Minulla akku on harvemmin tyhjä kun lähden liikenteeseen. Isolla akulla ne Ah:t kun vaan lepää siellä akussa. Eivät ne katoa normaalikäytössä, vain pitkissä seisotuksissa sekä viallisilla sähkölaitteilla.
Ei ole minullakaan akku tyhjä koska on 7A C-tek Muuten olisi/oli ongelmia (eikä ole Webastoa). Mutta tuo Ah:n lepääminen, eihän akku ole mikään "vesitankki", siis kun se akun jännitekin vaikuttaa asioihin. Eikä suuri latausvirta taida auttaa jos akku ei sitä ota vastaan. En väitä tietäväni tätä asiaa, kunhan vaan pohdin, että miten tuo juttu nyt ihan oikeasti menee.
Oletteko te aina lataamassa tyhjiä akkuja kun mietitte miten 100 A laturilla saataisiin 50 Ah akku täyteen nopeammin kuin 100 Ah??
Kuka täällä sellaista miettii?
Asiasta kiinnostuneet (tämä siis kaikille yleisesti): kannattaa lukea ajatuksella TM:n akkutesti, koska viimeinen nyt olikaan. Ja ennenkaikkea ne rivit, missä kerrotaan patterin käyttäytymisestä kylmänä. On aivan sama vaikka autossa olisi 1000A laturi, lyijyakku ei lataudu määräänsä nopeammin.
Minulla akku on harvemmin tyhjä kun lähden liikenteeseen.
Sulla on asiat hyvin.
Ja jälleen yleisesti: Monella vaan sen akun varaustilanne kylmäkäynnistyksen jälkeen Suomen talvessa on todella heikko. Ja moni ajaa vain sitä pätkäajoa. Sitten kun se uus testivoittaja 5000 Ah megaloistava akku päästetään tyhjäksi ja se jäätyy, niin oitis ollaan haukkumassa varaosamyyjä ja akkumerkki aivan paskaksi, kun ei todellisuudessa ole hajuakaan siitä, mitä on tapahtunut. Tai mitä siis ei ole tapahtunut.
Mutta mitäs siitä enempiä, hyvä kun kaikilla on homma hanskassa! Palataanko aiheeseen? Kellään webaston asennuksesta mitään sanottavaa?
BMW on sisällyttänyt tehdas WEBASTO optioon AINA isomman akun.
Hei, tässä sivutaan jo aihetta!
Totta toinen tuoli, esim. E32 ja E34 taisivat sisältää joissain versioissa ylimääräisen pienen (~20 Ah?) lisäakun webastolle, joka erotettiin auton omasta akusta niinkuin asiaan kuuluu. Mutta esim. E38 ja E39 tätä ei enää ole. Ja E38 taitaa olla ihan sama akku webastolla ja ilman?
Korjatkaa jos meni väärin...
Ja käytännössä testattu: nykyaikaisten lämmittimien alijännitesuoja on sen verran hyvin asetettu, että sen katkaistua lämmityksen akussa on aina pienen elpymisen jälkeen riittänyt potku auton käynnistymiseen. Siis ehjällä akulla. Tosin testipenkkinä ei ollut BMW. Ja bemarissa napajännite on tärkeämpi juttu kuin monessa muussa.
On aivan sama vaikka autossa olisi 1000A laturi, lyijyakku ei lataudu määräänsä nopeammin.
Ei vielä palata asiaan vaan keskustellaan aiheen vierestä. 50 Ah ja 150 Ah akkujen käytössä samassa ajoneuvossa samalla laturilla ei koskaan tule ongelmaksi se, että isompi akku vaatisi enemmän latausvirtaa kuin laturi jaksaa työntää. Virran vastaanotto on muutamia ampeereita talvikäytössä kunnes akku lämpenee ja saavuttaa optimin lataustilan. SENKÄÄN JÄLKEEN se ei ota vastaan juuri kymmentä ampeeria enempää riippumatta puhutaanko 150 Ah vai 50 Ah akusta.
Jatkuvalla pätkäajolla saa siis sekä pienen että ison akun tyhjenemään.
Alkuperäinen ~12,8 V akkujännite tippuu sitä hitaammin ikävälle <11,8 V alueelle, mitä enemmän akussa on kapasiteettia pitää sähkölaitteita päällä. Mitä isompi akku, sitä pidempään voit autoasi seisottaa. Liikkeellelähtiessä ison akun "täyttyminen" hitaammin ei ole se ongelma vaan minkä tahansa akun hidas virran vastaanotto on se ongelma.
E39 ei starttaile enää alle 11 V jännitteellä mutta sinne on sitten matkaa kun akku on kunnossa. Isolla akulla pidempi matka
Omakin kokemus: vaimon Ix seisoo välillä pitkiäkin aikoja pihassa (akku oli 60 Ah) ja aikoinaan ongelmana oli kun webaston laittoi päälle niin sen käytön jälkeen jännite oli siellä 12 tienoilla mutta starttia kääntäessä se tippui kolmen paikkeille ja virta ei riittänyt enää pyörittämään konetta. Kovalla pakkaskelillä pienikin vuotovirta (kello tms valmiustilainen laite) riitti usean päivän aikana laskemaan jännitettä niin ettei auto enää kestänyt webastokäyttöä. Jos akunkengän irrotti, akussa riitti virtaa seisonnan jälkeen, eli akku oli kunnossa.
Laakkonen JKL osti sattuneesta syystä E39:siini uuden 105 Ah akun ja edellinen 90Ah jäi ylimääräiseksi. Pienellä puuhastelulla sainkin sen mahtumaan Ix:ään ja sen jälkeen huolia ei ole ollut. Ei tarvitse latailla erillisillä latureilla vaikka ajelen noin 15 km työmatkaa enkä oikeastaan koskaan pidempiä ajoja. Välillä auto seisoo viikonkin koskemattomana mutta webaston jälkeen pörähtää iloisesti käyntiin. Se 40 Ah ylimääräistä akussa näkyy käytössä.
SENKÄÄN JÄLKEEN se ei ota vastaan juuri kymmentä ampeeria enempää riippumatta puhutaanko 150 Ah vai 50 Ah akusta.
Itse asiassa se ei ota juuri mitään... Aivan. Olen kanssasi samaa mieltä asiasta.
Eli summa summaarum: Jos laturin kyljessä lukee 100A, niin se ei tarkoita, että latausvirta olisi aina 100A. Se ilmoittaa maksimi kapasiteetin. Laturin generoima virta riippuu kuormasta. Kuorma auton käydessä muodostuu akusta ja kuormittavista sähkölaitteista. Sähkölaitteille menee se minkä ne ottavat ja akulle se minkä se ottaa vastaan, riippuen varaustilanteesta.
Älkää nyt hyvät ihmiset vaan kuunnelko tuota -Tapia !! Täällä oli muutama "puolustuspuhe" aivan oikeassa ja tuo pieni aivoton pikkupoika, joka oli nyt kimpaantunut tuosta tamperelaisen akkuliikkeen oikeasta lauseesta, käy täällä sättimässä kyseistä firmaa. Ja alun perin (niinkuin joku siellä aavistelikin) oli vaan puolustaa tuota yritystä, josta oli annettu aivan oikea kommentti asiakkaalle.
Ja toisekseen, tuolla liikkeessä mahdollisesti myytiin oikeaa ampeerituntimäärää ja aivan laadukasta tuotetta. Jos teillä lienee kuormitus mittaria itsellä (ei varmana ole) niin kytkekää 100Ah:n akkuunne 100Ah/20h kuorma ja katsokaa onko akkunne todella 100Ah:n tai 105Ah:n akku.. Valitettavaasti ei. Eli suosikaa hyvät ihmiset ammattiliikkeitä niin akkujen kuin muidenkin tarvikkeiden osalta. Ammattiliikkeestä voitte todennäköisesti saada luotettavaa tietoa valitsemastanne tuotteesta. Usein ammattiliike myös neuvoo teitä asiassa, vaikka ette juuri sillä kertaa olisi hankkimassakaan tuotetta.
Ideahan tässä -Tappi vai -Pappi mikä vittu se pelle nimimerkki nyt oli, että mielummin sitä kai ajelee täydemmällä akulla ja saa tuon kestämään pidempään kuin ylisuuren akun joka on puolitehoinen koko elinaikansa kun ei jaksa olla kertakaikkiaan täynnä talvella lyhyessä , eikä aina niin pitkälläkään ajelulla.
Toisekseen.. oletteko (lähinnä-Tappi poikanen) miettinyt, että mikä suhde akussa on kun pieneen 350x170x190mm tilaan laitetaan lyijyä niin paljon, että se voidaan laskea 105Ah:n akuksi ja siihen yritetään väkisin laittaa määrätty määrä levypintalalle elektrolyyttiä kuin, että tuo akku olisi ampeeritunneiltaan pienempi=vähemmän lyijyä/calsium/hopeaa sisällä ja suhteessa hyvä määrä elektrolyyttiä. Tälläistä tuskin mietitte ollenkaan. Eli siihen pakattuun levypinta alaan täytyy olla tietty määrä elektrolyyttiä, että tuo akku (virranvarasto) toimis kunnolla. ja se toinen asiahan oli se, ettei ne 105Ah:t ja 100Ah:t ole ihan sitä mitä siihen tarralappuun on painettu tarrapajalla
Noh, kun haluatte kunnon vastauksia niin ottakaa yhteyttä todella tuonne -Tapin vihaamaan paikkaan tai helsingissä hessu mobiiliin tai johonkin vastaavaan ammattiliikkeeseen niin saatte tälläisiä oikeita vastauksia kuin mitä olen itsekin tuolta H.mobiilistakin saanut.
Jaa sinulleko sinne akkuliikkeeseen soitinkin!! Tule pois niistä höyryistä joksikin aikaa niin maailmasi avartuu ja huomaat ettei 5 vuoden välein jaettava service-bulletin olekaan välttämättä ihan terävintä faktaa.
että mikä suhde akussa on kun pieneen 350x170x190mm tilaan laitetaan lyijyä niin paljon, että se voidaan laskea 105Ah:n akuksi ja siihen yritetään väkisin laittaa määrätty määrä levypintalalle elektrolyyttiä kuin, että tuo akku olisi ampeeritunneiltaan pienempi=vähemmän lyijyä/calsium/hopeaa sisällä ja suhteessa hyvä määrä elektrolyyttiä.
En tiedä lyijy/elektrolyyttisuhteista, mutta 70Ah ja 105Ah akut kuitenkin ovat fyysisesti eri kokoisia. E39:issä on mahdollista asentaa kumpi vaan kun siirtää yhtä kiinnitysruuvia eri kohtaan.
Joo, ihan hyvä, että tuo Tapaninen on jakamassa ohjeitansa.
Kuka muuten tietää, mikä laturi 90-luvun alun dieseli Hiacessa on (siis ihan Toyota Hiace)? Meinaan siinä meillä oli aikanaan kaks isoa akkua (oisko nyt ollu jopa 90 Ah / akku) rinnakkain, jotka oli aina "täysissä" latingeissa. Ja nämä siis autossa, jossa ei oikeastaan mitään erikoisia kytkentöjä ollut. Auto oli puhelinyhtiön jäljiltä, joten varmaan heidän aikoihin on ollut tarvetta sähkölaitteille. Mutta on töissäkin joskus asennettu tupla-akut firmojen autoihin, joista toista akkua käytetään maastossa lämmittimen energialähteenä ja joissa myös tykätään sumpit vetästä kokousten ohella = oltava jatkuvasti lämpimiä, eikä ainakaan koskaan ole takaisin tuotu virran loppumisen takia. Toki autot ovat jatkuvassa käytössä ja niillä ajetaan paljon, joten latautumisaikaa on. Samaten tuossa edellämainitussa Hiacessa.
Homma on nyt niin, että mikä tahansa akku tyhjenee pelkästä pätkäajosta kaupungissa, jos vielä webastoa käytetään ennen jokaista lähtöä se 30 min. Auton laturi jaksaa varmasti varata minkä tahansa henkilöautoon soveltuvan akun, mutta se miten suuri kapasiteetti akussa on, ratkaisee latausajan. Samaten myös jännitteen lasku on nopeampaa pienemmällä akulla.
Akun tehtävä on pääpiirteittäin tuottaa nopeasti tarpeeksi suuren virran moottorin käynnistämiseen ja toimia virtalähteenä sähkölaitteille, jotka toimivat silloin, kun moottori ei käy. Kaikki akut suoriutunevat tuosta käynnistyksestä suomen oloissa ainakin kohtuudella, mutta akun valinnassa pitäisi myös huomioida sähkölaitteet, joita käytetään kun autolla ei ajeta. Jos kerran akun kapasiteetti on suorassa yhteydessä ilmoitettuun Ah määrään (joka on vain yksi useista akun tehon ilmoitusmenetelmästä), miksi ihmeessä ei kannattaisi käyttää isompaa akkua (suurempi Ah)...?
Noh, itseasiassa aikasemmin mainittu akkumyyjä saattoi olla tietämättään oikeassa tai sitten tiesi tasan tarkkaan, mistä puhui. Meinaan luin aikanaan erään artikkelin, jossa viitattiin englantilaiseen tutkimukseen, josta selvisi, että valtaosassa normaalissa käytössä olevissa autoissa akut ovat yleensä vain n. 80% varautuneessa tilassa. Syitä ei puitu, mutta lienee syypäänä mm. monet käynnistykset päivän aikana ja lyhyet pätkäajot. Tällöin pienemmällä akulla olevien autojen akut pysynevät terveempänä ja käyttöikä pidempänä. Jos taas ajaa isolla akulla, niin ehkäpä tästä johtuen akkumyyjä totesi ajo-olosuhteet huomioonottaen, ettei auton oma laturi jaksa varata sitä isoa akkua täyteen. Joten oletetusti akun valintaan voidaan liittää myös päivittäisten ajojen laatu ja pituus. Ja kun kerran bemarissa se jännitetaso on erittäin tärkeä niiin...
Seuraavaksi akuksi tuon saksalaisen tilalle ostan isomman Vartan, mutta vain sen takia, ettei tule ongelmia talvella pakkasten alkaessa sen käynnistymisen kanssa. Meinaan se merkki on kestänyt todella hyvin aikasemmissa autoissa. Ajotkin ovat pääasiassa maantietä, joten akku varautunee "täyteen" ainakin kerran viikossa. Joskus tosin harvemmin.
Joten oletetusti akun valintaan voidaan liittää myös päivittäisten ajojen laatu ja pituus. Ja kun kerran bemarissa se jännitetaso on erittäin tärkeä niiin...
Joten sinäkään et osaa varmasti sanoa miten tuo juttu menee. Tuota pitäisi jonkun autolehden tutkia vakioiduissa olosuhteissa.
Joten sinäkään et osaa varmasti sanoa miten tuo juttu menee. Tuota pitäisi jonkun autolehden tutkia vakioiduissa olosuhteissa.
Eikun se menee niin kuten totesin.. ajo-olosuhteet vain vaihtelee jokaisella, joten yleispätevää vastausta ei taida löytyä, muuta kuin että bemarissa sen jännitteen hilaaminen turvalliselle tasolle on tärkeätä. Aikasemmin mainittu Yuasa 90 Ah on varmasti riittävä ja todellakin hyvä oloissa kuin oloissa, joten en näe syytä siitä isontaa. Dieseliautoilijat erikseen webastolla sekä taksamittarilla.
Akkutekniikka on kuitenkin edennyt huimaa vauhtia eteenpäin ja suuret kapasiteetit saadaan entistä pienemmistä akuista irti, vaikkakin loppujen lopuksi reaktiopinta-alat vaikuttavat vahvasti sen kapasiteettiin.
Eiköhän se löydy, kun ei lähde halkomaan hiuksia epäoleellisuuksilla. Lainaan tuota Laxan laittamaa linkkiä:
"Tällöin hyväkin akku saattaa olla tyhjä jonain aamuna. Suurempi Ah-kapasiteetti antaakin lisää pelivaraa pätkäajoon."
Ja vaikka jännite kuormittamattomana pysyy hienosti yli 12 V, niin se tippuu startatessa joka tapauksessa ja silloin kysytään sitä virtaa jännitteen sijaan. Kunnossaolevassa E39:ssa jännite käy täydellä akulla startatessa noin 8,5 V:ssa.
Comment