Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tarvitseeko toimivaa ilmastointia huoltaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Torppa
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 291
    • Vihti

    #16
    Mulla sigun autossa alkaa olemaan hieman vajaa järjestelmä.. r12 aineilla..
    Ajattelin autovaruste.net(olikohan oikea?) paikassa teettää ehkä ilmastointilaite muutoksen..
    Johon ajattelin huolto- ja muutostoimenpiteet R134a aineelle teetättää.

    Hintaan ~260e, sis. työt, aineet, kuivain, pikaliittimet venttiileihin. ym jotain pientä

    Kysymys, kannattaako? Koska vastaisuudessa voisin jatkossa ihan itse töissä vaihdella noita 134-aineita.
    ------------------------------------------------
    Entiset:
    E61 535D M-sport 11/-05
    E61 535D M-sport 12/-04
    E46 330D Touring 11/-03
    E36 325i Coupe 8/-92
    E30 318i Coupe -89

    Comment

    • jon1
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 270
      • Tampere

      #17
      Originally posted by Torppa View Post
      Mulla sigun autossa alkaa olemaan hieman vajaa järjestelmä.. r12 aineilla..
      Ajattelin autovaruste.net(olikohan oikea?) paikassa teettää ehkä ilmastointilaite muutoksen..
      Johon ajattelin huolto- ja muutostoimenpiteet R134a aineelle teetättää.

      Hintaan ~260e, sis. työt, aineet, kuivain, pikaliittimet venttiileihin. ym jotain pientä

      Kysymys, kannattaako? Koska vastaisuudessa voisin jatkossa ihan itse töissä vaihdella noita 134-aineita.
      Tuo muutos vaatii kompuran vaihdon joka voi maksaa jonkin verran... Itse en lähtis vaihtaan tuota R134 kaasuille koska tuo R12 kaasu on "tehokkaampaa". Eli pidä ihmeessä tuo jos sulla kerran sellanen on. Toi kompura toimii vielä vanhoilla freonikaasuilla joilla jäähdytysteho on ihan omaa luokkaa...

      Comment

      • kye
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 320
        • Forssa

        #18
        Tässä ketjussa jollain oli harha käsityksiä, että ilmastointihuolloissa vaihdetaan kaikki kylmäaine. Uutta kylmäainetta järjestelmään tulee huollossa sen verran kun on vajausta loppu on huoltolaitteella "puhdistettua" ainetta. Toimivasta järjestelmästä hukkuu n. 10% sen kylmäaineen painosta vuodessa.
        Nykyaikaisilla ilmastoinnin huoltolaitteilla voi tehdä ns. painetestin järjestelmälle, jolla voi arvioida huollon tarvetta ja kompressorin kuntoa.
        Öljyä vaihtuu sen verran mitä sitä tulee tyhjennyksessä pois. Läheskään kaikki ei tule pois.

        Jos jollain on ilmastointilaitteen huollon tarvetta Forssan seudella, niin teen sitä 80e hintaan.
        - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
        - N42/46 jakopäät
        - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

        tied. 0407247465

        Comment

        • VilleZi
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 89
          • Raahe

          #19
          Originally posted by kye View Post
          Tässä ketjussa jollain oli harha käsityksiä, että ilmastointihuolloissa vaihdetaan kaikki kylmäaine. Uutta kylmäainetta järjestelmään tulee huollossa sen verran kun on vajausta loppu on huoltolaitteella "puhdistettua" ainetta. Toimivasta järjestelmästä hukkuu n. 10% sen kylmäaineen painosta vuodessa.
          Nykyaikaisilla ilmastoinnin huoltolaitteilla voi tehdä ns. painetestin järjestelmälle, jolla voi arvioida huollon tarvetta ja kompressorin kuntoa.
          Öljyä vaihtuu sen verran mitä sitä tulee tyhjennyksessä pois. Läheskään kaikki ei tule pois.

          Jos jollain on ilmastointilaitteen huollon tarvetta Forssan seudella, niin teen sitä 80e hintaan.

          Samoilla linjoilla. tuo ns. painetesti tehdään kuitenkin alipaineella?
          Eiköhän tuo joku n.3 vuoden välein ole riittävä huoltoväli kuitenkin, laatuautossa..

          Ihan mutulla voisi muuten veikata että huoltojen hinnat nousevat kesän aikoina, koska uudet säädökset tulevat kesällä voimaan ja vaativat lisäkoulutusta ja "koetta" henkilöiltä joiden "vastuulla" ilmastoinninhuoltolaite on kussakin työpaikassa.
          Harvempi huoltamo ainakin näin omassa kaupungissa on vasta kouluttanut henkilökunnastaan tätä vastuuhenkilöä, mutta saattaa olla että useampia vielä tulee ennen kesää.
          Kulkineet:
          BMW e38 740i 6-gang
          BMW e30 316i->320i->325i prjkt.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10073
            • KVLA

            #20
            Originally posted by suffeli View Post
            Näiden kommenttien perusteella taidan vielä odotella tämän asian kanssa. Ensi viikolla on auton huolto, mutta teetän ilmastoinnin huollon sit erikseen jos siltä alkaa tuntua. Pikkusen sieltä tulee hikisukan tuoksua, eli ei se kyllä hukkaan menisi. Autohan on 6v vanha toyota, joka on itsellä ollut n.1½v. Normaali huolto-ohjelmaan ei ilmastointi kuulu, joten voi olla että sitä ei olla huollettu koskaan. Tai sit se on huollettu 2v sitten. Noh, odotellaan kunnon kelejä ja katsotaan sitten, että kuinka hyvin toimii.
            Joskus on vaan niin,että auton huollon yhteydessä tehty ilmastointihuolto on hiukan edullisempi,kuin erikseen teetettynä.Kannattaa kysyä asiasta.

            Comment

            • kye
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 320
              • Forssa

              #21
              Samoilla linjoilla. tuo ns. painetesti tehdään kuitenkin alipaineella?
              Eiköhän tuo joku n.3 vuoden välein ole riittävä huoltoväli kuitenkin, laatuautossa..


              Painetesti tehdään ihan laitteen painemittareilla käynnissä olevalla autolle/ilmastointilaitteelle. Vuototesti tehdään alipaineistemalla järjestelmä normaali ilmastoinnin huollon yhteydessä.
              Ilmastointijärjestelmä voidaan koeponnistaa typellä. Tämä ei sisälly kylläkään tuohon normaaliin ilmastoinninhuoltolaitteen ominaisuuksiin ja huollon hintaan varmaankaan missään korjaamossa.

              Harvempi huoltamo ainakin näin omassa kaupungissa on vasta kouluttanut henkilökunnastaan tätä vastuuhenkilöä, mutta saattaa olla että useampia vielä tulee ennen kesää.

              Itse olen käynyt pätyvyyskurssin ja ilmoittaunut Tukesin rekisteriin. Omassa kotikunnassa ei ole tällä hetkellä vasta kuin kaksi rekisteröitynyttä ajoneuvoilmastointi huoltoliikettä, asentajan pätyvyyden omavia on muutama enempi, vaikka rekisteröityminen tulee pakolliseksi heinäkuun alusta. Täälläkin on kuitenkin useamman merkin merkkikorjaamoja jotka mainostavat toimivansa kaikenmaailman sertifikaatti ja isostandardien mukaisesti. Minun kohdalla tuosta rekisteröitymisestä tuli kulua n. 450€:a. Jokaisen asentajan, jos on useamman asentajan korjaamo, tulee olla kurssin käynyt ja rekisteröitynyt.
              - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
              - N42/46 jakopäät
              - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

              tied. 0407247465

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by suffeli View Post
                Näiden kommenttien perusteella taidan vielä odotella tämän asian kanssa. Ensi viikolla on auton huolto, mutta teetän ilmastoinnin huollon sit erikseen jos siltä alkaa tuntua. Pikkusen sieltä tulee hikisukan tuoksua, eli ei se kyllä hukkaan menisi.
                Kyllä menisi hukkaan sillä eihän tuo "hikisukkaongelma" liity ilmastoinnin täyttöhuoltoon eikä se sitä korjaa. Tai toki korjaa jos maksat samalla lisähinnan höyrystinkennon desinfioinnista (jonka voi tehdä erikseen tai itsekin).
                E39 528iA

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Tekeekö kukaan foorumilainen ilmasoinnin huoltoja Seinäjoen seudulla? Missähän täällä kannattaa käyttää huollettavana? Mielestäni hieman ehkä vajaasti puski kylmää viimekesänä joten varmaan olis syytä huollattaa..?
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • VilleZi
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 89
                    • Raahe

                    #24
                    Originally posted by kye View Post
                    Itse olen käynyt pätyvyyskurssin ja ilmoittaunut Tukesin rekisteriin. Omassa kotikunnassa ei ole tällä hetkellä vasta kuin kaksi rekisteröitynyttä ajoneuvoilmastointi huoltoliikettä, asentajan pätyvyyden omavia on muutama enempi, vaikka rekisteröityminen tulee pakolliseksi heinäkuun alusta. Täälläkin on kuitenkin useamman merkin merkkikorjaamoja jotka mainostavat toimivansa kaikenmaailman sertifikaatti ja isostandardien mukaisesti. Minun kohdalla tuosta rekisteröitymisestä tuli kulua n. 450€:a. Jokaisen asentajan, jos on useamman asentajan korjaamo, tulee olla kurssin käynyt ja rekisteröitynyt.

                    Ahaa, kumpikohan meistä on nyt saanut sitten väärää tietoa(luultavasti minä). Koska olen kuullut että näitä pätevyyskurssin käyneitä ei tarvitsisi olla kuin 1 per yritys? Mutta ilmeisesti tuo yksi hoitaisi ilmastointihuollot pääasiassa tai ainakin olisi vastuussa jokaisesta huollosta joka tehdään?
                    En sitten tiedä miten täälläpäin on tämmöinen käsitys asiasta.
                    Kulkineet:
                    BMW e38 740i 6-gang
                    BMW e30 316i->320i->325i prjkt.

                    Comment

                    • 1502
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 238
                      • Ylöjärvi

                      #25
                      Originally posted by VilleZi View Post
                      Ahaa, kumpikohan meistä on nyt saanut sitten väärää tietoa(luultavasti minä). Koska olen kuullut että näitä pätevyyskurssin käyneitä ei tarvitsisi olla kuin 1 per yritys? Mutta ilmeisesti tuo yksi hoitaisi ilmastointihuollot pääasiassa tai ainakin olisi vastuussa jokaisesta huollosta joka tehdään?
                      En sitten tiedä miten täälläpäin on tämmöinen käsitys asiasta.
                      Juu, ei kaikkien ole pakko käydä. Mut ne vaan saa tehdä ilmastointi töitä ketkä pätevyyden on saanut

                      Comment

                      • kye
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2008
                        • 320
                        • Forssa

                        #26
                        Taisin kirjoittaa vähän epäselvästi. Tarkoitin juuri niin kuin täällä on jo korjattukin. Eli jokaisella asentajalla joka tekee ilmastointihuoltoja pitää olla asentajan pätevyys ilmastointihuoltoihin. Sen lisäksi yksi pitää olla nimettynä vastuuhenkilöksi ilmastointihuoltoihin.
                        - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                        - N42/46 jakopäät
                        - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                        tied. 0407247465

                        Comment

                        • Puuhis
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 77
                          • Turku

                          #27
                          Reilu viikko sitten käynti ilmastointihuollossa E46.
                          Ilmastointi ei oikein toiminut ja ajattelin että tyhjähän se on
                          Ylläkseksi järjestelmästä imettiin 570g ainetta pois!
                          Öljyt ja uudet "freonit" sisään 750g

                          Ja avot, lähti tekemään kylmää.
                          Onko BMW noin herkkä aineen määrästä vai oliko kenties talven jäljiltä jotenki juntturassa koko systeemin.
                          BMW E87 120d -04

                          Ex-
                          E46 320d Touring M-sport II -01
                          E36 316ti compact -94
                          E46 320 DAT -00
                          E39 530 dAT -03
                          E46 318i AT -01

                          Comment

                          • Torppa
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 291
                            • Vihti

                            #28
                            Mulla sigun auto tarvitsee ilmastointi huoltoa. Vajausta on järjestelmässä, siksi ei tule kunnolla kylmää. Mutta pitäisikö keulilla olevan flektin lähteä joskus käyntiin? Ei ole koskaan lähtenyt minulla. Mitenkä lähteä tutkimaan asiaa? Ja missähän mahtaa sijaita anturi/rele joka ohjaa sitä?
                            ------------------------------------------------
                            Entiset:
                            E61 535D M-sport 11/-05
                            E61 535D M-sport 12/-04
                            E46 330D Touring 11/-03
                            E36 325i Coupe 8/-92
                            E30 318i Coupe -89

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17535
                              • Turku

                              #29
                              Eilen Kasia täytettäessä keskustelin ammattilaisen kanssa aiheesta. Ilmastoinninhuolto on hänen mukaansa turhaa ja pelkkää rahastusta. Öljynvaihto turhaa, järjestelmään jää aina vanhaa öljyä, joka on sekaisin alkuperäisen tai vanhan kanssa. Näin olen itsekin ajatellut ja toiminut. Täytetään ja korjataan, jos aihetta on!
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • k0rppi
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2008
                                • 784
                                • Varkaus

                                #30
                                tuolla periaatteella normaali moottoriöljynvaihtokin on ihan turhaa jos auto toimii.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎