Parikin ongelmaa ilmastoinnin kanssa, mutta keskitytään nyt ensin sähköihin. Ilmastointi on toiminut ihan hyvin, kunnes pesin auton konehuonen. Syy miksi pesin sen, oli siinä, että ilmastoinnin kompressori vuoti öljyä. En tiennyt tuleeko öljy jostain kuoren välistä vai letkuliitännöistä. Pesin sitten kompuran, että saisin selvän siitä, kun koko laitos oli öljyn ja mökön peitossa. En holvannut vettä sähköihin mitenkään erityisesti. Samalla tavalla oon pessyt konehuoneita yli 10 vuotta ja tähän mennessä se ei ole aiheuttanut ongelmia. Ongelma in nyt siinä, että ilmastointi ei lähde päälle koelaudan katkaisijasta. Vaikka nappia painelee, ei merkkivalo syty ja kompura on mykkänä. Auto on 318ti -96.
Seuraavaa diagnoosia tehty.
-Sulakkeet ehjät
-Järjestelmässä yli 6bar painetta. Mittautin paineen kylmälaitehuolossa tänään.
-Oikosulkemalla kompressorin releen puhallin ja kompura lähtee päälle.
-Oikosulkemalla kuivaimen kyljessä olevan painekytkimen liittimen kompura lähtee päälle. Flekti ei. Ilmastoinnin katkaisija ei vaikuta tällöin toimintaan mitenkään.
-Kun virrat kääntää päälle ja ilmastoinnin kytkin on päällä, välähtää katkaisijan merkkivalo lyhyesti.
Purin katkaisijan ja tutkin vähän sisältöä. Ilmastoinnin katkaisijana on 4-napainen mikrokytkin. Of asennossa yksikään napa ei ole yhteydessä toisiinsa. On asennossa kahden navan välillä on yhteys. Lienee normaalia. Piirilevy näytti ihan siistiltä, mutta eipä tosta sen kummempaa pystynyt sanomaan.
Voi olla että toi pesuhomma ja nää ongelmat vaan sattuivat yht aikaa kohdalle.
RATKAISU:
Todennäköisesti paineanturi oli rikki. Vaihdoin tilalle uden, mutta ilmstointi pysyi mykkänä. Ajattelin, että perkele, sinne meni 70 ecua. Sitten nykäisin keskimmäisen ilmastoinnin releen irti ja ohitin releen hyppylangalla. Tadaa, kompura lähti päälle. Väänsin hanikat kylmälle ja annoin kompuran tehdä hetken töitä. Sitten vaihdoin päittäin keskimmäisen ja oikenapuoleisen releen ja menin koittamaan ilmastoinnin nappia. Jumalauta, sehän toimi. Luulin että releen vaihto oli korjannut ongelman, mutta jälkeenpäin muistelin lukeneeni interwebistä, että hajonneen paineanturin vaihdon jälkeen ilmastointi pitää kytkeä "väkisin" päälle. Jos se vielä renkkaa niin vika on releessä. Jos ei niin se oli se paineanturi. Pääasia, että tulee kylmää.
Vien koko hoidon vielä Thermohuoltoon tarkastettavaksi ensi viikolla. Ei kiinnosta enää tapella enempää tuon kanssa. Saatta olla, että ylimääräiseksi jää E36 uusi käyttämätön kompura ja kuivain. Täytyy sitten myydä ne pois.
Seuraavaa diagnoosia tehty.
-Sulakkeet ehjät
-Järjestelmässä yli 6bar painetta. Mittautin paineen kylmälaitehuolossa tänään.
-Oikosulkemalla kompressorin releen puhallin ja kompura lähtee päälle.
-Oikosulkemalla kuivaimen kyljessä olevan painekytkimen liittimen kompura lähtee päälle. Flekti ei. Ilmastoinnin katkaisija ei vaikuta tällöin toimintaan mitenkään.
-Kun virrat kääntää päälle ja ilmastoinnin kytkin on päällä, välähtää katkaisijan merkkivalo lyhyesti.
Purin katkaisijan ja tutkin vähän sisältöä. Ilmastoinnin katkaisijana on 4-napainen mikrokytkin. Of asennossa yksikään napa ei ole yhteydessä toisiinsa. On asennossa kahden navan välillä on yhteys. Lienee normaalia. Piirilevy näytti ihan siistiltä, mutta eipä tosta sen kummempaa pystynyt sanomaan.
Voi olla että toi pesuhomma ja nää ongelmat vaan sattuivat yht aikaa kohdalle.
RATKAISU:
Todennäköisesti paineanturi oli rikki. Vaihdoin tilalle uden, mutta ilmstointi pysyi mykkänä. Ajattelin, että perkele, sinne meni 70 ecua. Sitten nykäisin keskimmäisen ilmastoinnin releen irti ja ohitin releen hyppylangalla. Tadaa, kompura lähti päälle. Väänsin hanikat kylmälle ja annoin kompuran tehdä hetken töitä. Sitten vaihdoin päittäin keskimmäisen ja oikenapuoleisen releen ja menin koittamaan ilmastoinnin nappia. Jumalauta, sehän toimi. Luulin että releen vaihto oli korjannut ongelman, mutta jälkeenpäin muistelin lukeneeni interwebistä, että hajonneen paineanturin vaihdon jälkeen ilmastointi pitää kytkeä "väkisin" päälle. Jos se vielä renkkaa niin vika on releessä. Jos ei niin se oli se paineanturi. Pääasia, että tulee kylmää.
Vien koko hoidon vielä Thermohuoltoon tarkastettavaksi ensi viikolla. Ei kiinnosta enää tapella enempää tuon kanssa. Saatta olla, että ylimääräiseksi jää E36 uusi käyttämätön kompura ja kuivain. Täytyy sitten myydä ne pois.
Comment