Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointiongelmaan löytyi ratkaisu.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    Ilmastointiongelmaan löytyi ratkaisu.

    Parikin ongelmaa ilmastoinnin kanssa, mutta keskitytään nyt ensin sähköihin. Ilmastointi on toiminut ihan hyvin, kunnes pesin auton konehuonen. Syy miksi pesin sen, oli siinä, että ilmastoinnin kompressori vuoti öljyä. En tiennyt tuleeko öljy jostain kuoren välistä vai letkuliitännöistä. Pesin sitten kompuran, että saisin selvän siitä, kun koko laitos oli öljyn ja mökön peitossa. En holvannut vettä sähköihin mitenkään erityisesti. Samalla tavalla oon pessyt konehuoneita yli 10 vuotta ja tähän mennessä se ei ole aiheuttanut ongelmia. Ongelma in nyt siinä, että ilmastointi ei lähde päälle koelaudan katkaisijasta. Vaikka nappia painelee, ei merkkivalo syty ja kompura on mykkänä. Auto on 318ti -96.

    Seuraavaa diagnoosia tehty.

    -Sulakkeet ehjät

    -Järjestelmässä yli 6bar painetta. Mittautin paineen kylmälaitehuolossa tänään.

    -Oikosulkemalla kompressorin releen puhallin ja kompura lähtee päälle.

    -Oikosulkemalla kuivaimen kyljessä olevan painekytkimen liittimen kompura lähtee päälle. Flekti ei. Ilmastoinnin katkaisija ei vaikuta tällöin toimintaan mitenkään.

    -Kun virrat kääntää päälle ja ilmastoinnin kytkin on päällä, välähtää katkaisijan merkkivalo lyhyesti.

    Purin katkaisijan ja tutkin vähän sisältöä. Ilmastoinnin katkaisijana on 4-napainen mikrokytkin. Of asennossa yksikään napa ei ole yhteydessä toisiinsa. On asennossa kahden navan välillä on yhteys. Lienee normaalia. Piirilevy näytti ihan siistiltä, mutta eipä tosta sen kummempaa pystynyt sanomaan.

    Voi olla että toi pesuhomma ja nää ongelmat vaan sattuivat yht aikaa kohdalle.


    RATKAISU:

    Todennäköisesti paineanturi oli rikki. Vaihdoin tilalle uden, mutta ilmstointi pysyi mykkänä. Ajattelin, että perkele, sinne meni 70 ecua. Sitten nykäisin keskimmäisen ilmastoinnin releen irti ja ohitin releen hyppylangalla. Tadaa, kompura lähti päälle. Väänsin hanikat kylmälle ja annoin kompuran tehdä hetken töitä. Sitten vaihdoin päittäin keskimmäisen ja oikenapuoleisen releen ja menin koittamaan ilmastoinnin nappia. Jumalauta, sehän toimi. Luulin että releen vaihto oli korjannut ongelman, mutta jälkeenpäin muistelin lukeneeni interwebistä, että hajonneen paineanturin vaihdon jälkeen ilmastointi pitää kytkeä "väkisin" päälle. Jos se vielä renkkaa niin vika on releessä. Jos ei niin se oli se paineanturi. Pääasia, että tulee kylmää.

    Vien koko hoidon vielä Thermohuoltoon tarkastettavaksi ensi viikolla. Ei kiinnosta enää tapella enempää tuon kanssa. Saatta olla, että ylimääräiseksi jää E36 uusi käyttämätön kompura ja kuivain. Täytyy sitten myydä ne pois.
    Last edited by Juppe; 05-09-2012, 19:23.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Paa kaapelin perään niin livedatasta näkee mikä osa ei anna käyntilupaa
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #3
      No kun se kaapeli on vasta matkalla mulle

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #4
        Ei se nyt oikein mennyt putkeen. Sain inpan asennettua ja kaiketi ihan oikeinkin, kun moottorinohjaimeen sain yhteyden. Nollasin vikakoodit ja adaptaatiot. Kaikki onnistui. Sitten kun koetin päästä kiinni ilmastointiin, tuli yhteyserroria. Auto oli käynnissä, kun noita testailin. Täytyy tutkia huomenna lisää.

        Comment

        • Samppae39
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2009
          • 1597
          • Vähäkyrö

          #5
          Omaan entisee 318iS en päässy Inpalla juuri ollenkaan sisälle. Tais airbageihin ja absään päästä puoli vahingossa, muihin herjas vaan yhteysongelmaa.

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #6
            Hyvä tietää. Milläs siien sitten pääsis käsiksi? Ei millän?

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Tarviit ADS-kaapelin jotta pääset noihin kiinni, loppupään E36-malleissa pääsee kiinni ecuun, todnäk automaattiin ja joihinkin satunnaisiin obd-kaapelillakin, mutta muut laitteet edelleen ADS...

              Täällä löytyy jos tarvetta, hyvin noista saa dataa ulos kun järjestelmät on jo uudempaa sukupolvea vaikkei protokolla olekaan.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                #8
                Vaikuttaisi siltä että se painekytkin olisi sökö, yritäppä jollain testata se itse kytkin.
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  Eli se anturi siinä kuivaimen päällä?

                  Edit:

                  Eli ads johto on se sarjaporttii kytkettävä, vahän samantapainen, kuin carsoftin johdossakin? Pitäsköhän sitä semmonenkin vielä hankkia... INPA pelaa sillä sitten paremmin? Sarjaportti löytyy läppäristä (panasonic CF-18), että se ei ole ongelma.
                  Last edited by Juppe; 25-07-2012, 10:59.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Sarjaporttiin joo, muuntimilla ei tietääkseni toimi. INPA ei toimi paremmin, vaan kommunikointi vanhempien autojen kanssa toimii vain ADS-kaapelilla. M52 koneen ecu keskustelee jo tuon uudemman kaapelin kanssakin, mutta muut laitteet autossa välttämättä eivät. Uudemmissa tuota ei tarvita lainkaan, käytännössä E39 lähtien.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #11
                      Perkele, ei mun tuuri ota laantuakseen. Autossa on nyt uusi kuivain ja kompura. Vanha oli kuulemma ollut vähän ehtoopuolella, vaikkei vuotanutkaan. Uudessa kompurassa vissiin lamellit jumissa ja kompura ei tee ylipainetta. Täytyy kuulemma ajella pari päivää ja toivoa, että jumiutuneet lametllit lähtisivät liikkeelle. Toivottavasti näin käy. Tilasin tuon kompuran saksasta ja se tosiaan oli ihan pränikkä. Varastorasvat päällä jne. Jos ei lähde pelaamaan, niin täytyy varmaan testata miten takuuasiointi saksaan sujuu. Uusi kompura oli rikki. Nyt on vaihdettu ja toimii.
                      Last edited by Juppe; 05-09-2012, 19:23.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎