:d huhhu pahemman luokan typo... siis typohan tuo selvästi on. KAikki nyt tietää että ei se startti lataa akkua :lol:
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Akuista
Collapse
X
-
Menipä yleiseksi vinoiluksi ja asia jäi vähemmälle.... ikävä kyllä.
Akuista kuitenkin sen verran, että jos sinne isompi sopii, se sinne kannattaa laittaa. Kuten kuvan akussa, siinä on useimmiten tiettyjä merkintojä, jotka kertovat siitä paljon ja joiden merkitys on monelle epäselvä.
Merkintä 100Ah tarkoittaa (periaatteessa) että akkua voi kuormittaa 1A virralla 100 tuntia ennenkuin se on tyhjä. eli kertoo sen kapasiteetin.
Merkintä 760A (EH) kertoo sen hetkellisen kuormituskyvyn, tietyissä oloissa. No, käytännössä se tuskin antaa 760A ulos edes hetkellisesti, mutta mitä isompi lukema, sen enemmän virtaa se starttaushetkellä startille kykenee antamaan.
Laturikin vaikuttaa asiaan, ja voi olla että jos laturi on kovin pieni ja kulutus kovaa (esim. talvella on puhallin täysillä, takalasin lämppäri, etulasilämppäri (mm. Ford), istuinlämmittimet, pitkät päällä, lisävalot päällä, poppikone jytää, yms. yms.), se ei kykene enään tuottamaan tarpeeksi virtaa jotta akku latautuisi.
Mutta yleensä latureiden kapasiteetti on hieman ylimitoitettu, joten käytännössä jos laturi on kunnossa, se kykenee pitämään suuremmankin akun latauksen/varaustilan kunnossa.
Itse laitan aina niin ison akun kuin tilaan mahtuu. Siitä on etua varsinkin talvella ja silloinkin varsinkin kovilla pakkasilla. Startti jaksaa pyörittää paremmin => lähtee paremmin käyntiin.
Hyvä akkukaan ei pelasta tilannetta jos startin kaapeli ja/tai liitokset on huonoja. Virtaa menee hukkaan, yleensä muuttuu lämmöksi ja sitä kautta menee harakoille. Huono akku ja hyvä kaapeli (ja akunkenkä) välillä akku => startti on parempi yhdistelmä kuin hyvä akku ja kaapeli ja/tai akunkenkä joka on "hanurista", syvältä ja poikittain.
t: Timo
Comment
-
-
kirjoitti: tihuovin
Merkintä 760A (EH) kertoo sen hetkellisen kuormituskyvyn, tietyissä oloissa. No, käytännössä se tuskin antaa 760A ulos edes hetkellisesti, mutta mitä isompi lukema, sen enemmän virtaa se starttaushetkellä startille kykenee antamaan.
Tämä on just se ratkaiseva tekiä starttauksen suhteen! Vaikka akun koko olisi 50A tai 100A,niin kylmäkäynnistys virta ratkaisee. Mutta tietenkin jos akku on 50A niin ei siitä riitä virtaa starttailuun niin pitkään kun 100A akusta.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw320turbokirjoitti: tihuovin
Merkintä 760A (EH) kertoo sen hetkellisen kuormituskyvyn, tietyissä oloissa. No, käytännössä se tuskin antaa 760A ulos edes hetkellisesti, mutta mitä isompi lukema, sen enemmän virtaa se starttaushetkellä startille kykenee antamaan.
Tämä on just se ratkaiseva tekiä starttauksen suhteen! Vaikka akun koko olisi 50A tai 100A,niin kylmäkäynnistys virta ratkaisee. Mutta tietenkin jos akku on 50A niin ei siitä riitä virtaa starttailuun niin pitkään kun 100A akusta.
Ymmärän mitä tarkoitat akkujen koolla, kun puhut 50A ja 100A akuista. Mutta sellaisia kun ei ole, silloin puhutaan 50Ah ja 100Ah akuista, eli oikea termi on siis amppeeritunti.
Yleensä akun kapasiteetti (Ah) kulkee käsikädessä hetkellisen kuormituskyvyn kanssa, mita suurempi kapasiteetti (Ah), sen suurempi on hetkellinen kuormituskyky. Ihan kaikkien akkujen kohdalla se ei pidä paikkaansa, mutta yleensä kyllä.
Jos olen valitsemassa akkua, luen viimeisimmän/viimeisimmät akkutestit läpi. Niistä saa paljon tietoa irti johon perustaa oma valintansa. Jos ja kun akku täyttää tietyt omat kriteerini, yleensä hankin sen. Vaikkei kenties testivoittaja olekaan. Toki hinnallakin on merkitystä, mutta suurin merkitys itselleni on akun luotettavuudella, sillä aina ei ole lämpötolppaa lähellä => auton on lähdettävä käyntiin myös -25C pakkasilla. Silloin tarvitaan paljon virtaa hetkellisesti, ja sitä pitää riittää pitkän aikaa. Kenties useampi startti, ilman että akku hyytyy kesken kaiken.
Akku joka pärjää näillä ominaisuuksilla, on yleensä se jonka itse ostan.
t: Timo
Comment
-
-
Muistaaksee TM:ssä 18/03 oli akku testi noin 70Ah akuille, jos jotakiii kiinnostaa. Akun ominaisuuksista kannattaa mielestäni ottaa huomioon, käynnistysvirran lisäksi, kuinka paljon se pystyy ottamaan virtaa vastaan. Riittävä virranvastaanottokyky mahdollistaa akun latautumisen lyhyessäkin ajosa talvella.
Comment
-
-
kirjotetaan ny tänne, niin ei tartte uutta topikkia aloittaa!
Eli eli, mikä ois joku hyvä, tehokas ja edullinen akku? E30:seen. konehuoneeseen, eli kyseessä on -88 320i.
Ei mitään yli 100€:n huippu hifisti akkuja, vaan ihan joku jolla pärjää. (eikä mee heti tyhjäks jos parkisa kuuntelee musiikkia :oops: )
Comment
-
-
Originally posted by Vega_kirjotetaan ny tänne, niin ei tartte uutta topikkia aloittaa!
Eli eli, mikä ois joku hyvä, tehokas ja edullinen akku? E30:seen. konehuoneeseen, eli kyseessä on -88 320i.
Ei mitään yli 100€:n huippu hifisti akkuja, vaan ihan joku jolla pärjää. (eikä mee heti tyhjäks jos parkisa kuuntelee musiikkia :oops: )
Nyt on muistaakseni joku toinenkin, ei ihan noin iso mutta hintakin oli vain 68€ Autostartissa täällä kun eilen kyselin toiseen autooni Akku on Bosch Silver 6C 62Ah 480A hetkellinen virran anto ja mahtuu kuulemma myös bemarin (E30) konehuoneeseen.
Comment
-
-
Bosch Silver taitaa olla sama kuin Varta, ainakin ne on hyvin samannäköiset. Kun itse ostin Vartan akun (Oulusta), siihen kuului samaan hintaan "starttitakuu". Jos akku syystä tai toisesta menee sököksi (tai tyhjäksi), soitto tiettyyn numeroon ja lisävirtaa tullaan antamaan ilmatteeksi.
Mutta huom., vika pitää olla akussa, ei siinä että jäänyt valot päälle tms. Mutta taitaapa ne tulla paikalla jokatapauksessa, oli syy mikä hyvänsä.
Liekö kukaan jäsenistä käyttänyt moista palvelua ("starttitakuu").
Timo
Comment
-
-
Boschin Silver on hyvä akku ainakin minun mielestä. Omassa E30:sessä 74 Ah akku ja sen isompaa ei ulkomitoiltaan sovi. Voihan tietysti jollain muulla valmistajalla olla samankokoisessa kuoressa kapasiteetiltaan suurempi akku kuin mitä tuo 74Ah on. Toi boschin akku maksoi 78€, että ei siihen pitäisi talouden kaatua ja kestää parkkipaikalla luukutusta aika pitkään. Ei voi muuta sanoa kuin että tyytyväinen ostokseen 8)Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
EX: BMW E34 525i -90
EX: BMW E28 528iA -85
EX: BMW 320i Taxi -86
Comment
-
Comment