Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tarvitseeko toimivaa ilmastointia huoltaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suffeli
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 559
    • JKL

    Tarvitseeko toimivaa ilmastointia huoltaa?

    Otsikko varmaan kertoo kaiken. Eli jos ilmastointi toimii virheettä, niin onko jotain haittaa jos sitä ei huolla? Huoltoa tekevät firmathan suosittelee, että se pitäisi tehdä muutaman vuoden välein.

    Vai kuuluuko se normaaliin huolto-ohjelmaan?
    ------
    G31 530d
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3452
    • Janakkala

    #2
    Kyllähän ilmastointi suositellaan huollettavaksi parin vuoden välein.
    Järjestelmästä haihtuu kylmäainetta, vaativien olosuhteiden vuoksi:
    Tärinät lämpötilan vaihtelut, kompressorin tiiviste saatta falskata jne.
    Kun kylmäaine vähenee järjestelmässä niin kompressori joutuu enemmän "töihin" ja siten palaa myös polttoainetta enemmän.
    Sekä kosteus on järjestelmälle pahaksi. Samalla ilmastointi huollossa kannattaa
    puhdistaa myös ilmastoinnin sisäkenno jotta sinne ei pääse pesiytymään epäpuhtauksia niin vältytään myös haju haitoilta.
    -Huollossa ilmastointi järjestelmä kytketään kiini huolto koneeseen, joka imee
    ensin vanhat kylmä aineet pois, sekä erottelee siitä tarvittaessa kompura öljyt,
    sitten järjestelmä alipaineistetaan jonka seurauksena myös kosteus poistuu järjestelmästä.
    Seuraavaksi kone tekee vuoto testin, jonka jälkeen syötetään
    oikea määrä kylmäainetta järjestelmään. Sitten tarvittaessa lisätään kompura öljyt,
    sekä halutessaan voidan laittaa tulevaa mahdollista vuotoa varten ultravioletti väriaine järjestelmään.
    -Eli kyllä se ilmastoinnin huolto kannattaa suorittaa
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #3
      Niin no, tuskin se toiminta siitä paranee, jos on tosiaan virheetöntä. Tyhjennyksen mukana tulee osa vanhoista voiteluaineista ulos, ja joskus se öljy on aika likaisen näköistä tavaraa, eli öljyn mukana kompressorista irronnutta hiukkasta varmaan poistuu järjestelmän kierrosta. Sitä, että kuinka paljon tämä vaikuttaa ilmastoinnin elinikään, on aika vaikea arvioida.

      Huollon tarvettakaan on vaikea arvioda, koska tarkkaa tietoa kylmäaineen määrästä ei ole, ennen kuin järjestelmän tyhjentää. Ilmastointi voi toimia kohtalaisesti, vaikka kylmäaine olisikin jostain syystä hieman vähentynyt. Jos kylmäaineen määrä on vähentynyt, niin eron huollon jälkeen kyllä huomaa.

      Autovalmistajat yleisesti suosittelee ilmastoinnin huoltoa 2 vuoden välein.


      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #4
        Itse en kyllä huoltele ennen kuin siinä on jotain vikaa. Tilanne vois olla toinen jos huollossa näiden tarkastusten ja "pikkutäyttöjen" hinta ois esim. täyttömäärää vastaava mutta saman ne tuntuvat veloittavan olipa järjestelmä vähän vajaa vai täysin tyhjä.

        Esim. tuon oman '97:n ostin vuonna 05. Ilmastointi on pelannut ok toissavuoteen asti eli 08. Aineet oli kadonneet ja syyksi paljastui vuotava kenno. Väriäineet sisään, vuodon paikallistaminen, lauhduttimen kennon vaihto sekä huoltotoimenpiteenä kuivaimen vaihto. Ja täyttö öljyineen tietysti. Olisinhan voinut toki "huoltaa" tuon systeemin myös vuosina 05 ja 07 mutta samalla tavalla se kenno ois alkanut vuotaa...
        Last edited by Kentsu; 10-05-2010, 09:11. Reason: vuosilukujen korjausta, aika lentää...
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • Calypsocoupe
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 2932
          • EFNU

          #5
          Originally posted by Kentsu View Post
          Itse en kyllä huoltele ennen kuin siinä on jotain vikaa. Tilanne vois olla toinen jos huollossa näiden tarkastusten ja "pikkutäyttöjen" hinta ois esim. täyttömäärää vastaava mutta saman ne tuntuvat veloittavan olipa järjestelmä vähän vajaa vai täysin tyhjä.
          Johtunee siitä että se vanha kylmäaine pumpataan pois jätepulloon ja laitetaan uusi tilalle. Teoriassa olisi mahdollista täyttää se vajaus jos valmistajilta saisi erittäin perusteelliset specsit laitteistolle. Mitään järkeä siinä taloudellisesti ei olisi, se kun vaatisi sitten työtä kertaluokkia enemmän ja siitä pitäisi laskuttaa. Äkkiä kun laskee niin eipä pitkään kannata ajella vajaalla systeemillä jos perushuollon aineineen saa tankillisen hinnalla.
          - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            #6
            Originally posted by Calypsocoupe View Post
            ...Äkkiä kun laskee niin eipä pitkään kannata ajella vajaalla systeemillä jos perushuollon aineineen saa tankillisen hinnalla.
            Kerros miten lasket. Voit käyttää esimerkkinä vaikka tätä minun tapausta.
            Tokihan jos on valmis maksamaan alinomaan täydestä kylmäjärjestelmästä niin voi vapaasti huoltaa vaikka jokaisessa määräaikaishuollossa.
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • Haju69
              Administrator
              • Nov 2005
              • 16369
              • Leppävirta

              #7
              Mulla juuri huollettiin ilmastointi. 2-vuotta edellisestä kerrasta. Aineet kadonneet tähän aikaan vaikka kertoivat ettei järjestelmä vuoda kun olivat testanneet.

              Auto -97 E39
              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

              Comment

              • jon1
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 270
                • Tampere

                #8
                Meidän ilmastoinninhuoltolaite ainakin puhdistaa vanhan kaasun ja lisää tarvittavan määrän... Öljyn vaihtaa aina uuden.

                Comment

                • Bullitt
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 2786
                  • Turku

                  #9
                  Ne vuototestit, mitä ilmastointihuollossa yleisesti tehdään, kestää ehkä muutamia minuutteja. Jos järjestelmä selviää parin minuutin testistä, niin se perusteella ei varmaan voi vakuuttaa, että vielä kahden vuoden päästä olis täysi määrä ainetta tallella.


                  Comment

                  • jussi_r
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1655
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by Spetke View Post
                    Kyllähän ilmastointi suositellaan huollettavaksi parin vuoden välein.
                    Järjestelmästä haihtuu kylmäainetta, vaativien olosuhteiden vuoksi:
                    Tärinät lämpötilan vaihtelut, kompressorin tiiviste saatta falskata jne.
                    Lisättäköön vielä, että kylmäainetta diffundoituu kumiletkujen läpi ulkoilmaan ihan fysiikan lakien mukaan. Täysin tiivis ja suunnitellulla tavalla toimivakin ilmastointi siis purkaa itseään luonnostaan.

                    M3 Cabrio Individual
                    530d GT xDrive
                    GL420 CDI
                    ZX-12R

                    Comment

                    • bmw523i
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2008
                      • 42
                      • lahti

                      #11
                      Originally posted by Bullitt View Post
                      Ne vuototestit, mitä ilmastointihuollossa yleisesti tehdään, kestää ehkä muutamia minuutteja. Jos järjestelmä selviää parin minuutin testistä, niin se perusteella ei varmaan voi vakuuttaa, että vielä kahden vuoden päästä olis täysi määrä ainetta tallella.

                      Joo minullekin vakuuttelivat että ei ole vuotoja järjestelmässä ja niin vaan kahdessa päivässä oli aineet karanneet ja syynä oli aivan seula lauhdutin. Mun mielestä niin kauan kun ilmastointi toimii niin ihan turha "huollattaa". Näissä suosituksissa 2v välein on enemmänkin kyse vain rahastuksesta.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Originally posted by suffeli View Post
                        Otsikko varmaan kertoo kaiken. Eli jos ilmastointi toimii virheettä, niin onko jotain haittaa jos sitä ei huolla? Huoltoa tekevät firmathan suosittelee, että se pitäisi tehdä muutaman vuoden välein.

                        Vai kuuluuko se normaaliin huolto-ohjelmaan?
                        Virheetön toiminta eli tässä yhteydessä tuloilman minimi lämpötila? Jos se alle 10 astetta pukkaa niin ei se huoltamalla paljon kummemmaksi tule.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Itse olen sitä mieltä, että jos ilmastointi toimii hyvin, niin mitä sitä huoltamaan turhan päiten. Kyllä se huolto kannattaa tehdä nyt korkeintaan neljän vuoden välein, mutta kaksi vuotta on ehkä turhankin usein, jos puhutaan Bemareista. Onhan niitä tapauksia, jossa ilmastointijärjestelmän tuntuu joutuvan rakentamaan täysin uudestaan vuoden välein. Esim. G Astrassa ilmastoinnin toimimattomuus on enemmänkin sääntö, eikä poikkeus. Vaikka se ilmastoinnin huoltaminen ei olekaan sitä kalleinta lystiä, niin noitakin hommia tekevät useat muutkin korjaamot, eivät ainoastaan merkkiliikkeet, mutta tämä lienee tieto jo useimmille... Muutama seikka kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, esim. raitisilmasuodatin saatetaan huollon yhteydessä vaihtaa ja olen huomannut, että siitäkin yleensä rahastetaan ylimääräistä, vaikka esim. E38-kopassa noiden suodattimien vaihto on niin yksinkertainen operaatio, ettei siitä kannata erikseen maksaa.

                          Comment

                          • suffeli
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 559
                            • JKL

                            #14
                            Näiden kommenttien perusteella taidan vielä odotella tämän asian kanssa. Ensi viikolla on auton huolto, mutta teetän ilmastoinnin huollon sit erikseen jos siltä alkaa tuntua. Pikkusen sieltä tulee hikisukan tuoksua, eli ei se kyllä hukkaan menisi. Autohan on 6v vanha toyota, joka on itsellä ollut n.1½v. Normaali huolto-ohjelmaan ei ilmastointi kuulu, joten voi olla että sitä ei olla huollettu koskaan. Tai sit se on huollettu 2v sitten. Noh, odotellaan kunnon kelejä ja katsotaan sitten, että kuinka hyvin toimii.
                            ------
                            G31 530d

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14480
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Bullitt View Post
                              Ne vuototestit, mitä ilmastointihuollossa yleisesti tehdään, kestää ehkä muutamia minuutteja. Jos järjestelmä selviää parin minuutin testistä, niin se perusteella ei varmaan voi vakuuttaa, että vielä kahden vuoden päästä olis täysi määrä ainetta tallella.
                              Eipä tahdo se automaattikoneen tekemä alipainetestiä toimia oikein, kun vuotavatkin järjestelmät kertoo tiiviiksi.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA (2.8l) '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎