Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sähköinen vesipumppu moottoriin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussi_r
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1655
    • Nurmijärvi

    #16
    Originally posted by petrolhead View Post
    Miksei?
    Sähköinen vesipumppu on sinänsä ihan hyvä idea, mutta sen kytkeminen termarin taakse kotimekaanikon toimesta ei minun mielestä sitä ole. Ja tämä on vain oma, varovainen mielipiteeni. Kokonaan seisova vedenkierto pitkässä rivikoneessa kuulostaa kovin riskialttiilta.

    Tämän perustelen yksinkertaisesti sillä, että vesien kiertäminen on aika kärjessä näistä konetta ehjänä pitävistä toiminnoista. Tuon prosessin varmuuden heikentäminen ei ole minun mielestäni järkevää, vaikka sillä saavutettaisiinkin jotain pientä etua lämpenemisessä.

    Meillä on kilpurissa molemmat edelleen olemassa, sähköinen E60:n vesipumppu alavesiletkussa (varikkostopeille) ja orkkis jakopäässä (ajon aikana). Mekaaninen on tulevaisuudessa tarkoitus poistaa, ja tuolloin todennäköisesti pitää sähköiselle tehdä vielä virtamittauskin. Sitä kun ei missään nimessä halua ottaa riskiä näiden veden kiertojen kanssa. Luulisin jokaisen, jolla on ollut vaikka kansiongelma tajuavan kuinka nopeasti asiat voivat koneessa mennä pieleen vaikka silloin kun vesipumppu pettää. Tai tässä käsiteltävässä tapauksessa, jos liitetyksi aiottu ylimääräinen termari pettää, lagaa tms.
    M3 Cabrio Individual
    530d GT xDrive
    GL420 CDI
    ZX-12R

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #17
      Originally posted by dieseljussi View Post
      Ainiin: Laturiin kannattaa myös ehdottomasti laittaa joku katkaisija kiihdytyksiä varten, jos ei jo ole; se syö tehoja paljon enemmän kuin vesipumppu. Noissa kyllä alkaa nykyään olla älykästä ohjausta jo tehtaalla laitettuna.
      Olen tuotakin pyöritellyt tinapaperihatun alla. Eli latauksen katkaisu täyskaasulla. Jos 100A laturikin toimisi 100% hyötysuhteella niin johan se silloin nappaa lähemmäs pari hevosvoimaa. Jakaa tuon todellisella hyötysuhteella (en tiedä sitä) niin saa todellisen tehontarpeen , ei aivan vähän.
      Originally posted by jussi_r View Post
      Sähköinen vesipumppu on sinänsä ihan hyvä idea, mutta sen kytkeminen termarin taakse kotimekaanikon toimesta ei minun mielestä sitä ole. Ja tämä on vain oma, varovainen mielipiteeni. Kokonaan seisova vedenkierto pitkässä rivikoneessa kuulostaa kovin riskialttiilta.
      8 tappisella kannella mennään. Ja tosiaan , seisoohan noissa uusissa bemarin 24V kansissakin vesi paikallaan kylmässä koneessa , pl. luonnonkierto kun lämpötilaeroja tulee.
      Last edited by petrolhead; 14-11-2010, 12:40.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • saki
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 247

        #18
        Omassa laitteessa ei tuo mahdollinen pieni tehonlisäys ole olennaista. Tärkeämpää olisi saada lämmöt kuriin rata-ajossa.

        Luultavasti tuollainen tehdastekoinen ohjain olisi suhteellisen luotettava, mutta tosiaan rata käyttöön olisi hyvä olla lisäksi pakko käyttö vaikka erillisellä katkaisijalla joka ohittaisi kaikki automatiikat -> voisi olla varma että hyrrät ja pumput jauhaa.
        BMW i3 REX

        Comment

        • dieseljussi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 592
          • Suomi

          #19
          Originally posted by petrolhead View Post
          Olen tuotakin pyöritellyt tinapaperihatun alla. Eli latauksen katkaisu täyskaasulla. Jos 100A laturikin toimisi 100% hyötysuhteella niin johan se silloin nappaa lähemmäs pari hevosvoimaa. Jakaa tuon todellisella hyötysuhteella (en tiedä sitä) niin saa todellisen tehontarpeen , ei aivan vähän.
          Bosch itse ilmoittaa autoteknillisessä taskukirjassa latureiden hyötysuhteeksi n 50%. Tehoja menisi siis esim 200A*14.4V = 2.9 kW eli aikalailla 4 hepoa.

          Comment

          • turbobliz
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1010
            • e-suomi

            #20
            Originally posted by saki View Post
            Itselle olen tuota pakettia miettinyt. Vaihtoehtona tuolle olisi ohjata On/Off tyyliin megalla tuota pelkkää pumppua. Uskoisin ettei omassa käytössä (Lähinnä kesällä radalla) tuolla ole sikäli mitään väliä.. oikeastaan riittää että saa kaikki flektit ja pumput jauhamaan "täysiä" kun lähtee lämmittelyn jälkeen radalle.. olisi ainakin vähemmän mystisiä bokseja minkä toimintaa ei välttämättä halua miettiä kun tärkeintä olisi maksimi jäähdytys.. liian kylmäksi noi pelit ei ikinä ole tavannut radalla jäädä.. -> sen puolesta voi kaikki jauhaa täysiä koko ajan.
            Mulla on ollut tommonen wanha DG pumppu kadulla ja kisassa (60-luvun suunnittelua olevassa malmikasassa). Controllerin kanssa tuli radalla itseasiassa ongelmaa, lämmöt oskilloi. Otin ohjaimen kokonaan pois ja ei mitään ongelmaa. Malmikasa lämpeää nopeasti sinne 60-70C tienoille vaikkei ole termostaattia ja täydellä pauhulla tasaiset 80-90C. Modernissa Bemmin moottorissa voi tilanne toki olla toinen.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #21
              Melkein väittäisin että tuolla on käpy missä sanotaan vesipumpun olevan off uusissa. Luonnollinen konvektio on todella vaarallinen tie, se on niin hidasta ja tehotonta että vesi alkaa keittää pistemäisesti äkkiä vaikka 10cm suuntaan x siirtymällä sen lämpötila olisikin vasta vaikkapa 20 astetta. Kiertoa pitää olla, eikä se hidasta yhtään koneen lämpeämistä jos kennojen läpi kierto on 0, sama määrä vettä siellä pitää lämmittää aina.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #22
                Originally posted by Cell View Post
                Melkein väittäisin että tuolla on käpy missä sanotaan vesipumpun olevan off uusissa. Luonnollinen konvektio on todella vaarallinen tie, se on niin hidasta ja tehotonta että vesi alkaa keittää pistemäisesti äkkiä vaikka 10cm suuntaan x siirtymällä sen lämpötila olisikin vasta vaikkapa 20 astetta. Kiertoa pitää olla, eikä se hidasta yhtään koneen lämpeämistä jos kennojen läpi kierto on 0, sama määrä vettä siellä pitää lämmittää aina.
                Piti muutamaan kertaan lukea viimeinen virke ennenkuin aukesi. Ihan totta. Nyt kun olen tuota pähkäillyt niin järkevimmältä vaikuttaisi ehkäpä PWM-ohjaus pumpulle. Se ei haaskaisi energiaa eikä toisaalta pyörittäisi turhaa eli hyödyt säilyisi, mutta saisi halutessaan pienen virtauksen kylmänäkin. Kattelin valmiita (about 12V/max 30A) PWM-kittejä ja maksavat pari kymppiä. Sellaiseen säätöpotikan tilalle NTC-vastus?
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Jolli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 2556
                  • Virolahti

                  #23
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Piti muutamaan kertaan lukea viimeinen virke ennenkuin aukesi. Ihan totta. Nyt kun olen tuota pähkäillyt niin järkevimmältä vaikuttaisi ehkäpä PWM-ohjaus pumpulle. Se ei haaskaisi energiaa eikä toisaalta pyörittäisi turhaa eli hyödyt säilyisi, mutta saisi halutessaan pienen virtauksen kylmänäkin. Kattelin valmiita (about 12V/max 30A) PWM-kittejä ja maksavat pari kymppiä. Sellaiseen säätöpotikan tilalle NTC-vastus?
                  Katsot vain että NTC-vastus toimii samalla alueella kuin potikka, niin en näkisi että mitäään ongelmia tulisi.
                  Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                  Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                  PM tavoittaa, puhelimella ei.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #24
                    Epäilen ettei toimi tuolla tavalla, alkaa kilpailemaan helposti termostaatin kanssa ja sitten pumpun teho seilaa jatkuvasti. Lisäksi se nousee lähes täysille kun käyntilämmöt saavutetaan, termistori kun ei ymmärrä että säädön pitäisi toimia vain esim. 80-100 asteen välillä ja silläkin kasvaa mielellään nopeammin kuin lineaarisesti.

                    Fiksumpi olisi ehkä prossu sinne väliin ja sille syöttötiedoiksi koneeseen menevän ja sieltä tulevan veden lämpötilat. Ohjaus lämpötilaeron perusteella ja vaikkapa PI-looppi tms pyörimään että vastaa riittävän nopeasti muutoksiin eikä ala seilaamaan.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • dieseljussi
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 592
                      • Suomi

                      #25
                      Autossahan riittää lämmintä vettä yli oman tarpeen. Tähän liittyen joku tinahattu voisi kehittää laturin, jossa lämpötilaerolla toimiva peltier-elementti tuottaisi sähkön akkuun ottamalla lämmön joko pakoputkesta tai jäähdytysnesteestä.
                      Saataisiin melko huonolla hyötysuhteella, mutta ilmaisella energialla toimiva, kevyt laturi, joka ei pyöri, eikä kulu?
                      Taas olisi yksi pyörivä mokkula vähemmän kuluttamassa vähiä tehoja.

                      Edit: tuohon liittyen olen kuullut, että ainakin venäjän armeijalla, ja miksei muillakin, on ollut käytössä laite, joka tekee sähköä peltierillä, kun sen paiskaa nuotioon.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #26
                        Originally posted by Cell View Post
                        Epäilen ettei toimi tuolla tavalla, alkaa kilpailemaan helposti termostaatin kanssa
                        Mihin ko. systeemissä tarvitaan termostaattia?


                        ja sitten pumpun teho seilaa jatkuvasti.
                        Seilaa eli muuttuu jäähdytystarpeen mukaan.

                        Mitä nyt en käsittänyt?
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #27
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Mihin ko. systeemissä tarvitaan termostaattia?
                          Veden pitää kiertää jatkuvasti kuten tossa aikaisemmin totesin, muuten se kiehuu jossain. Jos vettä kierrätetään, on jollain ohjattava paljonko syylarin kautta kierrätetään tavaraa = paljonko vettä jäähdytetään. Perinteinen termostaatti on tuohon aika luonnollinen valinta, toinen vaihtoehto on sähköohjattu kolmitieventtiili mutta ei ihan yhtä helposti toteutettavissa.

                          Seilaa eli muuttuu jäähdytystarpeen mukaan.

                          Mitä nyt en käsittänyt?
                          Se muuttuisi vain jäähdytystarpeen mukaan jos systeemi olisi ideaalinen. Käytännössä siinä on kuitenkin useita viiveitä, jotka aiheuttavat sen että ilman sopivaa ohjauslooppia sen teho alkaa oskilloimaan ja lämmöt sen seurauksena. Tai näin ainakin hyvin luultavasti ja tuossa ylempänä turbobliz totesi kyseisen tilanteen osuneen kohdalle. Kokeilemallahan se sitten selviää.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #28
                            Kun oli puhetta tosta että voipi neste kiehahtaa jossain paikassa viileälläkin koneella jos vesi ei kierrä (tai kiertää hyvin hitaasti).. Kehittelin sellaista pellepeloton-ideaa että poraisi kanteen paikan lämpötila-anturille. Ei sitä kotikonstein tietysti voi tietää missä on kannen hot spot mutta pakopuolelle 2 & 3 pyttyjen väliin lienee aika hyvä veikkaus. Neloskoneesta siis puhutaan.

                            Kaikenkaikkiaan , eihän sähköisestä pumpusta ole mitään iloa jos se jauhaa "tyhmänä" koko ajan eikä ole mitään tilanteen mukaan muuttuvaa ohjausta rakennettu.

                            Just wondering if the belt driven water pump is ever replaced with an electric water pump? It would seem that the only time the water pump needs to

                            -jos ketä kiinnostaa aihe.
                            Last edited by petrolhead; 12-02-2011, 11:16.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎