Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M325i
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 1529
    • Etelä-pohjanmaa

    #31
    Kitin voi laittaa myös 2K epoksipohjamaalin päälle kun sen karhentaa ensin.
    E30 ja E46 ///M

    Comment

    • wta
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2008
      • 641
      • ------

      #32
      Tuota kuinka isoja ne kiveniskeymät ovat? Meinaan vain kun porukka neuvoo hiomaan ja paklaamaan... Eikös enää riitä, että puhdistaa sen "reiän" ja tökkää maalia perään?

      Itse olen ajatellut tällaista systeemiä kiveniskeymille: puhditaa sen "reiän" ja tämän jälkeen täyttää sen joko kokonaan, tai puolilleen, maalilla (ajattelin käyttää tähän hommaan rokotus- tms. piikkiä). Jos täytti puolilleen niin sitten ruikkii niin ikään lääkepiikillä siihen päälle lakan siten, että "reikä" on täynnä. Jos tuo kuivuttuaan menee kasaan niin lisää vielä vähän, tai jos se turpuoaa niin mahdollisesti hiovalla vahalla vetäisee tasaiseksi (tai sitten antaa vain olla).

      En ole vielä jaksanut alkaa hifistelemään vaan olen tähän mennessä vain äärimmäisen pienellä pensselillä maalannut ne iskeymät...

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #33
        Originally posted by slowrider View Post
        ...jos ei millään silikoonilla sitä puskinta käsitelty
        Eikös ne silikonit laiteta sinne puskimien sisään :think
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • HKM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 427
          • Sipoo

          #34
          Originally posted by Rockford View Post
          Kitit vain ja ainoastaan aina: puhtaalle pellille / tai karhennetulle 2K-hinkkavärille / tai vanhalle maalipinalle. Ei 1K tms. kamojen päälle.
          Miksi näin? Minun logiikka sanoo että ruosteenestomaali eli tässä tapauksessa 1K-pohjamaali laitetaan sille pinnalle joka voi ruostua. Sen jälkeen kitti. Kun kitti hiotaan ja jos hionta aukaiseen paljaan pellin niin taas lisätään pohjamaalia jne siten että paljaalla pellillä on aina pohjamaalia.

          HKM
          Last edited by HKM; 29-11-2009, 10:39.
          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
          Ex. E30 318is
          Ex. Jaguar XJR
          Ex. E39

          Comment

          • Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

            #35
            Originally posted by HKM View Post
            Miksi näin? Minun logiikka sanoo että ruosteenestomaali eli tässä tapauksessa 1K-pohjamaali laitetaan sille pinnalle joka voi ruostua. Sen jälkeen kitti. Kun kitti hiotaan ja jos hionta aukaiseen paljaan pellin niin taas lisätään pohjamaalia jne siten että paljaalla pellillä on aina pohjamaalia.

            HKM
            1K-kamoissa ei kitti pysy. Kyseisen tavaran päälle on muutenkin suotavaa rapata hinkkaväriä, koska muhii itsensä muuten esiin ajan mittaan. Oikea työtapa tuossa on jos halutaan ruosteprimeriä/sinkkiä tms. käyttää, että ensin puhtaalle pellille ruosteenesto-kamat, sitten suljetaan pinta 2K-hinkkavärillä ja sitten hionnan jälkeen kittailut, jos on tarpeen + luonnollisesti uusi runtu hinkkaväriä.
            Last edited by Rockford; 29-11-2009, 12:48.
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

            Comment

            • HKM
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 427
              • Sipoo

              #36
              Originally posted by Rockford View Post
              1K-kamoissa ei kitti pysy. Kyseisen tavaran päälle on muutenkin suotavaa rapata hinkkaväriä, koska muhii itsensä muuten esiin ajan mittaan. Oikea työtapa tuossa on jos halutaan ruosteprimeriä/sinkkiä tms. käyttää, että ensin puhtaalle pellille ruosteenesto-kamat, sitten suljetaan pinta 2K-hinkkavärillä ja sitten hionnan jälkeen kittailut, jos on tarpeen + luonnollisesti uusi runtu hinkkaväriä.
              Kiitos tiedosta. Logiikka siis sama mutta kitti vasta hiontavärin jälkeen. Olen ite vastikään alkanut tutustumaan tähän maalauksen ihmeelliseen maailmaan. Oppia ikä kaikki

              H
              Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

              BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
              Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
              Ex. E30 318is
              Ex. Jaguar XJR
              Ex. E39

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                Originally posted by HKM View Post
                Kiitos tiedosta. Logiikka siis sama mutta kitti vasta hiontavärin jälkeen. Olen ite vastikään alkanut tutustumaan tähän maalauksen ihmeelliseen maailmaan. Oppia ikä kaikki

                H
                Siis kittiä ei milloinkaan vedetä minkään 1-K tavaran päälle, vaan ainoastaan jokin solidin 2K:n päälle, puhtaalle pellille tai karhennetulle vanhalle 2K lakka/maalipinnalle.
                Puhtaalle kuivalle pellille vedetty kitti on kuitenkin AINA se varmin tapa "hitsata" se lopullisesti kiinni. 1K pohjá+hiontavärien päälle vedetty kitti lähtee jo tuulessa irti.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by Micce///M View Post
                  Kyllähän se saman asian ajaa, mutta rasvanpoisto on tehokkaampaa.

                  Ja vielä jos sattuu käymään hauskasti eli tinneri sattuu reagoimaan sopivasti pohjamaalin/maalien kanssa niin menee koko puskuri ylimaalaukseen pohjatöistä lähtien. Joitain muovejakin tinneri pehmittää todella nopeasti.
                  Toki monia muoveja tuo tinneri pehmittää helposti, mutta tässä tapauksessa maalipinnalta kiveniskemästä+sen ympäristöstä tinneri vain poistaa kaikki muutkin epäpuhtaudet kuin rasvan. Mitään tinneriin liukenevaahan ei tässä kohtaa maalipinnassa eikä pohjaväreissä ole, kuin korkeintaan lakan alla oleva värimassa mikäli kyseessä on metallihohto/helmiäinen. Maali/lakkapinnan vaurioitumisestakaan ei todellakaan ole mitään pelkoa mikäli edellisestä konepeiton maalauksesta on reilu parisen viikkoa. Toisaalta tuo maalilla täytetty kiveniskemä pitää kuitenkin hioa 2000-vedellä ja kiilloittaa ko.alue esim.Fareclan G3:lla, joten pikku himmeyskään ei haittaisi. Se rasvanpoisto vain ei tahdo kiveniskemän pohjalta poistaa mm.kaikkea vahaa, jolloin paikkamaalipisara ei asetu kiveniskemäkraateriin reunoiltaan vanhan maalipinnan tasolle, vaan jää ikäänkuin kulpaksi kraaterin sisään. Pinnan hiontaa ei vain tahdo saada täydellisesti onnistumaan mikäli siellä on mikroskooppinenkin hitunen esim.Tefloxia.
                  Eli tässä tapauksessa se tinneri on ainakin minulla osoittautunut paremmaksi kuin pelkkä rasvanpoisto. Minkään maalipinnan tuhoutumispelkoa ei ole, mikäli sitä ei aiemmin ole maalattu alkyydipohjaisella Sadoluxilla telalla.
                  Silikonin poisto kannattaa ehkä tehdä toki silti.

                  Comment

                  • Micce///M
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2008
                    • 3552
                    • Hämeenlinna

                    #39
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Toki monia muoveja tuo tinneri pehmittää helposti, mutta tässä tapauksessa maalipinnalta kiveniskemästä+sen ympäristöstä tinneri vain poistaa kaikki muutkin epäpuhtaudet kuin rasvan. Mitään tinneriin liukenevaahan ei tässä kohtaa maalipinnassa eikä pohjaväreissä ole, kuin korkeintaan lakan alla oleva värimassa mikäli kyseessä on metallihohto/helmiäinen. Maali/lakkapinnan vaurioitumisestakaan ei todellakaan ole mitään pelkoa mikäli edellisestä konepeiton maalauksesta on reilu parisen viikkoa. Toisaalta tuo maalilla täytetty kiveniskemä pitää kuitenkin hioa 2000-vedellä ja kiilloittaa ko.alue esim.Fareclan G3:lla, joten pikku himmeyskään ei haittaisi. Se rasvanpoisto vain ei tahdo kiveniskemän pohjalta poistaa mm.kaikkea vahaa, jolloin paikkamaalipisara ei asetu kiveniskemäkraateriin reunoiltaan vanhan maalipinnan tasolle, vaan jää ikäänkuin kulpaksi kraaterin sisään. Pinnan hiontaa ei vain tahdo saada täydellisesti onnistumaan mikäli siellä on mikroskooppinenkin hitunen esim.Tefloxia.
                    Eli tässä tapauksessa se tinneri on ainakin minulla osoittautunut paremmaksi kuin pelkkä rasvanpoisto. Minkään maalipinnan tuhoutumispelkoa ei ole, mikäli sitä ei aiemmin ole maalattu alkyydipohjaisella Sadoluxilla telalla.
                    Silikonin poisto kannattaa ehkä tehdä toki silti.
                    Totta. Ehkä hieman yleistin asiaa liikaa, eikä välttämättä päde tässä topicin aloittajan kysymyksessä.

                    Mutta itse olen onnistunut käytännössä tuhoamaan yhen fiiatin etupuskurin tinnerillä. Koko puskuriin siis en kajonnut ollenkaan, vaan putsasin maalattavia osia tinnerillä puhtaaksi (keulaa a-pilarista lähtien) ja sattui hieman lorahtamaan puskurin päälle mikä oli auton alla irrallaan. Kerkesin vaikuttamaan ehkä 10min, niin puskurissa oli selvä jälki mihin tinneriä oli lorahtanut vaikka vedellä sen pesin. Vielä kun kyseessä oli tälläinen ns. räkäpintainen puskuri, eli käytännössä mahdoton jälki korjata? Niin siihenhän se jäi. Onneksi kyseessä oli puhtaasti käyttöauton virkaa hoitavasta laitteesta, niin omistajaa edes haitannut

                    Sekä on tullut huomattua, että vie lakasta todella helposti kiillon pois.

                    Sen takia olen nykyään vähän kriittinen maalipinnan puhdistuksesta tinnerillä.

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      #40
                      Ja nyt huomattakoon tässä että tinneri(thinner) on vain yleisnimitys ohenteelle jota on melko paljon eri tyyppisiä olemassa.
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • fastandfurious
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1731
                        • Tampesteri

                        #41
                        Ei varsinaisesti maalaukseen, mutta tilkan maalin hankkimiseen liittyvä kysymys;

                        Mistäs Treella saisi hyvin sävytettyä ja edullista maalia paukkupulloon ja lakka samanlailla tietysti? Lensi mäkeen tuo valonpesurin suojalätkä, ja uusi osa pitäisi maalata. On niin pikkunen, että ajattelin tehdä itse.
                        ---------------------------------------------------
                        E91 325d M-Sport
                        ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                        E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                        Comment

                        • Rockford
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 8028
                          • Pinsiö

                          #42
                          Originally posted by fastandfurious View Post
                          Ei varsinaisesti maalaukseen, mutta tilkan maalin hankkimiseen liittyvä kysymys;

                          Mistäs Treella saisi hyvin sävytettyä ja edullista maalia paukkupulloon ja lakka samanlailla tietysti? Lensi mäkeen tuo valonpesurin suojalätkä, ja uusi osa pitäisi maalata. On niin pikkunen, että ajattelin tehdä itse.
                          -Dodge Charger -73
                          -Mercedes-Benz GLK
                          -VW Transporter

                          Comment

                          • HKM
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 427
                            • Sipoo

                            #43
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Siis kittiä ei milloinkaan vedetä minkään 1-K tavaran päälle, vaan ainoastaan jokin solidin 2K:n päälle, puhtaalle pellille tai karhennetulle vanhalle 2K lakka/maalipinnalle.
                            Puhtaalle kuivalle pellille vedetty kitti on kuitenkin AINA se varmin tapa "hitsata" se lopullisesti kiinni. 1K pohjá+hiontavärien päälle vedetty kitti lähtee jo tuulessa irti.
                            Näin. Tehdään nyt kuitenkin yksi asia vielä selväksi eli ruosteenestomaali laitetaan aina sellaisen materiaalin päälle joka voi ruostua - jos siis ruosteen syntymistä halutaan ruosteenestomaalilla ehkäistä. Eikös näin?
                            Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                            BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                            Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                            Ex. E30 318is
                            Ex. Jaguar XJR
                            Ex. E39

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #44
                              Auto on ylimaalattu joskus. Mitä edellinen ehjä maalipinta vaatii ennen uutta pintamaalia? Hionta jollain 400-500:lla ja that's it?
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Rockford
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 8028
                                • Pinsiö

                                #45
                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Auto on ylimaalattu joskus. Mitä edellinen ehjä maalipinta vaatii ennen uutta pintamaalia? Hionta jollain 400-500:lla ja that's it?
                                400-600:lla karhennat kauttaaltaan ja jos et hio puhki, niin et välttämättä tarvitse edes hinkkaväriä - riippuu tulevasta väristäkin, että millainen pohja. 400:lla pääsääntöisesti vedän kaikki yleensä ja harvemmin vaatii hienompaa.
                                -Dodge Charger -73
                                -Mercedes-Benz GLK
                                -VW Transporter

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎