Announcement

Collapse
No announcement yet.

hiilikuitu konepellin / takakontin loppuviimeistely?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paapaa
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 194
    • Finland

    hiilikuitu konepellin / takakontin loppuviimeistely?

    moi,

    luin netistä, että varovaisesti ensin pieni reikä kun porataan hiilikuitua ja pikku hiljaa isommalla terällä.kohdealue teipattuna ja takana puuta painaa varovasti porauskohtaa vasten.

    tottako? muita neuvoja työstämiseen?

    ympyränmuotoisen reiän saanee vielä helposti mutta mitenkäs ovaali, eli lukonkohta takakontissa? ensin poraa reiän mutta millä hiivatilla saisi rikkomatta ovaalin muotoikseksi sitten reiän? kestääkä hiilikuitu viilausta tms.?
  • markov7
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 97

    #2
    Voi viilata,hiota,porata,sahata ja naamari päähän kun työstää,toi hiili/epoksipöly ei ole kaikista terveellisintä.
    s14 rally

    Comment

    • paapaa
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 194
      • Finland

      #3
      kiitos

      kiitos.

      Comment

      • Hammu
        Moderator
        • Nov 2006
        • 3971
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by markov7 View Post
        Voi viilata,hiota,porata,sahata ja naamari päähän kun työstää,toi hiili/epoksipöly ei ole kaikista terveellisintä.
        Niin.

        Hiilikuitupölyn terveellisyys vastaa asbestia, menee mm. ihon läpi verenkiertoon joten kannattaa kattoa ne suojavälineet kohdalleen.

        Comment

        • paapaa
          Bimmer Rookie
          • Apr 2008
          • 194
          • Finland

          #5
          Originally posted by Hammu View Post
          Niin.

          Hiilikuitupölyn terveellisyys vastaa asbestia, menee mm. ihon läpi verenkiertoon joten kannattaa kattoa ne suojavälineet kohdalleen.
          hyvä tietää.thx.

          Comment

          • paapaa
            Bimmer Rookie
            • Apr 2008
            • 194
            • Finland

            #6
            suojain???

            just...motonettiin menin ja sitte mitään hajua, pitäisikö hiilikuitupölyä suojaamaan ostaa hengityssuojain luokka FFP1 / FFP2 / FFP3 tai jokin muu?

            Luokka FFP1D
            Käyttöalue: Käyttöalueita ovat mm. tekstiili-, kaivos-, rakennus-, rauta- ja terästeollisuus sekä puuntyöstö (ei kovapuu). Suojaus: Mm. seuraavia aineita sisältävältä pölyltä ja sumulta: kalsium, karbonaatti, kaoliini, sementti, selluloosa, rikki, puuvilla, jauho, lasivilla, hiili, rautametallit, kasvi- ja mineraaliöljyt.

            Luokka FFP2D
            Käyttöalue: Käyttöalueita ovat mm. tekstiili-, kaivos-, rakennus-, rauta- ja terästeollisuus, autonkoriteollisuus, puuntyöstö, maatalouselinkeino ja puutarhanhoito, hitsaus, metallityöstö ja -valu. Suojaus: Mm. seuraavia aineita sisältävältä pölyltä, sumulta ja höyryltä: kalsiumkarbonaatti, natriumsilikaatti, grafiitti, kipsi, selluloosa, rikki, puuvilla, lasivilla ja muovi, hiili, kasvi- ja mineraaliöljyt, kvartsi, pii, kupari, alumiini, barium, titaani, vanadium, kromi, mangaani, molybeeni.

            Luokka FFP3D
            Käyttöalue: Käyttöalueita ovat mm. tekstiili-, kaivos-, rakennus-, rauta-, teräs- ja lääketeollisuus, ydinvoimalat, puuntyöstö, ongelmajätteenkäsittely, akkujen (Ni-Cad) valmistus, hitsaus, metallityöstö ja -valu. Suojaus: Kalsiumkarbonaatti, natriumsilikaatti, grafiitti, kipsi, selluloosa, rikki, puuvilla, lasivilla, pii, hiili, kvartsi, alumiini, kupari, barium, titaani, vanadium, kromi, mangaani, molybdeeni, antimoni, nikkeli, platina, rodium, strykniini, uraani (pöly, höyryt ja radioaktiiviset hiukkaset), nestemäiset aerosolit, öljysumu, metallipöly ja -höyry, lievästi radioaktiiviset hiukkaset.
            Last edited by paapaa; 08-11-2010, 12:04.

            Comment

            • Rockford
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 8028
              • Pinsiö

              #7
              Originally posted by paapaa View Post
              just...motonettiin menin ja sitte mitään hajua, pitäisikö hiilikuitupölyä suojaamaan ostaa hengityssuojain luokka FFP1 / FFP2 / FFP3 tai jokin muu?

              Luokka FFP1D
              Käyttöalue: Käyttöalueita ovat mm. tekstiili-, kaivos-, rakennus-, rauta- ja terästeollisuus sekä puuntyöstö (ei kovapuu). Suojaus: Mm. seuraavia aineita sisältävältä pölyltä ja sumulta: kalsium, karbonaatti, kaoliini, sementti, selluloosa, rikki, puuvilla, jauho, lasivilla, hiili, rautametallit, kasvi- ja mineraaliöljyt.

              Luokka FFP2D
              Käyttöalue: Käyttöalueita ovat mm. tekstiili-, kaivos-, rakennus-, rauta- ja terästeollisuus, autonkoriteollisuus, puuntyöstö, maatalouselinkeino ja puutarhanhoito, hitsaus, metallityöstö ja -valu. Suojaus: Mm. seuraavia aineita sisältävältä pölyltä, sumulta ja höyryltä: kalsiumkarbonaatti, natriumsilikaatti, grafiitti, kipsi, selluloosa, rikki, puuvilla, lasivilla ja muovi, hiili, kasvi- ja mineraaliöljyt, kvartsi, pii, kupari, alumiini, barium, titaani, vanadium, kromi, mangaani, molybeeni.

              Luokka FFP3D
              Käyttöalue: Käyttöalueita ovat mm. tekstiili-, kaivos-, rakennus-, rauta-, teräs- ja lääketeollisuus, ydinvoimalat, puuntyöstö, ongelmajätteenkäsittely, akkujen (Ni-Cad) valmistus, hitsaus, metallityöstö ja -valu. Suojaus: Kalsiumkarbonaatti, natriumsilikaatti, grafiitti, kipsi, selluloosa, rikki, puuvilla, lasivilla, pii, hiili, kvartsi, alumiini, kupari, barium, titaani, vanadium, kromi, mangaani, molybdeeni, antimoni, nikkeli, platina, rodium, strykniini, uraani (pöly, höyryt ja radioaktiiviset hiukkaset), nestemäiset aerosolit, öljysumu, metallipöly ja -höyry, lievästi radioaktiiviset hiukkaset.
              Pääsääntönä: ota paras. Hinnoissa ei kuitenkaan juurikaan mitään eroa ja jos suodattaa säteilystä, sekä viruksista lähtien, niin sopii myös tähän. Ei tarvitse joka duunissa miettiä, että onkohan sopiva nasse nyt sitten, vaan suodin käy kaikkeen mahdolliseen kotiapteekkarien lääkepölyistä aina maalisumuisiin villakoiriin.

              Yhteenvetona -> liian hyvin suodattavaa et voi ostaa, liian huonosti kyllä.
              -Dodge Charger -73
              -Mercedes-Benz GLK
              -VW Transporter

              Comment

              • paapaa
                Bimmer Rookie
                • Apr 2008
                • 194
                • Finland

                #8
                Originally posted by Rockford View Post
                Pääsääntönä: ota paras. Hinnoissa ei kuitenkaan juurikaan mitään eroa ja jos suodattaa säteilystä, sekä viruksista lähtien, niin sopii myös tähän. Ei tarvitse joka duunissa miettiä, että onkohan sopiva nasse nyt sitten, vaan suodin käy kaikkeen mahdolliseen kotiapteekkarien lääkepölyistä aina maalisumuisiin villakoiriin.

                Yhteenvetona -> liian hyvin suodattavaa et voi ostaa, liian huonosti kyllä.
                Kiitos. Totta! Kannata muutaman euron säästön takia riskeerata mitään

                Comment

                • dieseljussi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 592
                  • Suomi

                  #9
                  Normaalityöstössä syntyvä hiilikuitupöly ei ole asbestiin verrattava myrkky, mutta ärsyttävää pölyä joka tapauksessa:

                  Health Considerations

                  Carbon fiber dust is not toxic, however, it is a mild irritant to the skin, eyes, and lungs, much like fiberglass. We do recommend that fabricators wear gloves and a dust mask to minimize any itching or irritation, especially when cutting or sanding in quantity.

                  Carbon Fiber Resources Thinking about using carbon fiber for your next project, but not sure where to start? Read on for answers to common questions and guides on how to select the right thicknesses, finishes, and more for your needs. Tell Us About Your Project Stock Products What is carbon fiber? Carbon fiber is one […]


                  Paria pykälää pahempaa pölyä voi syntyä, jos komposiittia poltetaan kuumassa lämpötilassa ja altistetaan samalla voimakkaalle iskulle:

                  Research at Farnborough in the 1990's indicated that if carbon fibre composite material is shattered in the absence of fire there will be little or no release of respirable fibres. If you burn carbon fibre composite material without subjecting it to high energy impact there will be little or no release of respirable fibres. However, if you subject carbon fibre composite material to high energy impact while simultaneously burning it with a high temperature flame - typically 1000ºC (typical aircraft crash conditions) significant quantities of respirable fibres may be released.

                  The fibres, depending on the type of carbon fibre, are typically 2-3 microns in diameter and perhaps 15 microns in length. They are non-toxic but have a strong affinity to dirt, and, as they easily penetrate human skin and tissue, they carry the often highly toxic dirt of the crash site into the unprotected skin of anyone working at or visiting the crash site. The results on the first RAF Harrier crash sites in 1990 were traumatic dermatitis on exposed skin coupled with a few cases of discomfort in breathing.


                  Tuollaista tilannetta ei kyllä käytännössä pääse helposti kotioloissa syntymään, mutta siitäkin selviäisi haalarilla ja P3-suodattimella. Pääasia, että paiskaat jonkun filtterin päähän ja katsot, ettei se vuoda. Jos kovin pölisee, niin muista myös käydä suihkussa/saunassa ja pestä vaatteet, niin ei ala kutisemaan myöhemmin.

                  Comment

                  • peltone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 8092
                    • Willähde

                    #10


                    E30 316 -87
                    E91 325i -06
                    E61 530d -06
                    F10 520d -14
                    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                    Comment

                    • paapaa
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2008
                      • 194
                      • Finland

                      #11
                      kiitos jussille ja peltoselle! mitä paremmin varautuu & tietää asioista, sitä todennäköisemmin asiat menevät kuten toivoo menevän.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎