Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akuista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 788
    • Suodenniemi

    Akuista

    Bemarin akku alkoi oireilla loppumistaan viime viikolla. Ajattelin ostaa boschin silver akun. Alkuperäinen kokohan on 62Ah, mutta telineeseen sopii myös 72Ah akku. Kysymys kuulukin että uskallanko laittaa isomman akun ilman pelkoa siitä, että esim. startti saisi liikaan virtaa käynnistyksessä ja hajoisi tämän takia? Mitä mieltä muuten olette tuosta kyseisestä akusta? Onko kokemuksia?
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    Tottakai uskaltaa 12 volttisiahan ne molemmat on, toinen on vaan "tehokkaampi"
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Re: Akuista

      Originally posted by bemari320mies
      Bemarin akku alkoi oireilla loppumistaan viime viikolla. Ajattelin ostaa boschin silver akun. Alkuperäinen kokohan on 62Ah, mutta telineeseen sopii myös 72Ah akku. Kysymys kuulukin että uskallanko laittaa isomman akun ilman pelkoa siitä, että esim. startti saisi liikaan virtaa käynnistyksessä ja hajoisi tämän takia? Mitä mieltä muuten olette tuosta kyseisestä akusta? Onko kokemuksia?
      Käsittääkseni oikein laadukas akku. Uskaltaisin ostaa.. Omassa autossa on ollut tapana aina ostaa isoin akku mikä fyysisesti vain menee paikalleen.

      Comment

      • Axum
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 4416
        • Kuopio

        #4
        tottahan toki, ei se startti siitä hajoo vaikka akussa onkin vähän enemmän kapasiteettia, hyväähän se vaan tekee näin talvella jos ajelet lyhempiä matkoja, käsittääkseni ihan hyvä laatuinen akku

        mars kauppaan siitä ennen kuin olet tien päällä.. :lol: :lol:
        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
        - E39 528ia
        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

        Puretaan 520ia -97
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

        Comment

        • Rossifumi
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1030
          • Hamina

          #5
          Juu se akun kapasiteetti ei vaikuta mihinkään sähkölaitteen toimivuuteen.

          Startti ottaa virtaa akusta juuri sen verran kuin se tarvitsee.

          ainoa mikä on tärkeää on että voltit on 12. :wink:
          Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

          On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

          Comment

          • bemari320mies
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 788
            • Suodenniemi

            #6
            Itsellä on sellainen kaava että: Isompi akku >>> Enemmän tehoa. Huomenna tulee boschin 72Ah akku 8) Ei pitäisi -30asteen pakkasellakaan loppua virta kesken... Se on tietysti eri asia että kuka viitsi repiä ilman lohkista auton käymään noilla pakkasilla.
            Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
            EX: BMW E34 525i -90
            EX: BMW E28 528iA -85
            EX: BMW 320i Taxi -86

            Comment

            • 525tds
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2003
              • 489
              • Leppäkoski

              #7
              Suositus on että ei laturia isopaa akkua :wink:
              "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille liikenteen pakanoille ja vääräoppisille"

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #8
                Re: Akuista

                Originally posted by bemari320mies
                Bemarin akku alkoi oireilla loppumistaan viime viikolla. Ajattelin ostaa boschin silver akun. Alkuperäinen kokohan on 62Ah, mutta telineeseen sopii myös 72Ah akku. Kysymys kuulukin että uskallanko laittaa isomman akun ilman pelkoa siitä, että esim. startti saisi liikaan virtaa käynnistyksessä ja hajoisi tämän takia? Mitä mieltä muuten olette tuosta kyseisestä akusta? Onko kokemuksia?
                Minulla oli tommonen 72Ah akku, kesti 3 vuotta. Tästä lähin ostan just sen kokosen akun kun ohjekirjassa lukee, onpahan aina täynnä. Eihän niitä amppeeritunteja juuri muuhun tarvii kun käynnistämiseen, muutenhan laturi syöttää tarvittavan jännitteen.

                Esim. uudessa 116i:ssä, jossa on enemmän elektroniikka kun autossasi on vain 48Ah:n akku, mutta julma 110A:n laturi.

                Comment

                • Rossifumi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1030
                  • Hamina

                  #9
                  Re: Akuista

                  Originally posted by SledgeHammer82
                  Eihän niitä amppeeritunteja juuri muuhun tarvii kun käynnistämiseen, muutenhan laturi syöttää tarvittavan jännitteen.
                  Eihän sitä muuhun juuri tarvitse mut siinä akussa ei oo läheskään niin paljon amppeeritunteja jäljellä kun ulkona on -30 (tai on mutta se ei pysty niitä luovuttamaan)

                  ja toki jos popittelee paljon auto sammuksissa niin ampeeritunneista on hyötyä.

                  Yleisesti ottaen kuitenki liian suuresta ampeeritunti määrästä ei juuri ole haittaa toisin kuin selvästi liian pienestä.
                  Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                  On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                  Comment

                  • bemari320mies
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 788
                    • Suodenniemi

                    #10
                    Sehän tossa isommassa akussa on hyvää että saa popittaa kauemmin kun auto ei käy.
                    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                    EX: BMW E34 525i -90
                    EX: BMW E28 528iA -85
                    EX: BMW 320i Taxi -86

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1651
                      • Pk-seutu

                      #11
                      Re: Akuista

                      Originally posted by Rossifumi
                      Eihän sitä muuhun juuri tarvitse mut siinä akussa ei oo läheskään niin paljon amppeeritunteja jäljellä kun ulkona on -30 (tai on mutta se ei pysty niitä luovuttamaan) ja toki jos popittelee paljon auto sammuksissa niin ampeeritunneista on hyötyä. Yleisesti ottaen kuitenki liian suuresta ampeeritunti määrästä ei juuri ole haittaa toisin kuin selvästi liian pienestä.
                      Niin paitsi, että jos tulee paljon pätkäajoa, niin ylisuuri akku ei ole ikinä täynnä, mikä on taas huono homma akun kestävyyden ja muutenkin toiminnan kannalta. Kyllä sen kokoinen akku kun autossa on uutena ollut jaksaa varmasti (kunnossa ollessaan) käynnistää auton tuolla 30:n asteen pakkasessa.

                      Comment

                      • Rossifumi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1030
                        • Hamina

                        #12
                        Saas nähdä miten mun auton käy kun tulee kunnon pakkaset. Mulla on laitettu pykälää pienempi aukku kun ohjekirjassa on mainittu.

                        kotoahan pääsee pois kun saa narusta lähteä mutta jos jäis työharjottelu paikan pihalle niin voi

                        no eiköhän siinä uudessa akussa aina yhen bimmerin käynnistysvirrat ole.
                        Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                        On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                        Comment

                        • 535_M5
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 221
                          • Masku

                          #13
                          Re: Akuista

                          [quote="SledgeHammer82"]
                          Originally posted by Rossifumi

                          Niin paitsi, että jos tulee paljon pätkäajoa, niin ylisuuri akku ei ole ikinä täynnä, mikä on taas huono homma akun kestävyyden ja muutenkin toiminnan kannalta. Kyllä sen kokoinen akku kun autossa on uutena ollut jaksaa varmasti (kunnossa ollessaan) käynnistää auton tuolla 30:n asteen pakkasessa.
                          Saman verranhan "ylisuurestakin" akusta otetaan virtaa startissa kun pienestäkin akusta ja samalla tavalla se täyttyy jos laturi on kunnossa
                          Mitä isompi sen parempi pätee tässäkin asiassa, itse olen aina laittanut suurimman akun mikä telineeseen sopii, on sitten varaa starttailla usemman kerran jos kylmällä ei meinaa käynnistyä. Pari kuukautta sitten laitoin tähän nykyiseen autoon (e34) 100 amppeerin akun kun se sopi hyvin telineeseensä

                          Comment

                          • hawkki
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 458
                            • Vuosaari

                            #14
                            en tiedä onko moni yläasteikäinen tai mistä johtuu mutta kun kommentit liikkuvat tasolla että iso akku ei ois koskaa täynnä mut pieni ois, ni johan on hymy herkässä

                            Siis senverran kuuluis tietää sähköopistakin (varmasti optettiin yläasteella) että ois vaikka tuhannen amppeeritunnin akku joka pystyy antmaaan 5000a maksimivirran ni ei se niitä laitteita kuormita/aseta erilaisia vaatimuksia kuin se 50ah:n akku joka antaa 200a ulos.

                            Isompi akku = enemmä tehoa reservissä. Samalla tavalla startti lataa tätäkin akkua, kestää vaan kauemmin että se on täynnä, sama sähkö sinne kuiteski on menny!

                            Comment

                            • nos
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2003
                              • 627
                              • Kokkola

                              #15
                              Originally posted by hawkki
                              Isompi akku = enemmä tehoa reservissä. Samalla tavalla startti lataa tätäkin akkua, kestää vaan kauemmin että se on täynnä, sama sähkö sinne kuiteski on menny!
                              Vai että startti :lol:

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎