Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helmojen ruosteiden korjaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jusbe
    Newbiemmer
    • Aug 2008
    • 26

    Helmojen ruosteiden korjaus?

    Elikkä on vähän helmat päässyt ruostumaan, ja pitäisi korjata, ihan senkin takia että saan auton leimasta läpi, ja sen takia että ei nyt vallan mätäne ja näyttäisikin nätimmältä..

    Eli voisitteko vähän ohjeistaa miten homma etenee vaihe vaiheelta? Peltiä, hitsi, ym kamat kyllä löytyy mutta ikinä en ole ruosteita pahemmin korjaillut.

    Minkälaisella saumalla nuo korjauspellinpalat kannattaa hitsata? Moni hitsailee muutamalla pisteellä pellin kiinni, massaa päälle ja menoksi..
    Mutta sitten taas luin jostain että sauma täytyy vetää umpeen, jonka jälkeen saumaa täytyisi vielä tinata että pienetkin raot menevät umpeen? Vai voiko tinaamisen siasta käyttää kittiä?

    Mitäs sitten? Pohjamaalia, maali, ja sitten massaa? Vai kannattaako käyttää jotakin ruosteensuojausainetta, ja mihin väliin??

    Entä sitten miten suojata helmat sisäpuolelta ettei lähde sieltä ruostumaan? Siellähän on paljas pelti ja hitsisaumat esillä..

    Kuten varmaan huomaatte en tajua tästä hommasta mitään..

    Kiitos niille jotka vastailevat ja neuvovat..!!
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Sehän nyt riippuu paljonkin siitä millasta autoa korjaat. Alle tonnin käyttöautoon on aika sama jos räkii lapun kiinni vaikka vanhojen eväiden päälle, laikalla sileäksi , maalit niskaan ja vähän massaa siihen.

    Joskus 18v kossina tein Escorttiin helmakorjauksen lasikuitumatolla , Ferreksillä ja pohjamassalla. Sekin kesti muistaakseni kolme neljä vuotta kukkimatta.

    Harrastepeliin kun teen niin homma on paljon työläämpi. Todennäköisesti käy niin että huomaa helmanpatkän irroitettuaan että sisähelmassa ei ole ketään kotona ja sitä saa alkaa rakentamaan uusiksi. Ruosteiden korjaamisessa kannattaa raa'asti leikellä ruostunut kohta niin kaukaa että on ihan kirkas pelti johon hitsata. Jos liian säästeliäästi leikkaa saa poltella kiinni ruostepaskaiseen reunaan(ei pala nätisti) jossa pelti on ohentunut (palaa reikiä). Ei se hitsatessa haittaa onko 5x5 vai 10x10 cm reikä. Itse koitan käyttää aika isoa virtaa jotta pelti sulaa kunnolla ("jos ei yhtään reikää pala , virtaa on liian vähän" opasti joku) ja huomasin kohtuuhyväksi keinoksi laittaa kuparilätkän hitsauksen taustapuolelle niin ei sauma putoa lattialle.

    Kabiinin puolelta voi kattoa jos kynnyskotelossa on reikiä joista saa työnnettyä maalit ja kotelosuojan korjatun helman sisäpuolelle.
    Last edited by petrolhead; 05-09-2009, 07:37.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • jusbe
      Newbiemmer
      • Aug 2008
      • 26

      #3
      ok, kiitän vastauksestasi.. =)
      Eli kannattaako vetää yhtenäistä saumaa? Ja kittiä vielä päälle, vai mites?
      Ja tarkotus olisi siis tehdä hyvin, eli kyseessä ei ole mikään parinsadan euron käyttöauto..

      Comment

      • Ekape
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 205
        • Luvia

        #4
        No jos kysymyksessä on peli jota on tarkoitus säilyttää vuosia itsellä, niin ei noihin peltitöihin ole kuin yksi vaihtoehto. Se helmapelti kannattaa irrottaa kokonaan, vaikka siinä ei olisi kuin yksi reikä. Kun avaat sen kotelon auki niin sieltä löytyy lisää ruostetta joka pitää pysäyttää. Sitten kun sulla on helmapelti käsissä niin voit miettiä kannattaako sitä laittaa takaisin paikalleen vai ostaa uusi tilalle.
        Paikkojen tekemiseen on monta tapaa, itse leikkaan millilaikalla koko ruostuneen alueen veks ja tätä irrotettua palaa mallina käyttäen piirrän paikkapellin. Paikan hitsaan umpeen ympäriinsä, ja hion saumat pellin tasalle. Tuo tinan käyttäminen hitsisaumojen tiivistämiseen on vähän menneen ajan juttuja. Silloin kun äijät hitsas kaasupilleillä niin saumat oli sitä luokkaa että lisätiivistystä tarvittiin.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Jos kyseessä on e30 (?) niin peltiähän saa suht ilmaiseksi. Parilla sadalla eurolla kantaa Motonetistä jo puoli autonkoria
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Heitän pakollisen :in..
            2002 a, latolöytö vm 69, projekti"
            Hienoa kuvamateriaalia ! Pakko kysyä: Onko ihan orkkis 2002 ja milloin teet tänne jonkunnäköisen projektitopikin autosta?

            Originally posted by jusbe View Post
            Eli kannattaako vetää yhtenäistä saumaa?
            No ite olen koittanut vetää ihan täyteen korjauskohdan. Yksi peltimies jutteli sellaista että suojakaasuakaan ei saisi puhaltaa liikaa kun tekee tunkeutuu kuulemma sulaan muuten ja tekee huokoiseksi muuten

            Pintapeltien kanssa täyden sauman teko voi olla ongelmallista kun pisteitä tehdessäkin voi jo lämmöstä alkaaa vetemään. Tästä voi viisaammat kertoa mielellään lisää.
            Ittekkin kyselen koko ajan vinkkejä näihin , niistä on hyötyä mutta isoin oppi tulee kun tiiviisti heiluu kolvin kanssa ja erehdyksen kautta oppii. Sitten kun vähän alkaa päästä jyvälle tekee omia paikkojaan uusiksi kun se työnjälki ei enää miellytäkään
            Last edited by petrolhead; 06-09-2009, 12:14.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • O.K.
              Moderator
              • Nov 2003
              • 4854
              • Espoo

              #7
              Originally posted by petrolhead View Post
              Onko ihan orkkis 2002 ja milloin teet tänne jonkun näköisen projektitopikin autosta?
              Tuollahan tuo jo näyttää olevan: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=132674
              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
              E34 525i

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by O.K. View Post
                Tuollahan tuo jo näyttää olevan: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=132674
                petrol vetää taas pointsit kotiin.
                Ja tavaamaan topikki läpi----->
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Playpig
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 888
                  • Iisalmi

                  #9
                  Lainaan tätä triidiä, kun on itselläkin edessä lahonneiden helmojen uusiminen.

                  Eli tilanne on se, että katsatuksessa huomattiin, että oikean puolen helmakotelo on laho melkein koko matkalta. Hapertunut pelti ulottuu 10-20 senttiä helman reunasta auton keskelle päin.

                  Löytyykö noita helmakoteloiden korjauspaloja jostain vai taittelenko ihan suorasta pellistä sopivat palaset? Vehkeet ja tarpeet työn puolesta löytyy, autoa en ole kuitenkaan aikasemmin tarvinnut hitsata. Entä miten poistan auton pohjasta mustan massan? On koko pohja aika hyvin joskus massattu, ilmeisesti vaan peitetty alkava ruoste...

                  Autona siis e34 525ia.
                  Nyt: E39 530DA Touring -98

                  ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by Playpig View Post
                    Entä miten poistan auton pohjasta mustan massan? On koko pohja aika hyvin joskus massattu, ilmeisesti vaan peitetty alkava ruoste...

                    Autona siis e34 525ia.
                    Itte lähtisin koittaan 3cm leveällä tai leveämmällä taltalla. Jos pääsee kuumailmapuhallinta käyttämään niin että puhaltaa taustapuolelta peltiin niin saa sen irtoamaan. Käryääkin vähemmän kuin suoraan massaan/kittiin puhaltamalla. Sitten kannattaa oikeasti tarpeeksi kaukaa asti vaan sitkeästi kaapia se mämmi pois. Ei tarvi kokoajan olla sammuttamassa
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • Janzki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 4947
                      • Lohja

                      #11
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Itte lähtisin koittaan 3cm leveällä tai leveämmällä taltalla. Jos pääsee kuumailmapuhallinta käyttämään niin että puhaltaa taustapuolelta peltiin niin saa sen irtoamaan. Käryääkin vähemmän kuin suoraan massaan/kittiin puhaltamalla. Sitten kannattaa oikeasti tarpeeksi kaukaa asti vaan sitkeästi kaapia se mämmi pois. Ei tarvi kokoajan olla sammuttamassa
                      Itse olen todennut porakoneseen laitettavan teräslanka laikan varsin toimivaksi..yhdellä tuollaisella soittelee 1/4 massoista ainakin pois E30:sen pohjasta
                      Sähköposti.
                      IG: janzki_

                      Comment

                      • herja
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1649

                        #12
                        Etnisen vähemmistöryhmän tukkalaikalla voi kanssa kokeilla, ei syö peltiä mutta massat ym. sonta lähtee kyllä. Itse taisin kyllä käyttää vaan kuumailmapuhallinta ja leveää terävää talttaa, kun tekniikka osuu kohdalleen niin massat lähtee liukkaasti.
                        Retard Member

                        Comment

                        • Micce///M
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2008
                          • 3552
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          Originally posted by Playpig View Post
                          Lainaan tätä triidiä, kun on itselläkin edessä lahonneiden helmojen uusiminen.

                          Eli tilanne on se, että katsatuksessa huomattiin, että oikean puolen helmakotelo on laho melkein koko matkalta. Hapertunut pelti ulottuu 10-20 senttiä helman reunasta auton keskelle päin.

                          Löytyykö noita helmakoteloiden korjauspaloja jostain vai taittelenko ihan suorasta pellistä sopivat palaset? Vehkeet ja tarpeet työn puolesta löytyy, autoa en ole kuitenkaan aikasemmin tarvinnut hitsata. Entä miten poistan auton pohjasta mustan massan? On koko pohja aika hyvin joskus massattu, ilmeisesti vaan peitetty alkava ruoste...

                          Autona siis e34 525ia.
                          Riippuu ihan siitä kuinka paljon autoa on purettu, mikäli kaikki lattiaverhoilut pois. Niin toho käteen ja sillä huiluttelee jonka jälkeen vanha massa irtoaa raapalla kun voi voipurkista. Paineilmaa tietysti kannattaa pitää käden ulottuvilla.

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #14
                            Noiden massojen ym. mömmöjen poistamiseen on hyväksi todettu: kulmahiomakoneeseen kiinnitettävä teräshrjalaikka, sellainen loiva kartiokas lautasmallinen. Sillä kun lasettelee niin lähtee ne kovemmatkin mömmöt. Se teräsharjalaikka kuormittaa sitä kulmuria sitten aivan sikana joten heikommat koneet ovat kuolleita hyvinkin pian. Lisäksi siitä laikasta lentää niitä teräslangan pätkiä joten kunnollinen kokokasvot peittävä visiiri ja paksusta nahasta tehdyt hanskat ovat pakolliset. Langanpätkät tulevat myös haalareista läpi joten kannattaa suojata myös etupuoli vaikka sellaisella hitsarin "esiliinalla"
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • osilpi
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2003
                              • 486
                              • Espoo

                              #15
                              Oma Black & Dekkerin pikkurälläkkä kesti neekerintukkalaikkaa noin 0,5 tuntia, jonka jälkeen rupesi sutimaan tyhjää silloin tällöin ja laakeritkin väljistyi. Lopulta ei enää pyörinyt ollenkaan. Oli pilteemasta haettu laikka "hieman" epätasapainossa, jolloin kone ravistaa ja hajoaa nopeasti. Suosittelen, ettei käytä tuohon hommaan, mitään kovin kallista rälläkkää.
                              Tehokas työkalu se kyllä on ja ehkä niitä on parempiakin laikkoja kuin pilteemaan...
                              E34 525i 12v 1990
                              Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                              ex-BMW:t
                              E28 520iA 1983
                              E28 520iA 1985

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎