Announcement

Collapse
No announcement yet.

webasto/eber bmw:n bensakoneeseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    #16
    Ja meinasitko, että korjaamolla ryhtyvät tuntitolkulla puhdistamaan palopesää, kun suurinpiirtein samaan hintaan sinne laitetaan uusi?
    No siis pointti oli juuri se, että itse sen voi katsoa ja koittaa saako sen toimimaan, mutta ei sellasta korjaamolla kannata edes ehdottaa. Tässä kaveripiirissä on noita putsattu useammastakin vehkeestä hyvin tuloksin. Kyllä sen heti näkee palokammion pohjalta kannattaako putsata vai heittääkö roskiin. Munkin tapauksessa verkko oli ihan uutta vastaavassa kunnossa. Karstaa oli vaan aika paljon ja ilmeisesti sen seurauksena kammion ilmarei'issä oli tukoksia.

    Comment

    • kalkkuna
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 864
      • vaajakoski

      #17
      Originally posted by Jürgen_ View Post
      Mistähän kohtaa se eberi on muka yksinkertaisempi :think

      ...tämä ei ole mikään mielipide
      Ompas mielipide. Minun mielipide . Sellaiseen tulokseen tulin kun niitä korjailin edellisessä työpaikassa. Eberin viat oli aika yksinkertaisia Kun taas webastojen kanssa tuli liikaa harmaitahiuksia. Kun laitto yhden vian kuntoon niin toinen tuli päälle jne jne. No enivei kaikilla on omat suosikit.
      VW sharan 1,8T
      e30 318i 4d -89 projekti
      e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #18
        Originally posted by kalkkuna View Post
        Ompas mielipide. Minun mielipide . Sellaiseen tulokseen tulin kun niitä korjailin edellisessä työpaikassa. Eberin viat oli aika yksinkertaisia Kun taas webastojen kanssa tuli liikaa harmaitahiuksia. Kun laitto yhden vian kuntoon niin toinen tuli päälle jne jne. No enivei kaikilla on omat suosikit.
        Höh...mulla just päinvastoin. Eberi arpoo uuden vian kun vaikka töpselin kerran irrottaa ja nollaa vikamuistin. Vaihdetaan liekkivahti, tunnistinpari ja kiertovesipumppu kunnes selviää että vika löytyykin automatiikasta. Ei oo yks eikä kakskertaa kun noin on käynnyt. Nykyään tosin osaa jo olla luottamatta liikaa niihin vikakoodeihin. Webasto sensijaan on selkeä, eihän niissä oikeastaan petä mikään muu kun palopesä, paitsi bemussa kiertovesipumppu ja viiatissa+merssussa paloilmapuhallin. Sitten kun niitä osia hankkii niin Eberissä saa numeron kanssa etsiä oikeaa varaosaa kissojen ja koirien kanssa jotta saisi oikean, Webastossa taas tarvii oikeastaan tietää vain onko se bensa vai diisseli ja 4 ai 5 Kw:nen, eikä monesti edes sitäkään. Siis kun puhutaan henkilöautolämmittimistä.

        Eikä tää ole vieläkään mikään mielipide vaan vuosien kokemuksen tuomaa tietoa...
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • Noppe
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 535
          • Veneen alla

          #19
          Ainakin pelkillä käyttäjillä (ei korjaajilla) taitaa olla puhdas makukysymys kumpi siellä pöhisee. Ei ne nyt kumminkaan niin paskoja ole, että jatkuvasti pitäisi olla korjaamassa.

          Nimimerkillä Eberi palanut jo monta talvea ja +500 tuntia eikä mitään vikoja.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #20
            Weba ja eberi kestävät kumpikin (toki laitemallista riippuen mutta jos jätetään muinaiset versiot ja pysytään ha lämmittimissä) vikaantumatta noin 7-10 v käytöstä riippuen, yksittäistapauksissa vikoja esiintyy toki aiemminkin. Weban viat käyttäjä huomaa aiemmin kun laite ei käynnisty ollenkaan jos palotapahtuma ei ole toivotunlainen, eberi voi toki viasta riippuen jatkaa tässä tapauksessa käyntiään vaikka lämmitystulos ei olisikaan enää toivotunlainen. Sekä webassa että eberissä vikakoodit pitävät toki paikkaansa mutta laite ei itse voi tietää onko vika missä osassa virtapiiriä, eli myös ohjainlaitteen toimintoja ohjaavat komponentit ovat osa kutakin diagnostisoitavaa virtapiiriä.
            Molemmissa esiintyy ohjainyksikön vikoja lähes yhtä paljon kuin muitakin vikoja mutta molemmissa nämäkin ovat korjattavissa joskin uusimpien eberien kohdalla hankalaa koska komponetit on valettu kovempaan massaan kuin vanhemmissa ohjainlaiteversioissa. Weban ohjainkortilla ei ole varsinaisia tyyppivikoja vaan eri vikatyyppeä esiintyy noin kolmisenkymmentä erilaista, eberin kortin viat sen sijaan ovat melko samoja kortista toiseen. Toki molemmissa esiintyy joskus melkoisen palaneita eli korjauskelvottomia ohjainlaitteita. Webassa ongelmana on usein myös veden pääsy ohjainkortille, toki lämmittimen asennuspaikasta riippuen, liittimien tiiviys ei ole täydellinen. Eberin kortin umpeenvalos estää tämän ongelman mutta hankaloittaa korjaamista niin että usein se ei ole kannattavaa.
            Palopesän voi toki korjaamo olosuhteissakin järkevästi aikaa käyttämättä puhdistaa - ultraäänipesuri kun on keksitty.
            Jos weban hehkun resistanssi on joskus kortin mielestä pielessä ja on varmistettu että vikaa ei ole kortilla (aika yleisesti on) (laite toimii toisella hehkulla) voi vanha hehku silti toimia jollakin toisen softaversion (väljemmät mittausrajat) kortilla ihan hyvin vielä pitkän aikaa. Hehkun kylkeen kiinnittynyt karsta myös joissakin tapauksissa vääristää mittausarvoa ja laite voi toimia palopesän puhdistuksen jälkeen ihan hyvin.
            Useimpiin (ei kaikkiin) weban kortteihin pääsee kiinni thermo test softalla ja k linja (vag com tms) adapterilla joten useimmilla kotikorjaajillakin on mahdollisuus tehdä diagnooseja näistä. Siis softan puolesta toki kaikkiin pääsee kiinni mutta joillekin korteille vain weban omalla adapterilla.

            Autoon lämmitintä valitessa kumpi tahansa on hyvä vaihtoehto - uuden lämmittimen todennäköinen kestoikä on 7-10v eikä tuo korjauskaan nyt mahdottomia kustanna kunhan korjaamo osaa korjata oikeita asioita eikä vaihda turhaan vääriä osia "kokeilemalla". Eräänä esimerkkinä tästä: kokeneet korjaajat rajoittavat webaston hehkutulpan vikakoodin (eli onko vika ohjainkortilla vaiko hehkutulpassa / palopesässä) vain yksinkertaisesti kytkemällä ehjän hehkutulpan palopesineen (ilman palopesää tulpan johdotus kirjaimellisesti palaa pidempään hehkutettaessa) ohjainkortille ja kokeilemalla hehkutusta uudelleen ennen kuin purkavat laitteen, kokemattomat purkavat laitteen ja vaihtavat palopesän ja kasaavat uudelleen kunnes noin 50% tapauksista huomaavatkin vian olevan ohjainkortilla. Molemmissa lopputulos on sama mutta toisessa asiakas todennäköisesti maksaa enemmän.

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #21
              WSE1 puhuu selvästi asiaa...

              Amen
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • kalkkuna
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 864
                • vaajakoski

                #22
                Originally posted by Jürgen_ View Post
                WSE1 puhuu selvästi asiaa...

                Amen
                Juu niin tekee. Wolkkari+webasto=
                Eiköhän tää ollu tässä.
                VW sharan 1,8T
                e30 318i 4d -89 projekti
                e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                Comment

                • Midleton
                  Bimmer Rookie
                  • May 2009
                  • 63
                  • West Coast Finland

                  #23
                  Conclusion

                  Ei vielä luovuteta.

                  Voisiko joku vielä kertoa, että paljonko jälkiasennus maksaa? Ja jos nyt tultiin siihen tulokseen, että kumpikin on lähes yhtä hyvä, voisi voittajaksi selvitä se, kumman saa pellin alle halvemmalla?

                  Vaikka olisikin kallis, niin mitä ei nykyajan vilukissa olisi mukavuudesta valmis maksamaan.

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #24
                    Kone ja asennus taitaa mennä jossain 1600-2200e välillä. Eroa hinnoissa on tosi paljon ja niin on myös asennusjäljessäkin. Itse tilattuja ei oikein kukaan halua asentaa, kun jää katteett laitteesta saamatta. Ei tommonen mikään mahdoton oo itsekään asentaa, jos saa tingattua asennusohjeet ja mallikohtaisen sarjan kaupan päälle. Menee se toki ihan "metritavarallakin" sinne. Suurin probleema taitaa olla lämppärin puhaltimen kanssa, että sen saa heräämään oikealla tavalla. Sekään ei kyllä oo mikään ylitsepääseätön homma.

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      #25
                      Originally posted by Midleton View Post
                      Ei vielä luovuteta.

                      Voisiko joku vielä kertoa, että paljonko jälkiasennus maksaa? Ja jos nyt tultiin siihen tulokseen, että kumpikin on lähes yhtä hyvä, voisi voittajaksi selvitä se, kumman saa pellin alle halvemmalla?

                      Vaikka olisikin kallis, niin mitä ei nykyajan vilukissa olisi mukavuudesta valmis maksamaan.
                      Tietysti hieman asiaan vaikuttaa se että mihin sitä lämmitintä ollaan laittamassa. Jos kyse on esim. e39 6syl.bensakoneellisesta niin sellaiseen saa Webasto Thermo Top E + T91 kaukkarin hintaan 1850.-
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • Midleton
                        Bimmer Rookie
                        • May 2009
                        • 63
                        • West Coast Finland

                        #26
                        Sitä oltais asentamassa kolmilitraseen suoraan kuutoskoneeseen (E61.)

                        Hintavahan tuo on toki. Mutta ei taida omat kyvyt riittää.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎