnon ruiskulla vedettävää 2K lakkaa ja kuivatus on +20 asteen lämmössä? Entä mikä on ihanteellinen kuivatus lämpötila ja kuinka paljon lämpötilan nostolla saa kuivumisaikaa lyhennettyä?
                                Maalien suositus perus optimilämpötila on 20-astetta joka pitää olla (tämän lämpötilan jälkeinen lämpötilan nousu johtaa enemmän kuin pergessiiviseen kuivumiseen eli reaktio on suoraviiavista suurempaa) ja mahdollisimman kuiva ilma ja hyvä ilmanvaihto lisäävät kuivumista..Lämpötilan nosto kannattaa aina jos siihen on mahdollisuus.

                                Omassa tiloissani olen huomannut jos maalauksen /lakkauksen jälkeen nostan tilan lämötilan 40-asteeseen noin 5-tunniksi se vaastaa n. viikon kuivumista 20-asteessa. Se on riitävänä aika kun käytän ns. uunitusta ja kun autonmaali pinta jäähtyy se on silloin ns. kasauskelpoinen joka helpottaa kasaamista maali ei ole yhtä pehmeä kuin jos lämpötila olisi ollut kokoajan vain 20-asteessa.
                                Se lämötilan nosto tehdään ns. ruiskutuksen jälkeen heti eli lämmöt kaakkoon 5-tunniksi..siinä voisi sanoa että, pienin riittävä aika on se aika jolloin autonpelti lämpenee ja maalipinta on pehmeää niin kauan kuin pelti on lämmintä itse olen siinä uunituksen ollessa 2-tuntia käynyt poistaa teippaukset jotka lähtevät parhaiten pois olen käyttänyt Tesan kreppi typeä 120-asteen uuniteippiä hyvän laadun vuoksi ja siinä työvaiheessa pitää olla varovainen koska maalipinta on pehmeää.
                                Last edited by 325E; 22-03-2009, 19:24.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎