Announcement

Collapse
No announcement yet.

webaston asennus automaatti-ilmastointiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • D5252T
    Newbiemmer
    • Oct 2004
    • 21

    webaston asennus automaatti-ilmastointiin

    Miten saadaan sisätilan tuuletin pyörimään parkissa automaatti-ilmastoinnillisessa BMW:ssä, esim. E39:ssä?

    Jos löytyisi automaatti-ilmastoinni pinnajärjestys esim. WDS:stä, niin olisin kiitollinen. Volvo 850/X70/940/X40 riittää kun kytkee webaston puhaltimen johdon automaatti-ilmastoinnin pinnaan #A2. Ei voi olla yhtä helppoa bermariin?
  • zeizei
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 147
    • Oulu

    #2
    Webaston/ Eberin sisäpuhalluksen kytkeminen tehdään automaatti-ilmastoiduissa ja manuaalisissa systeemeissä samalla tavalla ainakin E39:ssä. Lämpötilanvalintapaneelin liitin (paneelin takana) on samanlainen molemmissa tapauksissa ja kytkennät tehdään siihen meneviin johtoihin. Yksi liittimeen menevä johto katkaistaan ja signaali laitetaan kiertämään webaston releen kautta. Lisäksi yhteen liittimessä olevaan tyhjään paikkaan kytketään 12V. Laitanpa sinulle Eberin asennusohjeet (lontoota) E39:iin, jos ilmoitat minulle sähköpostiosoitteesi.

    Puhallusnopeus täytyy valita ennen auton virtojen sammuttamista, joka jää "muistiin". Puhallusnopeuden automaattiasetuksella puhallus menee lähes täysille ja akku kuluu aika nopeasti. Itse jätän puhallusnopeudeksi 3 tolppaa aina kun sammutan auton.
    BMW X3 -15
    BMW 530D -08
    BMW 320D -99
    BMW 525TDSA Touring -98
    BMW 318IS -90

    Comment

    • D5252T
      Newbiemmer
      • Oct 2004
      • 21

      #3
      Lähetin yksityisviestin.

      Comment

      • Rapamaha
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 683
        • -

        #4
        Originally posted by zeizei
        Puhallusnopeuden automaattiasetuksella puhallus menee lähes täysille ja akku kuluu aika nopeasti. Itse jätän puhallusnopeudeksi 3 tolppaa aina kun sammutan auton.
        Mitenkäs pitkiä lämmitys-/ajojaksoja tulee noin päivittäisessä käytössä? Oletko mitannut puhaltimen virrankulutusta eri nopeuksilla?

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          #5
          Originally posted by Rapamaha
          Originally posted by zeizei
          Puhallusnopeuden automaattiasetuksella puhallus menee lähes täysille ja akku kuluu aika nopeasti. Itse jätän puhallusnopeudeksi 3 tolppaa aina kun sammutan auton.
          Mitenkäs pitkiä lämmitys-/ajojaksoja tulee noin päivittäisessä käytössä? Oletko mitannut puhaltimen virrankulutusta eri nopeuksilla?
          Juu vähän offtopic, mut esim e36:ssa on ne vastuslangat, ja näin ollen virtaa palaa saman verran kaikilla nopeuksilla... Mut e39:ssä on se elektroninen "siili" (trankkukö)...
          ...

          Comment

          • D5252T
            Newbiemmer
            • Oct 2004
            • 21

            #6
            No eikös ne esivastukset oli kuitenkin kennoa lämmittämässä?

            Comment

            • micci
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 95

              #7
              Originally posted by zeizei View Post
              Webaston/ Eberin sisäpuhalluksen kytkeminen tehdään automaatti-ilmastoiduissa ja manuaalisissa systeemeissä samalla tavalla ainakin E39:ssä. Lämpötilanvalintapaneelin liitin (paneelin takana) on samanlainen molemmissa tapauksissa ja kytkennät tehdään siihen meneviin johtoihin. Yksi liittimeen menevä johto katkaistaan ja signaali laitetaan kiertämään webaston releen kautta. Lisäksi yhteen liittimessä olevaan tyhjään paikkaan kytketään 12V. Laitanpa sinulle Eberin asennusohjeet (lontoota) E39:iin, jos ilmoitat minulle sähköpostiosoitteesi.

              Puhallusnopeus täytyy valita ennen auton virtojen sammuttamista, joka jää "muistiin". Puhallusnopeuden automaattiasetuksella puhallus menee lähes täysille ja akku kuluu aika nopeasti. Itse jätän puhallusnopeudeksi 3 tolppaa aina kun sammutan auton.
              Palataanpa pari vuotta vanhaan viestiin.
              Onko kytkentä sama jos ilmastoinnissa on lisäksi se REST-painike? Ja täytyykö silloinkin jättää puhallusnopeudeksi jokin tietty? En edes tiedä onko tuo rest-painike kaikissa automaatti-ilmastoinnilla varustetuissa malleissa mutta eikös tuo puhalla jollain tietyllä vakionopeudella päällä ollessaan?
              525TDS A -98 Touring

              Comment

              • zeizei
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 147
                • Oulu

                #8
                Muita kytkentäohjeita en osaa antaa. Tuossa Eberin ohjetiedoston autossa näyttää olevan myös automaatti-ilmastointi rest-toiminnolla kuten itsellänikin. Rest-nappihan toimii, jos jännittä on tarpeeksi ja moottori on tarpeeksi lämmin, joten ehkä aivan suora kytkentä rest-nappiin ei toimi. Tällä hetkellä jätän 1 tai 2 pykälää puhaltimen asennoksi sammuttaessani auton. Tahtoi akku loppua 3:lla pykälällä.
                BMW X3 -15
                BMW 530D -08
                BMW 320D -99
                BMW 525TDSA Touring -98
                BMW 318IS -90

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #9
                  Mulla on tehdas Webasto, ja musta siinä Webasto ohjaa nimenomaan ton REST moden päälle kun webasto käynnistyy. Tästä taitaa olla maininta käyttöohjekirjassakin(saksalaisessa). Eli tehdas webaston kanssa on toimitettu aina myös tauko/rest varustus. Auto E39 7 /97.
                  Last edited by Guest; 28-09-2006, 09:14.

                  Comment

                  • micci
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 95

                    #10
                    No hitto. Pitää nyt odottaa vielä jos kaveri saa webaston sivuilta viralliset ohjeet E39:n kytkentään.
                    Minkälaisia akkuja teillä muuten on webaston kanssa? Mahtuuko 100Ah touringiin ja kannattaako ostaa hyytelöakku vai onko tavallinen aivan yhtä hyvä tai huono?
                    525TDS A -98 Touring

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      E39 523 Bensa: Tehdaswebaston kanssa tehdas on laittanut 90 Ah akun. Ite ajattelin päivittää sen 100 Ah kun vaihto alkaa oleen ajankohtainen. Ainakin Tranella on 100Ah (TM -testi pärjännyt) akku joka sopii.

                      Comment

                      • zeizei
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 147
                        • Oulu

                        #12
                        Ilman muuta syväpurkausta kestävä akku webastokäyttöön. Tavalliset akut ei kestä jatkuvaa suurta virranottoa, vaan menettävät nopeasti kapasiteettinsa. Esim. Exide Extreme.
                        BMW X3 -15
                        BMW 530D -08
                        BMW 320D -99
                        BMW 525TDSA Touring -98
                        BMW 318IS -90

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Originally posted by zeizei View Post
                          Esim. Exide Extreme.
                          Yksi vasta-ääni tuolle merkille (mutta vain yhden 105 Ah kappaleen kokemuksella). Vuoti akkuhapot kontinpohjalle. Saattoi tosin olla yksilötapaus mutta hintansa perusteella odotin laadukkaampaa.

                          BTW: Vieläkin löytyy "ammattilaisia" akkualallakin: Soitin tällaiseen firmaan ja kysyin mitä tarjotaan: Akku-Ekspertti / Pirkanmaan Akkupalvelu Oy Kertoivat että 90 Ah Yuasa on paras. Kysyin että eikö tarjota yli 100 Ah Exidea tms. Vastaus oli:
                          "Ei kannata ottaa isompaa akkua kuin mitä autoon on tarkoitettu, se on aina sitten vajaa kun ei laturi jaksa ladata sitä täyteen"..

                          Hitto mitä älykääpiöitä tiskin taakse pääsee.
                          ---

                          Comment

                          • micci
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2006
                            • 95

                            #14
                            Ei ollut webaston sivullakaan häävistä ohjetta E39:n asennukseen.
                            Yksi ainoa piirikaavio .jpg muodossa.
                            EDIT: Piirikaavio on täsmälleen sama kuin eberin ohjeissakin.

                            Last edited by micci; 29-09-2006, 07:21.
                            525TDS A -98 Touring

                            Comment

                            • jappi
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 206

                              #15
                              Löytyis bensakoneiseen e39:n Webaston asennusohje saksan kielellä, jos on kiinnostusta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎