Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akkulaturin asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ottojt
    Newbiemmer
    • May 2005
    • 25
    • Helsinki

    Akkulaturin asennus

    Terve!

    Osaako joku kertoa, että voiko esim. Defa 1204 akkulaturin kytkeä suoraan auton moottoritilassa olevaan + napaan. Asennushan on huomattavasti yksikertaisempaa, jos laturin johtoja ei tarvitse viedä suoraan akulle. Auto on E34 touring ja akku takapenkin alla.

    - Otto
    G30 530e xdrive E87 116i E24 635CSi
    ex. E85 Z4 3.0iA E34 525ix E92 325CdA E39 523iA
  • /PETE/
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 430
    • Seutula City / Vantaa

    #2
    Ainakin E39:ssä toimii samanlainen hyvin moottoritilan + navasta.
    E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
    EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Originally posted by ottojt View Post
      Terve!

      Osaako joku kertoa, että voiko esim. Defa 1204 akkulaturin kytkeä suoraan auton moottoritilassa olevaan + napaan. Asennushan on huomattavasti yksikertaisempaa, jos laturin johtoja ei tarvitse viedä suoraan akulle. Auto on E34 touring ja akku takapenkin alla.

      - Otto
      Kyllä voi. Latausjohdon väliin sulake lähelle +napaa, uudessa defassa ko sulake on toki mukanakin.

      Comment

      • Tomba87
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 4029
        • Imatra

        #4
        Lainaan topiccia, laitoin defa 1203 akkulaturin tuohon E53 X5. + johdon laitoin konehuoneen apuvirta kaapeliin ja miinuksen auton koriin. Ongelma on se ettei lataa juurikaan, jännite nousee hiljalleen 13.17v asti ja jämähtää siihen. Mikä neuvoksi? Laturissa palaa vihreä merkkivalo koko ajan. Onko tuossa muuta vaihtoehtoa kuin laturi rikki?

        edit: lisätään vielä että jätin sen ajastinhässäkän pois tuosta ja laitoin hyppyjohdon ajastimen ja +navan välille, kuten defan ohje neuvoo.
        Last edited by Tomba87; 19-02-2016, 17:40.
        Luukku auki ja risut kyytiin

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by Tomba87 View Post
          Lainaan topiccia, laitoin defa 1203 akkulaturin tuohon E53 X5. + johdon laitoin konehuoneen apuvirta kaapeliin ja miinuksen auton koriin. Ongelma on se ettei lataa juurikaan, jännite nousee hiljalleen 13.17v asti ja jämähtää siihen. Mikä neuvoksi? Laturissa palaa vihreä merkkivalo koko ajan. Onko tuossa muuta vaihtoehtoa kuin laturi rikki?

          edit: lisätään vielä että jätin sen ajastinhässäkän pois tuosta ja laitoin hyppyjohdon ajastimen ja +navan välille, kuten defan ohje neuvoo.
          Kokeile vaikka kytkeä se laturi johonkin pikkuaukkuun ja mittaa latauksenaikainen napajännite. En tiedä mutta veikkaan, että tollasessa X5:ssa on niin iso patteri ettei tollanen Defa yksinkertasesti jaksa nostaa latausjännitettä kauheen suureksi.
          edit: eka Googlehitti antoi 3A tolle laturille. Ei mikään ihmekkään. Ja eihän laturinpiuhatkaan mitään starttikaapelia varsinaisesti ole.
          Last edited by petrolhead; 28-02-2016, 16:07.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Micce///M
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2008
            • 3552
            • Hämeenlinna

            #6
            Laturin maksimi latausvirta ei vaikuta jännitteeseen. Lähtöjännitteen vaan pitää olla riittävän suuri että edes teoriassa akku voitaisiin saada täyteen, eli n.13.6-13.7 volttia. 13.1XV jännitteellä akkua ei ikinä saa täyteen, eikä akku ota virtaa vastaan edes kunnolla vaikka olisi tyhjä. Ja vastaavasti 13.6V on turvallinen jännite ylläpitovaraukseen.

            Luulen että laturi toimii, mutta kuten käyttöohjeessa lukee niin kaapeleita ei saa jatkaa. Eli nythän siinä on jatkeena kolme metriä paksua johtoa, ja ylimääräiset liitokset. Olettaen että jännite on mitattu akun navoilta?

            Comment

            • Tomba87
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 4029
              • Imatra

              #7
              Jännite on mitattu konehuoneen pistokkeista. Pitää kokeilla kytkeä johdot laturilta suoraan johonkin irtoakkuun ja mitata latausjännite.
              Luukku auki ja risut kyytiin

              Comment

              • JJtalo
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2011
                • 350
                • Kokkola

                #8
                Ei se laturi tiiä minkäpituset johdot siellä on kunhan on vaan tarpeeks paksua. Ja kyllä laturin antojännite kyykkää jos virtaa johonki menee niin paljon ettei jaksa antaa tarpeeks.

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  #9
                  Lähtikös e39 konetilan +navan se pultti siitä vain ruuvaamalla irti? Koitin sitä ruuvata hiukan mutta sen pultin vastakappale pyöri sielä mukana? Ei kait tarvi imusarjaa irrottaa??
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Micce///M
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2008
                    • 3552
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    Ei tiedäkkään, siitähän tässä on kyse. Jos se tietäisi niin se osaisi nostaa lähtöjännitteen riittävälle tasolle että latausjännite on riittävä akun navoilla. Liitoksia lisätään ja kaapelia jatketaan=jännitehäviö kasvaa eli ts. latausjännite laskee.

                    Nyt tosin ei taida olla siitä kyse, kun jännite on mitattu konehuoneesta.

                    Comment

                    • JJtalo
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2011
                      • 350
                      • Kokkola

                      #11
                      Originally posted by Micce///M View Post
                      Ei tiedäkkään, siitähän tässä on kyse. Jos se tietäisi niin se osaisi nostaa lähtöjännitteen riittävälle tasolle että latausjännite on riittävä akun navoilla. Liitoksia lisätään ja kaapelia jatketaan=jännitehäviö kasvaa eli ts. latausjännite laskee.

                      Nyt tosin ei taida olla siitä kyse, kun jännite on mitattu konehuoneesta.
                      Totta.
                      Mutta jos ne jatkot tehdään edes sinneppäin oikein, ei yleismittarilla saa edes mitattua noita jännitehäviöitä, niin marginaalisista eroista kyse.

                      Comment

                      • kihe
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2011
                        • 174
                        • Joensuu

                        #12
                        Onko väliä asentaako Defa 1204 4A laturin plussapiuhan E39 raitisilmakotelon alle olevaan "pulttimutterijakopisteeseen" vai apuvirtapisteeseen (motin vieressä)? Akku kontissa niin ei sinne ainakaan.
                        Lyhyempi matka ois vetää raitisilmakotelon allla olevan boxin sisään, mutta piuhassa oleva sulakerasia ei mahdu samoista läpivienneistä muiden piuhojen kanssa, niin pitäisi pikkupätkä kuitenkin jatkaa tai rakentaa uusiksi sulakeviritys kokonaan lyhyemmällä piuhalla. Apuvirtapisteeseen näyttäis taas pienen jatkopätkän vaativan jos kierrättää motin takaa kiinnitellen

                        Mihin perustuu Defan suositus, että laturilta tulevia piuhoja ei saa jatkaa / lyhentää? Pitkän jatkopätkän ymmärtää, mutta lyhennys ei mee jakeluun??
                        Attached Files
                        Last edited by kihe; 29-04-2016, 14:32.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by kihe View Post
                          Onko väliä asentaako Defa 1204 4A laturin plussapiuhan E39 raitisilmakotelon alle olevaan "pulttimutterijakopisteeseen" vai apuvirtapisteeseen (motin vieressä)? Akku kontissa niin ei sinne ainakaan.
                          Lyhyempi matka ois vetää raitisilmakotelon allla olevan boxin sisään, mutta piuhassa oleva sulakerasia ei mahdu samoista läpivienneistä muiden piuhojen kanssa, niin pitäisi pikkupätkä kuitenkin jatkaa tai rakentaa uusiksi sulakeviritys kokonaan lyhyemmällä piuhalla. Apuvirtapisteeseen näyttäis taas pienen jatkopätkän vaativan jos kierrättää motin takaa kiinnitellen

                          Mihin perustuu Defan suositus, että laturilta tulevia piuhoja ei saa jatkaa / lyhentää? Pitkän jatkopätkän ymmärtää, mutta lyhennys ei mee jakeluun??
                          Hyvin yleisesti kaikki laitteen modaaminen/piuhojen katkominen tms. katkaisee takuun. Onko laturi jo hankittu? Ellei, niin itsellä on 7A c-tek kontissa akun kaverina. 4A laturi on hieman pieni lataamaan 100Ah akkua.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 9990
                            • KVLA

                            #14
                            Tuossa ylläpitolaturissa on toki huomioitava sellainen seikka,että se pitää kylmää akkua hieman "elossa".Vaikka olisi pienempikin teholtaan.Tällöin akku antaa pakkasillakin paremmin startissa virtaa,sekä lataantuu hieman paremmin.Versus ilman minkäänlaista ylläpitolaturia olevaa laitetta.

                            Meilläkin on molemmissa autoissa yp-laturit.Diiselissä 10A ja tuossa bensaversiossa 8A.Ne kyllä sitten oikeasti jo lataavatkin akkuja kovemmillakin pakkasilla.Lähes pakolliset,kun molemmissa autoissa on Webastot.Lämpöisillä ilmoillahan noita ei ole ollut tarvetta käytellä.
                            Last edited by Heguli 31; 30-04-2016, 21:27.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎