Ok. Eli täytyypä pistää kärry sitten suorilla talliin. Päivällä sovinkin tuon maalarin kanssa että haen vasta huomenna niin ehtii vielä paremmin kuivua. Kiitokset neuvoista
Oikeasti kuivahan tuo maalipinta on vasta kuukauden/kahden jälkeen, riippuen säilytyslämpötiloista. Uuntettukin maalipinta on tosiaan vielä monta viikkoa maalauksen jälkeen "raaka", joten tarkkana saa mm.pesujen kanssa olla. Myöskään suuret lämpötilavaihtelut, eikä tiesuolan maalipinnalle päästäminen ole suositeltavia ensimmäiseen 4-5-päivään.
Yhdyn herrojen kommentteihin. Olen testannut tätä kuivumista ihan mielenkiinnosta tekemääni testikappaleeseen. se on maalattu reilu kuukausi sitten. kappale oli muutaman päivän kuivumassa kuuman patterin päällä ja sitten ihan huoneenlämmössä. Pinta alkaa olla vasta nyt sellainen ettei siihen tule kynnellä helposti naarmuja - mutta täysin kova se ei ole vieläkään.
Satutteko tietämään muuttaako infrapunakuivaus tätä? Infrapunakuivauksen ero uunitukseen että kuivuminen tapahtuu pohjasta pintaanpäin.
Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Nostetaas välillä. Täällä tuntuu olevan noita ammattilaisia enemmänkin. Omasta pulkasta ollaan parasta aikaa korjailemassa ruosteita ja tuli mieleen, että eikös tämä ole paras tyyli maalailla noita paljaita peltikohtia:
Pohjalta kaikki ruosteet ja maalit pois ja sitten pakkelit pintaan.
Hinonnan jälkeen pohjamaali paljaille peltikohdille
Taas hionnan jälkeen hiomamaali koko kopan niskaan.
Hionta 600 ja sitte koppa kohti maalaamoa
Sitten vielä toinen kysymys. Kohta hiekkapuhalletaan noita osia alustasta ja mietitään, että millä maalilla ne pitäis maalata, että pysyis ruoste pois viikkoa kauemmin?
"My wheelbolts requiremore torque than your Hondamakes..."
Nostetaas välillä. Täällä tuntuu olevan noita ammattilaisia enemmänkin. Omasta pulkasta ollaan parasta aikaa korjailemassa ruosteita ja tuli mieleen, että eikös tämä ole paras tyyli maalailla noita paljaita peltikohtia:
Pohjalta kaikki ruosteet ja maalit pois ja sitten pakkelit pintaan.
Hinonnan jälkeen pohjamaali paljaille peltikohdille
Taas hionnan jälkeen hiomamaali koko kopan niskaan.
Hionta 600 ja sitte koppa kohti maalaamoa
Sitten vielä toinen kysymys. Kohta hiekkapuhalletaan noita osia alustasta ja mietitään, että millä maalilla ne pitäis maalata, että pysyis ruoste pois viikkoa kauemmin?
Juurikin noin ja maalit 2K tavaraa kuten nyt varmaan voit jo tästä ketjusta päätellä
Alustaan sopii hyvin (lue on halpaa) teknoksen inerta 5 ja jos jäänyt ruostehukoisia ja haluaa varmanpäälle pelata voi sen alle tuon 2k happopohjan vetää.
Edittiä: Happopohjaa ei siis hiota vaan päälle hiontamaali. Ja pakkelit sitten paljaalle pellille ja hiontamaali, tai jos happopohjaa niin sen päälle hiomamaali ja kitit ja päälle hiontamaali
Yleisesti kannattaa valmistajan ohjeista varmistaa että pohjamaali ja pintamaalit sopii yhteen, ja taulukoista löytyy oikeat suuttimet ja notkeudet ettei tarvitse itse lähteä kokeilemaan, toki näppituntuma tulee sitten kokemuksen myötä.
Luulen sen kauppiaan tarkoittavan sen ohenteen ja kovettimen hitauden parantavan sen lakkapinnan tasoittumista ennen kun kovettuminen alkaa :think
...eli ei sen kiillon vaan pinnan sileyden vuoksi hitaampaa.
Tässä Spies-Heckerin näkemystä pinnan kiiltoasteeseen vaikuttavista tekijöistä:
Korkeampi kiiltoaste
- Enemmän kuiva-aineita sisältävät kovettajat
- Hitaampi kovettaja
- Hitaampi ohentaja
- Korkeampi ruiskutusviskositeetti
- Suurempi kuiva-ainekerrosvahvuus
- Lyhyempi haihdutusaika
- Uunikuivatus
Alhaisempi kiiltoaste
- Vähemmän kuiva-aineita sisältävät kovettajat
- Nopeampi kovettaja
- Nopeampi ohentaja
- Alhaisempi ruiskutusviskositeetti
- Pienempi kuiva-ainekerrosvahvuus
- Pidempi haihdutusaika
- Ilmakuivatus
vaikka tää ei nyt autoiluun liitykkään , mut maalaukseen kyllä ni tänne ajattelin pistää, elikkä kyse on veneen pressusta joka on ollut joskus valkoinen sisältä ja päältä on nyt ajan myötä likaisen värinen/pinttynyt tummaksi ulkoa eikä millään puhtaaksi lähde, ajattelin et jos sen jollain spraymaalilla maalais , mahtaisko tulla ihan karmea/hilseilevä,vai onko tollaiseen tarkoitukseen jotain erikois maaleja?
vaikka tää ei nyt autoiluun liitykkään , mut maalaukseen kyllä ni tänne ajattelin pistää, elikkä kyse on veneen pressusta joka on ollut joskus valkoinen sisältä ja päältä on nyt ajan myötä likaisen värinen/pinttynyt tummaksi ulkoa eikä millään puhtaaksi lähde, ajattelin et jos sen jollain spraymaalilla maalais , mahtaisko tulla ihan karmea/hilseilevä,vai onko tollaiseen tarkoitukseen jotain erikois maaleja?
Jossain maalin joustoaineeseen liittyvässä ohjeessa oli mainita pressujen maalaamisesta. en vaan löydä ohjetta mistään. kannattaa soittaa maalikauppiaalle niin osaavat neuvoa eteenpäin.
Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
Pressuille on oma maalinsa, esimerkiksi Hempeliltä löytyy. Ja Hempeliä taitaa löytyä ihan rautakaupastakin. "Tavallinen" maali muodostaa kalvon ja pressu on hyvin elastista=hilseilee varmasti pois.
Pressuille on oma maalinsa, esimerkiksi Hempeliltä löytyy. Ja Hempeliä taitaa löytyä ihan rautakaupastakin. "Tavallinen" maali muodostaa kalvon ja pressu on hyvin elastista=hilseilee varmasti pois.
Motonetissä on ainakin noita maaleja, mutta voisin itse ajatella että se pitäisi ennen maalausta saada ainakin puhtaaksi varsinkin jos jotain hometta tmv. on ettei heti tule läpi.
Jos on valkoinen ollut niin voisin ajatella että joku kloriitti tmv. valkaiseva pesuaine olisi pesuun varsin tehokas toki varmaan alan liikkeistä löytyy virallisiakin aineita. Kuva ei ainakaan itselläni toimi niin en tiedä saisiko ihan pesemällä ehostettua.
Kokemuksia vielä jo aiemmin puhutusta monikerroslakkauksesta. Sain maalattua kotteron etupellin ja lakkakerroksia tuli yhteensä neljä. Ensimmäiset kaksi kerrosta varsinaisen maalaussession yhteydessä eli basecoatin päälle. Sen jälkeen annoin kuivua pari päivää ja hioin pinnan tasaiseksi P1000 vesihiomapaperilla käsin. Käytin paperin alla tasaista korkista valmistettua tukea. Tällä tavalla valmistetaan se että pinta oikeasti tasoittuu ja lasimainen pinta voidaan saada aikaan. Jos tukea ei ole, pinnasta ei tule ainakaan omien kokemusten perusteella niin hyvä. Kun pinta on täysin tasainen eikä missään näy kiiltäviä kohtia siirryin P1200 pariin. Veden joukossa oli vähän pesuainetta ja vettä ruiskutin sumutinpullosta niin että pinta oli koko ajan kunnolla märkä. Käsin hiominen on todellisuudessa aikalailla anaalista ja vesiohintana vielä enemmän. Kokeilin lisäksi samaa epäkeskohiomakoneella ja samoilla papereilla. Hiomatallan vaihdoin hieman jäykempään juurikin tuon tasaisuuden saavuttamiseksi ja kierrokset koneesta alhaiseksi ettei pinta mene puhki. Jatkossa käytän konetta mutta kulmat ja ahtaat paikat kannattaa viimeistellä käsipelillä.
Sitten kun pinta oli tasainen niin pinnan puhdistus ja kaksi täyttä kerrosta lakkaa päälle. Haihdutusaika oli jotain 15 minuutin luokkaa. Kannattaa muuten ottaa varsinaisen maalattavan kappaleen rinnalle joku "hukkapala" josta voi evaluoida seuraavan kerroksen vetämisen aloittamista. Uuden lakkakerroksen voi vetää siinä vaiheessa kun koskee sormella pintaa ja sormea nostettaessa lakkapinnasta ei jää sormeen kiinni "säikeitä". Tämän tiedon sain House of Kolorin lakkausohjeista (onko kukaan muuten kokeillu tämän merkin aineita?)
Sitten taas kuivauksen jälkeen pinnan tasoittaminen hiomalla. P1000 jos pinnassa appelsiinia. Jos pinta on hyvä niin P1200 on ok. Tämän jälkeen P1500 jota seurasi Mirkan Abralon 3000. 3000 antaa jo orastavaa kiiltoa.
Seuraavaksi kiillotus jota edelsi muutaman päivän tauko. Varmistelin että maalipinta on kuivunut hieman enemmän. Kiillotuksessa kun pinnan lämpötila nousee aika lailla hiontaan verrattuna. Ensimmäisen kiillotuksen tein kiillotuskoneella, lampaanvillalaikalla ja Mirkan C20 kiillotusaineella. Kierrokset jossain 1500-2000rpm. Tällä yhdistelmällä saa nätisti pois P1200-1500 hiomajäljet ja pintaan tulee jo korkea kiilto. Seuraavaksi kiillotin Mirkan T10:n aineellla ja kiillotussienellä pinnan lopulliseen kiiltoonsa. Näitä aineitahan on vaikka millä mitalla. Ite olen aiemmin kokeilu Fareclaa (G3 ja G10). G3 ja lampaanvilla ei purru kuitenkaan ihan yhtä hyvin kuin tuo Mirkan C20. 3M:n tuotteita on myös kehuttu....Kuuleman mukaan osa kiillotusaineista on semmosia että ne sisältävät naarmuja täyttäviä aineita...Niitä ei näissä hommissa kannata mennä käyttämään koska tarkoitus on tasoittaa pinta oikeasti ilman sen kummenpaa feikkaamista.
Mitä taas tuohon aiempaan monikerroslakkaamiseen tulee niinn ite löydän siitä oikeastaan yhden vahvuuden. Amatöörimaalaareille suurin hyöty on siinä ettei tarvi niin hemmetisti varoa että lakkapinta menisi puhki. Voi huoletta tasoittaa pinnan P800-1000 hionnalla ja kiillottaa. Jos taas lakkapinta menisi puhki niin koko homma alkaa alusta koska puhjenneen lakkapinnan erottaa todella selvästi pinnasta. Ohessa pari kuvaa proggiksesta. Puhelimen kameralla kuvattu, joten ihan tarkkaa kuvaa laadusta ei tuosta saa. Pinta on kuitenkin lasimaisen tasainen ja itse asiassa parempi kuin tehtaan oma originaali maalipinta
Comment