Kitin voi laittaa myös 2K epoksipohjamaalin päälle kun sen karhentaa ensin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Maalaustopic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Tuota kuinka isoja ne kiveniskeymät ovat? Meinaan vain kun porukka neuvoo hiomaan ja paklaamaan... Eikös enää riitä, että puhdistaa sen "reiän" ja tökkää maalia perään?
Itse olen ajatellut tällaista systeemiä kiveniskeymille: puhditaa sen "reiän" ja tämän jälkeen täyttää sen joko kokonaan, tai puolilleen, maalilla (ajattelin käyttää tähän hommaan rokotus- tms. piikkiä). Jos täytti puolilleen niin sitten ruikkii niin ikään lääkepiikillä siihen päälle lakan siten, että "reikä" on täynnä. Jos tuo kuivuttuaan menee kasaan niin lisää vielä vähän, tai jos se turpuoaa niin mahdollisesti hiovalla vahalla vetäisee tasaiseksi (tai sitten antaa vain olla).
En ole vielä jaksanut alkaa hifistelemään vaan olen tähän mennessä vain äärimmäisen pienellä pensselillä maalannut ne iskeymät...
Comment
-
-
Originally posted by Rockford View PostKitit vain ja ainoastaan aina: puhtaalle pellille / tai karhennetulle 2K-hinkkavärille / tai vanhalle maalipinalle. Ei 1K tms. kamojen päälle.
HKMLast edited by HKM; 29-11-2009, 10:39.Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
Originally posted by HKM View PostMiksi näin? Minun logiikka sanoo että ruosteenestomaali eli tässä tapauksessa 1K-pohjamaali laitetaan sille pinnalle joka voi ruostua. Sen jälkeen kitti. Kun kitti hiotaan ja jos hionta aukaiseen paljaan pellin niin taas lisätään pohjamaalia jne siten että paljaalla pellillä on aina pohjamaalia.
HKMLast edited by Rockford; 29-11-2009, 12:48.-Dodge Charger -73
-Mercedes-Benz GLK
-VW Transporter
Comment
-
-
Originally posted by Rockford View Post1K-kamoissa ei kitti pysy. Kyseisen tavaran päälle on muutenkin suotavaa rapata hinkkaväriä, koska muhii itsensä muuten esiin ajan mittaan. Oikea työtapa tuossa on jos halutaan ruosteprimeriä/sinkkiä tms. käyttää, että ensin puhtaalle pellille ruosteenesto-kamat, sitten suljetaan pinta 2K-hinkkavärillä ja sitten hionnan jälkeen kittailut, jos on tarpeen + luonnollisesti uusi runtu hinkkaväriä.
HKiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
Originally posted by HKM View PostKiitos tiedosta. Logiikka siis sama mutta kitti vasta hiontavärin jälkeen. Olen ite vastikään alkanut tutustumaan tähän maalauksen ihmeelliseen maailmaan. Oppia ikä kaikki
H
Puhtaalle kuivalle pellille vedetty kitti on kuitenkin AINA se varmin tapa "hitsata" se lopullisesti kiinni. 1K pohjá+hiontavärien päälle vedetty kitti lähtee jo tuulessa irti.
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostKyllähän se saman asian ajaa, mutta rasvanpoisto on tehokkaampaa.
Ja vielä jos sattuu käymään hauskasti eli tinneri sattuu reagoimaan sopivasti pohjamaalin/maalien kanssa niin menee koko puskuri ylimaalaukseen pohjatöistä lähtien. Joitain muovejakin tinneri pehmittää todella nopeasti.
Eli tässä tapauksessa se tinneri on ainakin minulla osoittautunut paremmaksi kuin pelkkä rasvanpoisto. Minkään maalipinnan tuhoutumispelkoa ei ole, mikäli sitä ei aiemmin ole maalattu alkyydipohjaisella Sadoluxilla telalla.
Silikonin poisto kannattaa ehkä tehdä toki silti.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostToki monia muoveja tuo tinneri pehmittää helposti, mutta tässä tapauksessa maalipinnalta kiveniskemästä+sen ympäristöstä tinneri vain poistaa kaikki muutkin epäpuhtaudet kuin rasvan. Mitään tinneriin liukenevaahan ei tässä kohtaa maalipinnassa eikä pohjaväreissä ole, kuin korkeintaan lakan alla oleva värimassa mikäli kyseessä on metallihohto/helmiäinen. Maali/lakkapinnan vaurioitumisestakaan ei todellakaan ole mitään pelkoa mikäli edellisestä konepeiton maalauksesta on reilu parisen viikkoa. Toisaalta tuo maalilla täytetty kiveniskemä pitää kuitenkin hioa 2000-vedellä ja kiilloittaa ko.alue esim.Fareclan G3:lla, joten pikku himmeyskään ei haittaisi. Se rasvanpoisto vain ei tahdo kiveniskemän pohjalta poistaa mm.kaikkea vahaa, jolloin paikkamaalipisara ei asetu kiveniskemäkraateriin reunoiltaan vanhan maalipinnan tasolle, vaan jää ikäänkuin kulpaksi kraaterin sisään. Pinnan hiontaa ei vain tahdo saada täydellisesti onnistumaan mikäli siellä on mikroskooppinenkin hitunen esim.Tefloxia.
Eli tässä tapauksessa se tinneri on ainakin minulla osoittautunut paremmaksi kuin pelkkä rasvanpoisto. Minkään maalipinnan tuhoutumispelkoa ei ole, mikäli sitä ei aiemmin ole maalattu alkyydipohjaisella Sadoluxilla telalla.
Silikonin poisto kannattaa ehkä tehdä toki silti.
Mutta itse olen onnistunut käytännössä tuhoamaan yhen fiiatin etupuskurin tinnerillä. Koko puskuriin siis en kajonnut ollenkaan, vaan putsasin maalattavia osia tinnerillä puhtaaksi (keulaa a-pilarista lähtien) ja sattui hieman lorahtamaan puskurin päälle mikä oli auton alla irrallaan. Kerkesin vaikuttamaan ehkä 10min, niin puskurissa oli selvä jälki mihin tinneriä oli lorahtanut vaikka vedellä sen pesin. Vielä kun kyseessä oli tälläinen ns. räkäpintainen puskuri, eli käytännössä mahdoton jälki korjata? Niin siihenhän se jäi. Onneksi kyseessä oli puhtaasti käyttöauton virkaa hoitavasta laitteesta, niin omistajaa edes haitannut
Sekä on tullut huomattua, että vie lakasta todella helposti kiillon pois.
Sen takia olen nykyään vähän kriittinen maalipinnan puhdistuksesta tinnerillä.
Comment
-
-
Ei varsinaisesti maalaukseen, mutta tilkan maalin hankkimiseen liittyvä kysymys;
Mistäs Treella saisi hyvin sävytettyä ja edullista maalia paukkupulloon ja lakka samanlailla tietysti? Lensi mäkeen tuo valonpesurin suojalätkä, ja uusi osa pitäisi maalata. On niin pikkunen, että ajattelin tehdä itse.
Comment
-
-
Originally posted by fastandfurious View PostEi varsinaisesti maalaukseen, mutta tilkan maalin hankkimiseen liittyvä kysymys;
Mistäs Treella saisi hyvin sävytettyä ja edullista maalia paukkupulloon ja lakka samanlailla tietysti? Lensi mäkeen tuo valonpesurin suojalätkä, ja uusi osa pitäisi maalata. On niin pikkunen, että ajattelin tehdä itse.-Dodge Charger -73
-Mercedes-Benz GLK
-VW Transporter
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis kittiä ei milloinkaan vedetä minkään 1-K tavaran päälle, vaan ainoastaan jokin solidin 2K:n päälle, puhtaalle pellille tai karhennetulle vanhalle 2K lakka/maalipinnalle.
Puhtaalle kuivalle pellille vedetty kitti on kuitenkin AINA se varmin tapa "hitsata" se lopullisesti kiinni. 1K pohjá+hiontavärien päälle vedetty kitti lähtee jo tuulessa irti.Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Comment
-
-
Auto on ylimaalattu joskus. Mitä edellinen ehjä maalipinta vaatii ennen uutta pintamaalia? Hionta jollain 400-500:lla ja that's it?2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostAuto on ylimaalattu joskus. Mitä edellinen ehjä maalipinta vaatii ennen uutta pintamaalia? Hionta jollain 400-500:lla ja that's it?-Dodge Charger -73
-Mercedes-Benz GLK
-VW Transporter
Comment
-
Comment