Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun navat perseelleen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dew
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2009
    • 272
    • Jyväskylä

    Akun navat perseelleen

    Noniin Tulipa tuommoinen nolo asia tehtyä, eli pimeässä vaihdoin akkua niin eipä pistänyt sitten silmään + ja - merkit vaan oletin että näissä on joku standardi miten päin akun navat ovat, eli laitoin akun samoin päin kun vanha akku oli ja navat olivat samoissa kohin (auto siis e32 735iA) kuin aijemminkin, muta uudessa akussapa oli + ja - navat päin vastoin kuin vanhassa .

    En laittanut autoa käyntiin kun huomasin virheeni mutta ne olivat noin 30sek väärinpäin. Vaihdoin sitten oikein päin ja löin auton käyntiin, muuten toimii normaalisti mutta akun merkkivalo ja abs valo palaa, mitähän vois olla kärähtänyt? Mistä huomaa jos joku rele on poksahtanut? Ja kuinka tod. näk. laturi on paskana?

    Nyt kyllä vituttaa niin rankasti, ei ois pitänyt olettaa että noi navat olisi aina samoinpäin :think
    Last edited by Dew; 02-11-2011, 21:29.
    BMW 325i Cabriolet -90
  • jumbo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 6603
    • Lappeenranta

    #2
    Hyvällä säkällä pelkkä akku sökö.
    M550d

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3452
      • Janakkala

      #3
      Yleensä akussa on plus napa isompi ja miinus napa pienempi siis halkaisijaltaan.
      Mittaa nyt ensin, että lataako auto. Auto käyntiin ja valot päälle ja hieman sähkölaitteita päälle esim puhallin ja sitten yleismittarilla mittaat joutokäynnillä jännitteen akun navoista. Paljonko tulee?
      Saattaa olla, että abs ohjainlaite on ottanut itseensä. :think
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • Dew
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2009
        • 272
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by jumbo View Post
        Hyvällä säkällä pelkkä akku sökö.
        Voiko akku aiheuttaa noita oireita kun kuitenkin auto muuten toimii ja lähtee käyntiin?
        BMW 325i Cabriolet -90

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3452
          • Janakkala

          #5
          Originally posted by Dew View Post
          Voiko akku aiheuttaa noita oireita kun kuitenkin auto muuten toimii ja lähtee käyntiin?
          Ei voi, mikäli jaksaa käyntiin lähteä.
          Latauksen puute toki voi aiheuttaa kertomasi häiriöt.
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • Dew
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2009
            • 272
            • Jyväskylä

            #6
            Täytyypä mitata huomenna kunhan saan mittarin käsiini

            Toivottavasti ei tarvis laturia vaihtaa.
            BMW 325i Cabriolet -90

            Comment

            • jaskap
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 528
              • Finland Rovaniemi

              #7
              Polarisaatiota

              Aargh, olipas oikea kardinaalimoka. No, sattuu sitä Kreikassakin.

              Laturin diodisilta on saattanut kärvähtää, jos kerran latausvalo palaa + muuta elektronista vimpainta myös. Onneksi et laittanut virtoja päälle avaimesta.

              Mutta mutta, hyvällä tsäkällä siitä ovat menneet pääsulakkeet (jos on alkuperäiset johdot). Siis Fusible link A ja B. PItäisi olla ihan siinä akun lähettyvillä jopa johdoissa takapenkin alla. Kannattaa tarkistaa myös muut sulakkeet.
              e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
              e32 750 iA -88 DoubleSex.
              Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

              Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
              e32 735 1/18
              e34 M5 1/18
              e24 635 Csi 1/18
              e9 3.0 CSi 1/18
              e31 850 Csi

              Comment

              • Dew
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2009
                • 272
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by jaskap View Post
                Aargh, olipas oikea kardinaalimoka. No, sattuu sitä Kreikassakin.

                Laturin diodisilta on saattanut kärvähtää, jos kerran latausvalo palaa + muuta elektronista vimpainta myös. Onneksi et laittanut virtoja päälle avaimesta.

                Mutta mutta, hyvällä tsäkällä siitä ovat menneet pääsulakkeet (jos on alkuperäiset johdot). Siis Fusible link A ja B. PItäisi olla ihan siinä akun lähettyvillä jopa johdoissa takapenkin alla. Kannattaa tarkistaa myös muut sulakkeet.
                Voi olla että toi laturi menny kun vähän palaneenkäryä oli haistettavissa konehuoneen etuosasta, niin pimeeseen paikkaan auto jäi että ei nähnyt nousiko sieltä jotain savuja, koitin katella noita sulakkeita ja löysin yhden täysin sulaneen sulakkeen ja vaihdoin sen mutta sillä ei ollut vaikutusta mihinkään.
                BMW 325i Cabriolet -90

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8262
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  #9
                  laturi tuossa väärinpäinkytkennässä yleensä kärvähtää välittömästi.. abs valosta en tiedä mutta jos väärinpäinkytkennän jälkeen alkoi loimottamaan niin palaneita diodeita voi löytyä abs moduulista
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • Dew
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2009
                    • 272
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by peto2 View Post
                    laturi tuossa väärinpäinkytkennässä yleensä kärvähtää välittömästi.. abs valosta en tiedä mutta jos väärinpäinkytkennän jälkeen alkoi loimottamaan niin palaneita diodeita voi löytyä abs moduulista
                    Mitähän tuommoinen abs moduuli kustantaa? Varmaan jostai purkuautosta vois saada. Ja löytyykös toi härpäke konehuoneesta?

                    Päävirtasulake ilmeisesti ehjä jos se on tuommoinen metallilevy kahden johdon välissä pulteilla kiinni.
                    BMW 325i Cabriolet -90

                    Comment

                    • Dew
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2009
                      • 272
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Dew View Post
                      Mitähän tuommoinen abs moduuli kustantaa? Varmaan jostai purkuautosta vois saada. Ja löytyykös toi härpäke konehuoneesta?

                      Päävirtasulake ilmeisesti ehjä jos se on tuommoinen metallilevy kahden johdon välissä pulteilla kiinni.
                      Lisätäänpäs vielä että onko noita päävirtasulakkeita enemmänkin kuin yksi? Löysin yhden siitä akun vierestä, mutta missä päin sen toisen kuuluisi olla?

                      Se minkä löysin näytti tältä, mutta niitä oli tosiaan vain yksi http://www.bmwe34.net/E34main/Mainte...fuse_link1.jpg
                      BMW 325i Cabriolet -90

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Voi olla laturin syytä vain tuo abs valon palaminen.

                        Jos ei lataa ei ole siihen tarpeeksi jännitettä

                        Comment

                        • Micce///M
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2008
                          • 3552
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          Laturia kannattaa tosiaan ensimmäisenä tutkia, ei suinkaan mitään ABS liittyvää.

                          Vaikka kyseessä onkin vanha auto, niin latausongelmat voi aiheuttaa melkoista päänvaivaa ja valosirkusta mittaristossa.

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8262
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #14
                            Originally posted by Muurahainen View Post
                            Voi olla laturin syytä vain tuo abs valon palaminen.

                            Jos ei lataa ei ole siihen tarpeeksi jännitettä
                            tuo selviää helpoiten mittaamalla jännite auton käydessä mutta ex. E32:ssa sammui mankka ennen kuin abs valo syttyi kun laturi prenas :think
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • alaska
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2009
                              • 595
                              • PKS

                              #15
                              yhdyn keskusteluun että ensimmäiseksi se laturi eikä mitään muita! toisaalta ihmetyttää miten "mitään" on voinut tapahtua jos virtoja ei oo käytetty päällä?
                              ja vielä enemmän ihmetyttää se että miten virhe on huomattu jos akku kuitenkin kytketty väärinpäin eikä virtoja ole yritettykkään laittaa :think tietysti jotkut kellot yms mitä sisällä pitäisi toimia vaikkei virrat olekkaan päällä
                              Hitsaus hommat (kardaanit,putket,yms) -0400878681

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎