Announcement

Collapse
No announcement yet.

webasto ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne1974
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 405
    • Kuopio

    webasto ongelmaa

    Laitetaas jälleen pähkinää purtavaksi. Eli vikana on ettei webasto jaksa lähteä käyntiin, yrittää kyllä kaksi kertaa ja sitten sammuu kokonaan. Itse olen sitä mieltä että tuolla webastossa on ilmaa ja siksi ylikuumuu ja sammuttaa itsensä.
    Mutta mutta.. sitten kun avaan paisarin korkin ja puristelen webastolta tulevia letkuja niin webasto jaksaakin lähteä käyntiin.
    Ilma tuntuu kurisevan letkuissa ja se vähenee sitten. Käytin webastoa reilu 2 tuntia ja kävi kokoajan ilman ongelmia. Sammui hetkeksi kun lämmöt kohosi oikeaan ja tieten tunnin käytön jälkeen teki aikakatkaisun aivan kuin pitääkin.
    Mutta... koko sen ajan kun käytin webastoa niin paisariin tuli ilmakuplia. Nestepinta ei vaju ollenkaan ja lämppäri toimii moitteitta, lämmöt ei seilaa ollenkaan vaan pysyy vakaana.
    Autoon uusittu syyläri, termostaatti, vesipumppu, letkut pumpun molemmin puolin. Kaikki osat on behrin valmistamat eli alkuperäiset.
    Webstoon on vaihdettu myös uusi vesipumppu.
    Mistä ihmeestä tuo kuplinta oikein tulee?? saunalahdeltako??
    Ilmaukset tehty moneen otteeseen. Joten jos keksit missä vika luuraa niin kerro ihmeessä minullekkin.

    Niin ja autona on e39 touring 528 tu

    -Janne-
    -Janne-

    F10 535iX sedan -11
    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
    ex. E39 528i touring -99
    ex. E36 325ia coupe -93
  • spiidi10
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 78
    • Tampere

    #2
    Pieni etiäinen vuosien takaa: saako se webasto tarpeeks korvausilmaa?
    Siis imetyn bensan tilalle?
    Vai haukkaako se ilmaa kun ei bensaa saa?
    Keittääkö se sen veden ja sen takia paisariin tulee kuplia?
    Last edited by spiidi10; 22-10-2011, 11:28.
    0400- 239 238 tai 0400- 512 904
    [email protected]

    En käytä alkoholia uskontoni takia, käytän sitä tullakseni känniin.

    Comment

    • janne1974
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 405
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by spiidi10 View Post
      Pieni etiäinen vuosien takaa: saako se webasto tarpeeks korvausilmaa?
      Siis imetyn bensan tilalle?
      Vai haukkaako se ilmaa kun ei bensaa saa?
      Keittääkö se sen veden ja sen takia paisariin tulee kuplia?
      Meinaat varmaan korvausilmaa tankista? Kyllä se saa, koska jaksoi käydä kaksikin tuntia yhteen menoon. Vika ei ole siis polttoaine puolella, vaan vesipiirissä. Ja en usko että keittää, kunhan vaan saa sen ilman pois sieltä. Uskon että webaston vesipumppu haukkaa tyhjää tuon ilman takia. Voihan se olla niinkin että pumppu kavitoi ilmaa sekaan, jos jokin vastustaa veden kiertoa. Mutta mikä siellä voi niin vastustaa??

      -Janne-
      -Janne-

      F10 535iX sedan -11
      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
      ex. E39 528i touring -99
      ex. E36 325ia coupe -93

      Comment

      • janne1974
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 405
        • Kuopio

        #4
        No nyt taitaa alkaa selviämään edes jotain, tänään pakkokäytin auton omaa kiertovesipumppua ja laiton webaston päälle. Lähti heti ensimmäisellä päälle ja pysyi päällä. Paisarissa ei enää kuplinut ollenkaan, mutta heti kun otin pumpun pois päältä niin kuplinta alkoi uudelleen..
        Pitäisiköhän nyt kytkeä auton oma pumppu niin että se lähtee päälle silloin kun webastokin käynnistyy..?
        Kyseinen vika korjaantuu, mutta tuo pumppu ei pelaa enää muuten, siis silloin kun käyttää esim. REST toimintoa.. Eipä sillä ei se REST ole käynnistänyt tuota pumppua muutenkaan, eli vikaa on vielä jossain. Muistelenkin että jälkiasennus webaston asennuksen jälkeen ei tuo pumppu ole toiminut muillakaan.
        Täytynee uppoutua WDS:ään ja miettiä miten tuon saisi rakenneltua takaisin toimimaan oikein ja että se pumppu myös käynnistyy webaston kanssa..

        -Janne-
        -Janne-

        F10 535iX sedan -11
        ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
        ex. E39 528i touring -99
        ex. E36 325ia coupe -93

        Comment

        • janne1974
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 405
          • Kuopio

          #5
          No se siitä ilosta.. eli ei toimi vieläkään.. Lieneeköhän kuitenkin webaston ohjainkortti hajalla?? :think Nyt puhallus sisätilaan lähtee n.10 sek päästä päälle webaston käynnistyksestä. (neste oli vielä hiukan lämmintä), mutta jokatapauksessa ei jaksa käydä kuin kaksi käynnistystä ja sitten sammuu.
          Sitten huomasin mielenkiintoisen seikan, kun käytin moottoria tyhjäkäynnillä.. Alavesiletkussa paine vaihteli, välillä letku oli tyhjän oloinen ja välillä kovettui. Näin siis silloin kun paisarin korkki oli auki. Ei tullut testattua miten paine vaihteli korkin ollessa kiinni. Tämä siis silloin kun lämmöt oli n.90-95 astetta.
          Tuli mieleen ettei vaan ole kansipahvi paskana, vedet ja öljyt pysyy kuitenkin omilla puolillaan ja lämmöt on autossa kokoajan ok.

          -Janne-
          -Janne-

          F10 535iX sedan -11
          ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
          ex. E39 528i touring -99
          ex. E36 325ia coupe -93

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Originally posted by janne1974 View Post
            No se siitä ilosta.. eli ei toimi vieläkään.. Lieneeköhän kuitenkin webaston ohjainkortti hajalla??
            -Janne-
            Ei vaikuta siltä. Eikä auton omalla sähköisellä kiertovesipumpulla pidä olla toimivassa järjestelmässä mitään vaikutusta weban toimintaan.
            Ykkösvikamahdollisuutena on weban oma vesipumppu jonka ohjaus luulee olevan kunnossa mutta mitään toimintaa ei välttämättä tapahdu, seuraavina vesiventtiilien ohjauksessa vikaa tai venttiilit juuttuvat, tai letkutuksessa on jotain väärin.

            Comment

            • janne1974
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 405
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by WSE1 View Post
              Ei vaikuta siltä. Eikä auton omalla sähköisellä kiertovesipumpulla pidä olla toimivassa järjestelmässä mitään vaikutusta weban toimintaan.
              Ykkösvikamahdollisuutena on weban oma vesipumppu jonka ohjaus luulee olevan kunnossa mutta mitään toimintaa ei välttämättä tapahdu, seuraavina vesiventtiilien ohjauksessa vikaa tai venttiilit juuttuvat, tai letkutuksessa on jotain väärin.
              Letkut on ennallaan, pumppu on uusittu. Venttiilit toimii, koska tulee kuumaa sisälle auton käydessä. Eikös venttiilit aukea silloin myös,kun lämmönsäätöpaneeliin tulee virrat. (ei toimi silloinkaan) Ja kyllä siellä pumppukin pyörii, ainakin kun katsoo paisuntasäiliöön. Koetan tulevalla viikolla saada luettua WTT:llä mitä siellä oikein tapahtuu. Muutes mikä ohjaa nuo vesiventtiilit auki silloin kun paneelissa ei ole eloa ja pitääkö niiden edes aueta ennen sitä?

              -Janne-
              -Janne-

              F10 535iX sedan -11
              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
              ex. E39 528i touring -99
              ex. E36 325ia coupe -93

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #8
                Originally posted by janne1974 View Post
                Letkut on ennallaan, pumppu on uusittu. Venttiilit toimii, koska tulee kuumaa sisälle auton käydessä. Eikös venttiilit aukea silloin myös,kun lämmönsäätöpaneeliin tulee virrat. (ei toimi silloinkaan) Ja kyllä siellä pumppukin pyörii, ainakin kun katsoo paisuntasäiliöön. Koetan tulevalla viikolla saada luettua WTT:llä mitä siellä oikein tapahtuu. Muutes mikä ohjaa nuo vesiventtiilit auki silloin kun paneelissa ei ole eloa ja pitääkö niiden edes aueta ennen sitä?

                -Janne-
                Omassa 330d venttiili on kiinni kunnes weba (jälkias.) antaa sen sähkön paneeliin.
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • janne1974
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 405
                  • Kuopio

                  #9
                  "Uudemmat TTZ ja TTC laitteet tarkkailevat palotapahtumaa hehkun resistanssiarvoa mittaamalla."

                  Paljonko tuon resistanssiarvon kuuluisi olla?? WTT:llä tutkaillessa huomasin että tuo arvo on alkuun jotain 0,8-1,0 ohmia ja käynnistyttyään se laskee 0,52 ohmiin.
                  Onko tietoa kuuluuko noiden vesiventtiileiden avautua jo heti webaston käynnistyttyä?? Vaikuttaa siltä että, jos ilmastoinnin ohjauspaneeli ei käynnisty, niin webasto sammuttaa itsensä. (kylmäkäynnistys) Jos moottorin neste on jo valmiiksi hiukan lämmintä, paneeli käynnistyy nopeammin ja webasto pysyy käynnissä. +30 asteisenahan webasto käynnistää auton puhaltimen.
                  Niin ja onko kenenkään kohdalle osunut tälläistä oiretta? Eli kun webasto on lämmennyt kunnolla (n.60-70 astetta) alkoi letkuissa olla eloa. Siis letkut lämppärinkennolle alkoi nytkähdellä aivan kuin olisi ollut sydämmen pulssi. Noin sekunnin tai kahden tahdilla sykki.. TOOOSI outoa??

                  -Janne-
                  -Janne-

                  F10 535iX sedan -11
                  ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                  ex. E39 528i touring -99
                  ex. E36 325ia coupe -93

                  Comment

                  • janne1974
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 405
                    • Kuopio

                    #10
                    Nyt pääsin kokeilemaan uudestaan tuota WTT:tä ja vika on näköjään liekkivahdissa. Meni vähän aikaa opetellessa käyttämään moista ohjelmaa.
                    Välillä webasto jää päälle ja liekkivahti on ihan rajoillaan että pysyy käynnissä.. Nyt joutuu miettimään laittaako vanhaa kuntoon, luopuuko kokonaan webastosta vai vaihtaako kokonaan uuteen. Uudessa ois ees takuu hetken aikaa.

                    -Janne-
                    -Janne-

                    F10 535iX sedan -11
                    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                    ex. E39 528i touring -99
                    ex. E36 325ia coupe -93

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Originally posted by Esal View Post
                      Omassa 330d venttiili on kiinni kunnes weba (jälkias.) antaa sen sähkön paneeliin.
                      Ei sentään. BMWssä vesiventtiilit toimivat sulkuohjauksella eli aina kun venttiileille ohjataan virtaa ne sulkeutuvat. Auton mennessä lepotilaan ne luonnollisesti avautuvat ja jäävät auki niin kauan kuin ilmastoinnin paneeli alkaa niitä ohjaamaan, pyydetystä ja vallitsevasta sisälämpötilasta riippuen tietysti mihinkä suuntaan.

                      Comment

                      • Esal
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1344
                        • Lempäälä

                        #12
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        Ei sentään. BMWssä vesiventtiilit toimivat sulkuohjauksella eli aina kun venttiileille ohjataan virtaa ne sulkeutuvat. Auton mennessä lepotilaan ne luonnollisesti avautuvat ja jäävät auki niin kauan kuin ilmastoinnin paneeli alkaa niitä ohjaamaan, pyydetystä ja vallitsevasta sisälämpötilasta riippuen tietysti mihinkä suuntaan.
                        No, tämä virhearvio tuli siitä, kun auton lämmityslaitteen(automaatti-ilmas.) laittaa pois päältä painamalla puhalluksen nollaan eli paneeli pimenee ja läpät sulkeutuu, niin Webasto alkaa keittämään alle minuutissa...tässä tapauksessa ainakin vesiventtiili menee kiinni.

                        Muuten hyvä tietää että menee noin päin. Toiseksi väärää kuvaa antanut asia on että täällä palstallakin on lämmityslaiteongelmiin usein esitetty vesiventtiiliä joka nyt kuitenkin olisi auki viallisenakin, ellei sitten jumiudu kiinni.
                        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                        Comment

                        • janne1974
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 405
                          • Kuopio

                          #13
                          Tuli purettua tuo webasto ja olipa tosi pahasti karstoittunut.. huh.. Niin ja asiaan ..
                          Voiko liekkivahdin toimintaan vaikuttaa tuo karsta? Mittasin ohmit ja näytti 0,3 ohmia huoneenlämmössä (harmi kun ei ollu tarkempaa mittaria matkassa) Siis tuo lukema tuli puhdistelun jälkeen. Liekkivahdista/hehkusta ei näkynyt kuin hiukan päätä sen kaiken karstan alta. Pitänee käyttää paikoillaan ja kokeilla toimiiko, jollei niin sitten uutta höyrystintä ostamaan.

                          -Janne-
                          -Janne-

                          F10 535iX sedan -11
                          ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                          ex. E39 528i touring -99
                          ex. E36 325ia coupe -93

                          Comment

                          • janne1974
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 405
                            • Kuopio

                            #14
                            Eipä tuo webasto ollut muuta vailla kuin puhdistusta. Nyt on toiminut jo monta starttia.
                            Kerrankin remontti, joka ei maksanut muuta kuin vaivaa.. mitä nyt muutaman klemmarin ja vesiletkua.

                            -Janne-
                            -Janne-

                            F10 535iX sedan -11
                            ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                            ex. E39 528i touring -99
                            ex. E36 325ia coupe -93

                            Comment

                            • TMW
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 145
                              • Kempele

                              #15
                              vesipumppu

                              Moi
                              onko tuo linkissä oleva oikea webaston( C/Z) pumppu kun kyseesä E39 -9/99 ja diesel.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎