Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mittaristo SEKOILEE!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    Mittaristo SEKOILEE!

    Elikkä mittaristo sammuu kesken ajon! Kaikki merkkivalot palavat, nopeus, lämpö ,bensa mittarit tippuvat alas ja yhtäkkiä taas saattavat nousta takaisin!
    Olen käynyt merkkihuoolossa 4 kertaa jolloin on vaihdettu uusimittaristo, uudet liittimet ja jotain johtoja!
    Jurvakainen ei osaa tehdä enää kuulemma mitään tapaukselle, ne alkais tarkastaa kaikki sähkö johdot!
    Ja se taitais tulla liian kalliiksi!
    316 E36 -93
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3064
    • Suomi

    #2
    kamun 2000 mallin focuksessa oli sama ongelma ja vika oli nopeusmittarin anturi...luiston estot yms systeemit sekoaa jos tulee overflow tietoa anturilta(ei mene enää sellasiin rajoihin et boksi osais tulkita sitä). Tsekkaappa toi ekaks. Kuulostaa ihan järkevältä. mikä malli se oli?

    vikakuvaus oli sama eli oireet just ku sulla. Korjaan vielä ETTÄ samat mittaritkin meni nollille!!

    Hävis nopeusanturin vaihdolla. Voipi olla mahollisesti joku muukin anturi joka vetelee välillä vituiks-->boksi sekoaa jos ei oo suojauksia ohjelmistossa anturin ylivuodolle tms.

    Pitäs olla joku leaphome systeemi jolla anturi kytketään pois käytöstä tai valvonta tuommoselle. Satunnaisissa vioissa ei varmaan aina ymmärrä.

    Tuossa focuksessakaan ei ollu testeri näyttänyt mitään kun vika oli satunnainen eikä jostain syystä ollut rekisteröitynyt muistiin.
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

    Comment

    • Suutari
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 3064
      • Suomi

      #3
      ja jos vika on tuossa niin laskuta niiltä oikeesti ne mittaristot ja asennustyöt jos ei osanneet
      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
      -Official BTCF-Sauna Team-
      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
      -Team BTCF Top Alcohol-
      -Team Pimp My Bride-
      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

      Comment

      • Suutari
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 3064
        • Suomi

        #4
        Jokos vika on selvinnyt?
        Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
        -Official BTCF-Sauna Team-
        -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
        -Team BTCF Top Alcohol-
        -Team Pimp My Bride-
        TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
        R.I.P. 1K MOTORSPORTS
        R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
        526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

        Comment

        • jahopelt
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 38
          • Pohojanmaa

          #5
          Mul ollu vähän samanlaista vikaa... Elikkä... ensiks luulin et auto sammu mut ei. kiekka mittari pelas vielä. lämpö ja bensa mittari tipahti ainaski nollille ja sit kuulu taas samat piippaukset ku joka kerta laittaa auton käyntiin ja jotain valovirheitä tulee siihe ruutuu. sit kaikki palaa taas normaaliks.

          Jotain ihme katkoksia.

          auto 735i -87

          Comment

          • KFZ-Koenig
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2900

            #6
            jahopelt

            Mulla oli kans aikasemmas E32:ssa ongelmia mittariston kanssa. En ikinä jaksanu purkaa sitä kattoakseni mikä oli vialla, mutta aina ku vika tuli löin kojelautaan mittariston vasemmalle puolelle nyrkillä huolella ja taas rupes toimiin. Tais olla siis kontaktihäikkää vaan...
            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

            Comment

            • Laud
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 335
              • Espoo

              #7
              Mulla on -94 320i Coupé ja sama ongelma kuin threadin aloittajalla. Ajon aikana ihan yhtäkkiä kaikki viisarit menevät nollaan ja matkamittarit pimenee. Katkoksen aikana mm. vilkkujen, käsijarrun, laturin ja öljynpaineen valot sekä mittariston taustavalot toimivat kuitenkin täysin normaalisti. Sen sijaan nopeussignaali-output ei toimi häiriön aikana (pyyhkijät menee ns. liikennevaloasentoon eli pykälää pienemmälle), eikä myöskään automaattinen himmennys (CheckControl/kello menee maksimikirkkauteen). Katkos kestää yleensä sekunnin murto-osasta muutamaan sekuntiin, minkä jälkeen mittarit palautuvat ennalleen ja varoitus- ja huoltovalot palavat hetken aikaa (kuten virtojen päällelaiton yhteydessä). Joskus katkos kestää vähän pitempään, mutta vain kerran ehdin sammuttaa auton, ja mittaristo oli vähän aikaa pimeänä vielä uuden startin jälkeenkin.

              Joskus voi mennä parikin käynnistyskertaa ilman mitään ongelmia, mutta joskus mittaristo vilkkuu päälle ja pois 10 kertaa minuutissa. Olen tehnyt ongelman esiintymisestä seuraavat havainnot:

              • Mitä pitempi aika startista on kulunut, sitä epätodennäköisemmäksi tuo mittariston sekoilu käy. Jos on esim. ajanut yli puoli tuntia, voi olla lähes varma, että mittaristo toimii täysin normaalisti seuraavaan käynnistykseen asti.
              • Mittaristo ei koskaan sekoile silloin, kun kylmäkäynnistyksestä on kulunut vain muutama minuutti. Yleensä ongelmat alkaa juuri sillä hetkellä, kun lämpömittari saavuttaa keskikohdan tuntuman. Jos taas moottori on käynnistettäessä jo lämmin, ongelma voi alkaa heti käynnistyksen jälkeen.
              • esim. nopeudella tai moottorin kierroksilla ei tunnu olevan mitään merkitystä

              Sekoilu näyttäisi siis jotenkin olevan yhteydessä tuohon lämpömittariin? Vai mikä muu asia autossa/mittaristossa liittyisi jotenkin noihin mun havaintoihin? Toisaalta sisätilatkin lämpenevät tuossa samassa ajassa, mutta en oikein usko sen liittyvän tähän.

              Kaikkein erikoisinta tässä on se, että noi ongelmat alkoi n. viikko sen jälkeen, kun olin asentanut autoon "hifit" (eli kaiuttimet eteen, vahvistin ja subbari peräkonttiin - soitin oli jo ennestään asennettuna). Ja auto on kuitenkin ollut mulla yli vuoden, eikä mitään ongelmia ole ollut. Mutta noi "hifit" toimivat täysin moitteetta, myös tuon mittaristohäiriön aikana. Eikä muutenkaan mitään vinkumista tms. ongelmaa noiden "hifien" suhteen ole ollut. Ja toisaalta tuo mittaristo-ongelma esiintyy myös silloin, kun soitin ja vahvari ovat sammutettuina. Enkä asennuksen aikanakaan tehnyt mitään mittaristoon liittyvää, paitsi tietysti esim. akku oli jonkin aikaa (n. tunnin) irti, mutta tuskin sekään mitään tuollasta sekoilua aiheuttaa?

              Niin, että mitenköhän tuota vikaa voisi ruveta korjailemaan?
              E36 320i coupé (M50TU)

              Comment

              • Laud
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2004
                • 335
                • Espoo

                #8
                Juu, ei oikein edisty. Otin eilen mittariston lämpötila-anturin pistokkeen irti, mutta se ei poistanut ongelmaa. Se saattoi kuitenkin ehkä muuttaa ongelman esiintymisen "logiikkaa", mutta voi olla, että se oli vain sattumaa. Pitää ensi viikolla vähän ajella tuo anturi irti ja tutkia asiaa. Mutta koko ajan on kyllä näyttänyt siltä, että mittaristo aloittaa sekoilemisen silloin, kun lämpömittari saavuttaa puolivälin, ja ongelma häviää vähitellen sitä mukaa, kun tuosta lämpenemisestä on kulunut jonkin aikaa. Seuraavaksi pitääkin varmaan ottaa vahvari irti.
                Last edited by Laud; 01-01-2005, 14:00.
                E36 320i coupé (M50TU)

                Comment

                • BMW
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 3822
                  • California

                  #9
                  Mun ongelma on et bensa mittari ei toimi :(

                  Mikä siin mahtaa reistata?
                  P
                  R
                  N
                  D

                  Comment

                  • BMW
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 3822
                    • California

                    #10
                    Originally posted by hekatsu
                    Elikkä mittaristo sammuu kesken ajon! Kaikki merkkivalot palavat, nopeus, lämpö ,bensa mittarit tippuvat alas ja yhtäkkiä taas saattavat nousta takaisin!
                    Olen käynyt merkkihuoolossa 4 kertaa jolloin on vaihdettu uusimittaristo, uudet liittimet ja jotain johtoja!
                    Jurvakainen ei osaa tehdä enää kuulemma mitään tapaukselle, ne alkais tarkastaa kaikki sähkö johdot!
                    Ja se taitais tulla liian kalliiksi!
                    316 E36 -93
                    Mitä moinen lysti maksaa?

                    Siis tekivät kaiken tuon- turhaan!
                    P
                    R
                    N
                    D

                    Comment

                    • jani1632
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 2243
                      • Etelä-pohjanmaa

                      #11
                      Itselläni oli E34:ssa samaa ongelmaa ,kaikkien juotosten uudelleen lämmitys/tinaus autoi asiaa...elikäs ilmeisesti jokin juotos oli huono, ja ajan mittaanhan nekin huononee ja halkeilee..
                      Tässäkin tapauksessa mittaristo rupesi temppuilemaan kun auton sisälämpötila oli normaali..
                      Mutta nyt ongelmat ovat poissa.
                      Tallin täytteet:
                      E70 3.0d -09
                      E34 540ia -94
                      E39 520d -00
                      E39 528i M-sport -00
                      E60 520i -04
                      E30 -86
                      E61 520da -09

                      Comment

                      • Laud
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 335
                        • Espoo

                        #12
                        Joo! Pitääkin tutkia, josko ongelma sittenkin riippuisi sisälämpötilasta. En ole kyllä ajatellutkaan asiaa noin yksinkertaisesti. Eli lämmönsäädin minimiin ja katotaan mitä tapahtuu. Ja noita juotoksia vois joka tapauksessa vähän katella.

                        Niin ja tuosta tulikin mieleen, että silloin kun tuo mittaristo sekoili ekaa kertaa, niin edellisenä yönä auto oli ollut erittäin kostea. Mutta kyllä se kosteus varmaan olis sieltä parin kuukauden aikana poistunut.
                        E36 320i coupé (M50TU)

                        Comment

                        • Damien83
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 527
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Originally posted by jani1632
                          Itselläni oli E34:ssa samaa ongelmaa ,kaikkien juotosten uudelleen lämmitys/tinaus autoi asiaa...elikäs ilmeisesti jokin juotos oli huono, ja ajan mittaanhan nekin huononee ja halkeilee..
                          Tässäkin tapauksessa mittaristo rupesi temppuilemaan kun auton sisälämpötila oli normaali..
                          Mutta nyt ongelmat ovat poissa.
                          Tämä voisi selittyä yksinkertaisesti sillä että "kylmänä" vanhat haperoituneet juotokset ovat keränneet hieman kosteutta - juuri sen verran että yhdistävät - ja kuivuttuaan (lue=lämmettyään) kontaktia helpottava kosteus on poissa. Kun lämpötila liitoksissa(juotoksissa)jatkaa nousuaan, metallihan luonnollisesti paisuu lämmön vaikutuksesta jolloin kontakti eri pintojen välillä taas paranee ja täten myös vika taas "menee pois päältä".

                          Kehotan siis poistamaan vanhat tinat tinaimurilla tai siihen tarkoitetulla "langalla" ja kolvaamaan joutokset uudelleen.

                          Toivottavasti tästä selvennyksestä on jotain hyötyä, vaikka pointti tuossa edellisessä viestissä jo tulikin hyvin ilmi

                          Comment

                          • qwe
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2004
                            • 133
                            • espoo

                            #14
                            TISissä on korjauskehoitus lämpimiin maihin e36:lle maadoittaa etutolppien abs-anturit runkoon konetilaan jos noita mittarioireita ilmenee, siis maadoitusjohto lisätään etutolppien anturin kohdalta konetilaan, varmaan ajaa saman jos sen maadoittaa mihin tahansa runkoon, mutta helposti ne konetilaan menee ja sieltä löytyy paikka helposti. ko. ongelma koskee autoja jotka valmistettu ennen 37vko/-94. 34 0294(856) on dokumentin numero.

                            tuota kokeiltiin erääseen e36:een ei auttanut ongelmaan mitään, mutta selvästi tuo vaikuttaa maadoitusongelmalta. tuossa autossa viisarit menee nollille ja varoitusvalot syttyvät palamaan, kestää sekunnin ja toistuu useasti.
                            vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                            Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                            Comment

                            • jani73
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 4338
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by M-Technic
                              Mun ongelma on et bensa mittari ei toimi :(

                              Mikä siin mahtaa reistata?
                              Katsoisin ensin tankin päällä olevat liittimet ja putsaisin hapettumista.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎