Announcement

Collapse
No announcement yet.

Starttikaapelit väärinpäin sähköt pimeni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hegebege
    Newbiemmer
    • Jun 2009
    • 5
    • espoo

    Starttikaapelit väärinpäin sähköt pimeni

    Mitä tekisin.

    Valot oli yön päällä, akku aamulla tyhjä.. Naapurin kasikymppisen papan kanssa aamutuimaan kaapeleilla yritettiin käynnistää BMW 316i -89 kesäautoa. Pappa lyö piuhat kiinni ja allekirjottanut yrittää startata autoa. Mitään ei tapahdu. Pappa toteaa hetkenpäästä että käryää vähän tuolta keulalta.. Ei muuta kun liekit sammuksiin, kaapelit toisin päin ja uusi yritys. Pemari startaa kuin mitään olis koskaan tapahtunutkaan!!! Lähden ajamaan lenkkiä jotta akku lataantuisi ja illalla pääsisin iltavuoroon. N. 500 metrin ajon jälkeen kun lyön valot päälle ja vilkun oikealle, pimenee kaikki sähköt eikä mitään reaktiota mistään...

    Mistä lähden kokeilemaan missä vika? Onkohan akku kärähtänyt? Onko jotain tiettyä sulaketta joka tällaisesta kärähtää ja jonka voisi vaihtaa? Poltinko koko roskan?
    Jos joku osaisi auttaa, olisin kovasti kiitollinen, että pääsen töihin vielä tänä kesänä
  • jmato
    Newbiemmer
    • Feb 2008
    • 6
    • Kotka-Hamina

    #2
    ettei nyt jokin piuha olis sulanu --> maadotusvika.. kantsii nyt kattoo tarkemmin, että mistä savut tuli, siellä voi olla vikakin. Onko kaikki sulakkeet ok?? Startin johdot? Releet?
    Life sucks and then you buy a f*cking BMW, you know..
    ________________________
    VW passat -97 1.9TDI
    EX:
    BMW 316i -89
    Mazda 323 1.6i GTI -89
    Mazda 323 1.3 16v -90

    Volvo 340 1.7 -86 Ford Escort Mk3 1.1 -82
    Volvo 360 2.0 -85 Ford Escort Mk3 1.3 -83
    Volvo 360 2.0i -89 Ford Escort Mk3 1.3 -84
    Volvo 440 1.8i -93 BMW 318i -88
    Volvo 440 1.8i -96

    Comment

    • mtv67
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2008
      • 364
      • Kokkola

      #3
      Originally posted by hegebege View Post
      Mitä tekisin.

      Valot oli yön päällä, akku aamulla tyhjä.. Naapurin kasikymppisen papan kanssa aamutuimaan kaapeleilla yritettiin käynnistää BMW 316i -89 kesäautoa. Pappa lyö piuhat kiinni ja allekirjottanut yrittää startata autoa. Mitään ei tapahdu. Pappa toteaa hetkenpäästä että käryää vähän tuolta keulalta.. Ei muuta kun liekit sammuksiin, kaapelit toisin päin ja uusi yritys. Pemari startaa kuin mitään olis koskaan tapahtunutkaan!!! Lähden ajamaan lenkkiä jotta akku lataantuisi ja illalla pääsisin iltavuoroon. N. 500 metrin ajon jälkeen kun lyön valot päälle ja vilkun oikealle, pimenee kaikki sähköt eikä mitään reaktiota mistään...

      Mistä lähden kokeilemaan missä vika? Onkohan akku kärähtänyt? Onko jotain tiettyä sulaketta joka tällaisesta kärähtää ja jonka voisi vaihtaa? Poltinko koko roskan?
      Jos joku osaisi auttaa, olisin kovasti kiitollinen, että pääsen töihin vielä tänä kesänä
      minkä takia se on aina naapurin kasikymppinenukko joka "mokaa"?Tunnusta pois vain,ett ite ne kaapelit laitoit väärin.itse vikaan..katot vain mitkä johot on sulaneet ja vaihat uuet yksitellen
      e36 m3 coupe -97 smg individual-SOLD-
      e60 535d -05 "AC SCHNITZER"

      Comment

      • _chris_
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 442
        • Nokia

        #4
        Onhan E30:ssakin pääsulake (fusible link)? Katoppa akulta lähteviä piuhoja, jos siinä lähistöllä olisi sellainen jykevä sulake. Katkeamista ei välttämättä huomaa ennenkuin sen irroittaa.
        BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
        Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8262
          • Järvikylä (Nakkila)

          #5
          väärinpäin kytkennässä kärvähtää helposti laturi
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • hegebege
            Newbiemmer
            • Jun 2009
            • 5
            • espoo

            #6
            No joo ei se naapurin papan vika ihan kokonaan ollu

            Kokeiltiin uudestaan kaapelien kanssa ja auto starttas ihan iloisesti, mutta kun piuhat otti irti sammui moottori samontein. Viittaako tämä akun pamahdukseen vai laturiin vai kumpaankin? kuinka voin yleissähkömittarilla koittaa onko siellä laturi palanu? johdoissa ei ainakaan päältä katsottuna näkynyt sulaneita yksilöitä...
            Eikös laturin pystys vaihtaan puuseppäkin?Onko siinä mitään kikkoja? Mistä se kannattais ostaa? Biltemassa olis Bosch-tyyppinen, 12V ja 80A yleismallinen generaattori 89€.

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #7
              Originally posted by _chris_ View Post
              Onhan E30:ssakin pääsulake (fusible link)? Katoppa akulta lähteviä piuhoja, jos siinä lähistöllä olisi sellainen jykevä sulake. Katkeamista ei välttämättä huomaa ennenkuin sen irroittaa.
              Ei taida e30 olla..
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • visentti
                Bimmer Rookie
                • Apr 2007
                • 53
                • Espoo

                #8
                Originally posted by hegebege View Post
                No joo ei se naapurin papan vika ihan kokonaan ollu

                Kokeiltiin uudestaan kaapelien kanssa ja auto starttas ihan iloisesti, mutta kun piuhat otti irti sammui moottori samontein. Viittaako tämä akun pamahdukseen vai laturiin vai kumpaankin? kuinka voin yleissähkömittarilla koittaa onko siellä laturi palanu? johdoissa ei ainakaan päältä katsottuna näkynyt sulaneita yksilöitä...
                Eikös laturin pystys vaihtaan puuseppäkin?Onko siinä mitään kikkoja? Mistä se kannattais ostaa? Biltemassa olis Bosch-tyyppinen, 12V ja 80A yleismallinen generaattori 89€.
                Siis ei kai sieltä laturista mikään muu voi mennä kuin jännitteensäädin, eli uutta sellaista peliin jos vanha kärähti. Vai onko multa menny jotain pahasti ohi?

                Comment

                • jumbo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 6603
                  • Lappeenranta

                  #9
                  akku vaihtoon.
                  M550d

                  Comment

                  • Mokoma
                    BTCF Member
                    • Jun 2009
                    • 767
                    • 013 - Koskenkorva

                    #10
                    koitappa ladata se akku ihan akkulaturin kanssa. annat pari päivää pienellä virralla ladata niin pitäis pelata. jos ei muuta nii akku vaihtoon.
                    BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

                    Originally posted by kaol
                    Ongelma: Kolmekutonen.

                    Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10043
                      • KVLA

                      #11
                      Akku täysin tyhjä ja ehkä siihen lisäksi laturista diodi(t) sanonut työsopimuksen irti kaapelikämmin vuoksi.Akku ladaten täyteen ja sen jälkeen auton käydessä latausjännitteitä mittailemaan.

                      Ed.Muutama päivä sitten näköjään käynyt,joten vika jo lienee selvinnyt.Joten valaiseppa arvailijoita.
                      Last edited by Heguli 31; 15-06-2009, 15:52.

                      Comment

                      • erkkap
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2007
                        • 43
                        • Suomenniemi

                        #12
                        Jos ei mitään muuta vikaa löydy, vaihda se naapurin ukko.

                        Comment

                        • hegebege
                          Newbiemmer
                          • Jun 2009
                          • 5
                          • espoo

                          #13
                          Naapurinukko on niin mukava etten viitti sitä pistää vaihtoon, mut nyt on pemarissa uus akku ja uus jännitteen tasaaja piltemasta. Moottori pörähtää käyntiin iloisesti, mutta akkuun tulee yli 15 Volttia latuuta ja kierrokset lähtee nousemaan. Laitoin koneet stoppiin äkkiä ennenku mikään kärähti lisää..
                          Miltäs kuulistaa? Mitä vaihdetaan seuraavaks? : )

                          Comment

                          • Jupex
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2007
                            • 41
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by hegebege View Post
                            Naapurinukko on niin mukava etten viitti sitä pistää vaihtoon, mut nyt on pemarissa uus akku ja uus jännitteen tasaaja piltemasta. Moottori pörähtää käyntiin iloisesti, mutta akkuun tulee yli 15 Volttia latuuta ja kierrokset lähtee nousemaan. Laitoin koneet stoppiin äkkiä ennenku mikään kärähti lisää..
                            Miltäs kuulistaa? Mitä vaihdetaan seuraavaks? : )
                            Täältä veikkaus niille diodeille. Uskoakseni tuon latausjännitteen pitäisi pysyä tuolla 14 voltin kieppehillä.

                            En tiedä mikä tuohon kierrosten nousuun vaikuttaa, mutta joskus diodiviat saattavat nostaa jännitettä hieman yli viidentoista voltin. Kenttädiodin oikosulku voi aiheuttaa hypyn tuonne 15V:n päälle. Samoin kuin avoin miinusdiodi tai staattorivika. Kuuluuko sieltä laturista jotain epätavallista jurinaa tai narinaa? Diodien oikosulut aiheuttavat joskus jotain tuollaista epätavallista jurinaa. Posteista päätellen laturin vikavalo käyttäytyy aivan normaalisti...?

                            E30:n laturista en nyt juuri tiedä kuinka ne diodit testataan.. Onkos se boschin laturi...ei muista ...pakkohan sen on olla... Kotikonstein testaaminen lienee kuitenkin hieman hankalaa, mutta muutamilla kympeillä pysytnet vaihtamaan kaikki diodit ilman mitään testailuja... vähän veikkailuahan tämä on (kannattaa nyt hieman kuunnella kokeneempiakin ), mutta jos vain bilteman jännitteensäädin pelaa niinkuin pitää, niin vaihtoehdot käy pitemmän päälle vähiin. Jos ei veikkaa, ei voi voittaa.
                            E30 316
                            E30 320i
                            E30 316i
                            E34 520iA
                            E34 525tds touring
                            E39 530i touring individual
                            E34 M5 3.6

                            Comment

                            • RMB
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 222
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Siis yleensä ja päivänselvää on, että jos kytket johdot väärinpäin + ja - niinkuin tässä tapauksessa on käynyt niin laturin DIODIT hajoaa tai vioittuu.

                              Ei kestä muutamaa sekuntia olla johdot väärin kun diodit menee. Elikkä diodien tai laturin vaihto niin pitäs alkaa pelaamaan.

                              Muuta vahinkoa ei yleensä tule ellei sitten johdotkin kärähdä pilalle.

                              Edit: tekstini ei ole mutua vaan tietoa ja kokemusta kyseisestä asiasta.
                              http://tomracing.suntuubi.com/

                              http://www.youtube.com/user/tomracingbmw

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎