Originally posted by osilpi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Helmojen ruosteiden korjaus?
Collapse
X
-
Jotain kokemusta kans tosta massojen raapimisesta.
Laikkana on tullu käytettyy mustaa ja purple neekeritukkaa, teräsharjalaikkaa ja yllättävän monessa kohtaa 1mm leikkauslaikkaa. Melkeen pakollisena varusteena pidän rälläkkää jossa on kierrosnopeuden säätö. Tossa massojen poistossa tulee aina ongelmia jos massa pääsee lämpenemään kuumaksi niin sit siittä tulee venuvaa räkää. Rälläkästä kun saa pudotettua kierrokset niin ei tule lämpöä niin paljoa ja massa "leikkantuu" paremmin. Teräsharjalaikoista parhaana pidän sellaita suoranmallista laikkaa joka on halkaisijaltaan 125mm ja karvat on sellaista 1,5mm kierrettyä lankaa. Tuollainen kierretty lankanippu kestää voimankäyttöä paljon enemmän kuin tavallinen harjamalli.
Ykkös työkalu tohon on silti kuumailmapuhallin ja pari erilaista lastaa, kaavinta ja paikotellen puu taltta on käypänen peli.
Toi on hyvä peruslaikka, saa motonetista halvalla ja kestää käyttöä monta tuntia.
Comment
-
-
Originally posted by jusbe View PostElikkä on vähän helmat päässyt ruostumaan, ja pitäisi korjata,
eli leikellään niin isot aukot että vain tervettä peltiä jäljellä,
tehdään täsmälleen aukon kokoinen korjauspala, valmiiksi oikean muotoinen pelti josta leikellä on helpoin tapa,
hitsataan pieninä pisteinä sauma täysin umpeen, mutta niin hitaasti että pelti ei kuumene niin ei kupruile.
Hyvin tehty ei juuri pakkelia kaipaa, eniten aikaa menee sovitteluun ja palojen muotoiluun.
jatkoa:
Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/
Comment
-
-
Originally posted by JD View PostTässä yksi helmaprojekti,
eli leikellään niin isot aukot että vain tervettä peltiä jäljellä,
tehdään täsmälleen aukon kokoinen korjauspala, valmiiksi oikean muotoinen pelti josta leikellä on helpoin tapa,
hitsataan pieninä pisteinä sauma täysin umpeen, mutta niin hitaasti että pelti ei kuumene niin ei kupruile.
Hyvin tehty ei juuri pakkelia kaipaa, eniten aikaa menee sovitteluun ja palojen muotoiluun.
jatkoa:
http://www.jaridebner.com/albumi/e36...kaarenkorjaus/
Hyviä kuvia on kyllä. Mistä hommasit tuon valmiin helmapellin? En ainakaan itse löytänyt mistään valmiita helmapeltejä tuohon omaan e34:n...Nyt: E39 530DA Touring -98
ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
Comment
-
-
Kylläpä näköjään osaa kolmekutonenkin ruostua pahasti.. Esim. motonetistä saa nuita valmiita helmapeltejä.
E: Siis kolmekutoseen saa. Kolmenelosesta en tiiä.E39 540iA M-Sport Imolarot II
E36 323i touring
Volvo V70 2.4D mk3
Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
Honda Civic 1.4 4d ES
Chevy Caprice Classic
ex:
E32 730iA
E39 528i Calypsorot metallic
E36 325i x2
Comment
-
-
Originally posted by Playpig View PostHyviä kuvia on kyllä. Mistä hommasit tuon valmiin helmapellin? En ainakaan itse löytänyt mistään valmiita helmapeltejä tuohon omaan e34:n...
Kannattaa kysyä ihan tavallisista tarvikeliikkeistä, esim. RTO Tuonti Oy saattaa tuoda mutta on tukku niin tarvikeliikkeen kautta saa.
BMW maahantuojaltakin tietysti saa mutta hinnat on eri luokkaa ja mukana tulee paljon ylimäärästäkin:
Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/
Comment
-
-
Tältä näytti allekirjoittaneen E34 Toukka -95 kun otettiin muovihelmat pois. Päällepäin melkolailla "ruosteeton" yksilö. Tuotu Saksasta vuosi sitten.
Eipä se juuri paremmalta näyttänyt samalla pajalla työnalla ollut -06 Golffi...
Mutta nyt se on laitettu ja ruostesuojattu koko pohja, passaa talven tulla !
Kuvassa näkyvä rengas on oikea takarengas. Toisella puolella oli hiukan lievennät vaurio, mutta peltihommiksi meni molemminpuolin.
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Comment
-
-
Tuolta löytyy Klokkerholmin helmapellit E34 1mm pellistä hintaan 49,4€ kpl.
0.8mm olisi vielä edullisempi, mutta sitä ei ole varastossa.
Käytän noista vain tarvittavat palat ja jos hyvin käy, saan toisen helman keskeltä myös sopivasti muotoillun palan oikean etuloksun alareunaan. Vasemman etulokarin alareunaan löysinkin jo kolmisen vuotta aiemmin romikselta hyvän korjauspalan.Last edited by jani73; 26-06-2014, 20:14.
Comment
-
-
Siinä muutama kuva projektista. Helman sisällä olevat vahvikkeet oli yhtä lukuunottamatta aika hyvässä kunnossa. Siihen yhteen piti sitten hitsata alas keskelle uutta peltiä, sen vahvuus oli muistaakseni 1.5mm, alkuperäisen ja uuden pellin. Toisen etulokarin alareunaan sain myös hyvää muotopeltiä noista helmapelleistä, mutta sitä piti alareunastaan muokata hieman, koska muuten lokarin alareuna olisi jäänyt noin sentin, puolitoista ulommaksi kuin etuovi.
Ruostetta oli myös helman takaosassa ylhäällä helman ulkopellissä ja sisäpellissä, mutta sain ne hiekkapuhallettua vaikka olikin hieman ahdasta.
Helman aihiot sain Klokkerholmin täyspitkistä helmapelleistä ja ne sai sovitettua aika mukavasti paikalleen. Peltien alaosassa näkyvät kaarevat muodot on vedenpoistoreikiä.
Pukin päällä näkyy poraamalla irroitettu tunkin vastakappale.Last edited by jani73; 13-07-2014, 19:28.
Comment
-
Comment