Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ruostepaikkausta

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

    #16
    Originally posted by Coltti View Post
    Onko muuten minkä verran kokemuksia suoraan pellille laitetusta lasikuitu tms. kitistä ja ruosteen etenemisestä? En ole sitä sen vuoksi käyttänytkään, kun ei tykkää ajatuksesta, että pellin kanssa olisi jokin muu tekemisissä, paitsi aine jonka pitäisi ainakin teoriassa ehkäistä ruostumista.
    Pääsääntöisesti kitti tulee aina puhtaalle pellille ja ainahan laajat kittaukset vedetään noin :think Poikkeuksetta tehnyt esim. peltimuutoksia, jossa kirkkaalle pellille laittanut ensin lasikuitu - tai hiilikuitukittiä ja viimeistellyt normikitillä, omat harrasteautot mukaanlukien lukuisine vuosia sitten tehtyine muutoksineen. Ei luonnollisestikaan ongelmia.

    Viimeiset viimeistelykittaukset sitten hinkkavärille tai joissakin tapauksissa vanhalle maalipinnalle tietenkin.

    Isolla lastalla kun kitataan ns. yli, niin jos tuonne alle suihkii jotain 1K-happoa tms. skeidaa siinä toivossa, että tulee hyvä, niin reisille menee. Aina puhdas pelti alla tai joku ed. mainituista karhennetuista 2K-tavaroista tai vanhasta maalista.
    Last edited by Rockford; 22-04-2011, 15:05.
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #17
      Mielestäni tuo lasikuitukitin ruosteongelma koskee vain tapauksia jossa kitillä paikataan ruostereikiä ja kosteus pääsee pellin takapuolelta sinne pellin ja kitin väliin.
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        #18
        Originally posted by Jürgen_ View Post
        Mielestäni tuo lasikuitukitin ruosteongelma koskee vain tapauksia jossa kitillä paikataan ruostereikiä ja kosteus pääsee pellin takapuolelta sinne pellin ja kitin väliin.
        ...usein menee niin, että vedetään vähän rälläkällä tai teräsharjalla ruostetta pois ja kitti päälle. Sitten kun tulee parin kuun sisään läpi, niin paskaa pakkelia

        Sama pätee usein myös siihen teoriaan, että asiakas tuo osat pelkästään maalattavaksi ja pohjat on tehty itse. Sitten kun pohjat peilaa, niin maalari on paska Useimmiten onneksi yleensä ymmärretään, että maalari ei ole Merlinille tai Copperfieldille sukua.
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #19
          Originally posted by Rockford View Post
          Jep, ja usein vielä, kun tavallinen Reino Remppamies alkaa hieman korjaamaan maali-ja ruostevaurioita -> olisi se lähtökohta kaikessa ryöttäisyydessään ollut jopa kauniimpi.

          Ruosteisiin ainoastaan uuden puhtaan pellin hitsaaminen ja/tai hiekkapuhallus. Tässä tapauksessa luonnollisesti jälkimmäinen. Myös pienenpienet ruosteet menee lamellilaikalla tms., mutta samalla vaivalla pienen pisteen päästelee hiekalla.
          Perään happoa, epoksia tai sinkkiä ja hinkkavärit/pintavärit. Tarvittava kittaus AINA puhtaalle pellille, karhennetulle vanhalle maalipinnalle tai karhennetulle 2K-hinkkavärille, tai epoksille. Ei missään nimessä esim. hapon päälle tai minkään 1K-matskun niskaan.

          Tosin nyt puhutaan nuppineulanpään-kokoluokan ruostepisteistä, joten ohjeiden soveltaminen maalaisjärjellä luonnollista.
          Kun mä ajattelen näin :

          Ammattivehkeillä toimiville mmattilaisillekin näyttää olevan vähän haastavaa toi maalaushomma (tulee ma-pe 8-16 nähtyä toimen ohessa niitä taideteoksia-) niin en pane paljon toivoa että random harrastelija saa foorumineuvojen avulla hienon ja kestävän pinnan. Olen oman autoni (E46) kohdalla hyväksynyt että siinä on kiveniskemiä ja sinkinantautumista . No , se onkin JO VANHA PASKA.

          Sitten kun mulla on rahaa (prob'ly nevö ), strippaan osat irti ulkopelleistä ja kiikutan maalariin.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

            #20
            Originally posted by petrolhead View Post
            Kun mä ajattelen näin :

            Ammattivehkeillä toimiville mmattilaisillekin näyttää olevan vähän haastavaa toi maalaushomma (tulee ma-pe 8-16 nähtyä toimen ohessa niitä taideteoksia-) niin en pane paljon toivoa että random harrastelija saa foorumineuvojen avulla hienon ja kestävän pinnan.
            Äläs nyt, toiset on seppiä syntyessään ja toiset...noh, toiset vaan...poropeukaloita syntyessään
            Hyvin neuvottu ja ohjeistettu on puoliksi tehty, aikainen siili kissan nappaa ja niin pois päin. Jos omaa kädentaitoja ja silmää, sekä pikkutarkkuutta, niin ei ohjeet pahasta ole, jos joku askarruttaa. Tosin, eipä neuvotkaan paljon pelasta, jos on oikeasti poropeukalo.

            Olethan itsekin kysellyt ruosteen-torjuntaan, peltihommiin, maalauksiin yms. neuvoja täällä taannoin useasti :think
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14490
              • Oulu

              #21
              Tahtoo kyllä tuo ruoste olla semmonen rutto, ettei siitä enää eroon pääse jos on alkanu kukkimaan.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #22
                Originally posted by Rockford View Post
                Äläs nyt, toiset on seppiä syntyessään ja toiset...noh, toiset vaan...poropeukaloita syntyessään
                Hyvin neuvottu ja ohjeistettu on puoliksi tehty, aikainen siili kissan nappaa ja niin pois päin. Jos omaa kädentaitoja ja silmää, sekä pikkutarkkuutta, niin ei ohjeet pahasta ole, jos joku askarruttaa. Tosin, eipä neuvotkaan paljon pelasta, jos on oikeasti poropeukalo.

                Olethan itsekin kysellyt ruosteen-torjuntaan, peltihommiin, maalauksiin yms. neuvoja täällä taannoin useasti :think
                Tuota , mitenhän mä paremmin selittäisin mitä tarkoitin :think.
                Ehkäpä tätä mitä itse kirjoitit

                Jep, ja usein vielä, kun tavallinen Reino Remppamies alkaa hieman korjaamaan maali-ja ruostevaurioita -> olisi se lähtökohta kaikessa ryöttäisyydessään ollut jopa kauniimpi.
                Pienten paikkojen korjaus on vähän mitä on , ja isojen pintojen vetämiseen tarvitaan sitten Tilat ja Vehkeet. En mä nyt sitä sano että älkää kysykö , älkää neuvoko.

                Originally posted by zener View Post
                Tahtoo kyllä tuo ruoste olla semmonen rutto, ettei siitä enää eroon pääse jos on alkanu kukkimaan.
                Pääsee mutta hommaa siinä on vähän perkeleesti.
                Last edited by petrolhead; 22-04-2011, 18:29.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • bmw525tds
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2010
                  • 94
                  • North Pole

                  #23
                  Jos haluat ettei rupea heti kukkimaan nii ruostunut kappale käsitellään annitrolilla. Hiekkapuhallus ei poista kaikkia ruosteita, vaan ruoste rupeaa kukkimaan pikkuhiljaa. Suosittelen tekemään seuraavasti

                  -Hiotaan tai
                  -Hiekkapuhalletaan kappale
                  -Laitetaan annitrolia kohtiin jossa ruostetta oli, ja annetaan vaikuttaa väh.1h
                  -Kitit?
                  -maalit päälle

                  Hyvin on itsellä toiminut viimeiset 6v.. ei tietoakaan ruosteesta pelkällä hiekkapuhalluksella rupes kukkimaan 1-3v päästä.

                  Comment

                  • Rockford
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 8028
                    • Pinsiö

                    #24
                    Originally posted by bmw525tds View Post
                    Hiekkapuhallus ei poista kaikkia ruosteita, vaan ruoste rupeaa kukkimaan pikkuhiljaa.
                    pelkällä hiekkapuhalluksella rupes kukkimaan 1-3v päästä.
                    Nyt tulee kyllä kohtalaista puppua. Hiekkapuhallus nimenomaan poistaa kaiken ruosteen, myös huokosista. Jos homma epäonnistuu, on miehessä vika ja huonosti puhallettu. Myös hiekkapuhallettu pinta on todella herkkä ruostumaan, joten johtuu myös pintakäsittelystä. Eli jos on puhallettu vähän pintaa ja perään jotain halvinta mastonin paukkupulloa.

                    Itsellä ei ole koskaan tullut hiekkapuhalluksen jälkeen läpi yhtään mitään :think
                    -Dodge Charger -73
                    -Mercedes-Benz GLK
                    -VW Transporter

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #25
                      Originally posted by Rockford View Post
                      Nyt tulee kyllä kohtalaista puppua. Hiekkapuhallus nimenomaan poistaa kaiken ruosteen, myös huokosista. Jos homma epäonnistuu, on miehessä vika. Myös hiekkapuhallettu pinta on todella herkkä ruostumaan, joten johtuu myös pintakäsittelystä.

                      Itsellä ei ole koskaan tullut hiekkapuhalluksen jälkeen läpi yhtään mitään :think
                      Korostin kohdat joille +1 . Eikä se ole ees mielipidekysymys vaan se_on_näin.

                      Minäkin olen noita happoja käyttänyt , mutta sen mitä reaktiossa syntyy , -muuntuu sitten magnetiitiksi tai miksi vaan- , olen poistanut puhaltamalla tai teräsharjalaikalla. Tämä siksi jotta tinalla/kitillä/pakkelilla/whatevö olisi puhdas metallipinta johon tarttua.
                      Last edited by petrolhead; 23-04-2011, 09:51.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • bmw525tds
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2010
                        • 94
                        • North Pole

                        #26
                        Originally posted by Rockford View Post
                        Nyt tulee kyllä kohtalaista puppua. Hiekkapuhallus nimenomaan poistaa kaiken ruosteen, myös huokosista. Jos homma epäonnistuu, on miehessä vika. Myös hiekkapuhallettu pinta on todella herkkä ruostumaan, joten johtuu myös pintakäsittelystä. Eli jos on puhallettu vähän pintaa ja perään mastonin paukkupulloa.

                        Itsellä ei ole koskaan tullut hiekkapuhalluksen jälkeen läpi yhtään mitään :think

                        Näin ainakin kertoi paikallisen sc**** koripuolen miehet kun olin siellä töissä, ja olen kyllä huomannut selvän eron kestossa. Tahtoo sinne huokosiin monella jäädä vähän sitä ruostetta nii se siellä pikkuhiljaa rupee sit kukkiin. Suosittelen kummiskin laittamaan tuota annitrolia sihen kohtaan jossa ruostetta oli, niin on ainakin varma ettei rupea mytimään ihan heti.

                        Comment

                        • Rockford
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 8028
                          • Pinsiö

                          #27
                          Originally posted by bmw525tds View Post
                          Tahtoo sinne huokosiin monella jäädä vähän sitä ruostetta nii se siellä pikkuhiljaa rupee sit kukkiin.
                          No niin, siinähän se vastaus sitten tulikin. Tottakai ruostuu, jos ei kunnolla puhalla, päivän selvää. Kunnolla puhaltaa hopeaksi -> ei todellakaan ongelmia. Olisi kaikki suomen hiekkapuhaltamot kyllä menneet jo 20-vuotta sitten konkurssiin, jos hiekkapuhaltamalla ei ruosteet lähde. Pysyvästi.
                          Outoja juttuja.
                          -Dodge Charger -73
                          -Mercedes-Benz GLK
                          -VW Transporter

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #28
                            Annitroli on siitä hyvä että kun sipaisee putsattuun kohtaan se tummentaa ruostehippuset ja ne huomaa helpommin. Mutta poistettava sekin on .
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • bmw525tds
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2010
                              • 94
                              • North Pole

                              #29
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Annitroli on siitä hyvä että kun sipaisee putsattuun kohtaan se tummentaa ruostehippuset ja ne huomaa helpommin. Mutta poistettava sekin on .
                              Poistetaan tottaki jos halutaan parasmahdollinen tarttuvuus kitille. Ja kyllä ne osat oon aina kunnolla hiekka/lasikuulapuhaltanu, nii silti on monesti nopeammin alkaneet ruostumaan kuin ne jotka on sen jälkeen käsitelty annitrolilla. Jostain syystä nuo bimmerin kaaret vaan lähti aina ruostumaan mut nyt ku oon uittanu annitrolissa nii ei ainakaan viellä oo näkyny ruostetta.

                              Comment

                              • jms-btcf
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2003
                                • 696
                                • Tampere

                                #30
                                Millä mielellä raati on ti-askartelun suhteen ns. vittumaisten kohtien eli ovien ja luukkujen taivutettujen ja liimattujen (?) reunasaumojen osalta (esim. e39 ovet ja touringin takaluukku). Oletteko tollaisia tehneet ja millä menestyksellä vai oletteko hommanneet suosiolla "ruosteettoman" vaihto-osan.
                                e61 535d

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎